IPTPP4/443-877/13-2/ALN - Brak możliwości opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania samochodu osobowego na cele osobiste podatnika po jego wykupie na podstawie umowy leasingu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-877/13-2/ALN Brak możliwości opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania samochodu osobowego na cele osobiste podatnika po jego wykupie na podstawie umowy leasingu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2013 r. (data wpływu 5 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania przekazania samochodu na cele osobiste jako odpłatnej dostawy towarów oraz braku opodatkowania tej czynności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania przekazania samochodu na cele osobiste jako odpłatnej dostawy towarów oraz braku opodatkowania tej czynności.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od 2004 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych (PKD 49.41.Z). 12 sierpnia 2010 r. Wnioskodawca zawarł umowę leasingu operacyjnego na samochód osobowy marki Mitsubishi - rok produkcji 2010, pojemność silnika 1968, dopuszczalna ładowność 685 kg. Umowa została zarejestrowana w urzędzie skarbowym (w przypadku braku rejestracji nie przysługiwałoby Wnioskodawcy prawo do pełnego odliczenia podatku VAT, lecz 60% nie więcej niż 6.000 zł).

W dniu 1 stycznia 2012 r. Wnioskodawca zawiesił działalność gospodarczą na okres 24 miesięcy. Ustawa z dnia 1 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej w art. 14a daje prawo podatnikom niezatrudniającym pracowników do zawieszenia działalności na okres od 30 dni do 24 miesięcy. W tym okresie przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej ani osiągać bieżących przychodów z tego tytułu. Jednakże od zasady tej są wyjątki, o których mowa w ust. 4 artykułu 14a ww. ustawy, a należą do nich m.in.

* wykonywanie wszelkich czynności niezbędnych do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów

* przyjmowanie należności lub regulowanie zobowiązań powstałych przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.

Wyżej wymienione zapisy umożliwiają przedsiębiorcy nie tylko zaliczenie do kosztów podatkowych opłat ponoszonych z tytułu rat leasingowych w okresie zawieszenia, ale również odliczenie podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących raty leasingowe. Ponieważ umowa leasingowa zawarta została w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca skorzystał z możliwości, jakie daje art. 14a ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i w okresie zawieszenia działalności odliczał VAT od rat leasingowych wynikających z ww. umowy. W trakcie zawieszenia działalności nadal składane były deklaracje VAT-7 i był odliczany podatek VAT naliczony od zobowiązań zaciągniętych przed dniem zawieszenia (m.in. rat leasingowych).

12.03.2013 samochód został wykupiony z leasingu na firmę (z uwagi na korzystne warunki wykupu). Jednak już w momencie zakupu Wnioskodawca miał świadomość, że nie będzie dłużej użytkował tego samochodu do działalności gospodarczej - nie został więc ani wprowadzony do ewidencji środków trwałych, ani nie odliczono VAT naliczonego od jego wykupu. Został od razu przeznaczony na cele osobiste. Z końcem tego roku Wnioskodawca chciałby zamknąć działalność gospodarczą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przekazanie tego samochodu na cele osobiste natychmiast po jego wykupie będzie traktowane jako odpłatna dostawa. Czy Wnioskodawca powinien naliczyć podatek VAT od przekazania od wartości rynkowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, że już w momencie wykupu samochodu z leasingu miał zamiar przekazać go na cele osobiste, nie przysługiwało jemu prawo do odliczenia VAT naliczonego od jego wykupu. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego związane jest z faktem, czy dany zakup będzie służył do wykonywania czynności opodatkowanych. Wykup samochodu z leasingu jest transakcją odrębną od samej umowy leasingu i tylko pośrednie z nią związany. Zgodnie z istniejącymi interpretacjami - w tym między innymi stanowiskiem Ministerstwa Finansów z dnia 19 grudnia 2011 r. w tej kwestii - skoro po wykupie samochodu z leasingu nie będzie on już wykorzystywany w działalności opodatkowanej, lecz bezpośrednio zostanie przekazany na cele osobiste, podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego z faktury wykupu. Jeżeli w momencie wykupu samochodu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, to również brak jest podstaw do przyjęcia, że istnieje związek wydatku z czynnościami opodatkowanymi. To z kolei wywołuje określone konsekwencje podatkowe - nie zobowiązuje podatnika do wykazania VAT należnego od przekazania samochodu na cele osobiste (art. 7 ust. 2. ustawy o VAT ma zastosowanie tylko do towarów, w stosunku do których podatnikowi przysługiwano prawo do odliczenia VAT naliczonego).

Wnioskodawca sądzi zatem, że w przypadku opisanej sytuacji przekazanie samochodu na cele osobiste nie będzie traktowane jako odpłatna dostawa i nie należy naliczyć podatku VAT od tego przekazania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że z uwagi na fakt, iż wniosek ORD-IN został złożony w dniu 5 grudnia 2013 r. i jako przedmiot wniosku Wnioskodawczyni zaznaczyła stan faktyczny, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o stan prawny obowiązujący do dnia 31 grudnia 2013 r.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie ust. 2 ww. artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Z powyższego przepisu wynika, że czynność nieodpłatnego przekazania przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług pod warunkiem, iż podatnikowi przysługiwało przy ich nabyciu prawo do całkowitego albo częściowego odliczenia podatku naliczonego.

Zatem niespełnienie powyższego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów - w świetle brzmienia art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - jako wyłączonego spod zakresu działania ustawy, bez względu na cel, na który zostały one przekazane.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w 2010 r. roku Wnioskodawca zawarł umowę leasingu operacyjnego na samochód osobowy. Umowa została zarejestrowana w urzędzie skarbowym (w przypadku braku rejestracji nie przysługiwałoby Wnioskodawcy prawo do pełnego odliczenia podatku VAT, lecz 60% nie więcej niż 6.000 zł). W 2013 r. samochód został wykupiony z leasingu na firmę (z uwagi na korzystne warunki wykupu). Jednak już w momencie zakupu Wnioskodawca miał świadomość, że nie będzie dłużej użytkował tego samochodu do działalności gospodarczej - nie został więc ani wprowadzony do ewidencji środków trwałych, ani nie odliczono VAT naliczonego od jego wykupu. Został od razu przeznaczony na cele osobiste.

Transakcję wykupu samochodu osobowego z leasingu operacyjnego traktuje się w podatku od towarów i usług jako odrębna czynność - dostawę towaru - niezwiązaną z samą umową leasingu.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wiedział, że nie będzie wykorzystywał przedmiotowego samochodu do działalności gospodarczej, a więc nie będzie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawcy zatem nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wykupu samochodu.

Mając na uwadze treść wniosku oraz powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, iż nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę przedmiotowego samochodu osobowego na cele osobiste, nie stanowi dostawy towaru, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy.

Reasumując, nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę przedmiotowego samochodu osobowego na cele osobiste, natychmiast po jego wykupie, nie będzie podlegało ustawie o podatku od towarów i usług, gdyż przy nabyciu (wykupie) samochodu Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl