IPTPP4/443-7/14-4/ALN - Brak obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej przez stowarzyszenie sprzedaży usług edukacyjnych po przekroczeniu kwoty 20.000 zł.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-7/14-4/ALN Brak obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej przez stowarzyszenie sprzedaży usług edukacyjnych po przekroczeniu kwoty 20.000 zł.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2014 r. (data wpływu 3 stycznia 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 marca 2014 r. (data wpływu 25 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku wprowadzenia ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej po przekroczeniu kwoty 20.000 zł w 2013 r. z tytułu świadczenia usług edukacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku wprowadzenia ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej po przekroczeniu kwoty 20.000 zł w 2013 r. z tytułu świadczenia usług edukacyjnych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 marca 2014 r. (data wpływu 25 marca 2014 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego, postawienie pytań, stanowisko i podpis.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. (ostatecznie doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku)

W ramach działalności statutowej Stowarzyszenie świadczy usługi edukacyjne z języka francuskiego (PKWiU 85) wymienione w załączniku do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 (PKWiU 85). Uczestnicy zajęć wnoszą opłaty ryczałtowe w wysokości 60 zł lub 70 zł miesięcznie, w zależności od wieku uczestników. Opłaty wnoszone są na konto bankowe Stowarzyszenia lub w formie gotówkowej (za potwierdzeniem wpłaty, tzw. k.p.). Wpłaty z tego tytułu przekroczyły w 2013 r. kwotę 20.000 zł (dwadzieścia tysięcy złotych).Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania czynności przy użyciu kas rejestrujących. W pierwszym roku działalności kwota z tytułu tej działalności nie przekroczyła 20 000 zł (dwadzieścia tysięcy złotych), tj. z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Łączna kwota z działalności, o której jest mowa w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w następnych latach 40.000 zł (czterdzieści tysięcy złotych). Łączna kwota z działalności z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła 20.000 zł (dwadzieścia tysięcy) w 2012. Łączna kwota sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w 2013 przekroczyła 20.000 zł (dwadzieścia tysięcy) i miało to miejsce w listopadzie.

Stowarzyszenie nie dokonuje dostawy innych towarów i nie świadczy innych usług niż wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29.11.2012 w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Pytanie z wniosku dotyczące sprzedaży samochodu zostało uchylone, ponieważ Zarząd Stowarzyszenia podjął decyzję, że samochód pozostanie na stanie Stowarzyszenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie. (ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku)

Czy w związku z przekroczeniem w listopadzie 2013 limitu 20 000 zł (dwadzieścia tysięcy złotych) z tytułu sprzedaży usług edukacyjnych wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 (PKWiU 85) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, Stowarzyszenie pozostaje zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku). Stowarzyszenie uważa, że w związku z przekroczeniem limitu 20.000 zł (dwadzieścia tysięcy złotych) z tytułu sprzedaży usług edukacyjnych wymienionych w załączniku do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 (PKWiU 85) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Stowarzyszenie pozostaje zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj sprzedawanych usług (PKWiU 85).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie szczególne dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników, reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. , poz. 1382), zwane dalej rozporządzeniem.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

W myśl § 5 ust. 1 powołanego rozporządzenia, przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

I tak w części I załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - w poz. 29 wskazano jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania usługi o symbolu ex 85, tj. usługi w zakresie edukacji - z wyłączeniem:

* usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0),

* usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0),

* usług świadczonych przez szkoły nauki jazdy (PKWiU 85.53.11).

Przy czym symbol ex dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż w ramach działalności statutowej Stowarzyszenie świadczy usługi edukacyjne z języka francuskiego (PKWiU 85) wymienione w załączniku do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 (PKWiU 85). Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania czynności przy użyciu kas rejestrujących. W pierwszym roku działalności kwota z tytułu tej działalności nie przekroczyła 20 000 zł (dwadzieścia tysięcy złotych), tj. z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Łączna kwota z działalności, o której jest mowa w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w następnych latach 40.000 zł (czterdzieści tysięcy złotych). Łączna kwota z działalność z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła 20.000 zł (dwadzieścia tysięcy) w 2012. Łączna kwota sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w 2013 przekroczyła 20.000 zł (dwadzieścia tysięcy) i miało to miejsce w listopadzie.

Stowarzyszenie nie dokonuje dostawy innych towarów i nie świadczy innych usług niż wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29.11.2012 w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, iż kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła u Wnioskodawcy w listopadzie 2013 r. kwotę 20.000 zł, to w myśl § 5 ust. 1 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, od 1 lutego 2014 r. Wnioskodawca obowiązany jest rejestrować sprzedaż za pomocą kasy rejestrującej.

Jednakże, wskazać należy, iż ustawodawca w poz. 29 załącznika do rozporządzenia przewidział zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania dla konkretnych czynności, jakimi są usługi edukacyjne. Wobec powyższego właściwym będzie zastosowanie zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej w oparciu o § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w zw. z poz. 29 załącznika do tego rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2014 r. Usługi prowadzone przez Wnioskodawcę nie są objęte wyłączeniem wskazanym w poz. 29 załącznika do ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywał z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Z uwagi na to, że pytanie z wniosku dotyczące sprzedaży samochodu zostało uchylone, ponieważ Zarząd Stowarzyszenia podjął decyzję, że samochód pozostanie na stanie Stowarzyszenia, nienależna opłata w wysokości 40 zł wniesiona na konto Izby Skarbowej w dniu 2 stycznia 2014 r., zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej, zostanie zwrócona na rachunek bankowy wskazany w części F. wniosku Ord-In z dnia 2 stycznia 2014 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl