IPTPP4/443-761/13-4/JM - Prawo gminnej jednostki budżetowej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej przebudowy ciągów komunikacyjnych ulic, finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-761/13-4/JM Prawo gminnej jednostki budżetowej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej przebudowy ciągów komunikacyjnych ulic, finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2013 r. (data wpływu 21 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 stycznia 2014 r. (data wpływu 20 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 stycznia 2014 r. (data wpływu 20 stycznia 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego oraz prawa do reprezentacji Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Miasto (Beneficjent Projektu) realizuje projekt pn. "", współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. W ramach ww. projektu planuje zrealizować zadanie - "".

Przedmiotowa inwestycja obejmuje przebudowę ciągów komunikacyjnych ulic.

Elementem ww. zadania jest budowa estakady dla autobusów, którą będzie poprowadzona również ścieżka rowerowa. W ramach zadania wybudowane zostaną również perony, zatoki autobusowe i wiaty przystankowe.

Ww. zadanie realizowane będzie przez jednostki budżetowe Miasta, tj. Zarząd Transportu Miejskiego (dalej: ZTM) oraz Miejski Zarząd Dróg (dalej: MZD).

Prezydent Miasta zarządzeniem, określi zasady współpracy pomiędzy ww. jednostkami w zakresie realizacji ww. zadania. MZD jako zarządca pasa drogowego uzyskał pozwolenie na budowę dla ww. zadania.

W ramach współpracy jednostek - MZD będzie ogłaszać przetargi (wybór wykonawcy prac budowlano-montażowych, Inżyniera Kontraktu), nadzorować realizacje całego zadania inwestycyjnego. MZD będzie również dokonywać płatności na rzecz wykonawców w ramach zadania, z wyłączeniem płatności dotyczących budowy estakady, peronów, zatok i wiat przystankowych, które będą dokonywane przez ZTM.

ZTM jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 1 stycznia 2008 r.

ZTM świadczy usługi komunikacji miejskiej, które w myśl ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W trakcie realizacji projektu ZTM będzie dokonywał zakupów towarów i usług na podstawie faktur VAT.

Powstała estakada, perony, zatoki autobusowe i wiaty przystankowe będą mieć wymierny wpływ na podniesienie jakości świadczonych usług komunikacyjnych, które generują przychody ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej.

W czasie realizacji projektu ZTM cały czas będzie prowadzić sprzedaż usług opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym towary i usługi nabywane w celu realizacji zadania, wykorzystywane będą do wykonywania przez ZTM czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Bezpośredniego związku nabycia towarów i usług z wykorzystaniem ich do wykonywania przez ZTM wyłącznie czynności opodatkowanych nie zmienia fakt, że z estakady, peronów, zatok autobusowych korzystać będą mogli również inni przewoźnicy, realizujący przewozy, z tytułu których ZTM nie będzie uzyskiwał przychodów.

Efekty projektu w postaci estakady, peronów, zatok autobusowych, oraz wiat przystankowych będą własnością Gminy.

Efekty projektu nie będą własnością Wnioskodawcy, ale efekt w postaci wiat przystankowych będzie zarządzany przez Wnioskodawcę na podstawie statutu. Pozostałe efekty projektu będą zarządzane przez inną jednostkę organizacyjną Gminy tj. Miejski Zarząd Dróg (MZD).

Faktury będą wystawiane na Zarząd Transportu Miejskiego (Wnioskodawcę).

Wnioskodawca nie będzie miał obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami zwolnionymi z opodatkowaniem lub niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Efekty projektu będą trwale związane z gruntem.

Wiaty przystankowe sklasyfikowane będą jako pozostałe obiekty budowlane (klasa 1274) natomiast perony będą w klasie 2112 dotyczącej ulic. Mosty wiadukty i estakady będą w klasie 2141.

Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał przychodów z tytułu wykorzystywania:

a.

estakady, bus-pasa i zatok autobusowych, ponieważ nie jest przewidywane i niedopuszczalne pobieranie opłat za korzystanie z dróg publicznych.

b.

peronów oraz wiat przystankowych ponieważ opłaty pobierane za zatrzymywanie się pojazdów będą pobierane przez inną jednostkę organizacyjną tj. Miejski Zarząd Dróg (MZD).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do planowanego zadania inwestycyjnego w ramach projektu "" Zarząd Transportu Miejskiego będzie miał prawo odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług, związanych z budową estakady, peronów, zatok autobusowych i wiat przystankowych od podatku należnego z tytułu sprzedaży biletów komunikacji miejskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na względzie przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz zapotrzebowanie na usługi, które są i będą świadczone przez jednostkę, pewne jest, że ZTM prowadzi i w przyszłości będzie prowadził działalność opodatkowaną podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, w świetle aktualnego i przyszłego stanu jaki będzie miał miejsce, jednostce budżetowej ZTM przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przy zakupie towarów i usług w zakresie budowy estakady, peronów, zatok autobusowych i wiat przystankowych, na podstawie faktur VAT wystawionych dla ZTM przez wykonawców przedmiotowej części zadania.

Zakupy dokonane w związku z budową estakady, peronów, zatok autobusowych i wiat przystankowych wykorzystywane będą do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. świadczenia usług komunikacji miejskiej.

Bezpośredniego związku nabycia towarów i usług, z wykorzystaniem ich do wykonywania przez ZTM wyłącznie czynności opodatkowanych nie zmienia fakt, że z estakady, peronów, zatok autobusowych korzystać będą mogli również inni przewoźnicy, realizujący przewozy, z tytułu których ZTM nie będzie uzyskiwał przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Z opisu sprawy wynika, że Miasto realizuje projekt pn. "", współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. W ramach ww. projektu planuje zrealizować zadanie - "". Przedmiotowa inwestycja obejmuje przebudowę ciągów komunikacyjnych ulic.

Elementem ww. projektu jest budowa estakady dla autobusów, którą będzie poprowadzona również ścieżka rowerowa. W ramach zadania wybudowane zostaną również perony, zatoki autobusowe i wiaty przystankowe. Ww. zadanie realizowane będzie przez jednostki budżetowe Miasta, tj. Wnioskodawcę oraz Miejski Zarząd Dróg (dalej: MZD). Prezydent Miasta zarządzeniem, określi zasady współpracy pomiędzy ww. jednostkami w zakresie realizacji ww. zadania. MZD jako zarządca pasa drogowego uzyskał pozwolenie na budowę dla ww. zadania. W ramach współpracy jednostek - MZD będzie ogłaszać przetargi (wybór wykonawcy prac budowlano-montażowych, Inżyniera Kontraktu), nadzorować realizacje całego zadania inwestycyjnego. MZD będzie również dokonywać płatności na rzecz wykonawców w ramach zadania, z wyłączeniem płatności dotyczących budowy estakady, peronów, zatok i wiat przystankowych, które będą dokonywane przez Wnioskodawcę. Faktury będą wystawiane na Wnioskodawcę. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca świadczy usługi komunikacji miejskiej, które w myśl ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Powstała estakada, perony, zatoki autobusowe i wiaty przystankowe będą mieć wymierny wpływ na podniesienie jakości świadczonych usług komunikacyjnych, które generują przychody ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Towary i usługi nabywane w celu realizacji projektu, wykorzystywane będą do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał przychodów z tytułu wykorzystywania: estakady, bus-pasa i zatok autobusowych ponieważ nie jest przewidywane i niedopuszczalne pobieranie opłat za korzystanie z dróg publicznych, peronów oraz wiat przystankowych ponieważ opłaty pobierane za zatrzymywanie się pojazdów będą pobierane przez inną jednostkę organizacyjną tj. Miejski Zarząd Dróg (MZD).

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego efekty projektu w postaci estakady, peronów, zatok autobusowych, oraz wiat przystankowych będą własnością Gminy Kielce. Efekt w postaci wiat przystankowych będzie zarządzany przez Wnioskodawcę. Pozostałe efekty projektu będą zarządzane przez inną jednostkę organizacyjną Gminy tj. MZD. Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał przychodów z tytułu wykorzystywania ww. pozostałych efektów projektu. Wnioskodawca będzie wykorzystywał wiaty przystankowe do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług we własnej działalności gospodarczej.

W oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy, do części wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu, tj. odnoszących się do budowy wiat przystankowych. Bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu w części dotyczącej budowy wiat przystankowych będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z tego tytułu Wnioskodawca będzie miał zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki związane z ww. częścią projektu.

W odniesieniu do części projektu związanego z budową wiat przystankowych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją tej części przedmiotowego projektu, pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek wynikających z art. 88 ustawy. W tym przypadku zostanie spełniony podstawowy warunek umożliwiający dokonanie odliczenia, tj. wystąpi związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zatem, jeżeli w danym okresie rozliczeniowym kwota podatku naliczonego będzie wyższa od kwoty podatku należnego, Wnioskodawca będzie miał prawo do zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy zgodnie z zasadami określonymi w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W odniesieniu do estakady, peronów, zatok autobusowych, należy zauważyć, że Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego wskazał, że efekty projektu w postaci estakady, peronów, zatok autobusowych, oraz wiat przystankowych będą własnością Gminy. Efekt w postaci wiat przystankowych będzie zarządzany przez Wnioskodawcę. Pozostałe efekty projektu będą zarządzane przez inną jednostkę organizacyjną Gminy tj. MZD. Zatem ww. pozostałe efekty projektu, które w żaden sposób nie należą do Wnioskodawcy, nie mogą zostać wykorzystane przez Zainteresowanego do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi na powyższe w odniesieniu do części projektu związanego z budową estakady, peronów, zatok autobusowych, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją tej części przedmiotowego projektu. W tym przypadku nie zostanie spełniony podstawowy warunek umożliwiający dokonanie odliczenia, tj. nie wystąpi związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl