IPTPP4/443-895/13-6/MK - Prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-895/13-6/MK Prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2013 r. (data wpływu 12 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismami z dnia 26 lutego 2014 r., (data wpływu 28 lutego 2014 r.) oraz z dnia 21 marca 2014 r. (data wpływu 25 marca 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "...":

* w zakresie wydatków poniesionych na remont schodów - jest nieprawidłowe,

* w pozostałym zakresie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 26 lutego 2014 r. oraz z dnia 21 marca 2014 r. w zakresie doprecyzowania opisu zaistniałego stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gminny Ośrodek Kultury jest samorządową instytucją, której organizatorem jest Gmina.

Obecnie GOK realizuje swoje cele statutowe w rozumieniu Uchwały Nr Rady Gminy z dnia 13 grudnia 2000 r., w sprawie zatwierdzenia Statutu Gminnego Ośrodka Kultury.

Gminny Ośrodek Kultury jest podatnikiem podatku VAT oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Prowadzone czynności opodatkowane, prowadzone przez GOK to: sprzedaż biletów do Muzeum które mieści się w Wieży, warsztaty z masy solnej, wynajem sali konferencyjnej, sprzedaż pamiątek.

Gminny Ośrodek Kultury złożył wniosek o dofinansowanie projektu, w odpowiedzi na nabór wniosków ogłoszony przez Lokalną Grupę Działania "..." w ramach Programu "... - budowanie konsensusu społecznego na rzecz zrównoważonego rozwoju subregionu w krajobrazie kulturowym trójkąta turystycznego:.." współfinansowanego w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.

Złożony projekt pn. "..." obejmuje następujące działania:

1. Montaż emblematu kowalskiego oraz stojaka na rowery przy budynku Wieży. W ramach tego działania zostanie wykonane miejsce do pamiątkowej fotografii dla zwiedzających, w formie połączonych stylizowanych, czterech, stalowych podków, przypominających czterolistną koniczynę. Podkowy wykonane zostaną z blachy stalowej o grubości 1,5 mm. Kanty z płaskownika stalowego. Płaszczyzna blach i rantów będą młotkowane. Z tak przygotowanej atrakcji turystycznej będzie korzystał ogół społeczeństwa nieodpłatnie. Stojak na rowery będzie dostępny dla osób podróżujących rowerem.

2. Remont schodów zewnętrznych głównych i bocznych do sali konferencyjnej oraz kraty okiennej w budynku Wieży. W ramach tego działania zostanie wykonany remont schodów. Stan techniczny schodów głównych, prowadzących do muzeum, Biblioteki, Gminnego Ośrodka Kultury a także schodów bocznych, prowadzących do sali konferencyjnej, pełniącej również funkcję sali warsztatowej, jest bardzo zły. Schody są spękane, wykruszone i częściowo zlasowane, stwarzają duże niebezpieczeństwo dla osób korzystających z oferty kulturowej GOK (mieszkańców, dzieci) oraz potencjalnych turystów. Stopnie nowych schodów głównych będą wykonane z bloków piaskowcowych. Schody zostaną wyprofilowane zgodnie z normą. Powierzchnia spocznika wyłożona zostanie płytami o szerokości 34 cm i grubości 5 cm. Balustrada zostanie przedłużona o dwa elementy dekoracyjne. Przestrzeń pod schodami zostanie zamurowana blokami z kamienia wapiennego. Zbyt wysoki pierwszy schodek nie będzie stanowił już problemu dla osób starszych. Wydłużona, kuta barierka poprawi funkcjonalność schodów. Bezpośrednio ze schodami głównymi styka się "opaska" przy zabytku. Po wykonaniu prac remontowych zostanie zlicowana na szerokość schodów, co zapewni bezpieczne zejście. Schody boczne przy Wieży prowadzą do sali warsztatowej (konferencyjnej). Stopnie nowych schodów będą wykonane z bloków piaskowcowych. Zostaną również wykonane cztery stopnie schodów terenowych z kostki granitowej. W znaczny sposób poprawi się dostęp do sali, gdzie dla dzieci prowadzone są zajęcia plastyczne, taneczne, wokalne oraz warsztaty edukacyjne, mające na celu przybliżenie dzieciom aspektów kowalstwa artystycznego. Dodatkowym argumentem konieczności przeprowadzenia remontu schodów jest aspekt wizualny. Na schodach bocznych zostanie usytuowany... - miejsce do pamiątkowej fotografii, w formie połączonych stylizowanych, czterech, stalowych podków, przypominających czterolistną koniczynę. W związku powyższym zachodzi konieczność wymiany dwóch krat okiennych, które znajdują się przy wejściu do Sali warsztatowej. Tłem w obiektywie dla podków, które będą miejscem do pamiątkowej fotografii nie mogą być zniszczone okienka piwniczne. Wymienione okienka zostaną zabezpieczone kratami kowalskim.

3. Przygotowanie i wydanie albumu "...". Wydany folder promujący najpiękniejsze eksponaty znajdujące się w Muzeum-ukazujące zmienność i zróżnicowanie form regionalnych w kowalstwie na terenie całej Polski, będzie rozdawany nieodpłatnie.

4. Działania promujące projekt: wykonanie tablicy informacyjnej i pamiątkowej, przygotowanie i druk widokówek. Działania te będą miały charakter informujący o współfinansowaniu projektu z środków Szwajcarsko - Polskiego Programu Współpracy. Tablica informacyjna będzie umieszczona przy wieży w trakcie realizacji Inwestycji. Tablica pamiątkowa zostanie umieszczona po zakończeniu realizacji zadania przy Wieży. Przygotowane widokówki będą rozdawane nieodpłatnie.

Zgodnie z wytycznymi dla ubiegających się o dotacje w ramach Szwajcarsko - Polskiego Programu Współpracy do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także podatek od towarów i usług.

Po zakończeniu zadania inwestycja będzie stanowiła własność Gminnego Ośrodka Kultury i będzie wykorzystywana do prowadzonej działalności rozwijającej i zaspokajającej potrzeby kulturalne i czytelnicze mieszkańców, ochrony i promocji kultury lokalnej jak również do prowadzonej działalności turystycznej.

Otoczenie zabytkowej wieży, gdzie będzie wykonany emblemat (miejsce do pamiątkowej fotografii) jest terenem ogólnodostępnym, za korzystanie z niego nie będą pobierane opłaty. Wyremontowane schody zapewnią bezpieczny dostęp wszystkich osób korzystających z oferty kulturowej, czytelniczej, turystycznej przygotowanej w zabytkowym obiekcie jakim jest Wieża....

Wydany folder i widokówki jako materiał promocyjny będą rozdawane nieodpłatnie.

Celem realizowanego projektu jest budowanie pozytywnego wizerunku poprzez utworzenie nowej atrakcji turystycznej przy Wieży.

Udostępnione nieodpłatnie turystom miejsce do robienia pamiątkowej fotografii przy Wieży przyczyni się do rozwoju oferty turystycznej poprzez efektywniejsze wykorzystanie lokalnego dziedzictwa kulturowego.

Wykonany stojak na rowery umożliwi turystom przemierzającym szlaki rowerowe biegnące przez... na zwiedzanie Wieży, jej otoczenia oraz wykonanie pamiątkowych fotografii.

Mieszkańcy korzystający z Gminnej Biblioteki Publicznej, która ma swoją siedzibę w Wieży... oraz dzieci korzystające z oferty kulturowej GOK pozostawią bezpiecznie rowery przy wykonanym stojaku.

Wykonany remont schodów zewnętrznych przy Wieży poprawi bezpieczeństwo i komfort nie tylko turysty zainteresowanego turystyką kulturową i edukacyjną, korzystających z oferty Muzeum. Często turyści zainteresowani architekturą obiektu nie kupując biletu do muzeum, zwiedzają całą zabytkową Wieżę nieodpłatnie. Korzystają również nieodpłatnie z informacji udzielanych przez instruktorów, dotyczących oferty turystycznej i kulturowej całego regionu, objętego wsparciem Lokalnej Grupy Działania "...".

Z wyremontowanych schodów korzystać będą również czytelnicy biblioteki, dzieci biorące udział w zajęciach kulturalnych i edukacyjnych, mieszkańcy biorący udział w organizowanych nieodpłatnych spotkaniach, warsztatach i imprezach kulturalnych.

Program "... -..." jest wdrażany w latach 2011 -2014.

W ramach realizowanego projektu "..." faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki będą wystawiane na Gminny Ośrodek Kultury.

Wnioskodawca - Gminny Ośrodek Kultury jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przy przygotowaniu wniosku o dofinansowanie dla przedmiotowego projektu Gminny Ośrodek Kultury złożył oświadczenie, w którym stwierdza, że nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego podatku VAT, w związku z czym stanowi on koszt kwalifikowany objęty dofinansowaniem.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że w ramach realizacji projektu powstaną następujące efekty:

1. Zamontowany przy wieży emblemat kowalski - miejsce do pamiątkowej fotografii w formie połączonych, stylizowanych czterech podków oraz stojak na rowery.

2. Wyremontowane schody główne i boczne do Wieży

3. Wydany album "...".

Zamontowany emblemat kowalski oraz stojak na rowery będzie ogólnodostępny dla mieszkańców i dzieci korzystających z oferty kulturowej prowadzonej w ramach działalności statutowej GOK. Efekt ten będzie wykorzystany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wyremontowane schody główne oraz boczne prowadzące do Wieży będą wykorzystywane w większości do działalności statutowej Gminnego Ośrodka Kultury. Z bezpłatnej oferty korzystają dzieci (zajęcia plastyczne, taneczne, wokalne). Dla mieszkańców organizowane są ogólnodostępne spotkania, imprezy kulturalne. Wyremontowane schody prowadzą również do Gminnej Biblioteki Publicznej, gdzie oprócz wypożyczania książek osoby zainteresowane mogą skorzystać z bezpłatnego dostępu do Internetu.

Wieża jest budowlą specyficzną, składa się z czterech kondygnacji. Schody główne prowadzą do siedziby Gminnego Ośrodka Kultury, Gminnej Biblioteki Publicznej, która znajduje się na I kondygnacji. Na trzecim i czwartym piętrze znajdują się pomieszczenia Muzeum. Schody boczne prowadzą do Sali konferencyjnej.

Wyremontowane schody w dużej części będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Głównym celem Gminnego Ośrodka Kultury jest prowadzenie wielokierunkowej działalności rozwijającej i zaspokajającej potrzeby kulturalne i czytelnicze mieszkańców oraz ochrona i promocja kultury lokalnej w kraju i zagranicą.

Wyremontowane schody tylko w niewielkiej części będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Turyści często wchodząc na sam szczyt Wieży nie kupują biletu do muzeum.

Dochody z prowadzonych czynności opodatkowanych (sprzedaż biletów do muzeum, warsztaty z masy solnej, wynajem sali, sprzedaż pamiątek) są w całości przeznaczane na działania statutowe Gminnego Ośrodka Kultury. Przyczyniają się do osiągania celów statutowych.

Wydany album "..." będzie rozdawany nieodpłatnie, jako materiał promocyjny. Efekt ten będzie wykorzystany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W piśmie z dnia 21 marca 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że usługi remontowe dotyczące schodów, o których mowa w opisie stanu faktycznego stanowią wytworzenia nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14a ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie ma możliwości obiektywnego przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje nam prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanej operacji "..." w ramach Programu "... - budowanie konsensusu społecznego na rzecz zrównoważonego rozwoju subregionu w krajobrazie kulturowym trójkąta turystycznego:.." współfinansowanego w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej, Gminny Ośrodek Kultury ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminny Ośrodek Kultury jest podatnikiem podatku VAT oraz figuruje w ewidencji podatników VAT. Wnioskodawca - Gminny Ośrodek Kultury jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Prowadzone czynności opodatkowane, prowadzone przez GOK to: sprzedaż biletów do Muzeum, prowadzenie warsztatów z masy solnej, wynajem sali konferencyjnej, sprzedaż pamiątek.

Podejmowane działania w złożonym wniosku o dofinansowanie nie są działaniami, które mają generować przychody, zatem nie jest możliwe odzyskanie podatku od towaru i usług zakupionych w celu realizacji tej operacji.

Wykonany.... - miejsce do robienia pamiątkowych zdjęć będzie eksponowany przy wieży. Będzie to miejsce dostępne dla wszystkich. Konieczne jest wykonanie remontu schodów bocznych, gdzie ten emblemat będzie zamontowany. Schody boczne prowadzą do sali konferencyjnej, która jest również salą warsztatową. Odbywają się tu nieodpłatne spotkania dla mieszkańców, warsztaty dla dzieci, zajęcia taneczne, wokalne i plastyczne. Schody główne przy Wieży prowadzą do siedziby Gminnego Ośrodka Kultury, Gminnej Biblioteki Publicznej oraz Muzeum.

GOK prowadzi wielokierunkową działalność rozwijającą i zaspokajająca potrzeby kulturalne i czytelnicze mieszkańców. Są to działania prowadzone nieodpłatnie. Wydany album i przygotowane widokówki w ramach projektu również będą rozprowadzane nieodpłatnie.

Gminny Ośrodek Kultury nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania pn. "...", w ramach Programu "... -..." współfinansowanego w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "...":

* w zakresie wydatków poniesionych na remont schodów - jest nieprawidłowe,

* w pozostałym zakresie - jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że z uwagi na fakt, iż wniosek ORD-IN został złożony w dniu 12 grudnia 2013 r. i jako przedmiot wniosku Wnioskodawca zaznaczył stan faktyczny, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o stan prawny obowiązujący do dnia 31 grudnia 2013 r.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 7b ustawy, w przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości, stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów prowadzonej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, których nie da się w całości przypisać działalności gospodarczej, podatek naliczony oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość wykorzystywana jest do celów działalności gospodarczej.

Przy czym przez wytworzenie nieruchomości, stosownie do art. 2 pkt 14a ustawy rozumieć należy wybudowanie budynku, budowli lub ich części, lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Z kolei, w myśl art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

W myśl ust. 3 powołanego artykułu, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Z uwagi na brzmienie cyt. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

W odniesieniu do stosowanej metody wyodrębnienia podatku wskazać należy, że sposób wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, winien mieć charakter obiektywny, determinowany okolicznościami sprawy. Wybór metody wyodrębnienia kwot podatku naliczonego należy wyłącznie do obowiązków Wnioskodawcy.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Z cytowanych powyżej regulacji art. 90 wynika, iż proporcja ustalana jest w oparciu o obrót. Natomiast obrotem, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Przy obliczaniu proporcji istotne jest zatem ustalenie, czy analizowane czynności stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a więc czy w odniesieniu do nich istnieje obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. W sytuacji, gdy są to czynności niebędące sprzedażą (niestanowiące obrotu, tj. czynności niepodlegające opodatkowaniu) - wówczas nie uwzględnia się ich przy ustalaniu proporcji.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w uchwale 7 sędziów NSA z dnia 24 października 2011 r. sygn. I FPS 9/10, gdzie Sąd wskazał: "(...) w świetle przepisów art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie mogą wpłynąć na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust. 3 powołanej wyżej ustawy".

Z powyższej uchwały wynika, że pełne prawo do odliczenia podatku przysługuje w stosunku do zakupów związanych zarówno z czynnościami opodatkowanymi jak i niepodlegającymi opodatkowaniu, wyłącznie w sytuacji gdy nie ma możliwości przyporządkowania ich do określonych rodzajów czynności.

Należy podkreślić, iż przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych). Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych.

Ponadto zgodnie z art. 90a ust. 1 ustawy, w przypadku gdy w ciągu 120 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym nieruchomość stanowiąca część przedsiębiorstwa podatnika została przez niego oddana w użytkowanie, nastąpi zmiana w stopniu wykorzystania tej nieruchomości do celów działalności gospodarczej, dokonuje się korekty podatku naliczonego odliczonego przy jej nabyciu lub wytworzeniu. Korekty, o której mowa w zdaniu pierwszym, dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła ta zmiana, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty. Jeżeli podatnik wykorzystuje tę nieruchomość w działalności gospodarczej również do czynności zwolnionych od podatku bez prawa do odliczeń, korekta powinna uwzględniać proporcję określoną w art. 90 ust. 3-10, zastosowaną przy odliczeniu. Stosownie natomiast do art. 90a ust. 2 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 1, przepisu art. 8 ust. 2 nie stosuje się.

Z przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, że Gminny Ośrodek Kultury jest samorządową instytucją, której organizatorem jest Gmina. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wykonywane przez Wnioskodawcę czynności opodatkowane to: sprzedaż biletów do Muzeum, które mieści się w Wieży, warsztaty z masy solnej, wynajem Sali konferencyjnej, sprzedaż pamiątek. Gminny Ośrodek Kultury realizuje projekt pn. "...". Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu w ramach programu "... -..." współfinansowanego w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.

W ramach realizacji projektu powstaną następujące efekty:

1. Zamontowany przy wieży emblemat - miejsce do pamiątkowej fotografii w formie połączonych, stylizowanych czterech podków oraz stojak na rowery.

2. Wyremontowane schody główne i boczne do Wieży

3. Wydany album "...".

Zamontowany emblemat kowalski oraz stojak na rowery będzie ogólnodostępny dla mieszkańców i dzieci korzystających z oferty kulturowej prowadzonej w ramach działalności statutowej GOK. Efekt ten będzie wykorzystany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wyremontowane schody główne oraz boczne prowadzące do Wieży będą wykorzystywane w większości do działalności statutowej Gminnego Ośrodka Kultury. Z bezpłatnej oferty korzystają dzieci (zajęcia plastyczne, taneczne, wokalne). Dla mieszkańców organizowane są ogólnodostępne spotkania, imprezy kulturalne. Wyremontowane schody prowadzą również do Gminnej Biblioteki Publicznej, gdzie oprócz wypożyczania książek osoby zainteresowane mogą skorzystać z bezpłatnego dostępu do Internetu.

Wieża jest budowlą specyficzną, składa się z czterech kondygnacji. Schody główne prowadzą do siedziby Gminnego Ośrodka Kultury, Gminnej Biblioteki Publicznej, która znajduje się na I kondygnacji. Na trzecim i czwartym piętrze znajdują się pomieszczenia Muzeum. Schody boczne prowadzą do Sali konferencyjnej.

Wyremontowane schody w dużej części będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a tylko w niewielkiej części będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wydany album "..." będzie rozdawany nieodpłatnie, jako materiał promocyjny. Efekt ten będzie wykorzystany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Faktury VAT dokumentujące poniesione w ramach realizacji projektu wydatki są wystawiane na Wnioskodawcę.

Usługi remontowe dotyczące schodów, o których mowa w opisie stanu faktycznego stanowią wytworzenia nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14a ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie ma możliwości obiektywnego przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje nam prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Wobec powyższego z uwagi na fakt, iż poniesione wydatki na wyremontowane schody w ramach realizacji projektu pn. "..." są wydatkami, o których mowa w art. 2 pkt 14a ustawy i będą związane zarówno z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, jak i niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, to w tej sytuacji, analizując kwestię prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych należy uwzględnić unormowania zawarte w art. 86 ust. 7b ustawy.

Powyższy przepis art. 86 ust. 7b ustawy o VAT wprowadza szczególny tryb odliczeń podatku naliczonego w przypadku nieruchomości i nakłada obowiązek określenia wysokości udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość została lub zostanie wykorzystana do celów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Cytowany wyżej przepis reguluje sposób obliczania podatku naliczonego od nabycia bądź wytworzenia nieruchomości (w tym nakładów ponoszonych na nieruchomość) w sytuacji, w której dana nieruchomość ma być używana zarówno na cele działalności, jak i na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością. Niniejsza regulacja ma zastosowanie wówczas, gdy dana nieruchomość (której dotyczy podatek naliczony) nie jest wykorzystywana wyłącznie na cele działalności. Obejmuje ona sytuacje, w których nieruchomość ma przeznaczenie mieszane, to znaczy jest wykorzystywana zarówno na cele związane z działalnością, jak i na inne cele, czyli cele pozostające poza zakresem VAT.

Zatem powyższy przepis nakłada obowiązek określenia wysokości udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość została lub zostanie wykorzystana do celów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Unormowanie to ma charakter doprecyzowujący ogólną zasadę w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z nieruchomością stanowiącą majątek przedsiębiorstwa podatnika, wykorzystywaną zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, i jest zgodny z normą prawną wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy.

W świetle tego przepisu Wnioskodawca, w stosunku do wydatków stanowiących ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym zobowiązany jest do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą można przypisać prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z tym, iż ani przepisy ustawy, ani przepisy wykonawcze do ustawy nie zawierają zapisu dotyczącego sposobu wyliczenia tych części, to można przyjąć różne rozwiązania. Warto nadmienić, iż zastosowane przez Wnioskodawcę metody, czy też sposoby, na podstawie których dokona on wydzielenia odpowiedniej kwoty podatku naliczonego muszą odpowiadać wartościom faktycznym i rzeczywistym. Ciężar rzetelnego ustalenia jaka część realizowanej inwestycji związana będzie z prowadzoną działalnością gospodarczą, a jaka część wykorzystywana będzie dla potrzeb innych niż prowadzona działalność gospodarcza, spoczywa zawsze na Wnioskodawcy.

Zaznaczenia wymaga, że regulacje art. 86 ust. 7b ustawy są odrębne od przepisów dotyczących odliczeń częściowych w myśl art. 90 ustawy. Przepis ten służy bowiem do określania jaka część podatku naliczonego z faktury stanowi podatek naliczony do odliczenia i ma zastosowanie wówczas, gdy dana część nieruchomości (której dotyczy podatek naliczony) nie jest wykorzystywana wyłącznie na cele działalności gospodarczej podatnika. Wskazany przepis nie dotyczy sytuacji, gdy dana nieruchomość służy działalności opodatkowanej i zwolnionej, gdzie zastosowanie znajdują przepisy art. 90 i 91 ustawy.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż Gminny Ośrodek Kultury jest zobowiązany do określenia udziału procentowego, w jakim przedmiotowa inwestycja - wyremontowane schody - będzie wykorzystywana do celów działalności gospodarczej i zgodnie z tym udziałem będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych dotyczących remontu schodów, ponieważ w ramach działalności Wnioskodawca wykonuje tylko czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od wydatków ponoszonych w ramach realizacji przedmiotowego projektu w części dotyczącej remontu schodów, lecz nie od całości poniesionych na ten cel wydatków, ale tylko według udziału procentowego zgodnie z art. 86 ust. 7b, w związku z art. 2 pkt 14a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem oceniając stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać je za nieprawidłowe.

W odniesieniu natomiast do pozostałej części projektu, tj. montaż emblematu oraz stojaka na rowery, wydanie albumu, działania promujące projekt należy stwierdzić, iż Gminnemu Ośrodkowi Kultury nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od ww. wydatków poniesionych w związku z tą częścią projektu. W odniesieniu do tych wydatków nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ponieważ są one związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym oceniając stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie, należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl