IPTPP4/443-72/12-6/OS - Prawo do odliczenia podatku w związku z projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-72/12-6/OS Prawo do odliczenia podatku w związku z projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni z dnia 23 stycznia 2012 r. (data wpływu 26 stycznia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 kwietnia 2012 r. (data wpływu 24 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu w ramach działania III.6 "Rozwój mikro i małych przedsiębiorstw", Osi priorytetów III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu w ramach działania III.6 "Rozwój mikro i małych przedsiębiorstw", Osi priorytetów III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Pismem z dnia 20 kwietnia 2012 r. (data wpływu 24 kwietnia 2012 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania opisu zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny., (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawczyni prowadzi działalność. Nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, prowadzi działalność w zakresie działalność fizjoterapeutycznej zwolnionej od podatku VAT, na podstawie Art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług z dn. 11 marca 2004 r.

Z uwagi na wykonywanie czynności zwolnionych w wysokości 100% w proporcji od całości obrotu, nie przysługuje Zainteresowanej prawo do odliczenia VAT naliczonego od zakupów dokonanych do powyższej działalności art. 86 ust. 1 ww. ustawy.

Podatek naliczony od zakupów dotyczących sprzedaży zwolnionej - nie jest odliczany.

Firma Wnioskodawczyni prowadzi księgę przychodów i rozchodów a dochody z prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowane są na zasadach ogólnych.

Firma Wnioskodawczyni złożyła wniosek o dotację unijną w ramach działania III.6 "Rozwój mikro i małych przedsiębiorstw", Osi priorytetów III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu jest inwestycja polegająca na dokonaniu zakupu kriokomory oraz aparatu do terapii falami uderzeniowymi w celu zaoferowania świadczenia usług fizjoterapeutycznych w sposób dostosowany do panujących trendów przy wykorzystaniu wysoce nowoczesnych rozwiązań technicznych. Zakup będzie służył działalności fizjoterapeutycznej a więc wyłącznie w działalności zwolnionej od podatku VAT. Zakupione aparaty będą w działalności gospodarczej środkami trwałymi.

Faktury dokumentujące zakup aparatów związanych z realizacją przedmiotowego projektu wystawione będą na Zainteresowaną.

Wysokość dofinansowania stanowić będzie około 70% wszystkich kosztów brutto poniesionych podczas realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatnik dokonując zakupu kriokomory i aparatu do terapii falami uderzeniowymi, które wykorzystywane będzie do sprzedaży usług medycznych zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie Art. 43 ust. 1 pkt 19, może dokonać odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup tych aparatów.

Zdaniem Wnioskodawczyni, podatek naliczony od zakupu kriokomory i aparatu do terapii falami uderzeniowymi (tj. środków trwałych) wykorzystywanych wyłącznie do świadczenia usług zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT tj. usług fizjoterapeutycznych nie może być odliczony.

Stosownie bowiem do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność w zakresie działalność fizjoterapeutycznej zwolnionej od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zainteresowana złożyła wniosek o dotację unijną w ramach działania III.6 "Rozwój mikro i małych przedsiębiorstw", Osi priorytetów III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu jest inwestycja polegająca na dokonaniu zakupu kriokomory oraz aparatu do terapii falami uderzeniowymi w celu zaoferowania świadczenia usług fizjoterapeutycznych w sposób dostosowany do panujących trendów przy wykorzystaniu wysoce nowoczesnych rozwiązań technicznych. Zakup będzie służył działalności fizjoterapeutycznej a więc wyłącznie w działalności zwolnionej od podatku VAT.

Faktury dokumentujące zakup aparatów związanych z realizacją przedmiotowego projektu wystawione będą na Zainteresowaną.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego)

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż jak podaje Wnioskodawczyni, sprzęt zakupiony w związku z realizacją projektu będzie służył wykonywaniu czynności zwolnionych z podatku VAT. Zatem, Zainteresowana nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym Wnioskodawczyni nie ma prawa do otrzymania z tytułu realizowanego projektu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawczyni nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu w ramach działania III.6 "Rozwój mikro i małych przedsiębiorstw", Osi priorytetów III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, ponieważ zakupiony w ramach projektu sprzęt służy czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług, a Wnioskodawczyni nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Ponadto w zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Należy wskazać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione w opisie zaistniałego stanu faktycznego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowaną, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż poniesione wydatki będą związane wyłącznie z prowadzoną działalnością zwolnioną z opodatkowania VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawczynię opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, w szczególności zmiany przeznaczenia zakupionych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl