IPTPP4/443-917/13-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-917/13-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2013 r. (data wpływu 23 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania odpłatnych czynności w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców za czynności podlegające opodatkowaniu, niekorzystające ze zwolnienia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania odpłatnych czynności w zakresie:

* uznania odpłatnych czynności w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców za czynności podlegające opodatkowaniu, niekorzystające ze zwolnienia;

* prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z przedmiotową infrastrukturą kanalizacyjną;

* prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków bieżących związanych z przedmiotową infrastrukturą kanalizacyjną.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina.... (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Od 2009 r. Gmina ponosi wydatki związane z realizacją inwestycji polegającej na budowie infrastruktury kanalizacyjnej w miejscowościach...,... oraz.... (dalej: wydatki inwestycyjne). W 2009 r. Gmina poniosła przy tym wyłącznie wydatki na wykonanie dokumentacji projektowej dotyczącej przedmiotowej inwestycji, które zostały udokumentowane fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

Natomiast wydatki związane z budową przedmiotowej infrastruktury kanalizacyjnej Gmina ponosi od 2011 r. Wydatki te również dokumentowane są fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

Przedmiotowa inwestycja jest realizowana przez Gminę w następujących trzech etapach:

1.

budowa infrastruktury kanalizacyjnej w miejscowości.... - wydatki związane z tym etapem inwestycji Gmina poniosła w latach 2011-2012. Na realizację tego etapu inwestycji Gmina pozyskała dofinansowanie do wartości netto nakładów w formie dotacji przyznanej Gminie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (dalej: PROW) oraz w formie pożyczki ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: WFOŚiGW);

2.

budowa infrastruktury kanalizacyjnej w miejscowości... - obecnie ten etap inwestycji jest jeszcze realizowany. Zgodnie z planem Gminy jego zakończenie i oddanie do użytkowania przedmiotowej infrastruktury kanalizacyjnej ma nastąpić w lutym 2014 r. Na realizację tego etapu Gmina również pozyskała dofinansowanie do wartości netto nakładów w formie dotacji w ramach PROW oraz w formie pożyczki ze środków WFOŚiGW;

3.

budowa infrastruktury kanalizacyjnej w miejscowości...- realizację tego etapu inwestycji Gmina planuje rozpocząć w 2014 r.

Wartość netto każdego etapu przedmiotowej inwestycji przekracza 15 tys. PLN.

Od momentu oddania do użytkowania w 2012 r., infrastruktury kanalizacyjnej wybudowanej w miejscowości..., Gmina przy jej pomocy samodzielnie świadczy odpłatne usługi w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców. Dokonywane w tym zakresie czynności Gmina dokumentuje fakturami VAT, które ujmuje w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT oraz rozlicza należny podatek z tego tytułu.

W analogiczny sposób Gmina zamierza również wykorzystywać infrastrukturę kanalizacyjną, jaka powstanie w wyniku realizacji pozostałych dwóch etapów inwestycji, tj. infrastrukturę kanalizacyjną w miejscowościach....

Gmina ponosi również wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem przedmiotowej infrastruktury (dalej: wydatki bieżące), w tym wydatki na nabycie usług oczyszczania ścieków od Zakładu Wodociągów i Usług Komunalnych.... Sp. z o.o. Przedmiotowe wydatki bieżące dokumentowane są przez dostawcóww.ykonawców fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

Gmina pierwotnie, tj. w terminach powstania prawa do odliczenia, nie dokonała odliczenia VAT naliczonego od wydatków Inwestycyjnych związanych z przedmiotową inwestycją, tj. zarówno od wydatków związanych z dokumentacją projektową, poniesionych w 2009 r. jak również od wydatków związanych z wybudowana infrastrukturą kanalizacyjną w miejscowości..., poniesionych w latach 2011-2012 i obecnie realizowaną infrastrukturą kanalizacyjną w miejscowości..... Gmina zamierza kwestię tę najpierw potwierdzić w drodze wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Budowa przedmiotowej sieci kanalizacji sanitarnej oraz jej utrzymanie/funkcjonowanie należy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), do zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kanalizacji oraz usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 1).

Czy wykonywane przez Gminę odpłatne czynności w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców stanowią usługi podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywane przez Gminę odpłatne czynności w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków stanowią usługi podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W konsekwencji, mając na uwadze fakt, iż świadczone na podstawie umów zawieranych z mieszkańcami czynności odprowadzania ścieków, za które Gmina pobiera wynagrodzenie, nie stanowią dostawy towarów, należy wnioskować, iż na gruncie ustawy o VAT powinny być one traktowane jako odpłatne świadczenie usług.

Ponadto, zdaniem Gminy, ani ustawa o VAT, ani też wydane na jej podstawie rozporządzenia, nie przewidują zwolnienia z VAT dla przedmiotowych usług.

Gmina pragnie przy tym podkreślić, iż powyższe stanowisko w podobnym stanie faktycznym zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej z dnia 30 sierpnia 2013 r., sygn. IPTPP1/443-465/13-4/AK, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi potwierdził, iż "czynności odprowadzania ścieków świadczone przez Gminę jako odpłatne świadczenie usług będą stanowić usługi opodatkowane podatkiem VAT, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług."

Analogiczne stanowisko zawiera także interpretacja indywidualna tego samego Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 17 lipca 2013 r" sygn. IPTPP2/443-335/13-4/JS, w której organ podatkowy stwierdził, iż "odpłatna usługa odprowadzania ścieków przez Gminę na rzecz mieszkańców jest/będzie czynnością cywilnoprawną, dla której Gmina występuje i będzie występować w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Zatem powyższa czynność w świetle ustawy traktowana jest/będzie jako odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług."

Stanowisko Gminy znajduje również potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 11 lipca 2013 r., sygn. ILPP1/443-340/13-2/HW, a także w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 25 stycznia 2013 r., sygn. IPTPP1/443-886/12-2/MW. W każdej z ww. interpretacji Dyrektor zgodził się w pełni ze stanowiskiem wnioskodawcy potwierdzając, iż świadczone przez niego usługi dostawy wody/odprowadzania ścieków podlegają opodatkowaniu VAT.

Ponadto w interpretacji indywidualnej z dnia 22 maja 2013 r., sygn. ITPP1/443-191/13/IK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zgodził się z Wnioskodawcą, iż "w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinna być ona traktowana jako podatnik VAT gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów." Zatem, "usługi dostarczania wody i odbioru ścieków należy opodatkować stawką obniżoną zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. 7% stawką podatku (z tym że stawka ta może ulegać zmianom zgodnie z mechanizmem opisanym w art. 146a i nast. ustawy; np. obecnie wynosi ona 8%)."

Reasumując, zdaniem Gminy, wykonywane przez nią odpłatne czynności w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków stanowią usługi podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towaru w rozumieniu art. 7 i świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

1.

wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług ma charakter wyłącznie podmiotowo - przedmiotowy,

2.

w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:

a.

czynności, co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT, muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,

b.

ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

W związku z powyższym należy podkreślić, iż tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 6 ustawy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają ww. podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Od 2009 r. Gmina ponosi wydatki związane z realizacją inwestycji polegającej na budowie infrastruktury kanalizacyjnej w miejscowościach położonych na terenie Gminy. W 2009 r. Gmina poniosła przy tym wyłącznie wydatki na wykonanie dokumentacji projektowej dotyczącej przedmiotowej inwestycji, które zostały udokumentowane fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

Natomiast wydatki związane z budową przedmiotowej infrastruktury kanalizacyjnej Gmina ponosi od 2011 r. Wydatki te również dokumentowane są fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Od momentu oddania do użytkowania w 2012 r., infrastruktury kanalizacyjnej wybudowanej w miejscowości..., Gmina przy jej pomocy samodzielnie świadczy odpłatne usługi w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców. Dokonywane w tym zakresie czynności Gmina dokumentuje fakturami VAT, które ujmuje w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT oraz rozlicza należny podatek z tego tytułu.

W analogiczny sposób Gmina zamierza również wykorzystywać infrastrukturę kanalizacyjną, jaka powstanie w wyniku realizacji inwestycji w 2014 r.

Gmina pierwotnie, tj. w terminach powstania prawa do odliczenia, nie dokonała odliczenia VAT naliczonego od wydatków Inwestycyjnych związanych z przedmiotową inwestycją, tj. zarówno od wydatków związanych z dokumentacja projektową, poniesionych w 2009 r. jak również od wydatków związanych z wybudowana infrastrukturą kanalizacyjną w latach 2011-2012 i obecnie realizowaną infrastrukturą kanalizacyjną.

Budowa przedmiotowej sieci kanalizacji sanitarnej oraz jej utrzymanie/funkcjonowanie należy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym do zadań własnych Gminy.

Mając na uwadze powyższe okoliczności oraz obowiązujące przepisy podatkowe należy stwierdzić, że zawarcie przez Gminę umów cywilnoprawnych z odbiorcami na odprowadzanie ścieków przy pomocy wybudowanych sieci kanalizacji sanitarnej, skutkować będzie uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie Wnioskodawcy.

W konsekwencji Gmina wykonywać będzie czynności stanowiące odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, które podlegają/będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, ponieważ przedmiotowe czynności w oparciu o umowy zawarte z mieszkańcami korzystającymi z usług odbioru ścieków są/będą wykonywane na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych. Odpłatna usługa odprowadzania ścieków przez Gminę będzie czynnością cywilnoprawną, dla której Gmina będzie występować w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Wskazać należy, iż na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Niemniej jednak zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

I tak, stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Na mocy przepisu art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 1608), który wszedł w życie 31 grudnia 2013 r., w art. 146a wprowadzenie do wyliczenia otrzymało brzmienie: "W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:".

Należy zauważyć, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia dla usług odpłatnego zbiorowego odprowadzania ścieków w związku z czym, usługi te podlegają opodatkowaniu i nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, iż świadczone przez Gminę usługi odpłatnego zbiorowego odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców, stanowią/będą stanowić czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie do art. 5 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy, niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym;

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje te zostały wydane w indywidualnej sprawie, w której oceniono opis zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa. Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek Zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Stosownie zaś do treści art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach Wnioskodawcy, w związku z tym skutki prawne, czy też ewentualna ochrona, określone w art. 14k do 14 m mogą dotyczyć wyłącznie podmiotu, który uzyskał interpretację indywidualną. Stosownie zaś do art. 14e § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Zawiadomienie o zmienionej interpretacji indywidualnej doręcza się podmiotowi, któremu w danej sprawie interpretacja została wydana.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zakresie uznania czynności odpłatnego zbiorowego odprowadzania ścieków za czynności podlegające opodatkowaniu niekorzystające ze zwolnienia.

Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl