IPTPP4/443-758/13-4/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-758/13-4/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2013 r. (data wpływu 18 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 stycznia 2014 r. (data wpływu) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania zbywanego zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a w konsekwencji uznania, że transakcja stanowi czynność wyłączoną z zakresu podatku VAT na podstawie art. 6 pkt 1 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania zbywanego zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a w konsekwencji uznania, że transakcja stanowi czynność wyłączoną z zakresu podatku VAT na podstawie art. 6 pkt 1.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 stycznia 20134 r. (data wpływu) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również: "Zbywający") który prowadzi na terytorium kraju działalność gospodarczą pod firmą..., zamierza dokonać zbycia zespołu składników majątkowych, objętych wspólnością majątkową małżeńską wynikającą z małżeństwa Wnioskodawcy z panią..., na rzecz przedsiębiorcy, prowadzącego indywidualną działalność gospodarczą (dalej: "Nabywca").

Zespół składników majątkowych mający być przedmiotem zbycia (dalej: "Aktywa") obejmuje w szczególności:

1. Budynek stacji paliw z zapleczem, w którym obecnie prowadzona jest restauracja oraz myjnia samochodów osobowych. Nieruchomość oznaczona w ewidencji gruntów, jako działka 1097/4 i opisana w KW. Nr..;

2. Budynek o funkcji handlowej (supermarket Carrefour Express), w którym obecnie prowadzona jest sprzedaż detaliczna w oparciu o umowę franczyzową podpisaną przez Zbywającego z siecią Carrefour. Nieruchomość oznaczona jest w ewidencji gruntów jako działka 1097/7 i opisana w KW. Nr..;

3. Budynek myjni samochodów ciężarowych. Nieruchomość oznaczona w ewidencji gruntów jako działka 1097/9 i opisana w KW. Nr..;

4. Budynek wielofunkcyjny, w którym obecnie organizowane są imprezy okolicznościowe m.in. imieniny, chrzciny. Nieruchomość oznaczona jest w ewidencji gruntów jako działka 1097/6 i opisana w KW. Nr...;

5. Nieruchomość oznaczona w ewidencji gruntów jako działka nr działka 1097/12, opisana w KW. nr...na której w chwili obecnej zlokalizowane są parkingi: dla sklepu Carrefour Express oraz restauracji i stacji paliw oraz drogi wewnętrzne;

6. Nieruchomość oznaczona w ewidencji gruntów jako działka nr 1097/3, opisana w KW. Nr..; nieruchomość jest wykorzystywana obecnie jako parking dla samochodów osobowych;

7. Nieruchomość oznaczona w ewidencji gruntów jako działka nr 1097/5, opisana w KW. Nr..; nieruchomość jest wykorzystywana obecnie jako parking dla samochodów osobowych;

8. Nieruchomość oznaczona w ewidencji gruntów jako działka nr 1097/8, opisana w KW. Nr..; nieruchomość jest wykorzystywana obecnie jako parking dla samochodów ciężarowych;

9. Wyposażenie posadowionych na ww. nieruchomościach restauracji oraz budynku wielofunkcyjnego (w szczególności: urządzenia chłodnicze, urządzenia kuchenne, klimatyzatory, meble, monitoring), stacji paliw (w szczególności: meble, zbiorniki i dystrybutory paliwa, urządzenia chłodnicze oraz kuchenne, myjnia ciężarowa oraz osobowa, myjka ciśnieniowa wraz z odkurzaczem, sejf, sprężarka oraz kompresor, centrala telefoniczna) i supermarketu (w szczególności: meble, urządzenia chłodnicze, krajalnice), funkcjonalnie związane z ww. nieruchomościami, wykorzystywane w działalności gospodarczej Zbywającego;

10. Stanowiska pracy wraz z ich wyposażeniem.

Towary handlowe (inne niż produkty paliwowe) używane przez Zbywającego w działalności prowadzonej z dotychczasowym wykorzystaniem Aktywów zostaną zbyte na rzecz Nabywcy w odrębnej transakcji następującej po sprzedaży Aktywów.

Opisane powyżej składniki majątkowe są wykorzystywane przez Zbywającego do działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży detalicznej towarów oraz usług, jak również na sprzedaży produktów paliwowych. Sprzedaż detaliczna prowadzona jest w oparciu o umowę franczyzową podpisaną z siecią Carrefour (dalej: "Carrefour"), natomiast sprzedaż produktów paliwowych prowadzona jest na stacji paliw na podstawie umowy franczyzowej z BP Europa SE (dalej: "BP").

W ocenie Wnioskodawcy (Zbywającego), powyższe składniki majątkowe wyodrębnione są w jego przedsiębiorstwie organizacyjnie, i funkcjonalnie. W ramach przedsiębiorstwa Zbywającego można bowiem wyodrębnić zorganizowane zespoły składników majątkowych w skład których wchodzą zbywane Aktywa, które związane są z działalnością prowadzoną w formie:

(i) Supermarket Carrefour Express,

(ii) stację paliw wraz z myjnią samochodów osobowych oraz TIR, a także

(iii) restaurację przy stacji paliw wraz z budynkiem wielofunkcyjnym

- które są zarządzane odrębnie przez kierownika podlegającego bezpośrednio Zbywającemu.

Jednocześnie, w ramach przedsiębiorstwa Zbywającego funkcjonuje dział księgowości i kadr, obsługujący wszystkie operacje finansowo-księgowe jak również rozliczenia pracownicze całego przedsiębiorstwa, w tym działalności prowadzonej z użyciem Aktywów. Ewidencja księgowa umożliwia jednak przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do działalności prowadzonej w oparciu o Aktywa w ten sposób, że możliwe jest odrębne ujęcie przychodów i kosztów, aktywów i pasywów oraz należności i zobowiązań generowanych w ramach działalności gospodarczej prowadzonej z użyciem Aktywów.

W związku z transakcją, na Nabywcę nie zostaną natomiast przeniesione:

1. Składniki niematerialne należące obecnie do Zbywającego;

2. Firma ani nazwa przedsiębiorstwa;

3. Środki pieniężne;

4. Produkty paliwowe (w tym gaz LPG), które zostaną odkupione od Zbywającego przez BP;

5. Prawa i obowiązki (w tym zobowiązania) wynikające z umowy franczyzowej z BP;

6. Prawa i obowiązki (w tym zobowiązania) wynikające z umowy franczyzowej z Carrefour;

7. Prawa i obowiązki (w tym zobowiązania) z umów o pracę podpisanymi z pracownikami zatrudnionymi przez Zbywającego, umowy o pracę zostaną przez Wnioskodawcę rozwiązane (według wiedzy Wnioskodawcy istnieje możliwość, że Nabywca zatrudni powyższe osoby po nabyciu Aktywów od Wnioskodawcy, co zależne jest od obranej przez Nabywcę strategii gospodarczej).

8. Należności i zobowiązania związane z Aktywami jak i pozostałe należności i zobowiązania przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy, po nabyciu Aktywów, Nabywca będzie prowadził działalność gospodarczą z ich wykorzystaniem w ramach własnej strategii gospodarczej. Według wiedzy Wnioskodawcy Nabywca nie będzie kontynuował współpracy z BP ani współpracy z Carrefour odpowiednio na rynku obrotu paliwem oraz handlu detalicznym.

Wnioskodawca oraz Nabywca są zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi w Polsce.

W piśnie z dnia 13 stycznia 2014 r. (data wpływu), stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż: Zgodnie z treścią wniosku o wydanie interpretacji, w ocenie Wnioskodawcy, Aktywa, które mają być przedmiotem zbycia, stanowią i na moment zbycia będą stanowić zespół składników majątkowych przeznaczony u Wnioskodawcy do realizacji określonych, zadań gospodarczych, który mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania także u nabywcy. O wyodrębnieniu organizacyjnym świadczy w szczególności ich wewnętrzne zorganizowanie w strukturze przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, które umożliwia odrębne realizowanie zadań gospodarczych związanych przede wszystkim z działalnością:

(i) w zakresie obrotu paliwami oraz obsługi kierowców, prowadzoną na stacji paliw oraz myjniach,

(ii) w zakresie handlu detalicznego, prowadzoną w ramach Supermarketu Carrefour Express, jak również,

(iii) gastronomiczną, prowadzoną w restauracji,

Do każdego rodzaju działalności przypisane są funkcjonalnie związane z nimi składniki majątkowe, w tym w szczególności budynki, budowle i ich części, jak również ich wyposażenie. Ponadto, działalność prowadzona przy pomocy Aktywów nadzorowana jest przez kierownika posadowionego w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Zdaniem Wnioskodawcy, z powyższych względów należy uznać, że Aktywa mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania.

Wnioskodawca nie może natomiast przesądzić, czy powyższa struktura organizacyjna Aktywów zostanie zachowana po nabyciu Aktywów przez Nabywcę, ponieważ uzależnione jest to od decyzji biznesowych przyszłego właściciela Aktywów, które nie są znane Wnioskodawcy.

Jak wskazano we wniosku o wydanie interpretacji, w ocenie Wnioskodawcy, prowadzona przez dział księgowości i kadr ewidencja księgowa umożliwia przyporządkowanie aktywów i pasywów, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań funkcjonalnie związanych z Aktywami, a w konsekwencji umożliwia na przyporządkowanie składników majątkowych do działalności z zakresu obrotu paliwami i obsługi kierowców, handlu detalicznego oraz gastronomii. To z kolei umożliwia m.in. analizę finansową działalności wyodrębnionej części przedsiębiorstwa w zakresie realizowanych przez nią funkcji gospodarczych. Prowadzona w powyższy sposób ewidencja księgową, zdaniem Wnioskodawcy, zapewnia zatem obecnie, jak również będzie zapewniać na moment zbycia Aktywów, możliwość ich wyodrębnienia finansowego.

W ocenie Wnioskodawcy, Aktywa obejmują i na moment zbycia będą obejmować w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy składniki niezbędne do prowadzenia działalności prowadzonej dotychczas przez Wnioskodawcę tj. polegającą na obrocie paliwami i obsłudze kierowców, handlu detalicznym oraz gastronomii. Powyższe Aktywa, zdaniem Wnioskodawcy, spełniają warunek funkcjonalnego wyodrębnienia, ponieważ przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych, a w konsekwencji będą mogły stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze. Wykorzystanie Aktywów do dalszego wykonywania powyższych funkcji gospodarczych będzie nadal możliwe po planowanym zbyciu Aktywów, jednakże faktyczne ich wykorzystanie zależne będzie od strategii gospodarczej Nabywcy.

Należności i zobowiązania związane z Aktywami, które zostały wskazane w punkcie 8 opisu zdarzenia przyszłego, wynikają przede wszystkim z umów franczyzowych zawartych przez Wnioskodawcę z BP Europa SE oraz siecią Carrefour, w oparciu o które Wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą. Powyższe należności i zobowiązania nie zostaną przeniesione na Nabywcę ponieważ, według wiedzy Wnioskodawcy, Nabywca nie podjął jeszcze decyzji co do kontynuacji współpracy z ww. podmiotami w oparciu o umowy franczyzowe. Możliwe jest, że Nabywca będzie kontynuował współpracy wyłącznie z siecią Carrefour, natomiast nie będzie kontynuować współpracy z BP Europa SE. Jednakże, powyższe decyzje biznesowe Nabywcy są niezależne od woli i wiedzy Wnioskodawcy, zatem Wnioskodawca nie wyklucza, że Nabywca nie będzie kontynuował współpracy z żadnym z tych podmiotów i podpisze stosowne umowy z konkurencyjnymi podmiotami, na podstawie których będzie kontynuował działalność prowadzoną dotychczas przy pomocy Aktywów przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy będące przedmiotem transakcji Aktywa (zespół składników majątkowych) należące do Wnioskodawcy stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w rozumieniu art. 2 pkt 27e UVAT, a w konsekwencji zbycie Aktywów będzie stanowiło czynność wyłączoną z zakresu podatku VAT na podstawie art. 6 pkt 1 UVAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. W ocenie Wnioskodawcy, będące przedmiotem zbycia Aktywa stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e UVAT. Przedmiotem zbycia będzie bowiem zespół składników majątkowych, organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie wyodrębniony z przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. W oparciu o te Aktywa nabywca będzie zdolny do kontynuowania działalności gospodarczej w oparciu o wybraną przez siebie strategię gospodarczą. W rezultacie, zbycie Aktywów na rzecz Nabywcy nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 6 pkt 1 UVAT.

2. Zgodnie z art. 2 pkt 27e UVAT przez "zorganizowaną część przedsiębiorstwa" rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa musi charakteryzować finansowe i organizacyjne wyodrębnienie w ramach istniejącej struktury przedsiębiorstwa w stopniu umożliwiającym jego samodzielne działanie po wydzieleniu. Zgodnie z powyższym, muszą być spełnione łącznie trzy warunki, aby można było uznać, że mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, a mianowicie:

(i) zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) musi być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie; o wyodrębnieniu finansowym może świadczyć nie tylko samodzielne sporządzanie bilansu przez oddział, ale każde wyodrębnienie, na podstawie którego możemy poznać sytuację finansową części przedsiębiorstwa, które będzie przedmiotem zbycia;

(ii) wyodrębnione składniki muszą być przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych;

(iii) po wyodrębnieniu część przedsiębiorstwa musi być niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym te zadania.

3. Konieczność łącznego spełnienia wyżej wymienionych przesłanek została potwierdzona w orzecznictwie oraz stanowiskach organów podatkowych (w szczególności: wyrok WSA w Lublinie z dnia 12 października 2007 r. sygn. I SA/Lu 403/07, wyrok WSA w Kielcach z dnia 13 sierpnia 2009 r. sygn. I SA/Ke 226/09, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 maja 2009 r., sygn. IPPB5/423-131/09-2/MB; interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 kwietnia 2009, sygn. ILPP2/443-67/09-4/EN).

4. Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników. Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), przeznaczony do realizacji określonych zadań, który zarazem byłby zdolny do samodzielnej realizacji tych zadań jako niezależne przedsiębiorstwo. Warunkiem niezbędnym jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.

(i) O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Ocena ta musi być dokonywana według podstawowego kryterium tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w Interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 6 września 2011 r. (IBPP3/443-290/11/BWo) wskazał, że: "Działalność ta jest prowadzona w sposób samodzielny, choć w ramach struktury prawnej przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Wyodrębnienie organizacyjne ZCP zostało dokonane poprzez przypisanie do niego wszelkich składników materialnych i niematerialnych (w tym i zobowiązań) oraz personelu zajmującego się działalnością w zakresie przewiertów. Posiada ono ponadto własną, hierarchiczną strukturę organizacyjną z kierownikiem ZCP na czele i przypisanymi do niego zasobami ludzkimi (personel). Jednostka ta jest również wyposażona w odpowiednie składniki majątkowe i niemajątkowe, w oparciu o które realizuje działalność w zakresie przewiertów."

* Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 22 września 2011 r. (ITPB3/423-390/11/DK) wskazał, że: "Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp."

(ii) Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 11 marca 2011 r. (ILPP1/443-1294/10-5/MK) wskazał, że: "Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa".

* Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 10 lipca 2012 r. (IPTPP4/443-227/12-4/ALN) wskazał, że: "Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

(iii) Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 11 marca 2011 r. (ILPP1/443-1294/10-S/MK) wskazał, że aby można było mówić o wyodrębnieniu funkcjonalnym: "wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie".

* Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 12 grudnia 2011 r. (ILPB2/436-187/11-2/MK), w której organ wskazał, że: "Wyodrębnienie zaś funkcjonalne to kryterium sprowadzające się do ustalenia, czy wyodrębniona organizacyjnie całość, jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku jako niezależny podmiot gospodarczy."

Jak wynika z treści art. 2 pkt 27e UVAT, organizacyjne i finansowe wyodrębnienie musi istnieć w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Nie jest zatem wystarczające, aby zbywane składniki majątkowe utworzyły przedsiębiorstwo u Nabywcy. Zbywane składniki majątkowe muszą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa u Zbywającego, tj. przed dokonaniem transakcji zbycia Aktywów.

5. Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić Nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Spełnienie omawianych powyżej przesłanek umożliwia więc uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e UVAT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie. Przykładowo, w wyroku z dnia 23 marca 2012 r., sygn. akt II FSK 1643/10, Naczelny Sąd administracyjny wskazał, że " (...) Dział produkcyjny będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa, jeżeli po pierwsze nastąpi jego wyodrębnienie finansowe, funkcjonalne i organizacyjne, a ponadto będzie on mógł prowadzić samodzielnie działalność gospodarczą w zakresie produkcji".

6. W ramach planowanej transakcji, Zbywający zamierza zbyć na rzecz Nabywcy Aktywa składające się ze składników majątkowych, wyodrębnionych w ramach jego przedsiębiorstwa organizacyjnie, finansowo oraz funkcjonalnie. Nabywca będzie mógł bowiem kontynuować dotychczasową działalność gospodarczą prowadzoną za pomocą tych samych składników majątkowych przez Zbywającego.

W szczególności:

(i) W ocenie Zbywającego, zbywane Aktywa choć nie stanowią odrębnego oddziału lub formalnie powołanego zakładu w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy są, i na moment zbycia będą nadal wyodrębnione organizacyjnie w przedsiębiorstwie Zbywającego. O wyodrębnieniu organizacyjnym Aktywów świadczy w szczególności ich wewnętrzne zorganizowanie w strukturze Zbywającego, umożliwiające odrębne realizowanie zadań gospodarczych związanych przede wszystkim z: (i) działalnością w zakresie obrotu paliwami oraz obsługi kierowców, prowadzoną na stacji paliw oraz myjniach, (ii) działalnością w zakresie handlu detalicznego, prowadzoną w ramach Supermarketu Carrefour Express, jak również (iii) działalnością gastronomiczną, prowadzoną w restauracji. Jednocześnie, do powyższych rodzajów działalności przypisane są funkcjonalnie związane z każdym rodzajem działalności składniki majątkowe, w tym w szczególności budynki, budowle i ich części, jak również ich wyposażenie. Wyodrębnienie organizacyjne przejawia się również w posadowieniu w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy kierownika nadzorującego działalność prowadzoną z pomocą Aktywów, tj. pracę stacji paliw, supermarketu oraz restauracji, jak również przypisanych do nich pracowników.

(ii) W ocenie Zbywającego, zbywane Aktywa są także wyodrębnione finansowo w rozumieniu art. 2 pkt 27e) ustawy o VAT. Prowadzona przez dział księgowości i kadr ewidencja księgowa umożliwia przyporządkowanie aktywów i pasywów, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań funkcjonalnie związanych z Aktywami. Dla wyodrębnienia finansowego wystarczające jest, aby system finansowo-księgowy Zbywającego umożliwiał alokację przychodów i kosztów (a także aktywów i pasywów) do działalności zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która umożliwia m.in. analizę finansową działalności Spółki w zakresie realizowanych przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa funkcji gospodarczych. Mając na uwadze powyższe, zdaniem Zbywającego, należy uznać, że prowadzona przez Zbywającego ewidencja zdarzeń gospodarczych zapewni wyodrębnienie finansowe zbywanych Aktywów. Umożliwi ona przyporządkowanie składników majątkowych do działalności z zakresu obrotu paliwami i obsługi kierowców, handlu detalicznego oraz gastronomii, w efekcie czego, w przypadku planowanej transakcji, będące jej przedmiotem składniki majątkowe będzie można łatwo umiejscowić w ewidencji księgowej Nabywcy.

Powyższy pogląd potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, który w interpretacji z 2 grudnia 2010 r. (sygn. IPPB5/423-622/10-3/MB) uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, który wskazał, że: "Odnosząc się do warunku wyodrębnienia finansowego o którym mowa w art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p. należy podkreślić, iż nie oznacza ono samodzielności finansowej, lecz "sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa." (j.w. J. Marciniuk). Spółka stoi na stanowisku, iż jej systemy księgowe wspomagane przez wewnętrzne analizy sporządzane na potrzeby rachunkowości zarządczej, w sposób kompletny zapewniają ewidencję wszystkich kosztów i potencjalnych przychodów oraz należności i zobowiązań gospodarczych związanych z funkcjonowaniem działu marketingu. W świetle powyższego, Spółka uważa warunek wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego za spełniony."

(iii) Aktywa będące przedmiotem transakcji są takim zespołem składników, który jest zdolny do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem i może samodzielnie realizować określone zadania (funkcje) gospodarcze. Aktywa obejmują składniki, niezbędne do prowadzenia działalności z zakresu obrotu paliwami i obsługi kierowców, handlu detalicznego oraz gastronomii. Wykorzystanie Aktywów do dalszego wykonywania tych funkcji gospodarczych będzie nadal możliwe po planowanej transakcji przy czym faktyczne ich wykorzystanie zależne będzie od strategii gospodarczej Nabywcy.

7. Jednocześnie, zdaniem Wnioskodawcy wyłączenie z przedmiotu transakcji zbycia na rzecz Nabywcy w szczególności

(i) Składników niematerialnych należących obecnie do Zbywającego;

(ii) Firmy i nazwa przedsiębiorstwa;

(iii) Środków pieniężnych;

(iv) Należności i zobowiązań związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą;

(v) Produktów paliwowych (w tym gaz LPG), które zostaną odkupione od Zbywającego przez BP;

(vi) Towarów handlowych, inne niż produkty paliwowe;

(vii) Praw i obowiązków (w tym zobowiązań) wynikających z umowy franczyzowej z BP;

(viii) Praw i obowiązków (w tym zobowiązań) wynikających z umowy franczyzowej z Carrefour;

(ix) Praw i obowiązków (w tym zobowiązań) z umów o pracę podpisanymi z pracownikami zatrudnionymi przez Zbywającego przy działalności prowadzonej z wykorzystaniem zbywanych Aktywów, które zostaną rozwiązane,

nie oznacza, że zbywane Aktywa nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy VAT.

Wyłączone ze sprzedaży składniki majątkowe nie są bowiem w ocenie Wnioskodawcy niezbędne do funkcjonowania Aktywów jako samodzielnego przedsiębiorstwa realizującego zadania gospodarcze. Co więcej, nabycie powyższych składników majątkowych może nie być uzasadnione z punktu widzenia Nabywcy, który będzie wykorzystywał nabyte Aktywa w ramach działalności opartej na własnej strategii gospodarczej i który w szczególności może nie być zainteresowany współpracą z dotychczasowymi kontrahentami Wnioskodawcy.

W przypadku towarów handlowych innych niż produkty paliwowe, Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż zostaną one zbyte na rzecz Nabywcy w odrębnej transakcji następującej po zbyciu Aktywów. Tym samym, jeżeli transakcja taka nastąpi de facto towary takie będą stanowiły element zbywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Natomiast w odniesieniu do pracowników zatrudnionych przez Wnioskodawcę, którzy wskutek transakcji utracą pracę, to pomimo, że nie przejdą oni na Nabywcę w ramach transakcji przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego, to, według wiedzy Wnioskodawcy, mogą oni zostać zatrudnieni przez Nabywcę na podstawie nowych umów o pracę po zbyciu przez Wnioskodawcę przedmiotowych Aktywów.

8. Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, będące przedmiotem transakcji składniki majątkowe należy zakwalifikować jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e UVAT, a w konsekwencji należy uznać, że przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego transakcja pozostanie poza zakresem podatku VAT, na podstawie art. 6 pkt 1 UVAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, co do zasady, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami natomiast, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wyłączenie zatem stosowania ustawy o podatku od towarów i usług przewidziane w przepisie art. 6 pkt 1 ustawy obejmuje jednakże tylko te czynności zrównane z pojęciem dostawy towarów, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Należy zauważyć, iż powyższa regulacja stanowi implementację art. 19 ust. 1 i 2 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 112.

W myśl art. 19 ust. 1 i 2 Dyrektywy 112 w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji "przedsiębiorstwa", zatem dla potrzeb tego podatku należy stosować definicję zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej, który obejmuje w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem, składniki materialne i niematerialne, wchodzące w skład przedsiębiorstwa, powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Należy tu wskazać również art. 552 Kodeksu cywilnego, którym ustawodawca wprowadza zasadę, że czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Wobec powyższego, przedsiębiorstwem w rozumieniu Kodeksu cywilnego jest takie przedsiębiorstwo, które jest zorganizowane i wyposażone w składniki zapewniające realizowanie celów gospodarczych, jest samodzielnym podmiotem prawa funkcjonującym w obrocie gospodarczym.

Z kolei w myśl art. 2 pkt 27e ustawy, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest także wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które to wydzielenie ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Podsumowując, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

* istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

* zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

* składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

* zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Podkreślić należy, że interpretacji pojęcia "zorganizowana część przedsiębiorstwa", określonego w art. 2 pkt 27e ustawy, należy dokonywać w ramach wykładni prowspólnotowej z uwzględnieniem cyt. normy art. 19 Dyrektywy 112. Regulacja ta natomiast była przedmiotem orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

W wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie Zita-Modes (C-497/01) Trybunał stwierdził, że " (...) pojęcie zbycia, czy to za wynagrodzeniem, czy też bez lub w charakterze aportu wniesionego do spółki, całości aktywów lub jej części, należy interpretować tak, iż obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz, w zależności od konkretnego przypadku, składnikami niematerialnymi, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, natomiast nie obejmuje ono zwykłego zbycia aktywów, takiego jak sprzedaż zapasów produktów". Z orzeczenia tego wynika ponadto, że - w świetle tej normy dyrektywy - nabywca całości lub części majątku podatnika powinien mieć zamiar prowadzenia działalności nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie działać tylko w celu niezwłocznego zlikwidowania danej działalności oraz sprzedaży ewentualnych zapasów. W wyroku tym Trybunał zwracając uwagę, iż niezgodne z przepisami Dyrektywy jest wprowadzanie przez państwo członkowskie jakichkolwiek ograniczeń - innych niż te, o których mowa w Dyrektywie podkreślił, iż pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz - w zależności od konkretnego przypadku - składnikami niematerialnymi, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.

Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r., w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christem Schriever, wskazując, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, iż nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza dokonać zbycia zespołu składników majątkowych, objętych wspólnością majątkową małżeńską wynikającą z małżeństwa Wnioskodawcy z panią...., na rzecz przedsiębiorcy, prowadzącego indywidualną działalność gospodarczą (dalej: "Nabywca").

Zespół składników majątkowych mający być przedmiotem zbycia (dalej: "Aktywa") obejmuje w szczególności:

1. Budynek stacji paliw z zapleczem, w którym obecnie prowadzona jest restauracja oraz myjnia samochodów osobowych. Nieruchomość oznaczona w ewidencji gruntów, jako działka 1097/4 i opisana w KW. Nr;

2. Budynek o funkcji handlowej (supermarket Carrefour Express), w którym obecnie prowadzona jest sprzedaż detaliczna w oparciu o umowę franczyzową podpisaną przez Zbywającego z siecią Carrefour. Nieruchomość oznaczona jest w ewidencji gruntów jako działka 1097/7 i opisana w KW. Nr..;

3. Budynek myjni samochodów ciężarowych. Nieruchomość oznaczona w ewidencji gruntów jako działka 1097/9 i opisana w KW. Nr..;

4. Budynek wielofunkcyjny, w którym obecnie organizowane są imprezy okolicznościowe m.in. imieniny, chrzciny. Nieruchomość oznaczona jest w ewidencji gruntów jako działka 1097/6 i opisana w KW. Nr;

5. Nieruchomość oznaczona w ewidencji gruntów jako działka nr działka 1097/12, opisana w KW. nr...na której w chwili obecnej zlokalizowane są parkingi: dla sklepu Carrefour Express oraz restauracji i stacji paliw oraz drogi wewnętrzne;

6. Nieruchomość oznaczona w ewidencji gruntów jako działka nr 1097/3, opisana w KW. Nr...; nieruchomość jest wykorzystywana obecnie jako parking dla samochodów osobowych;

7. Nieruchomość oznaczona w ewidencji gruntów jako działka nr 1097/5, opisana w KW. Nr...; nieruchomość jest wykorzystywana obecnie jako parking dla samochodów osobowych;

8. Nieruchomość oznaczona w ewidencji gruntów jako działka nr 1097/8, opisana w KW. Nr...; nieruchomość jest wykorzystywana obecnie jako parking dla samochodów ciężarowych;

9. Wyposażenie posadowionych na ww. nieruchomościach restauracji oraz budynku wielofunkcyjnego (w szczególności: urządzenia chłodnicze, urządzenia kuchenne, klimatyzatory, meble, monitoring), stacji paliw (w szczególności: meble, zbiorniki i dystrybutory paliwa, urządzenia chłodnicze oraz kuchenne, myjnia ciężarowa oraz osobowa, myjka ciśnieniowa wraz z odkurzaczem, sejf, sprężarka oraz kompresor, centrala telefoniczna) i supermarketu (w szczególności: meble, urządzenia chłodnicze, krajalnice), funkcjonalnie związane z ww. nieruchomościami, wykorzystywane w działalności gospodarczej Zbywającego;

10. Stanowiska pracy wraz z ich wyposażeniem.

Towary handlowe (inne niż produkty paliwowe) używane przez Zbywającego w działalności prowadzonej z dotychczasowym wykorzystaniem Aktywów zostaną zbyte na rzecz Nabywcy w odrębnej transakcji następującej po sprzedaży Aktywów.

Opisane powyżej składniki majątkowe są wykorzystywane przez Zbywającego do działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży detalicznej towarów oraz usług, jak również na sprzedaży produktów paliwowych. Sprzedaż detaliczna prowadzona jest w oparciu o umowę franczyzową podpisaną z siecią Carrefour (dalej: "Carrefour"), natomiast sprzedaż produktów paliwowych prowadzona jest na stacji paliw na podstawie umowy franczyzowej z BP Europa SE (dalej: "BP").

W ocenie Wnioskodawcy, Aktywa, która mają być przedmiotem zbycia, stanowią i na moment zbycia będą stanowić zespół składników majątkowych przeznaczony u Wnioskodawcy do realizacji określonych, zadań gospodarczych, który mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania także u nabywcy.

O wyodrębnieniu organizacyjnym świadczy w szczególności ich wewnętrzne zorganizowanie w strukturze przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, które umożliwia odrębne realizowanie zadań gospodarczych związanych przede wszystkim z działalnością:

(i) w zakresie obrotu paliwami oraz obsługi kierowców, prowadzoną na stacji paliw oraz myjniach,

(ii) w zakresie handlu detalicznego, prowadzoną w ramach Supermarketu Carrefour Express, jak również,

(iii) gastronomiczną, prowadzoną w restauracji.

Do każdego rodzaju działalności przypisane są funkcjonalnie związane z nimi składniki majątkowe, w tym w szczególności budynki, budowle i ich części, jak również ich wyposażenie. Ponadto, działalność prowadzona przy pomocy Aktywów nadzorowana jest przez kierownika posadowionego w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Zdaniem Wnioskodawcy, z powyższych względów należy uznać, że Aktywa mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania.

W ocenie Wnioskodawcy, prowadzona przez dział księgowości i kadr ewidencja księgowa umożliwia przyporządkowanie aktywów i pasywów, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań funkcjonalnie związanych z Aktywami, a w konsekwencji umożliwia na przyporządkowanie składników majątkowych do działalności z zakresu obrotu paliwami i obsługi kierowców, handlu detalicznego oraz gastronomii. To z kolei umożliwia m.in. analizę finansową działalności wyodrębnionej części przedsiębiorstwa w zakresie realizowanych przez nią funkcji gospodarczych. Prowadzona w powyższy sposób ewidencja księgowa, zdaniem Wnioskodawcy, zapewnia zatem obecnie, jak również będzie zapewniać na moment zbycia Aktywów, możliwość ich wyodrębnienia finansowego.

W ocenie Wnioskodawcy, Aktywa obejmują i na moment zbycia będą obejmować w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy składniki niezbędne do prowadzenia działalności prowadzonej dotychczas przez Wnioskodawcę tj. polegającą na obrocie paliwami i obsłudze kierowców, handlu detalicznym oraz gastronomii. Powyższe Aktywa, zdaniem Wnioskodawcy, spełniają warunek funkcjonalnego wyodrębnienia, ponieważ przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych, a w konsekwencji będą mogły stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze. Wykorzystanie Aktywów do dalszego wykonywania powyższych funkcji gospodarczych będzie nadal możliwe po planowanym zbyciu Aktywów, jednakże faktyczne ich wykorzystanie zależne będzie od strategii gospodarczej Nabywcy.

W związku z transakcją, na Nabywcę nie zostaną natomiast przeniesione:

1. Składniki niematerialne należące obecnie do Zbywającego;

2. Firma ani nazwa przedsiębiorstwa;

3. Środki pieniężne;

4. Produkty paliwowe (w tym gaz LPG), które zostaną odkupione od Zbywającego przez BP;

5. Prawa i obowiązki (w tym zobowiązania) wynikające z umowy franczyzowej z BP;

6. Prawa i obowiązki (w tym zobowiązania) wynikające z umowy franczyzowej z Carrefour;

7. Prawa i obowiązki (w tym zobowiązania) z umów o pracę podpisanymi z pracownikami zatrudnionymi przez Zbywającego umowy o pracę zostaną przez Wnioskodawcę rozwiązane (według wiedzy Wnioskodawcy istnieje możliwość, że Nabywca zatrudni powyższe osoby po nabyciu Aktywów od Wnioskodawcy, co zależne jest od obranej przez Nabywcę strategii gospodarczej).

8. Należności i zobowiązania związane z Aktywami jak i pozostałe należności i zobowiązania przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Wnioskodawca wskazał, iż Należności i zobowiązania związane z Aktywami, które zostały wskazane w punkcie 8 opisu zdarzenia przyszłego, wynikają przede wszystkim z umów franczyzowych zawartych przez Wnioskodawcę z BP Europa SE oraz siecią Carrefour, w oparciu o które Wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą. Powyższe należności i zobowiązania nie zostaną przeniesione na Nabywcę ponieważ, według wiedzy Wnioskodawcy, Nabywca nie podjął jeszcze decyzji co do kontynuacji współpracy z ww. podmiotami w oparciu o umowy franczyzowe. Możliwe jest, że Nabywca będzie kontynuował współpracy wyłącznie z siecią Carrefour, natomiast nie będzie kontynuować współpracy z BP Europa SE. Jednakże, powyższe decyzje biznesowe Nabywcy są niezależne od woli i wiedzy Wnioskodawcy, zatem Wnioskodawca nie wyklucza, że Nabywca nie będzie kontynuował współpracy z żadnym z tych podmiotów i podpisze stosowne umowy z konkurencyjnymi podmiotami, na podstawie których będzie kontynuował działalność prowadzoną dotychczas przy pomocy Aktywów przez Wnioskodawcę.

W ocenie tut. Organu zgodzić należy się z Wnioskodawcą, iż fakt wyłączenia niektórych składników z przedmiotu transakcji, między innymi: składników niematerialnych należących obecnie do Zbywającego, firma i nazwy przedsiębiorstwa, środków pieniężnych, produktów paliwowych (w tym gaz LPG), które zostaną odkupione od Zbywającego przez BP, praw i obowiązków (w tym zobowiązań) wynikających z umowy franczyzowej z BP, praw i obowiązków (w tym zobowiązań) wynikających z umowy franczyzowej z Carrefour, praw i obowiązków (w tym zobowiązań) z umów o pracę podpisanych z pracownikami zatrudnionymi przez Zbywającego, umowy o pracę zostaną przez Wnioskodawcę rozwiązane (według wiedzy Wnioskodawcy istnieje możliwość, że Nabywca zatrudni powyższe osoby po nabyciu Aktywów od Wnioskodawcy, co zależne jest od obranej przez Nabywcę strategii gospodarczej), należności i zobowiązań związanych z Aktywami, pozostaje bez wpływu na kwalifikację sprzedawanych składników jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Mając na uwadze powołane wyżej orzeczenie C-497/01 Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia "przekazania całości lub części majątku", wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych. Tym samym, w myśl orzecznictwa Trybunału, składniki niematerialne nie stanowią konstytutywnego elementu uznania części majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w każdym przypadku. Tym bardziej, elementem tym nie mogą być obciążające zorganizowaną część przedsiębiorstwa zobowiązania. W tym zakresie Trybunał uznał bowiem, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, iż obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie tut. organu, dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część przedsiębiorstwa jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.

W kontekście uregulowań wspólnotowych oraz orzecznictwa TSUE, nie ma podstaw do przyjęcia, że nieprzeniesienie ww. składników, w tym zobowiązań, przy uwzględnieniu charakteru tych zobowiązań tj. związanych z umowami franczyzowymi, których nabywca nie musi kontynuować jest okolicznością decydującą o braku uznania danego zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, jeśli przedmiotowy zespół składników będzie zdolny do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, iż Aktywa, która mają być przedmiotem zbycia, stanowią i na moment zbycia będą stanowić zespół składników majątkowych przeznaczony u Wnioskodawcy do realizacji określonych, zadań gospodarczych, który mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania także u nabywcy.

Reasumując, w świetle przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i powołanych przepisów oraz uwzględniając orzecznictwo TSUE należy stwierdzić, iż wskazany we wniosku zespół składników materialnych, będący przedmiotem planowanego zbycia, stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy. W rezultacie czego, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy, transakcja będzie podlegać wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo należy wskazać, iż z uwagi na fakt, iż w dniu 11 października 2013 r. Wnioskodawca dokonał opłaty od wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w kwocie 160 zł, natomiast niniejsza interpretacja rozstrzyga w zakresie dwóch zdarzeń przyszłych, zatem kwota 80 zł będzie zwrócona na numer rachunku bankowego wskazany w poz. 67 wniosku ORD-IN, zgodnie z art. 14f § 2a ustawy - Ordynacja podatkowa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl