IPTPP4/443-855/13-4/BM - Możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-855/13-4/BM Możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2013 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Łodzi 27 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 lutego 2014 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Łodzi 19 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 lutego 2014 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Łodzi 19 lutego 2014 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego oraz zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa...na lata 2007- 2013 Gmina ubiega się o dofinansowanie inwestycji pod nazwą "...".

Głównym celem realizowanego zadania jest rewitalizacja centrum miejscowości poprzez kompleksowe zagospodarowanie terenów zdegradowanych, nadanie im nowej jakości estetycznej i funkcjonalnej w celu podniesienia konkurencyjności miejscowości, zwiększenia atrakcyjności turystycznej oraz zapewnienie odpowiedniej infrastruktury rekreacyjnej.

W ramach zadania objętego, projektem zostaną zrealizowane także następujące cale szczegółowe:

1. Wyprowadzenie obszaru ze stanu kryzysowego poprzez wykorzystanie zdegradowanych i dysfunkcjonalnych aktualnie terenów centrum miejscowości.

2. Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa osób przebywających w centrum miejscowości.

3. Poprawa estetyki przestrzeni publicznej miejscowości.

4. Wyrównanie szans rozwojowych w dostępie do wysokiej jakości infrastruktury sportowo rekreacyjnej.

5. Podniesienie jakości życia mieszkańców.

6. Zwiększenie potencjału turystycznego i rekreacyjnego poprzez kompleksowe zagospodarowanie nieużytkowanego terenu, budowa boiska do piłki nożnej wraz z bieżnią lekkoatletyczną i boiska wielofunkcyjnego, placu zabaw dla dzieci, miejsc parkingowych i placów utwardzonych, oraz urządzenie boiska.

Przedmiotem projektu będzie:

1. Wyremontowanie budynku administracyjnego i budynku dawnej nastawni (wymiana pokrycia dachowego i docieplenie wraz z otynkowaniem). Budynek administracyjny pozostanie w dyspozycji urzędu Gminy, natomiast w budynku byłej nastawni urządzony zostanie garaż dla autobusów szkolnych.

2. Rozbiórka zdewastowanych obiektów stanowiących zagrożenie.

3. Budowa boiska sportowego wraz z bieżnią i trybunami.

4. Budowa boiska wielofunkcyjnego.

5. Budowa miejsc postojowych.

6. Budowa placu zabaw dla dzieci.

7. Budowa placów utwardzonych i dróg dojazdowych.

8. Urządzenie terenów zielonych z alejkami, oświetleniem parkowym, ławkami.

9. Wymiana zdegradowanej warstwy gruntu.

Po dokonaniu powyżej wskazanych prac powstanie obszar zrewitalizowany o powierzchni 3.13 ha.

Wybudowany kompleks sportowo-rekreacyjny w postaci wymienionych wyżej boisk, placu zabaw będzie ogólnie dostępny dla mieszkańców Gminy i turystów, będą z niego korzystać także, w ramach lekcji w-f, uczniowie szkół z terenu Gminy. Z tytułu korzystania z ww. obiektów Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat.

Pozostałe prace będą miały na celu przede wszystkim zadbanie o ład przestrzenny i uatrakcyjnienie terenu znajdującego się w centrum miejscowości. Dzięki realizacji projektu wzrośnie atrakcyjność turystyczna miejscowości.

Gmina jest w trakcie realizacji zadania publicznego pod nazwą: "..". Termin wykonania zadania ustalony został na 30 września 2014 r.

Zadania wskazane we wniosku o interpretację podatkową należą w całości do zadań własnych Gminy, które Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym realizuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zadanie w postaci wyremontowania budynku administracyjnego i budynku dawnej nastawni (tekst jedn.: wymiana pokrycia dachowego, docieplanie i tynkowanie), rozbiórka zdewastowanych obiektów stanowiących zagrożenie wpisuje się w realizację zadania własnego wskazanego w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, czyli zapewnienie ładu przestrzennego.

Z kolei zadanie polegające na budowie boiska sportowego z bieżnią i trybunami, boiska wielofunkcyjnego, placu zabaw dla dzieci stanowi zadanie własne wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym tj. rozwój kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych, i urządzeń sportowych.

Zadanie w postaci budowy miejsc postojowych, placów utwardzonych i dróg dojazdowych jest zadaniem własnym wskazanym w art. 7 ust. 1 pkt 2 tj. zapewnienie utrzymania gminnych dróg, ulic, mostów, placów.

Faktury VAT dokumentujące zakupy związane z realizacją projektu wystawiane są na Gminę.

Zakupione dotychczas towary i usługi, takie jak: roboty budowlane na terenie byłej stacji PKP, nadzór inwestorski nad wskazanymi wyżej robotami budowlanymi wykorzystywane są do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, gdyż związane są z wykonywaniem nieodpłatnie zadań publicznych, przez jednostkę samorządu terytorialnego, takich jak zapewnienie ładu przestrzennego, rozwój kultury fizycznej i turystyki, utrzymania gminnych ulic, dróg, mostów. Także kolejne nabywane towary i usługi będą dotyczyły wyłącznie czynności zwolnionych od opodatkowania.

Gmina nie zamierza zawierać żadnych umów cywilnoprawnych, które uprawniałyby do opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym, Gmina ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami na realizację projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Gmina posiada osobowość prawną, a jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa deklarację VAT-7.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W ramach projektu pod nazwą ".." Gmina zrealizuje szereg zadań, które należą do zadań własnych gminy, nałożonych ustawą z dnia 8 marca1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1990 r. Nr 16, poz. 95 z późn. zm.)

Remont budynków i rozbiórka zdewastowanych obiektów jest, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, zadaniem własnym polegającym na zapewnieniu ładu przestrzennego.

Ponadto remont budynku dawnej nastawni i urządzenie w nim garażu na autobusy szkolne mieści się w ramach realizacji zadania własnego gminy, określonego w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym jakim jest rozwój edukacji.

Budowa kompleksu sportowo-rekreacyjnego, w postaci boiska sportowego z bieżnią i trybunami, budowa boiska wielofunkcyjnego, budowa placu zabaw dla dzieci, miejsc postojowych natomiast wpisuje się w realizację zadania własnego jakim, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10, jest rozwój kultury fizycznej i turystyki w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Wszystkie wymienione powyżej, a realizowane w ramach projektu zadania, stanowią zadania własne gminy, do których realizacji Gmina zobligowana jest przez przepisy prawa powszechnie obowiązującego. Zadania powyższe Gmina realizuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zrealizowane w ramach projektu zadania jak już wyżej wspomniano stanowią realizacje zadań własnych. W szczególności wybudowany kompleks sportowo rekreacyjny będzie powszechnie dostępny dla mieszkańców Gminy i turystów, Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat za korzystanie z obiektów. Nie będą one także udostępniane podmiotom trzecim w drodze odpłatnych umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym VAT od zakupów sfinansowanych dotacjami unijnymi w ramach programów operacyjnych związanych z wykonywaniem zadań publicznych (jeżeli nie dotyczą one czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych) nie podlega odliczeniu jako związany czynnościami zwolnionymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonywania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższe zatem wskazuje, że realizowany projekt pn. "...", wpisuje się w zakres prowadzonej przez Gminę działalności.

Analiza przedmiotowej sprawy, jak wykazano już powyżej, wskazuje, że związek taki występuje, bowiem Gmina nabywa towary i usługi w ramach realizowanego projektu pn. "....", które związane są z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT.

Mając powyższe na uwadze Gmina uważa, że nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "....".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że z uwagi na fakt, iż wniosek ORD-IN został złożony w dniu 27 listopada 2013 r. i jako przedmiot wniosku Wnioskodawca zaznaczył stan faktyczny, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o stan prawny obowiązujący do dnia 31 grudnia 2013 r.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego oraz zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa...na lata 2007- 2013 Gmina ubiega się o dofinansowanie inwestycji pod nazwą "....".

Wybudowany kompleks sportowo-rekreacyjny w postaci boisk, placu zabaw będzie ogólnie dostępny dla mieszkańców Gminy i turystów, będą z niego korzystać także, w ramach lekcji w-f, uczniowie szkół z terenu Gminy. Z tytułu korzystania z ww. obiektów Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat.

Pozostałe prace będą miały na celu przede wszystkim zadbanie o ład przestrzenny i uatrakcyjnienie terenu znajdującego się w centrum miejscowości. Dzięki realizacji projektu wzrośnie atrakcyjność turystyczna miejscowości.

Zadania wskazane we wniosku o interpretację podatkową należą w całości do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, czyli zapewnienie ładu przestrzennego, w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym tj. rozwój kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych, i urządzeń sportowych, w art. 7 ust. 1 pkt 2 tj. zapewnienie utrzymania gminnych dróg, ulic, mostów, placów.

Faktury VAT dokumentujące zakupy związane z realizacją projektu wystawiane są na Gminę.

Zakupione dotychczas towary i usługi, takie jak: roboty budowlane na terenie byłej stacji PKP, nadzór inwestorski nad wskazanymi wyżej robotami budowlanymi wykorzystywane są do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Także kolejne nabywane towary i usługi będą dotyczyły wyłącznie czynności zwolnionych od opodatkowania.

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków związanych z realizowanym projektem. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. "...", ponieważ nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl