IPTPP4/443-907/13-6/ALN - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-907/13-6/ALN Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2013 r. (data wpływu 18 grudnia 2013 r.) uzupełnionym pismami z dnia 26 lutego 2014 r. (data wpływu 27 lutego 2014 r.) i 11 marca 2014 r. (data wpływu 13 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 26 lutego 2014 r. (data wpływu 27 lutego 2014 r.) i 11 marca 2014 r. (data wpływu 13 marca 2014 r.) w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny. (ostatecznie doprecyzowany w piśmie z dnia 11 marca 2014 r. (data wpływu 13 marca 2014 r.)

W ramach działania ".." w zakresie operacji polegającej na realizacji projektu współpracy, objętego PROW na lata 2007-2013 Stowarzyszeniu przyznano dofinansowanie na realizację projektu współpracy w ramach programu osi 4 "Leader", działanie 421 "Wdrażanie Projektów Współpracy". Tytuł operacji realizowanej w partnerstwie: "...". Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a w ramach działania nie będzie prowadzona sprzedaż, transza dotacji przekazana będzie na podstawie "wniosku o płatność". Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działań objętych programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013, do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także podatek od towarów i usług, uiszczany w związku z poniesieniem kosztów dotyczących realizacji projektu współpracy. Planowana dotacja służyć będzie dofinansowaniu tzw. wydatków kwalifikowalnych, np. związanych z przygotowaniem projektu współpracy tj. koszty administracyjne (koszty podróży służbowych, druki, powielanie materiałów), koszty analizy i opracowań, organizacja i przeprowadzenie spotkań podmiotów realizujących projekt a także organizacja szkoleń dla beneficjentów projektu, koszty podróży Beneficjentów oraz organizacja imprez związanych z projektem. Lokalna Grupa Działania jest partnerem projektu współpracy będącego przedmiotem tego wniosku. Koordynatorem projektu współpracy jest X zaś drugim partnerem jest Lokalna Grupa Działania.

Lokalna Grupa Działania jako 3 partner projektu współpracy odpowiedzialny jest za:

Partner projektu współpracy nr 3 (Lokalna Grupa Działania) odpowiedzialny jest za:

1. Przygotowanie we współpracy z partnerami projektu "Wniosku o przyznanie oraz wniosku o rozliczenie pomocy w ramach działania 421 "Wdrażanie Projektów Współpracy" objętego PROW na lata 2007-2013 pt. "...".

2. Realizację zadań założonych w projekcie.

3. Opracowanie we współpracy z koordynatorem projektu wskaźników-monitorowania projektu, procedury monitorowania oraz ewaluacji projektu.

4. Koordynowanie (w tym monitorowanie i nadzorowanie) prawidłowości zadań realizowanych w ramach projektu w części dotyczącej zadań partnera.

5. Pozyskiwanie, gromadzenie i archiwizację dokumentacji związanej z realizacją projektu i udostępnianie ww. dokumentów koordynatorowi projektu w celu prawidłowej realizacji zadań związanych z monitoringiem i ewaluacją projektu.

6. Promocję projektu na obszarze działania LGD.

Pierwszy partner projektu Lokalna Grupa Działania Z odpowiada za:

1. Przygotowanie we współpracy z partnerami projektu wniosku o przyznanie pomocy w ramach działania 421 "Wdrażanie Projektów Współpracy" objętego PROW na lata 2007-2013 pt. "..".

2. Opracowanie we współpracy z koordynatorem projektu wskaźników monitorowania projektu, procedury monitorowania oraz ewaluacji projektu.

3. Realizację zadań założonych w projekcie tj. o prawidłowości zadań realizowanych w ramach projektu w części dotyczącej zadań partnera.

4. Pozyskiwanie, gromadzenie i archiwizację dokumentacji związanej z realizacją projektu i udostępnianie ww. dokumentów koordynatorowi projektu w celu prawidłowej realizacji zadań wiązanych z monitoringiem i ewaluacją projektu.

5. Realizację zadań złożonych w projekcie.

6. Partnerzy nie będą przekazywali własnych środków finansowych na rzecz lidera projektu.

7. Środki z dofinansowania unijnego wpłyną na konto Lokalnej Grupy Działania (Wnioskodawcy) - konto specjalnie utworzone do ww. projektu współpracy.

Koordynatorem projektu współpracy jest X.

Koordynator (lider) projektu współpracy odpowiedzialny jest za:

1. Przygotowanie i złożenie we współpracy z partnerami projektu "Wniosku o przyznanie pomocy pt. "..." w ramach działania 421 "Wdrażanie Projektów Współpracy" objętego PROW na lata 2007-2013.

2. Realizację zadań założonych w projekcie tj. organizację szkoleń zaplanowanych w projekcie przygotowawczym czyli 3 spotkania partnerów projektu w tym koszty podróży, zlecenie analizy opracowań.

3. Reprezentowanie partnerów przed instytucją wdrażającą projekt - Urzędem Marszałkowskim

4. Opracowanie we współpracy z partnerami projektu wskaźników monitorowania projektu, procedury monitorowania oraz ewaluacji projektu.

5. Koordynowanie (w tym monitorowanie i nadzorowanie) zadań realizowanych w ramach projektu przygotowawczego oraz właściwego projektu współpracy.

6. Zapewnienie sprawnego systemu komunikacji między partnerami projektu.

7. Pozyskiwanie, gromadzenie i archiwizację dokumentacji związanej z realizacją projektu, promocję projektu na obszarze działania.

Przygotowanie projektu współpracy obejmuje: zlecenie analizy i opracowań, organizacja i przeprowadzenie 3 spotkań partnerów projektu, koszty administracyjne.

Właściwy projekt tj. projekt współpracy obejmuje: organizację szkoleń dla beneficjentów projektu składających się z części teoretycznej, warsztatowej i praktycznej, wysłanie beneficjentów projektu na slot w ramach zajęć praktycznych, przejazd i wyżywienie beneficjentów projektu, koordynowanie projektu współpracy, koszty administracyjne, organizacja imprez przez beneficjentów w ramach projekty o akronimie X czyli X.

Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę. Wnioskodawca będzie wykorzystywał towary i usługi na rzecz beneficjentów biorących udział w projekcie - beneficjenci w projekcie będą brali udział bezpłatnie. Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat od beneficjentów za udział w projekcie.

Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy realizując operację polegającą na realizacji projektu współpracy pt. "..." w ramach działania 421 "Wdrażanie Projektów Współpracy" finansowanego ze Środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz ze środków budżetu państwa w ramach Osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich "Leader" Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją ww. programu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał tym samym nie będzie spełniony warunek dający naszemu Stowarzyszeniu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku działaniem. Zdaniem Wnioskodawcy prawo do odliczenia i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją programu nie będzie przysługiwało.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że z uwagi na fakt, iż wniosek ORD-IN został złożony w dniu 16 grudnia 2013 r. i jako przedmiot wniosku Wnioskodawca zaznaczył stan faktyczny, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o stan prawny obowiązujący do dnia 31 grudnia 2013 r.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych regulacji prawnych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawcy w ramach działania "Wdrażanie Projektów Współpracy" w zakresie operacji polegającej na realizacji projektu współpracy, objętego PROW na lata 2007-2013 przyznano dofinansowanie na realizację projektu współpracy w ramach programu osi 4 "Leader", działanie 421 "Wdrażanie Projektów Współpracy" pn. "...".

Wnioskodawca jest partnerem projektu współpracy będącego przedmiotem wniosku. Koordynatorem projektu współpracy jest X zaś drugim partnerem jest Lokalna Grupa Działania Z. Partnerzy nie będą przekazywali własnych środków finansowych na rzecz lidera projektu. Środki z dofinansowania unijnego wpłyną na konto Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a w ramach działania nie będzie prowadzona sprzedaż. Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione ponieważ - jak wynika ze złożonego wniosku - towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu, nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tytułu realizowanego projektu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku do towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie należy wskazać, że publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazany we wniosku przez Wnioskodawcę, tekst jedn.: Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl