IPTPP4/443-745/13-5/MK - Określenie stawki VAT właściwej dla usługi obsługi promu pasażerskiego na rzece.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-745/13-5/MK Określenie stawki VAT właściwej dla usługi obsługi promu pasażerskiego na rzece.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2013 r. (data wpływu 14 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 stycznia 2014 r. (data wpływu 9 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia właściwej stawki podatku VAT na obsługę promu pasażerskiego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia właściwej stawki podatku VAT na obsługę promu pasażerskiego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 stycznia 2014 r. (data wpływu 9 stycznia 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Starostwo Powiatowe będące właścicielem Promu Pasażerskiego znajdującego się na rzece odcinek 108,40 w ciągu drogi powiatowej nr... ogłasza przetarg na obsługę promu pasażerskiego.

Obsługa Promu Pasażerskiego obejmuje:

* jako główne zadanie jest wykonywanie codziennej przeprawy promowej w godz. 5:00 - 23:00;

* dbanie o należyty stan technicznego promu oraz całego wyposażenia niezbędnego do funkcjonowania przeprawy promowej;

* utrzymywanie czystości i czytelności tablic informujących dotyczących przeprawy promowej;

* dokonywania drobnych naprawa związanych z bieżącym utrzymaniem promu;

* utrzymanie porządku i czystości pokładu oraz odśnieżanie promu w czasie zimy.

Przeprawa promowa w dalszym ciągu zostaje we własności Starostwa Powiatowego i remonty główne wykonywane są przez Starostwo Powiatowe.

Rozliczenie będzie następowało w okresach miesięcznych na podstawie faktur VAT.

W powyższym zakresie nie toczy się postępowanie kontrolne, podatkowe czy kontrola podatkowa.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że nie jest czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca będzie uczestniczył w przetargu na obsługę promu pasażerskiego.

Usługi transportu promowego zgodnie z posiadaną klasyfikacją Głównego Urzędu Statystycznego zostały zaliczone do kategorii usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego i posiadają nr PKWiU 50.30.1

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy mając na uwadze art. 41 ust. 2 załącznik nr 3 poz. 159 tegoż załącznika i w stosunku do tych usług można zastosować obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi transportu promowego zgodnie z posiadaną klasyfikacją Głównego Urzędu Statystycznego zostały zaliczone do kategorii usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego i posiadają nr PKWiU 50.30.1. Mając powyższe na uwadze iż usługi transportu promowego śródlądowego w całości objęte zostały stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z kolei w myśl art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie ich z podatku od towarów i usług.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów wymienionych w załączniku nr 3 ustawy stawka podatku wynosi 8%.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy w związku z poz. 159 załącznika nr 3 do ustawy opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% podlega transport wodny śródlądowy pasażerski.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza wziąć udział w przetargu ogłoszonym przez Starostwo Powiatowe na obsługę promu pasażerskiego.

Obsługa Promu Pasażerskiego obejmuje:

* jako główne zadanie jest wykonywanie codziennej przeprawy promowej w godz. 5:00 - 23:00;

* dbanie o należyty stan technicznego promu oraz całego wyposażenia niezbędnego do funkcjonowania przeprawy promowej;

* utrzymywanie czystości i czytelności tablic informujących dotyczących przeprawy promowej;

* dokonywania drobnych naprawa związanych z bieżącym utrzymaniem promu;

* utrzymanie porządku i czystości pokładu oraz odśnieżanie promu w czasie zimy.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Zainteresowany, wskazał, że nie jest czynnym podatnikiem VAT.

Przedmiotowe usługi transportu promowego zgodnie z posiadaną klasyfikacją Głównego Urzędu Statystycznego zostały zaliczone do kategorii usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego i posiadają nr PKWiU 50.30.1.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że przedmiotowe usługi przeprawy promowej pasażerskiej, będą korzystać z opodatkowania preferencyjną stawka podatku w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy w związku z poz. 159 załącznika nr 3 do ustawy. Dla tych usług ustawodawca nie przewidział opodatkowania stawką 5%, jak również opodatkowania stawką 0% oraz zwolnienia od podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl