IPTPP4/443-885/13-4/BM - Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z termomodernizacją budynku kaplicy cmentarnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-885/13-4/BM Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z termomodernizacją budynku kaplicy cmentarnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2013 r. (data wpływu 9 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 lutego 2014 r. (data wpływu 17 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawnej możliwości odliczenia podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawnej możliwości odliczenia podatku VAT.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 lutego 2014 r. (data wpływu 17 lutego 2014 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto zamierza zrealizować zadanie pn.: "..." m.in. dzięki dofinansowaniu udzielanemu przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w...w ramach Programu priorytetowego pt.: "Racjonalizacja zużycia energii w budynkach użyteczności publicznej oraz zasobach komunalnych należących do jednostek samorządu terytorialnego w celu zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery".

Przedmiotowa inwestycja zostanie realizowana w latach 2014-2015.

Inwestycja będzie realizowana i finansowana przez Miasto czyli jednostkę samorządu terytorialnego. Miasto jest właścicielem działki, na której znajduje się budynek kaplicy cmentarnej. W ramach realizacji zadania przeprowadzone zostaną kompleksowe prace termomodernizacyjne obiektu prowadzone według standardów efektywności energetycznej i ekonomicznej. Zakres prac obejmuje: termomodernizację budynku kaplicy (docieplenie zewnętrznych ścian, modernizację i docieplenie dachu), nowe otwory okienne i drzwiowe w ścianach zewnętrznych dostosowane do docelowego układu wewnętrznego ścian i pomieszczeń, wymianę zewnętrznej stolarki okiennej i drzwiowej, przebudowę piwnicy, nową instalację c.o. wraz z dwiema kotłowniami olejowymi, zadaszenie przejazdu (wiata) oraz roboty towarzyszące.

Wybrany wariant realizacji przedsięwzięcia zgodny jest z celami środowiskowymi i priorytetami Miasta określonymi w Programie Ochrony Środowiska ukierunkowanymi na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza ze źródeł stacjonarnych na terenie miasta, a zakładane rozwiązania techniczno-technologiczne po przygotowaniu projektów technicznych należy uznać za optymalny wariant przedsięwzięcia.

Na działce znajdują się dwa budynki jednokondygnacyjne połączone bramą wjazdową na teren gospodarczy kaplicy. Budynki zbudowane są w technologii tradycyjnej, murowanej, z dachami płaskimi (kąt nachylenia do 3°). Główny budynek jest budynkiem jednokondygnacyjnym o złożonej bryle połączonych ze sobą trzech segmentów (sześcianów). Jest to budynek częściowo podpiwniczony. Zasadniczą częścią budynku (1 sześcian) stanowi kaplica pogrzebowa, drugi segment budynku jest to zaplecze techniczne z pomieszczeniami i wewnętrznym sanitariatem dla kapłana odprawiającego obrządek pochówkowy oraz dostępny z zewnątrz mieszkaniem komunalnym. Trzeci segment bryły stanowią: pomieszczenia techniczne, garaże oraz klatka schodowa prowadząca do piwnicy. Część podpiwniczona budynku obejmuje obszar pod 2 i 3 segmentem. Znajdują się tam pomieszczenia gospodarcze, magazyn, skład opału i pomieszczenie kotłowni starego typu na paliwo stałe. Kotłownia wymaga stałej obsługi. Piwnice są wykorzystywane tylko w niewielkim fragmencie. W skład drugiego budynku wchodzą: pomieszczenia dla grabarzy z wydzielonymi sanitariatami, pomieszczenie chłodni, pomieszczenie przygotowania zwłok, garaże oraz ogólnodostępne z zewnątrz sanitariaty. Całość założenia spięta jest attyką w obrębie dachu co daje wrażenie spójnego i jednobryłowego założenia. Obecnie znaczna część pomieszczeń nie jest wykorzystywana w ogóle, a niektóre tylko w niewielkiej części. Docelowy układ funkcjonalny budynku przewiduje przeznaczenie wszystkich pomieszczeń przedmiotowego obiektu na cele kaplicy cmentarnej wraz z zapleczem oraz powiązanej z nią obsługi administracyjno-biurowej. Na etapie budowlanym inwestycja realizowana będzie przez Miasto czyli jednostkę samorządu terytorialnego. Gmina Miasto powierzyła na podstawie umowy z dn. 1 maja 1993 r. (wraz z aneksami) w administrację zleconą Cmentarz Miejski wraz z terenami przyległymi oraz substancję cmentarza, tj. kaplicę, budynki administracyjne, ogrodzenie. Umowa została zawarta na czas nieokreślony. Za administrację zleconą Administratorowi nie przysługuje wynagrodzenie. Koszty związane z utrzymaniem Cmentarza Miejskiego oraz administracją ponosi Administrator ze środków własnych. Administrator nie będzie korzystał z dotacji z budżetu miasta. Dochód Administratora stanowią jedynie opłaty za korzystanie z cmentarza za wyjątkiem opłat za pola pod groby i opłaty za wykup placów przyszłościowo, które są dochodem Miasta. Na podstawie zarządzenia nr. Prezydenta Miasta z dn. 24 lipca 2008 r. dotyczącego opłat obowiązujących na Cmentarzu Komunalnym Miasta ceny usług świadczonych przez Administratora związanych z działalnością obejmują m.in. nadzór nad kopaniem grobu, opłatę eksploatacyjną (na pokrycie kosztów utrzymania czystości i porządku na cmentarzu komunalnym), wynajem kaplicy.

Dochód związany z wynajęciem kaplicy nie pokrywa kosztów jakie ponosi Administrator w związku z bieżącą konserwacją i naprawą budynku kaplicy oraz kosztów związanych m.in. ze zużyciem energii elektrycznej, wody, z utrzymaniem w stałej czystości budynku kaplicy, ogrzaniem budynku w okresie zimowym.

Podatek od nieruchomości cmentarza miejskiego ponosi Miasto.

Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego działa w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne gminy obejmują w szczególności sprawy m.in. cmentarzy gminnych, utrzymania gminnych obiektów użyteczności publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 13 i 15 cyt. ustawy).

W związku z administracją zleconą na rzecz Administratora wystawcą faktur za usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług jest Administrator. Usługi świadczone przez Administratora wykonywane są w imieniu i na rzecz Administratora za wyjątkiem pobierania opłat za pola pod groby i opłaty za wykup placów przyszłościowo, które są pobierane na rzecz Miasta.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego zadania będą wystawione na Wnioskodawcę - Miasto.

Miasto jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał, iż towary i usługi zakupione w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku realizacji zadania pn.: "..." Miasto nie będzie miało prawnej możliwości odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach zadania pn.: "..." podatek VAT nie może zostać odzyskany przez Miasto, tzn. Miasto nie ma możliwości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT. Aktem prawnym obowiązującym w tym zakresie w naszym kraju jest ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054.).

Miasto zamierza realizować zadanie pn.: "..." przy wykorzystaniu m.in. środków pochodzących z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej w....

Wykonanie prac Miasto zleci wyłonionemu w trybie prawa zamówień publicznych wykonawcy, mającemu prawo i możliwość odliczania podatku od towarów i usług. Możliwości takiej nie posiada natomiast samo Miasto, które ostatecznie ponosi koszt podatku od towarów i usług opłacając wystawione przez wykonawcę faktury. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego zadania będą wystawione na Miasto.

Administrację zleconą Cmentarzem Miejskim wraz z terenami przyległymi oraz substancją cmentarza, tj. kaplica, budynki administracyjne, ogrodzenie wykonuje na podstawie umowy z dnia 1 maja 1993 r. Administrator - Zakład Organizacji Pogrzebów "...". Administratorowi nie przysługuje wynagrodzenie za administrację zleconą. Opłaty za korzystanie z cmentarza stanowią dochód Administratora z wyjątkiem opłaty za pola pod groby i opłaty za wykup placów przyszłościowo, które są dochodem Zlecającego - Miasta.

Po zrealizowaniu zadania zmodernizowany budynek pozostanie w nieodpłatnej administracji Zakładu Organizacji Pogrzebów "..." na podstawie wskazanej powyżej umowy.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (przekazanie w nieodpłatną administrację zrealizowanego projektu) będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę Miasto działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych) brak podstaw do traktowania tego nieodpłatnego świadczenia jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym, czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie zostanie zatem spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, Miasto nie będzie miało prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji opisanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą" opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W przepisie art. 8 ust. 1 ustawy zdefiniowano, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z kolei, jak wynika z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zamierza zrealizować zadanie pn.: "..." m.in. dzięki dofinansowaniu udzielanemu przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w...w ramach Programu priorytetowego pt.: "Racjonalizacja zużycia energii w budynkach użyteczności publicznej oraz zasobach komunalnych należących do jednostek samorządu terytorialnego w celu zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery".

Przedmiotowa inwestycja zostanie realizowana w latach 2014-2015.

Inwestycja będzie realizowana i finansowana przez Miasto czyli jednostkę samorządu terytorialnego. Miasto jest właścicielem działki, na której znajduje się budynek kaplicy cmentarnej.

Na etapie budowlanym inwestycja realizowana będzie przez Miasto czyli jednostkę samorządu terytorialnego. Gmina Miasto powierzyła na podstawie umowy w administrację zleconą Cmentarz Miejski wraz z terenami przyległymi oraz substancję cmentarza, tj. kaplicę, budynki administracyjne, ogrodzenie. Umowa została zawarta na czas nieokreślony. Za administrację zleconą Administratorowi nie przysługuje wynagrodzenie. Koszty związane z utrzymaniem Cmentarza Miejskiego oraz administracją ponosi Administrator ze środków własnych. Administrator nie będzie korzystał z dotacji z budżetu miasta. Dochód Administratora stanowią jedynie opłaty za korzystanie z cmentarza za wyjątkiem opłat za pola pod groby i opłaty za wykup placów przyszłościowo, które są dochodem Miasta.

W związku z administracją zleconą na rzecz Administratora wystawcą faktur za usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług jest Administrator. Usługi świadczone przez Administratora wykonywane są w imieniu i na rzecz Administratora za wyjątkiem pobierania opłat za pola pod groby i opłaty za wykup placów przyszłościowo, które są pobierane na rzecz Miasta.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego zadania będą wystawione na Wnioskodawcę. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi zakupione w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego zadania. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "..., ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi zakupione w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl