IPTPP4/443-870/13-4/BM - Prawo uczelni wyższej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków europejskich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-870/13-4/BM Prawo uczelni wyższej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków europejskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2013 r. (data wpływu 4 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 lutego 2014 r. (data wpływu 17 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn...- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.....

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 lutego 2014 r. (data wpływu 17 lutego 2014 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego oraz wskazanie właściwego dla Wnioskodawcy organu podatkowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i w roku 2013 odliczał VAT strukturą w wysokości 10%. Projekt....jest 3-letnim projektem w ramach unijnego programu Health, którym z ramienia Komisji Europejskiej zarządza Agencja Wykonawcza ds. Zdrowia i Konsumentów (...). Agencja świadczy profesjonalne usługi, wykonując zadania powierzone jej przez Komisję Europejską, oraz ściśle współpracuje z Dyrekcją Generalną ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów. Środki finansowane (grant), za realizację projektu przekazywane są przez Agencję wykonawczą do koordynatora, który to rozdziela je pomiędzy partnerów. Koordynatorem projektu jest.....,a w projekt zaangażowanych jest jeszcze 13 instytucji partnerskich z krajów członkowskich UE. Wnioskodawca jest partnerem zaangażowanym we wszystkie główne zadania projektu.

Cele projektu

Cele projektu zakładają wymianę doświadczeń w zakresie wprowadzania programów profilaktycznych RSM oraz wypracowanie efektywnych strategii ich promowania i wdrażania, możliwych do zastosowania w nowych krajach członkowskich UE. Cele te zostały zoperacjonalizowane w postaci kilku kluczowych działań i zadań dla partnerów projektu, które prowadzić mają do uzyskania mierzalnych rezultatów:

Cel 1 - Analiza sytuacji epidemiologicznej dotyczącej RSM w państwach-partnerach projektu w oparciu o dostępną literaturę. Planowany rezultat to obszerny raport opisujący epidemiologię RSM w państwach-partnerach projektu z uwzględnieniem realizowanych dotąd działań ukierunkowanych na badania profilaktyczne, grup kobiet rzadko korzystających z takich badań oraz stosowanych strategii promocyjnych. (Raport został już opracowany i jest opublikowany na stronie projektu).

Cel 2 - Zidentyfikowanie dobrych praktyk dotyczących strategii zwalczania RSM oraz promowania profilaktyki w tym zakresie. Punktem wyjścia są strategie i działania podejmowane w zakresie profilaktyki RSM oraz innych chorób nowotworowych w krajach wysokorozwiniętych. Analiza prowadzona przez partnerów projektu ma uwzględnić możliwości zastosowania tych strategii/działań w każdym z uczestniczących w projekcie krajów. Ponadto partnerzy projektu planują dokonać opisu i analizy działań ukierunkowanych na zapobieganie chorobom przewlekłym, prowadzonych już w ich krajach, z perspektywy możliwości ich zastosowania w przypadku raka szyjki macicy. (Analiza została przeprowadzona, a raport opublikowany na stronie projektu).

Cel 3 - Przygotowanie programu szkoleniowego na temat raka szyjki macicy adresowanego do pracowników służby zdrowia i wdrożenie go w placówkach medycznych współpracujących z partnerami projektu.

Cel 4 - Opracowanie programu szkoleniowego na temat raka szyjki macicy adresowanego do działaczy społecznych i rzeczników profilaktyki oraz wdrożenie go w placówkach współpracujących z partnerami projektu.

Cel 5 - Przygotowanie platformy e-learningowej, poświęconej rakowi szyjki macicy, dostępnej dla użytkowników w krajach uczestniczących w projekcie. Zgodnie z założeniami projektu materiały dostępne na platformie mają umożliwić aktualizację informacji medycznych na temat RSM, jak i poszerzenie wiedzy i kompetencji w zakresie komunikacji. W obu przypadkach wspomniane materiały są adresowane do pracowników służby zdrowia, jak i do działaczy społecznych i rzeczników.

Efekty szkoleniowe projektu to:

1.

opracowanie programów szkoleniowych i wdrożenie ich w następujących formach: (a) szkolenie trenerów spośród personelu instytucji współpracujących z partnerami projektu, (b) szkolenie prowadzone przez trenerów adresowane do personelu ich instytucji, (c) szkolenie dla personelu medycznego i działaczy społecznych (bezpłatne szkolenie przeprowadzone we współpracy z Okręgową Izbą Lekarską w...),

2.

opracowanie materiałów e-learningowych (Wnioskodawca zaangażowany przede wszystkim w przygotowanie modułów dotyczących komunikowania się) oraz przygotowanie polskiej wersji językowej wszystkich modułów e-learningowych.

Efekty naukowe projektu to:

1.

opracowanie i publikacja obszernego raportu o epidemiologii RSM w krajach partnerskich projektu,

2.

opracowanie i publikacja raportu dotyczącego dobrych praktyk,

3.

przygotowanie i złożenie do druku przeglądowego artykułu naukowego dotyczącego działań profilaktycznych stosowanych w przypadku RSM,

4.

weryfikacja możliwości zastosowania platformy e-learningowej do szkolenia w zakresie medycznych aspektów RSM i jego profilaktyki, a także w zakresie rozwijania kompetencji komunikacyjnych personelu medycznego i działaczy społecznych zaangażowanych na rzecz profilaktyki chorób nowotworowych.

Okres trwania projektu: 01.12.2010 - 30.11.2013

Rezultaty i produkty projektu dostępne są nieodpłatnie. Nie będą sprzedawana w trakcie ani po zakończeniu projektu.

Wnioskodawca wskazał, iż faktury VAT dokumentujące zakupy związane z realizowanym projektem są wystawiane na Wnioskodawcę. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z podatku VAT ponieważ projekt ma charakter informacyjny a efektem projektu nie będzie produkt przeznaczony na sprzedaż.

Efektem końcowym będzie raport ogólnodostępny dla każdego zainteresowanego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu Uczelnia ma prawo do odliczenia podatku VAT od faktur wystawionych na Uczelnię dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z osiągnięciem celów w projekcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dn. 11 marca 2011 r. od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnik ma prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w cenie nabycia towarów i usług w takim zakresie, w jakim zostały one wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych. Z treści przepisu wynika jednoznacznie, że w razie realizacji przez podatnika wyłącznie sprzedaży nieopodatkowanej prawo do odliczenia nie przysługuje.

Zgodnie z założeniami projektu efektem końcowym nie będzie produkt przeznaczony na sprzedaż, główny cel to wymiana doświadczeń w zakresie wprowadzania programów profilaktycznych dot. RSM oraz wypracowanie efektywnych strategii i ich promowanie oraz wdrożenie możliwych do zastosowania w nowych krajach członkowskich UE metod informacyjnych o RSM.

Cel to także aktywizacja kobiet w nowych krajach członkowskich UE poprzez szkolenie i dostęp do informacji na platformie e-learningowej poświęconej RSM. Efektem projektu jest także opracowanie raportów i publikacji naukowych dotyczących RSM w tym raportu dobrych praktyk dotyczących choroby RSM w krajach partnerskich, w których realizowany jest projekt.

Powyższe raporty są ogólnodostępne i nie będą sprzedawane w trakcie i po zakończeniu projektu.

Raporty informacyjne będą wykorzystywane w celach edukacyjnych dla studentów jak i naukowo-badawczych pracowników a także przez każdego zainteresowanego.

Wobec powyższego jeżeli w wyniku realizacji projektu nie ma produktu przeznaczonego na sprzedaż a efektem końcowym są publikacje oraz raporty Uczelnia nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów służących realizacji projektu, gdyż nie powstaje produkt przeznaczony na sprzedaż.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Tut. Organ wskazuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego, zatem została wydana w oparciu o przepisy obowiązujące do 31 grudnia 2013 r.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Projekt.... jest 3-letnim projektem w ramach unijnego programu Health, którym z ramienia Komisji Europejskiej zarządza Agencja Wykonawcza ds. Zdrowia i Konsumentów (...). Koordynatorem projektu jest..., a w projekt zaangażowanych jest jeszcze 13 instytucji partnerskich z krajów członkowskich UE. Wnioskodawca jest partnerem zaangażowanym we wszystkie główne zadania projektu.

Rezultaty i produkty projektu dostępne są nieodpłatnie. Nie będą sprzedawana w trakcie ani po zakończeniu projektu.

Wnioskodawca wskazał, iż faktury VAT dokumentujące zakupy związane z realizowanym projektem są wystawiane na Wnioskodawcę. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z podatku VAT ponieważ projekt ma charakter informacyjny a efektem projektu nie będzie produkt przeznaczony na sprzedaż.

Efektem końcowym będzie raport ogólnodostępny dla każdego zainteresowanego.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ nabywane towary i usługi - jak wynika z wniosku - są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizowanym projektem. Tym samym z tego tytułu Wnioskodawca nie ma prawa do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa podatkowego oraz opis sprawy przedstawiony we wniosku, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane ze zrealizowanym projektem pn. "....", ponieważ nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych z podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy - stanu faktycznego, w którym jednoznacznie wskazano, iż towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl