IPTPP4/443-700/14-7/BM - Prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego z faktur zakupu paliwa i innych wydatków dotyczących pojazdów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 stycznia 2015 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-700/14-7/BM Prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego z faktur zakupu paliwa i innych wydatków dotyczących pojazdów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia z dnia 20 sierpnia 2014 r. (data wpływu 22 września 2014 r.), uzupełnionym pismami z dnia 5 grudnia 2014 r. (data wpływu 8 grudnia 2014 r.) oraz z dnia 16 grudnia 2014 r. (data wpływu 22 grudnia 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia 100% podatku naliczonego z faktur zakupu paliwa i innych wydatków dotyczących pojazdów wymienionych we wniosku od dnia, w którym Wnioskodawca w odniesieniu do pojazdów będzie posiadał zaświadczenie o przeprowadzeniu dodatkowego badania technicznego oraz adnotację w dowodzie rejestracyjnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do odliczania 100% podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup paliwa i innych wydatków w odniesieniu do pojazdów opisanych we wniosku, które uzyskały zaświadczenie z okręgowych stacji kontroli o przeprowadzonych dodatkowych badaniach technicznych z adnotacją VAT-1a, VAT-1b oraz VAT-2,

* prawa do odliczenia 50% podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących wydatków, z wyłączeniem paliwa, związanych z pojazdami opisanymi we wniosku, o których mowa w pytaniu nr 1,

* dokumentów i prawa do odliczenia 100% podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupu paliwa i innych wydatków do pojazdu specjalnego,

* prawa do odliczenia 100% podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup paliwa i innych wydatków dotyczących pojazdów wymienionych we wniosku od dnia, w którym Wnioskodawca w odniesieniu do pojazdów będzie posiadał zaświadczenie o przeprowadzeniu dodatkowego badania technicznego oraz adnotację w dowodzie rejestracyjnym,

oraz w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 grudnia 2014 r. (data wpływu 8 grudnia 2014 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz z dnia 16 grudnia 2014 r. (data wpływu 22 grudnia 2014 r.) o pełnomocnictwo.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka posiada kilkanaście samochodów, z których część stanowi jej własność, a część jest w leasingu. Są to pojazdy wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej, ze względu na ich konstrukcję, która wyklucza możliwość ich użycia do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. W celu uzyskania możliwości odliczania 100% podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupu paliwa i innych wydatków związanych z wymienionymi pojazdami, a także zgodnie z obowiązującymi przepisami, pojazdy te w wyznaczonym terminie (1.04 - 30.06.2014) przeszły dodatkowe badanie techniczne w okręgowej stacji kontroli pojazdów i uzyskały zaświadczenia z adnotacją VAT-1a, VAT-1b oraz VAT-2. Jednocześnie nie został spełniony w terminie warunek uzyskania właściwej adnotacji o spełnieniu wymagań w dowodach rejestracyjnych wymienionych pojazdów. W związku z tym, Spółka nie uzyskała prawa do odliczania 100% podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupu paliwa i innych wydatków do wspomnianych pojazdów. Kierując się ostrożnością, postanowiła do czasu uzyskania właściwych wpisów księgować poszczególne faktury w następujący sposób:

1. VAT z faktur za paliwo nie odliczać w ogóle i ujmować go w księgach jako niestanowiący kosztów uzyskania przychodów;

2. VAT z faktur dotyczących innych wydatków odliczać w 50% (jak w samochodach osobowych), a pozostałe 50% ujmować w księgach jako niestanowiący koszty uzyskania przychodów;

Jednocześnie w odniesieniu do jednego z pojazdów Spółka nie dopełniła obowiązku przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego oraz uzyskania wpisu w dowodzie rejestracyjnym w wyznaczonym terminie i w związku z tym, do czasu spełnienia obowiązku księguje VAT z faktur jego dotyczących w taki sam sposób, jak napisano powyżej.

Spółka posiada na stanie także samochód specjalny o przeznaczeniu "podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych" (wpis w dowodzie rejestracyjnym). Jako potwierdzenie spełnienia wymagań technicznych spółka dysponuje dokumentem opisu zmian dokonanych w pojeździe wydanym przez okręgową stację kontroli pojazdów oraz opinią techniczną wydaną przez rzeczoznawcę samochodowego. W związku z tym, zarówno od zakupionego paliwa, jak i innych wydatków, Spółka odlicza 100% podatku VAT naliczonego.

W przypadku pojazdów, które przeszły dodatkowe badanie techniczne, lecz nie posiadają właściwej adnotacji o spełnieniu wymagań w dowodach rejestracyjnych, Spółka zamierza od dnia uzyskania wymaganego wpisu odliczać 100% podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zarówno zakupionego paliwa, jak i innych wydatków dotyczących wymienionych pojazdów.

W przypadku pojazdu, który nie został poddany dodatkowemu badaniu technicznemu w terminie przewidzianym przepisami, Spółka zamierza od dnia spełnienia obu wymagań (tekst jedn.: posiadanie zaświadczenia o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym oraz właściwej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym) odliczać 100% podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zarówno zakupionego paliwa, jak i innych wydatków dotyczących wymienionego pojazdu.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że: Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wszystkie wymienione we wniosku pojazdy samochodowe (04..., 23..., 81..., 63..., 44..., 43..., 41..., 48..., 81..., 81..., 85..., 71..., 28...), w związku z którymi ponoszone są wydatki objęte zakresem pytania wykorzystywane są do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Faktury zakupu paliwa i innych wydatków do wszystkich wymienionych we wniosku pojazdów (04..., 23...., 81..., 63..., 44...., 43..., 41..., 48...., 81...., 81..., 85..., 71..., 28....) są wystawiane:

* do czasu zmiany nazwy firmy na:...Sp. z o.o., ul.....,..., NIP:.

* po zmianie nazwy firmy na:...Sp. z o.o. ul....,..., NIP:.

Wnioskodawca wskazał, iż w określeniu "inne wydatki do wymienionych pojazdów" mieszczą się wydatki zawarte w katalogu wydatków z art. 86a ust. 2, tj:

* wydatki dotyczące nabycia, importu lub wytworzenia pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych

* wydatki z tytułu używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową np. czynsz, raty

* wydatki z tytułu naprawy lub konserwacji tych pojazdów

* wydatki z tytułu nabycia innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów np. opłaty za parking, przejazd autostradą itp.

Wydatki objęte zakresem pytań są ponoszone w związku z następującymi pojazdami:

* 04....: wg dowodu rejestracyjnego: KIA K2700, rodzaj-samochód ciężarowy,wg karty pojazdu: KIA K2700, rodzaj - ciężarowy

* 23...: wg dowodu rejestracyjnego: KIA K2700, rodzaj - samochód ciężarowy, wg karty pojazdu: KIA K2700 S/C 2.7D, rodzaj - ciężarowy samowyładowczy

* 81...: wg dowodu rejestracyjnego: DAEWOO-MOTOR, rodzaj - samochód ciężarowy, wg karty pojazdu: karty nie wydano (wg wpisu do dowodu rejestracyjnego)

* 63...: wg dowodu rejestracyjnego: MERCEDES-BENZ SPRINTER 308CDI, rodzaj - samochód ciężarowy, wg karty pojazdu: MERCEDES BENZ SPRINTER 308CDI, rodzaj - samochód ciężarowy

* 44...: wg dowodu rejestracyjnego: MERCEDES-BENZ SPRINTER 308CDI, rodzaj - samochód ciężarowy, wg karty pojazdu: MERCEDES BENZ SPRINTER 308CDI, rodzaj - samochód ciężarowy

* 43...: wg dowodu rejestracyjnego: KIA/PRYZMAT SE/N - STD/NS, rodzaj - samochód ciężarów, wg karty pojazdu: KIA...., RODZAJ - podwozie samochodu ciężarowego

* 41...: wg dowodu rejestracyjnego: FORD TRANSIT, rodzaj - samochód ciężarowy, wg karty pojazdu: brak karty w spółce, dysponentem karty jest leasingodawca

* 48....: wg dowodu rejestracyjnego: CITROEN 7 -...., rodzaj - samochód ciężarowy, wg karty pojazdu: brak karty w spółce, dysponentem karty jest leasingodawca

* 81...: wg dowodu rejestracyjnego: FORD TRANSIT, rodzaj - samochód ciężarowy, wg karty pojazdu: brak karty w spółce, dysponentem karty jest leasingodawca

* 81...: wg dowodu rejestracyjnego: FORD TRANSIT CONNECT, rodzaj - samochód ciężarowy, wg karty pojazdu: brak karty w spółce, dysponentem karty jest leasingodawca

* 85...: wg dowodu rejestracyjnego: FORD TRANSIT CONNECT, rodzaj - samochód ciężarowy, wg karty pojazdu: brak karty w spółce, dysponentem karty jest leasingodawca

* 71...: wg dowodu rejestracyjnego: VOLKSWAGEN LT35 CRAFTER 2.5 TDI, rodzaj - samochód specjalny podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych, wg karty pojazdu: VOLKSWAGEN LT 35 CRAFTER 2.5 TDI, rodzaj - samochód specjalny podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych

* 281TM: wg dowodu rejestracyjnego: PEUGEOT.... 190C 1., rodzaj-samochód ciężarowy, wg karty pojazdu: PEUGEOT PARTNER 190C, rodzaj - samochód ciężarowy.

Wymienione pojazdy są pojazdami samochodowymi, o których mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1-2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przedmiotowe pojazdy posiadają następujące zaświadczenia z okręgowej stacji kontroli pojazdów: 04... - VAT-2, 23... - VAT-2, 81.... - VAT-2, 63... - VAT-1a, 44... - VAT-1a, 43...-VAT-lb, 41... - VAT-1a, 48... - VAT-1a, 81... - VAT-1a, 81...-VAT-la, 85... - VAT-1a, 28...-VAT-1a.

Uszczegółowienie:

* 04...- art. 86a ust. 9 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług

* 23... - art. 86a 9 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług

* 81... - art. 86a ust. 9 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług

* 63... - art. 86a ust. 9 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług

* 44... - art. 86a ust. 9 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług

* 43... - art. 86a ust. 9 pkt 1 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług

* 41... - art. 86a ust. 9 pkt 1 lit. a ustaw o podatku od towarów i usług

* 48... - art. 86a ust. 9 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług

* 81... - art. 86a ust. 9 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług

* 81...- art. 86a ust. 9 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług

* 85....- art. 86a ust. 9 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług

* 28... - art. 86a ust. 9 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Poniżej wskazano przedmiotowe pojazdy i zaświadczenia z okręgowej stacji kontroli pojazdów, które posiadają:

* 04... - VAT-2

* 23... - VAT-2

* 81... - VAT-2

* 63... - VAT-1a

* 44... - VAT-1a

* 43...-VAT-lb

* 41... - VAT-1a

* 48... - VAT-1a

* 81... - VAT-1a

* 81...-VAT-la

* 85... - VAT-1a

* 28...-VAT-1a

Wnioskodawca wskazał, że żaden z pojazdów samochodowych wymienionych w związku z którymi Spółka ponosi wydatki objęte zakresem pytania nie jest pojazdem konstrukcyjnie przeznaczonym do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą.

Dopuszczalna ładowność liczba miejsc oraz dopuszczalna masa całkowita wymienionych samochodów:

* 04...: wg dowodu rejestracyjnego: dopuszczalna ładowność - 1120 kg, liczba miejsc - 3, dopuszczalna masa całkowita -2880 kg, wg karty pojazdu: dopuszczalna ładowność - 1120 kg, liczba miejsc - 3, dopuszczalna masa całkowita - 2880 kg

* 23...: wg dowodu rejestracyjnego: dopuszczalna ładowność -1040 kg, liczba miejsc - 3, dopuszczalna masa całkowita - 2850 kg wg karty pojazdu: dopuszczalna ładowność - 1040 kg, liczba miejsc - 3, dopuszczalna masa całkowita - 2850 kg

* 81...: wg dowodu rejestracyjnego: dopuszczalna ładowność - 1000 kg, liczba miejsc - 3, dopuszczalna masa całkowita - 2900 kg, wg karty pojazdu: karty nie wydano (wg wpisu w dowodzie rejestracyjnym)

* 63...: wg dowodu rejestracyjnego: dopuszczalna ładowność - 1545 kg, liczba miejsc - 3, dopuszczalna masa całkowita - 3500 kg, wg karty pojazdu: dopuszczalna ładowność -1545 kg, liczba miejsc - 3, dopuszczalna masa całkowita - 3500 kg

* 44...: wg dowodu rejestracyjnego: dopuszczalna ładowność - 1545 kg, liczba miejsc - 3, dopuszczalna masa całkowita - 3500 kg, wg karty pojazdu: dopuszczalna ładowność - 1545 kg, liczba miejsc - 3, dopuszczalna masa całkowita - 3500 kg

* 43...: wg dowodu rejestracyjnego: dopuszczalna ładowność - 1585 kg, liczba miejsc - 3, dopuszczalna masa całkowita - 3200 kg, wg karty pojazdu: dopuszczalna ładowność - brak wpisu, liczba miejsc - 3, dopuszczalna masa całkowita - 3200 kg

* 41...: wg dowodu rejestracyjnego: dopuszczalna ładowność - 1172 kg, liczba miejsc - 3, dopuszczalna masa całkowita - 3000 kg, wg karty pojazdu: brak karty w Spółce, dysponentem karty jest leasingodawca

* 48...: wg dowodu rejestracyjnego: dopuszczalna ładowność - 624 kg, liczba miejsc - 2, dopuszczalna masa całkowita - 1960 kg, wg karty pojazdu: brak karty w Spółce, dysponentem karty jest leasingodawca

* 81...: wg dowodu rejestracyjnego: dopuszczalna ładowność -1268 kg, liczba miejsc - 3, dopuszczalna masa całkowita - 3500 kg, wg karty pojazdu: brak karty w Spółce, dysponentem karty jest leasingodawca

* 81...: wg dowodu rejestracyjnego: dopuszczalna ładowność - 830 kg, liczba miejsc - 2, dopuszczalna masa całkowita - 2240 kg, wg karty pojazdu: brak karty w Spółce, dysponentem karty jest leasingodawca

* 85...: wg dowodu rejestracyjnego: dopuszczalna ładowność - 830 kg, liczba miejsc - 2, dopuszczalna masa całkowita - 2240 kg, wg karty pojazdu: brak karty w Spółce, dysponentem karty jest leasingodawca

* 71...: wg dowodu rejestracyjnego: dopuszczalna ładowność - brak wpisu, liczba miejsc - 3, dopuszczalna masa całkowita - 3500 kg, wg karty pojazdu: dopuszczalna ładowność - 1311 kg, liczba miejsc -7, dopuszczalna masa całkowita- 3500 kg

* 28...: wg dowodu rejestracyjnego: dopuszczalna ładowność - 800 kg, liczba miejsc - 2, dopuszczalna masa całkowita - 1930 kg, wg karty pojazdu: dopuszczalna ładowność - 800 kg, liczba miejsc - 2, dopuszczalna masa całkowita - 1930 kg.

Wnioskodawca wskazał, że z dowodu rejestracyjnego dla podnośnika do prac konserwacyjno-montażowych wynika, iż jest on pojazdem specjalnym. posiada wpis w rubryce: rodzaj pojazdu - samochód specjalny, przeznaczenie - podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych.

Pojazd, który w wyniku zmian stał się pojazdem specjalnym, przeszedł badanie techniczne po dokonanych zmianach. Spółka dysponuje kserokopią zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu o nr...wraz z załącznikiem "opis zmian dokonanych w pojeździe", a także opinią techniczną nr....

W odniesieniu do pojazdów, które przeszły dodatkowe badanie techniczne w okręgowej stacji kontroli pojazdów i uzyskały zaświadczenia z adnotacją VAT-1a, VAT-1b oraz VAT-2 ale nie był spełniony warunek uzyskania właściwej adnotacji w dowodach rejestracyjnych, w okresie ich użytkowania przed uzyskaniem adnotacji w dowodach rejestracyjnych - Wnioskodawca wskazał, że:

a. Wszystkie wymienione (04..., 23..., 81..., 63..., 44..., 43..., 41..., 48...., 81..., 81..., 85...., 28....) pojazdy były/są wykorzystywane włącznie do działalności gospodarczej Spółki ze względu na konstrukcję tych pojazdów, która wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

b. Z dokumentacji, którą posiada Spółka w odniesieniu do wymienionych we wniosku pojazdów (04...., 23..., 81..., 63..., 44...., 43..., 41..., 48..., 81..., 81..., 85..., 28....) wnika, że pojazdy są wykorzystywane włącznie do celów działalności gospodarczej i wykluczone jest wykorzystanie tych pojazdów do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą (zgodnie z art. 86a ust. 4 pkt 2)

c. Fakt, iż wymienione we wniosku pojazdy (04...., 23..., 81..., 63..., 44..., 43..., 41..., 48..., 81..., 81..., 85..., 28...) są wykorzystywane włącznie do celów działalności gospodarczej wynikało/wynika z adnotacji bezpośredniego użytkownika, która znajduje się na karcie drogowej - zestawieniu pracy pojazdu. Za pomocą takich kart - zestawień pracy pojazdu ewidencjonuje się w Spółce użytkowanie pojazdów. Jest to adnotacja o treści "pojazd wykorzystywany włącznie do celów działalności gospodarczej".

d. W Spółce funkcjonuje instrukcja transportu wewnętrznego, do której został załączony aneks, z treści którego wynika, iż w odniesieniu do wymienionych we wniosku pojazdów (04..., 23..., 81..., 63..., 44..., 43..., 41..., 48..., 81..., 8I..., 85..., 71..., 28...) jest zakaz użytkowania tych pojazdów do celów niezwiązanych z działalnością.

e. W odniesieniu do wymienionych pojazdów (04...., 23..., 81..., 63..., 44..., 43..., 41..., 48..., 81..., 81..., 85..., 28...) Spółka prowadzi ewidencję przebiegu pojazdu w postaci kart drogowych - zestawień pracy pojazdu.

f. Wspomniana w pkt e) ewidencja przebiegu pojazdu nie spełnia wymogów art. 86a ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie zawiera wszystkich wymienionych w tym ustępie elementów.

g. Bezpośredni nadzór nad wykorzystaniem wymienionych pojazdów (04..., 23..., 81..., 63..., 44..., 43..., 41..., 48.., 81..., 81..., 85..., 28...) mieli/mają każdorazowo kierownicy wydziałów korzystający z konkretnego pojazdu. dodatkowo, eksploatacja tych pojazdów jest weryfikowana przez dyspozytora floty (np. poprzez analizowanie kart drogowych - zestawień pracy pojazdu i ich weryfikację).

h. Wymienione pojazdy (04...., 23..., 81..., 63..., 44..., 43..., 41..., 48..., 81..., 81..., 85..., 28...) były/są wykorzystywane wyłącznie przez pracowników Spółki do celów służbowych. Fakt ten wynika z przyjętej w spółce instrukcji transportu wewnętrznego oraz załączonego do niej aneksu.

i. Spółka dokładała/dokłada należytej staranności, aby wykluczyć możliwość użycia wymienionych pojazdów (04..., 23..., 81..., 63..., 44..., 43..., 41..., 48..., 81...., 81..., 85..., 28...) do celów prywatnych przez pracowników. przede wszystkim w spółce jest oficjalny zakaz zawarty w aneksie do instrukcji transportu wewnętrznego. Poza tym, każdorazowo, po zakończonej pracy (w obrębie miejscowości siedziby Spółki) pojazdy znajdują się na terenie zamkniętym i zabezpieczonym przez służby ochrony 24h/dobę. W przypadku zleceń poza miejscowością siedziby, pojazdy po zakończonej pracy pozostają na terenie zlecenia, któryż reguły także jest chroniony. Jednocześnie użytkowanie pojazdów bez zgody kierownika wydziału/oddziału po godzinach pracy jest niemożliwe.

j. Wszystkie wymienione pojazdy (04..., 23..., 81..., 63..., 44..., 43..., 41..., 48..., 81..., 81..., 85..., 28...) były/są garażowane:

* w godzinach pracy - w miejscu gdzie aktualnie jest wykonywana praca/zlecenie

* po godzinach pracy w obrębie miejscowości siedziby Spółki - na terenie wydziału/oddziału bądź parkingu Spółki podlegającemu 24-godzinnej ochronie

* po godzinach pracy poza miejscowością siedziby Spółki - w miejscu wykonywanej pracy/zlecenia

k. Nie było i nie ma w Spółce obowiązku zostawiania wymienionych pojazdów (04..., 23..., 81..., 63..., 44..., 43..., 41..., 48..., 81..., 81..., 85..., 28...) po godzinach pracy na parkingu Spółki, gdyż byłoby to nieuzasadnione ekonomicznie. Miejsce garażowania jest związane z miejscem wykonywania pracy jeśli praca wykonywana jest poza miejscowością siedziby firmy-wówczas pojazd pozostaje w miejscu pracy, które z reguły jest zabezpieczone. Jeśli praca wykonywana jest na terenie miejscowości siedziby Spółki - wówczas pojazdy powracają na parking Spółki lub pozostają na terenie wydziału/oddziału. Nie ma możliwości pobrania pojazdu poza godzinami pracy, gdyż pracownik na koniec dniówki musi zdać kluczyki i dokumenty do przełożonego.

I. W odniesieniu do 04..., 23..., 81..., 63..., 44..., 43..., 41..., 48..., 81...., 8T..., 85...., 28... istniał i istnieje nadzór w trakcie wykonywania obowiązków służbowych w postaci kierowników wydziałów, którym te pojazdy podlegają. Natomiast w pojazdach: 04..., 63..., 44..., 43..., 41..., 48..., 81..., 81..., 85... dodatkowo zamontowany jest GPS. Był on także zamontowany w 23...., jednak w maju został zdemontowany, gdyż pojazd był przygotowywany do sprzedaży, która ostatecznie nie nastąpiła.

m. W wymienionych pojazdach (04..., 23..., 81..., 63...., 44..., 43..., 41..., 48..., 81..., 81..., 85..., 28...) ilość zużytego paliwa spółka monitorowała/monitoruje na podstawie kart drogowych - zestawienia pracy pojazdu. Dodatkowo z pomocą dostawcy paliwa. Spółka korzysta z kart paliwowych. Tankowanie nie odbędzie się bez podania aktualnego przebiegu pojazdu oraz PINu karty, co w efekcie końcowym umożliwia weryfikację zużycia paliwa.

n. Pierwsze wydatki po 1.04.2014 w odniesieniu do przedmiotowych pojazdów:

* 04... - 15.04.2014, zakup paliwa

* 23... - 30.04.2014, usługa monitoring

* 81... - 30.05.2014, zakup paliwa

* 63... - 29.04.2014, zakup paliwa

* 44... - 30.04.2014, zakup paliwa

* 43... - 24.04.2014, zakup paliwa

* 41... -1.04.2014, usługa monitoringu

* 48... - 1.04.2014, usługa monitoringu

* 81...-1.04.2014, usługa monitoringu

* 81...- 1.04.2014, usługa monitoringu

* 85...-3.04.2014, zakup paliwa

* 28... - 9.04.2014, zakup płynu do spryskiwaczy

o. W odniesieniu do wymienionych pojazdów (04..., 23..., 81..., 63..., 44..., 43..., 41..., 48..., 81..., 81..., 85..., 28...) Spółka nie złożyła właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego informacji VAT-26, gdyż zgodnie z przepisami, nie miała takiego obowiązku (w odniesieniu do tych pojazdów).

p. Daty zawarcia umów leasingu na pojazdy samochodowe, w związku z którymi Spółka ponosi wydatki objęte zakresem pytania:

* 41... - 23.01.2014

* 48...- 7.02.2014

* 81...- 17.03.2014

* 81...-20.03.2014

* 85....-26.03.2014

q. Spółka zarejestrowała umowy leasingu na pojazdy samochodowe, w związku z którymi ponosi wydatki objęte zakresem pytania w urzędzie skarbowym w terminie:

* 41...-30.04.2014

* 48...-30.04.2014

* 81...-30.04.2014

* 81...-30.04.2014

* 85...-30.04.2014

r. Pojazdy samochodowe użytkowane na podstawie umowy leasingu, w związku z którymi Spółka ponosi wydatki objęte zakresem pytań zostały wydane w następujących terminach:

* 41...- 3.02.20 14

* 48...-17.02.2014

* 81...- 27.03.2014

* 81...-27.03.2014

* 85...- 2.04.2014

s. Po dniu 31.03.2014 nie były dokonywane żadne zmiany w umowach leasingu na pojazdy samochodowe (41...., 48..., 81..., 81..., 85...), w związku z którymi Spółka ponosi wydatki objęte zakresem pytań.

t. Przed 1.04.2014 spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących raty leasingowe od pojazdów samochodowych, w związku z którymi spółka ponosi wydatki objęte zakresem pytań w wysokości:

* 41...- 100% - Spółka skorzystała z prawa odliczenia w tej wysokości

* 48...-100% - Spółka skorzystała z prawa odliczenia w tej wysokości

* 81...- 100% - spółka skorzystała z prawa odliczenia w tej wysokości

* 81...- 100% - Spółka skorzystała z prawa odliczenia w tej wysokości

* 85... - brak faktur za ratę leasingową przed 1.04.2014

W uzupełnieniu wniosku z dnia 16 grudnia 2014 r. Wnioskodawca wskazał, iż pojazdem, który w momencie pisania wniosku nie posiadał zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym oraz właściwej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym był samochód o numerze rejestracyjnym 23414. W momencie pisania uzupełnienia do ww. wniosku, pojazd ten już posiadał ww. zaświadczenie, stąd informacja ta została ujęta w uzupełnieniu wniosku z dnia 5.12.2014.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy właściwe jest stanowisko Spółki, iż będzie odliczać 100% podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup paliwa i innych wydatków dotyczących wymienionych pojazdów od dnia, w którym spełnione zostaną oba obowiązki.

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na fakt, iż prawo do odliczenia w 100% podatku VAT naliczonego daje spełnienie zgodnie z art. 86a ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług obu przesłanek, tj. posiadanie zaświadczenia o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym przez okręgową stację kontroli pojazdów oraz dowodu rejestracyjnego z właściwą adnotacją o spełnieniu wymagań, Spółce wydaje się, iż postąpi prawidłowo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przez pojazdy samochodowe, stosownie do art. 2 pkt 34 ustawy, rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1.

wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2.

należnego z tytułu:

a.

świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b.

dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3.

należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4.

wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

Stosownie do art. 86a ust. 2 ustawy, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1.

nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2.

używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3.

nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Na mocy art. 86a ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1.

w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a.

wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b.

konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2.

do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Mocą art. 86a ust. 4 ustawy, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1.

sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2.

konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Na podstawie art. 86a ust. 9 pkt 1, pkt 2 ustawy, do pojazdów samochodowych, o których mowa w ust. 4 pkt 2, należą:

1.

pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:

a.

klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub

b.

z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;

2.

pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu.

Zgodnie z ust. 10 pkt 1 powołanego artykułu, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 9 pkt 1 i 2 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 312), obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika do dnia 30 czerwca 2015 r., paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu:

1.

samochodów osobowych;

2.

innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:

a.

1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 425 kg,

b.

2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 493 kg,

c.

3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 500 kg

Zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, przepis ust. 1 nie dotyczy pojazdów samochodowych, które są wykorzystywane przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka, będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiada kilkanaście samochodów, z których część stanowi jej własność, a część jest w leasingu. Są to pojazdy wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej, ze względu na ich konstrukcję, która wyklucza możliwość ich użycia do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. W celu uzyskania możliwości odliczania 100% podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupu paliwa i innych wydatków związanych z wymienionymi pojazdami, a także zgodnie z obowiązującymi przepisami, pojazdy te w wyznaczonym terminie (1.04 - 30.06.2014) przeszły dodatkowe badanie techniczne w okręgowej stacji kontroli pojazdów i uzyskały zaświadczenia z adnotacją VAT-1a, VAT-1b oraz VAT-2. Jednocześnie nie został spełniony w terminie warunek uzyskania właściwej adnotacji o spełnieniu wymagań w dowodach rejestracyjnych wymienionych pojazdów. W związku z tym, Spółka nie uzyskała prawa do odliczania 100% podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupu paliwa i innych wydatków do wspomnianych pojazdów.

Wszystkie wymienione we wniosku pojazdy samochodowe (04..., 23... 81..., 63..., 44..., 43..., 41..., 48.., 81..., 81..., 85..., 71..., 28...), w związku z którymi ponoszone są wydatki objęte zakresem pytania wykorzystywane są do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Faktury zakupu paliwa i innych wydatków do wszystkich wymienionych we wniosku pojazdów (04..., 23..., 81..., 63..., 44..., 43..., 41..., 48..., 81..., 81..., 85..., 71..., 28...) są wystawiane:

* do czasu zmiany nazwy firmy na:.Sp. z o.o., ul...,.., NIP:.

* po zmianie nazwy firmy na:..Sp. z o.o. ul....,..., NIP:.

Wnioskodawca wskazał, iż w określeniu "inne wydatki do wymienionych pojazdów" mieszczą się wydatki zawarte w katalogu wydatków z art. 86a ust. 2, tj:

* wydatki dotyczące nabycia, importu lub wytworzenia pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych

* wydatki z tytułu używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową np. czynsz, raty

* wydatki z tytułu naprawy lub konserwacji tych pojazdów

* wydatki z tytułu nabycia innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów np. opłaty za parking, przejazd autostradą itp.

Wnioskodawca dysponuje pojazdami samochodowymi, o których mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1a i pkt 1b oraz pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, posiadającymi odpowiednio zaświadczenia z okręgowej stacji kontroli pojazdów VAT-1a, VAT-1b i VAT-2.

Wątpliwości Spółki dotyczą odliczenia 100% podatku naliczonego od paliwa i innych wydatków związanych z przedmiotowymi samochodami, od dnia w którym spełnione będą obydwa wymagania, tj. posiadanie zaświadczenia o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym oraz uzyskanie właściwej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym.

Kluczową rolę w rozwiązaniu przedstawionego we wniosku problemu odgrywa przepis art. 86a ust. 4 w związku z art. 86a ust. 9 pkt 1 lit. a i lit. b oraz pkt 2 ustawy o VAT. W grupie pojazdów, o których mowa w ww. przepisach, uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika mieszczą się pojazdy ustawowo uznane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej przy wykorzystywaniu których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, wprowadzania regulaminów, zasad używania tych pojazdów. Posiadanie takiej dokumentacji nie determinuje pełnego prawa do odliczenia, a elementem decydującym jest rodzaj pojazdu określony w art. 86a ust. 3 ustawy. Są to pojazdy o konstrukcji wskazującej na ich podstawowe przeznaczenie do celów gospodarczych, wykluczającej ich użycie do celów prywatnych lub powodującej, że ewentualny użytek do celów prywatnych będzie nieistotny.

Wnioskodawca wskazał, iż wszystkie pojazdy są pojazdami samochodowymi, o których mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1-2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Spełnienie wymagań w odniesieniu do pojazdów wymienionych w art. 86a ust. 9 pkt 1 lit. a i lit. b oraz pkt 2 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Zatem od dnia, w którym Spółka spełni obydwa ww. warunki, tj. będzie posiadała (posiada) zaświadczenie o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym z adnotacją VAT-1a, VAT-1b, VAT-2 oraz uzyska właściwą adnotację w dowodzie rejestracyjnym o spełnieniu wymagań, określonych w art. 86a pkt 1 lit. a i lit. b oraz pkt 2, będzie miała prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego od paliwa oraz innych wydatków związanych z przedmiotowymi samochodami, o których mowa we wniosku.

Tym samym stanowisko Spółki co do odliczenia 100% podatku naliczonego od paliwa oraz innych wydatków związanych z samochodami, o których mowa we wniosku, od dnia, w którym Spółka spełni obydwa ww. warunki, tj. będzie posiadała zaświadczenie o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym oraz uzyska właściwą adnotację w dowodzie rejestracyjnym jest prawidłowe.

Jednakże, w tym miejscu wskazać należy, że jak wynika z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Stosownie do art. 8 ust. 5 ustawy, przepis ust. 2 pkt 1 nie ma zastosowania w przypadku użycia pojazdów samochodowych do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, obliczoną zgodnie z art. 86a ust. 1, z tytułu:

1.

nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów lub

2.

nabycia, importu lub wytworzenia części składowych do tych pojazdów, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie art. 8 ust. 6 ustawy, w przypadku o którym mowa w ust. 2 pkt 1 i ust. 5, za nabycie towarów uznaje się również przyjęcie ich do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze.

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 312), zwanej dalej ustawą nowelizującą, w przypadku użycia przez podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza pojazdów samochodowych nabytych, importowanych lub wytworzonych przez podatnika przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, przy których nabyciu, imporcie lub wytworzeniu kwotę podatku naliczonego stanowiło 50% lub 60% kwoty podatku:

1.

wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika,

2.

należnego z tytułu:

a.

świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b.

dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy zmienianej w art. 1 podatnikiem jest ich nabywca,

c.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

3.

należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a ustawy zmienianej w art. 1,

4.

wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b ustawy zmienianej w art. 1, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34 tej ustawy

- nie więcej jednak niż odpowiednio 5000 zł lub 6000 zł, nie stosuje się przepisu art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 1.

Na potrzeby ust. 1 przepis art. 8 ust. 6 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się odpowiednio (art. 7 ust. 2 ustawy nowelizującej).

Jednocześnie, jak wynika z cyt. wyżej przepisów, wyłączenie z opodatkowania dotyczy użytku na cele inne niż działalność gospodarcza samochodów "nabytych" (używanych w przedsiębiorstwie), w stosunku do których przysługiwało ograniczone odliczenie VAT.

W konsekwencji, z uwagi na powołane wyżej regulacje prawne należy mieć na uwadze, że wykorzystanie przedmiotowego samochodu do celów osobistych w przypadku, gdy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem samochodu bądź części składowych, podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie prawa do odliczenia 100% podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup paliwa i innych wydatków dotyczących pojazdów opisanych we wniosku, od dnia, w którym Wnioskodawca w odniesieniu do tych pojazdów będzie posiadał zaświadczenie o przeprowadzeniu dodatkowego badania technicznego oraz adnotację w dowodzie rejestracyjnym. Natomiast w zakresie prawa do odliczania 100% podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup paliwa i innych wydatków w odniesieniu do pojazdów opisanych we wniosku, które uzyskały zaświadczenie z okręgowych stacji kontroli o przeprowadzonych dodatkowych badaniach technicznych z adnotacją VAT-1a, VAT-1b oraz VAT-2, prawa do odliczenia 50% podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących wydatków, z wyłączeniem paliwa, związanych z pojazdami opisanymi we wniosku, o których mowa w pytaniu nr 1, dokumentów i prawa do odliczenia 100% podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupu paliwa i innych wydatków do pojazdu specjalnego oraz w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl