IPTPP4/443-657/13-4/BM - Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług wniesienia do spółki jawnej aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-657/13-4/BM Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług wniesienia do spółki jawnej aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2013 r. (data wpływu 9 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 grudnia 2013 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia aportem do spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia aportem do spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu wniesienia aportem do spółki jawnej nieruchomości prywatnej przez osoby fizyczne (synów Wnioskodawcy), po stronie wnoszących aport oraz po stronie Spółki.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 grudnia 2013 r. (data wpływu) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz o przeformułowanie pytania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Z dniem 1 sierpnia 1991 r. Wnioskodawca zarejestrował jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą... pod adresem..... Zakresem działalności jest produkcja maszyn dla rolnictwa i leśnictwa sklasyfikowana pod numerem PKD 2830Z.

W1995 r. Wnioskodawca dokonał zakupu po byłym POM nieruchomości w skład której wchodzi:

* prawo wieczystego użytkowania nieruchomości położonej w gminie...miejscowość....o pow. 1,5297 ha

* oraz prawo własności znajdujących się na tej nieruchomości budynków stanowiących odrębną własność.

Nieruchomość została zakupiona na zasadzie Wspólności majątkowej małżeńskiej.

Obecnie pod tym adresem mieści się biuro handlowe oraz główny zakład produkcyjny.

W 2011 r. Wnioskodawca rozwiódł się ze swoją żoną. W dniu 26 marca 2013 r. na mocy ugody sądowej został dokonany podział majątku wspólnego, natomiast nieruchomość zakupiona po byłym POM została z tego podziału wyłączona.

W 2014 r. Wnioskodawca zamierza wraz ze swoimi dwoma synami utworzyć spółkę jawną, która będzie prowadziła działalność gospodarczą z zakresie produkcji maszyn dla rolnictwa i leśnictwa sklasyfikowaną pod numerem PKD 2830Z. Przedsiębiorstwo prowadzone w formie spółki jawnej będzie prowadzone w niezmienionym zakresie i na tym samym majątku, co działalność prowadzona obecnie w formie jednoosobowej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca zamierza wnieść aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, na którą składają się następujące pozycje:

1.

50% udziału w nieruchomości w skład której wchodzi prawo wieczystego użytkowania gruntu oraz prawo własności znajdujących się na tej działce budynków i budowli;

2.

środki trwałe znajdujące się w oddziale w....;

3.

wartości niematerialne i prawne w postaci opracowanych prototypów maszyn i urządzeń;

4.

zapasy towarów, półfabrykatów i wyrobów gotowych znajdujących się w magazynach w...;

5.

należności i zobowiązania z tytułu dostaw, robót i usług;

6.

pracownicy zatrudnieni w oddziale w...oraz rozrachunki z tymi pracownikami;

7.

zobowiązania wobec US i ZUS w związku z wynagrodzeniami pracowników zatrudnionych w oddziale w...;

8.

rozliczenia międzyokresowe czynne z tytułu zawartych polis ubezpieczeniowych maszyn, urządzeń i środków transportu;

9.

rozliczenia międzyokresowe bierne z tytułu otrzymanych dotacji do działalności badawczo-rozwojowej.

Synowie wniosą aport w postaci drugiej części udziału w nieruchomości w.... (zakupionej uprzednio od byłej żony Wnioskodawcy -....).

Synowie nie prowadzą działalności gospodarczej i nie są podatnikami podatku VAT.

Przedmiotowe składniki majątku stanowić będą całość, przy użyciu której będzie można samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W piśmie z dnia 3 grudnia 2013 r. (data wpływu) Wnioskodawca doprecyzował, iż w 1995 r. dokonał zakupu po byłym POM w....nieruchomości w skład której wchodzi:

* prawo wieczystego użytkowania nieruchomości położonej w gminie.....miejscowość....o pow. 1,5297 ha

* oraz prawo własności znajdujących się na tej nieruchomości budynków w postaci budynku administracyjnego, budynków warsztatowych i hydroforni oraz budowli w postaci ogrodzenia i uzbrojenia terenu i drogi wewnętrznej, stanowiących odrębną własność.

W dniu 26 marca 2013 r. na mocy ugody sądowej został dokonany podział majątku wspólnego. Nieruchomość zakupiona po byłym POM w....została z tego podziału wyłączona na mocy powyższej ugody sądowej na podstawie zgodnych oświadczeń stron złożonych do protokołu sprawy. Przedmiotowa nieruchomość została wyłączona z podziału ponieważ zamiarem było przekazanie udziału posiadanego przez żonę Wnioskodawcy ich synom. Nieruchomość stanowiła całość w postaci przedsiębiorstwa, której nie można było fizycznie podzielić na dwie części. Zniesienie małżeńskiej wspólności majątkowej nastąpiło dnia 20 czerwca 2011 r. na podstawie wyroku sadowego Sądu Rejonowego. W wyniku zniesienia małżeńskiej wspólności majątkowej prawo do nieruchomości zakupionej po byłym POM w przekształciło się z małżeńskiej wspólności majątkowej na wspólność ułamkową.

Zakupu drugiej części udziału w nieruchomości od byłej żony Wnioskodawcy w przyszłości dokonają synowie Wnioskodawcy i byłej jego żony.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa osoby fizycznej (Wnioskodawcy -.....) do spółki jawnej, w której będzie on wspólnikiem jest czynnością opodatkowaną dla celów podatku od towarów i usług po stronie wnoszącego aport -....i po stronie spółki (czynnego podatnika VAT) - jako otrzymującego aport.

Zdaniem Wnioskodawcy, dla celów VAT aport całego przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części nie jest czynnością opodatkowaną. Wynika to z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, na podstawie którego przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zdaniem Wnioskodawcy wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa osoby fizycznej (...) do spółki jawnej, w której będzie on wspólnikiem nie jest czynnością opodatkowaną dla celów podatku od towarów i usług ani po stronie wnoszącego aport, ani po stronie spółki - jako otrzymującej aport.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów

3.

import towarów na terytorium kraju,

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Towarem na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług jest zatem także udział w prawie własności nieruchomości.

Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Wniesienie aportu stanowić może dostawę towarów (jeśli przedmiotem aportu są towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy) lub świadczenie usług (w pozostałych przypadkach).

Jednocześnie art. 6 ustawy wskazuje na wyłączenia określonych czynności spod zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu. Stosownie do postanowień art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ustawodawca w ww. przepisie nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem "transakcji zbycia". Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności, jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego czyli aportu.

Wyłączenie stosowania ustawy o podatku od towarów i usług przewidziane w przepisie art. 6 pkt 1 tej ustawy obejmuje jednakże tylko te czynności zrównane z pojęciem dostawy towarów, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Ww. przepis art. 2 pkt 27e ustawy o VAT stanowi natomiast, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Warunkiem niezbędnym jest także wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Z opisu sprawy wynika, iż z dniem 1 sierpnia 1991 r. Wnioskodawca zarejestrował jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą pod adresem.... Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakresem działalności jest produkcja maszyn dla rolnictwa i leśnictwa.

W 1995 r. Wnioskodawca dokonał zakupu po byłym POM w...nieruchomości w skład której wchodzi:

* prawo wieczystego użytkowania nieruchomości położonej w gminie...miejscowość.....o pow. 1,5297 ha

* oraz prawo własności znajdujących się na tej nieruchomości budynków stanowiących odrębną własność.

Nieruchomość została zakupiona na zasadzie Wspólności majątkowej małżeńskiej.

Obecnie pod tym adresem mieści się biuro handlowe oraz główny zakład produkcyjny.

W 2011 r. Wnioskodawca rozwiódł się ze swoją żoną -.... W dniu 26 marca 2013 r. na mocy ugody sądowej został dokonany podział majątku wspólnego, natomiast nieruchomość zakupiona po byłym POM została z tego podziału wyłączona.

W 2014 r. Wnioskodawca zamierza wraz ze swoimi dwoma synami utworzyć spółkę jawną, która będzie prowadziła działalność gospodarczą z zakresie produkcji maszyn dla rolnictwa i leśnictwa sklasyfikowaną pod numerem PKD 2830Z. Przedsiębiorstwo prowadzone w formie spółki jawnej będzie prowadzone w niezmienionym zakresie i na tym samym majątku, co działalność prowadzona obecnie w formie jednoosobowej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca zamierza wnieść aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że o ile w momencie wniesienia aportu do Spółki, przedmiotem tego aportu będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e o podatku od towarów i usług, to czynność jej wniesienia do Spółki jawnej - na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy - nie będzie czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, należy wskazać, iż ww. art. 5 ustawy wskazuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wśród tych czynności nie wymieniono otrzymania aportu. Zatem otrzymanie przez Spółkę aportu, którego przedmiotem będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie będzie czynnością opodatkowaną w Spółce jawnej, w której Wnioskodawca będzie wspólnikiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia aportem do spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Natomiast w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu wniesienia aportem do spółki jawnej nieruchomości prywatnej przez osoby fizyczne (synów Wnioskodawcy), po stronie wnoszących aport oraz po stronie Spółki i w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii czy majątek wnoszony aportem do Spółki stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (zdarzenia przyszłego), w którym jednoznacznie wskazano, iż Wnioskodawca zamierza wnieść do Spółki zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawczynię opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl