IPTPP4/443-838/13-4/ALN - Prawo uniwersytetu medycznego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-838/13-4/ALN Prawo uniwersytetu medycznego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2013 r. (data wpływu 25 listopada 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 lutego 2014 r. (data wpływu 17 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu pod nazwą "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu pod nazwą "...".

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 lutego 2014 r. (data wpływu 17 lutego 2014 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego oraz stanowisko.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Uniwersytet realizuje projekt pn.: "...", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś priorytetowa 2. Wsparcie innowacyjności, budowa społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost potencjału inwestycyjnego regionu, działanie 2.1 "...". Całkowity koszt projektu to 35.190.880,36 zł w tym: 29.912.248,31 zł. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego i 5.278.632,05 zł wkład własny finansowany z rezerwy celowej budżetu państwa. Okres realizacji projektu X.2011-I.2015 rok.

W związku z realizacją ww. projektu Wnioskodawca zwrócił się z prośbą o wydanie indywidualnej interpretacji w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT. Przedmiotem projektu jest rozbudowa i wyposażenie Wydziału. Harmonogram projektu zawiera prace przygotowawcze i projektowe, roboty budowlane oraz zakup aparatury dydaktyczno-naukowej i sprzętu specjalistycznego. Celem inwestycji jest stworzenie zaplecza naukowo-badawczego nauk medycznych, a w przyszłości warunków do uruchomienia kierunku lekarskiego. Celami szczegółowymi projektu są:

* przygotowanie zaplecza pod uruchomienie pierwszego w regionie kierunku lekarskiego,

* zwiększenie konkurencyjności na rynku usług medycznych poprzez stworzenie możliwości prowadzenia wdrożeniowych prac badawczych,

* zwiększenie dostępności dla regionu do nowych oraz innowacyjnych technologii medycznych dzięki transferowi wiedzy,

* promowanie Uniwersytetu i regionu w kraju w zakresie osiągnięć naukowych i wysoko specjalistycznych usług medycznych.

W ramach projektu powstanie budynek naukowo-dydaktyczny o pow. użytkowej ok. 6000 m2, czterokondygnacyjny (wysokość ok. 16 m.), podpiwniczony. Będzie on połączony z istniejącym budynkiem dydaktycznym za pomocą łącznika na wysokości drugiej kondygnacji nadziemnej.

W obiekcie dydaktyczno-naukowym mieścić się będą pracownie i laboratoria niezbędne do procesu kształtowania przyszłych kadr medycznych i prowadzenia badań naukowych, m.in. pracownia konserwacji i preparatyki zwłok, pracownia anatomii rozwojowej, pracownia komputerowego przetwarzania obrazu struktur morfologicznych, pracownia antropologiczna i antropometryczna, pracownia anatomii ultrasonograficznej, pracownia multimedialnych prezentacji anatomicznych.

W ramach projektu zaplanowano wyposażenie pracowni w specjalistyczny sprzęt zarówno techniczny jaki i dydaktyczno-naukowy niezbędny do prowadzenia badań i dydaktyki na kierunkach medycznych na łączną wartość ok. 7,1 mln złotych.

Trzon zakupów stanowią: mikroskopy z możliwością obserwacji grupowej do analizy organów i tkanek, platforma do laparoskopii z aparatem do gastroskopii i kolonoskopem operacyjnym, aparat do reakcji łańcuchowej polimerazy, analizatory biochemiczne, immunochemiczne, hematologiczne, aparaty USG z dopplerem (pełne oprogramowanie do badań: brzusznych, małych narządów naczyniowych, mięśniowo-szkieletowych, kardiologicznych, położniczych, ginekologicznych, urologicznych, pediatrycznych) symulator przeprowadzenia zabiegu znieczulenia, symulator reanimacji i opieki nad pacjentem w trakcie transportu (tzw. symulator karetki), fantomy medyczne z trenażerami podstawowych zabiegów (artroskopii, laparoskopii, iniekcji dożylnych i domięśniowych, bronchoskopii, gastroskopii, kolonoskopii). Zakupy będą realizowane przez okres trwania projektu po wybudowaniu budynku. Zajęcia dydaktyczne (wykłady, ćwiczenia, laboratoria) ze studentami kierunków lekarskiego, pielęgniarstwa, położnictwa, fizjoterapii, ratownictwa, zdrowia publicznego prowadzone będą w nowym standardzie. Podczas wykładów wykorzystywane będą techniki audiowizualne, w tym nagrania i transmisje zabiegów lekarskich prowadzonych przez kadrę wykładową. W czasie ćwiczeń wykorzystywane będą przede wszystkim preparaty wykonane ze zwłok, interaktywne modele anatomiczne, zdjęcia radiologiczne, obrazy tomografii komputerowej, rezonansu magnetycznego i ultrasonograficznego, które zapewnić maja praktyczna naukę zawodu.

Działalność statutowa Wydziału polega na kształceniu studentów i kadry naukowej oraz na prowadzeniu badań naukowych i prac rozwojowych, w tym o charakterze klinicznym, objętych wieloletnim programem, których wyniki przyczyniają się do rozwoju dyscyplin naukowych oraz szeroko pojętego zdrowia publicznego.

Działalność statutowa korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarowi usług.

Uniwersytet jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Towary i usługi nabywane w ramach projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na rzecz Uczelni. Wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji będą miały związek zarówno z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT jak i zwolnionymi lub niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z założeniem projektu na terenie powstałej infrastruktury objętej ww. projektem Wnioskodawca nie planuje wykonywania komercyjnej działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Na pytanie tut. Organu do jakich czynności będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu, Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do świadczenia usług kształcenia studentów i prowadzenia badań naukowych - działalność statutowa (podstawowa działalność Uczelni) podlegająca zwolnieniu z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 91 ustawy "Prawo o Szkolnictwie Wyższym".

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że uczelnia nie ma obiektywnej możliwości wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Zgodnie z art. 90 "Ustawy o podatku od towarowi usług" Uczelnia stosuje odliczenie VAT metodą proporcji. Wydatki ponoszone na budowę obiektu naukowo-dydaktycznego będą wydatkami na wytworzenie nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14a "Ustawy o podatku od towarów i usług".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją ww. projektu "..." Uczelni będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części od zakupów towarów i usług dotyczących realizacji projektu od zewnętrznych dostawców.

Zdaniem Wnioskodawcy, Uczelnia nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, gdyż realizacja projektu "..." służyć będzie prowadzeniu statutowej działalności Uczelni z wykluczeniem innej dodatkowej działalności gospodarczej. Uczelnia jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zgodnie z art. 90 ust. o VAT Uczelnia od 2006 r. odlicza podatek VAT metodą proporcji, ale dotyczy to tylko faktur za media (energia elektryczna, CO, woda ścieki, gaz). W całości podatek VAT odliczany jest tylko od zakupów związanych ze sprzedażą prac badawczych umownych.

W 2012 r. wskaźnik odliczenia podatku VAT dla Uczelni wyniósł 5%, podatek należny 402.341,83 zł, podatek naliczony 238.274,43 zł przy czym czynności podlegające opodatkowaniu wykonywane były na terenie innych Wydziałów Uczelni, nie tylko na Wydziale Nauk o Zdrowiu.

Ostatecznie stanowisko Wnioskodawca wskazał w piśmie uzupełniającym: Zdaniem Wnioskodawcy w ramach realizacji projektu "...", Uczelnia nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, gdyż realizacja projektu będzie służyć prowadzeniu działalność statutowej Uczelni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn.: "...", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Harmonogram projektu zawiera prace przygotowawcze i projektowe, roboty budowlane oraz zakup aparatury dydaktyczno-naukowej i sprzętu specjalistycznego. Celem inwestycji jest stworzenie zaplecza naukowo-badawczego nauk medycznych, a w przyszłości warunków do uruchomienia kierunku lekarskiego. W ramach projektu powstanie budynek naukowo-dydaktyczny. W obiekcie dydaktyczno-naukowym mieścić się będą pracownie i laboratoria niezbędne do procesu kształtowania przyszłych kadr medycznych i prowadzenia badań naukowych.

Uniwersytet jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Towary i usługi nabywane w ramach projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na rzecz Uczelni.

Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do świadczenia usług kształcenia studentów i prowadzenia badań naukowych - działalność statutowa (podstawowa działalność Uczelni) podlegająca zwolnieniu z podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wskazał, że działalność statutowa korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarowi usług.

Wydatki ponoszone na budowę obiektu naukowo-dydaktycznego będą wydatkami na wytworzenie nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14a "Ustawy o podatku od towarów i usług".

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ efekty projektu nie będą służyć do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, lecz będą wykorzystywane jak - wskazał Wnioskodawca - do działalności statutowej (podstawowej działalności Uczelni) podlegającej zwolnieniu z podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku, z realizacją przedmiotowego projektu. W konsekwencji także, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia w całości ani w części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu będą miały związek - jak wskazał Wnioskodawca - z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż zakupione towary i usługi ze środków funduszy europejskich są wykorzystane wyłącznie do świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego (np. przeznaczenia zakupionych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ wyjaśnia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl