IPTPP4/443-789/12-4/ALN - Podatek od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji utargu z automatów wrzutowych za pomocą kasy rejestrującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-789/12-4/ALN Podatek od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji utargu z automatów wrzutowych za pomocą kasy rejestrującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2012 r. (data wpływu 19 listopada 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 stycznia 2013 r. (data wpływu 31 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji utargu z automatów wrzutowych za pomocą kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji utargu z automatów wrzutowych za pomocą kasy rejestrującej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 stycznia 2013 r. (data wpływu 31 stycznia 2013 r.) poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego i pytania oraz opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)

Spółka prowadzi działalność od 1998 r. Podstawową działalnością Spółki jest tzw. sieć wypożyczalni telewizorów w obiektach szpitalnych.

W 2012 r. spółka rozszerzyła działalność, otwierając punkty samoobsługowych pralni i suszarni (obsługiwane za pomocą bilonu wrzucanego do automatu). Opróżnianie automatu wrzutowego następuje w ustalanych terminach, nie rzadziej niż raz w m-cu. Automaty wrzutowe nie są wyposażone w liczniki, które pozwoliłyby wyliczyć ilość oraz wartość sprzedanych usług prania bądź suszenia. Wybrany z automatu wrzutowego bilon jest przywieziony do siedziby firmy, przeliczony przez przynajmniej dwóch pracowników firmy, którzy sporządzają protokół ze zbioru utargu - raport z pobrania gotówki z automatu z wyszczególnieniem ilości oraz nominału monet oraz łącznej kwoty utargu. Gotówka wrzucona do automatu to kwota brutto. Na jej podstawie wyliczana jest kwota netto oraz podatek VAT według stawki 23%. Protokół z przeliczonego utargu stanowi dla Spółki dowód wewnętrzny, na podstawie którego sprzedaż jest wprowadzana do ewidencji sprzedaży VAT.

Spółka prowadzi pełną księgowość, nie prowadzi sprzedaży na rzecz osób fizycznych za pomocą kasy fiskalnej.

W związku z powyższym czy Spółka ma obowiązek prowadzenia ewidencji zebranego utargu z punktów pralniczych i punktów suszarniczych za pomocą kasy fiskalnej.

Wnioskodawca przed 1 stycznia 2011 r. nie rozpoczął ewidencjonowania na kasie rejestrującej, świadczonych usług będących przedmiotem zapytania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie. (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy jest obowiązek prowadzenia ewidencji za pomocą kasy fiskalnej zebranego utargu z automatów wrzutowych w punktach pralni i suszami.

Wnioskodawca wyjaśnia, że zadając pytanie o automat (aparat) wrzutowy Wnioskodawca miał na myśli to samo urządzenie, tj. urządzenie które załącza pralkę lub suszarkę po wrzuceniu do niego monety. Przy czym część pralek i suszarek podłączona jest do oddzielnego automatu (aparatu) wrzutowego, a cześć pralek i suszarek posiada wbudowane w sobie takie urządzenie.

Dla uszczegółowienia nazewnictwa i wyeliminowania wątpliwości Wnioskodawca w zadanym pytaniu przyjmuje nazwę automat wrzutowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930) - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, w którym w poz. 40 wymieniono usługi świadczone przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:

* w bilonie lub banknotach lub

* innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej transakcji zapłata dotyczyła.

Zdaniem Spółki wybrany z automatu bilon, komisyjnie przeliczony przez pracowników Spółki a następnie uwzględniony w protokole utargu, na podstawie którego jest wprowadzany do rejestru sprzedaży Spółki, korzysta z zwolnienia w zakresie ewidencjonowania go za pomocą kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy towarów lub wykonywanych przez podatnika usług.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do tego rozporządzenia.

W części II załącznika do rozporządzenia "Sprzedaż dotycząca szczególnych czynności", w pozycji 40 wskazano, iż zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania podlegają: usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należności#178;:

1.

w bilonie lub banknotach, lub

2.

innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Jak wynika z punktu 2 objaśnień do załącznika, powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Jak przedstawiono w stanie faktycznym Spółka rozszerzyła działalność, otwierając punkty samoobsługowych pralni i suszarni (obsługiwane za pomocą bilonu wrzucanego do automatu). Opróżnianie automatu wrzutowego następuje w ustalanych terminach, nie rzadziej niż raz w miesiącu. Automaty wrzutowe nie są wyposażone w liczniki, które pozwoliłyby wyliczyć ilość oraz wartość sprzedanych usług prania bądź suszenia. Wybrany z automatu wrzutowego bilon jest przywieziony do siedziby firmy, przeliczony przez przynajmniej dwóch pracowników firmy, którzy sporządzają protokół ze zbioru utargu - raport z pobrania gotówki z automatu z wyszczególnieniem ilości oraz nominału monet oraz łącznej kwoty utargu. Gotówka wrzucona do automatu to kwota brutto.

Wnioskodawca przed 1 stycznia 2011 r. nie rozpoczął ewidencjonowania na kasie rejestrującej, świadczonych usług będących przedmiotem zapytania.

W świetle powyższego - biorąc pod uwagę przedstawiony opis stanu faktycznego oraz przepis § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. należy stwierdzić, iż sprzedaż za pomocą automatów wrzutowych w punktach pralni i suszami przez Spółkę będzie korzystała ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2012 r., spełnione są bowiem warunki określone w pozycji 40 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. do zastosowania tego zwolnienia, tj.: automaty wrzutowe obsługiwane są przez klientów oraz przyjmują należności w bilonie.

Jednocześnie Spółka przed 1 stycznia 2011 r. nie rozpoczęła ewidencjonowania na kasie rejestrującej, świadczonych usług będących przedmiotem zapytania.

Zauważyć należy, że do 31 grudnia 2012 r. obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), natomiast od 1 stycznia 2013 r. kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zostały uregulowane w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 1382).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja dotyczy tylko oceny prawidłowości stanowiska Zainteresowanego w zakresie prowadzenia ewidencji za pomocą kasy fiskalnej zebranego utargu z automatów wrzutowych w punktach pralni i suszami i nie rozstrzyga innych kwestii, przedstawionych w opisie stanu faktycznego.

Zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, co oznacza, iż w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl