IPTPP4/443-626/12-4/BM - Możliwość zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży posiłków przez stołówkę przedszkolną na rzecz dzieci uczęszczających do przedszkola, uczniów szkoły podstawowej oraz nauczycieli przedszkola i szkoły.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-626/12-4/BM Możliwość zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży posiłków przez stołówkę przedszkolną na rzecz dzieci uczęszczających do przedszkola, uczniów szkoły podstawowej oraz nauczycieli przedszkola i szkoły.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2012 r. (data wpływu 7 września 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 listopada 2012 r. (data wpływu 26 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży posiłków przez stołówkę przedszkolną dla dzieci z przedszkola i uczniów szkoły oraz nauczycieli przedszkola i szkoły - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży posiłków przez stołówkę przedszkolną dla dzieci z przedszkola i uczniów szkoły oraz nauczycieli przedszkola i szkoły, oraz obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży posiłków przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 listopada 2012 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego oraz w zakresie opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Publiczne Przedszkole jest jednostką budżetową, której organem prowadzącym jest Gminy, utworzoną i działającą na podstawie ustawy z dnia 7 IX 1991 r. o systemie oświaty w formie gminnej jednostki budżetowej. Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych jednostka budżetowa gminy pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy, a pobrane dochody odprowadza na rachunek dochodów budżetu gminy.

Działalność przedszkola jest zakwalifikowana w klasyfikacji budżetowej w dziale 801 OŚWIATA I WYCHOWANIE na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 38, poz. 207).

Publiczne Przedszkole świadczy usługi wychowania przedszkolnego zakwalifikowane jako symbol PKD 8510 Z.

Przedszkole prowadzi także stołówkę, w której są zatrudnieni pracownicy przygotowujący posiłki na miejscu.

W ramach prowadzonej działalności zgodnie ze statutem, przedszkole gwarantuje dzieciom uczęszczającym do przedszkola zapewnienie posiłków. Z posiłków korzystają wychowankowie przedszkola, nauczyciele przedszkola, a także uczniowie i nauczyciele Publicznej Szkoły Podstawowej z Oddziałami Sportowymi. Rozwiązanie to ma swoje zastosowanie, ponieważ szkoła nie posiada własnej stołówki ze względu na brak warunków lokalno - technicznych.

Przedszkole i szkoła mieszczą się w osobnych budynkach, jednak w rzeczywistości obie jednostki połączone są ze sobą łącznikiem (korytarz łączący przedszkole ze szkołą), który umożliwia bezpośrednie przejście z jednego budynku do drugiego.

Warto nadmienić, że takie działanie zostało uregulowane przez organ prowadzący Urząd Gminy w piśmie skierowanym do Pani Dyrektor Publicznego Przedszkola znak nr z dnia oraz w Uchwale Nr Rady Gminy z dnia w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówek działających w oświatowych jednostkach organizacyjnych Gminy....

Funkcjonowanie stołówki służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju dzieci i uczniów, do których jednostki te są m.in. powołane.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Klasyfikacja budżetowa wydatków w Publicznym Przedszkolu przedstawia się następująco:

a.

dział 801 rozdział 80104 paragraf 4220 - zakup środków żywności dla przedszkola

b.

dział 801 rozdział 80148 paragraf4220 -zakup środków żywności dla stołówki.

Przychody ze sprzedaży posiłków w stołówce w Publicznym Przedszkolu w poprzednim roku podatkowym 2011 wyniosły:

a.

od dzieci i nauczycieli przedszkola (rozdział 80104) 65.078,20 zł,

b.

od uczniów i nauczycieli szkoły (rozdział 80148) 103.196,92 zł.

Ponadto Przedszkole posiada kasę fiskalną, na której ewidencjonuje przychody z tytułu sprzedaży posiłków.

Przedszkole prowadzi stołówkę, która stanowi integralną część przedszkola. Prowadzona stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a jej prowadzenie jest ściśle związane z działalnością jednostki.

Stołówka w Przedszkolu jest prowadzona na zasadach określonych w art. 67a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Wpłaty za sprzedaż posiłków odbywają się w następujący sposób:

a.

dzieci i nauczyciele przedszkola wpłacają na kwitariusz przychodowo-ewidencyjny opłat w formie gotówki. Następnie gotówka zostaje wpłacona na rachunek bankowy Publicznego Przedszkola

b.

uczniowie i nauczyciele Publicznej Szkoły Podstawowej z Oddziałami Sportowymi w... wnoszą opłaty w postaci gotówki. Wpłaty są przyjmowane na kwitariusz przychodowo-ewidencyjny opłat, a następnie wpłacane na rachunek bankowy Publicznego Przedszkola. Następnie Publiczne Przedszkole wpłaty za wyżywienie odprowadza w pełnej wysokości na rachunek dochodów budżetu Gminy.

Publiczne Przedszkole rozpoczęło ewidencjonowanie posiłków przed 1 stycznia 2011 r.

Publiczne Przedszkole w świadczy usługi zakwalifikowane do PKWiU - 85.10.10.0 (sekcja P) - usługi w zakresie edukacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż posiłków podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w przypadku, gdy przedszkole prowadzi stołówkę wspólną dla przedszkola i szkoły, gdzie sprzedawane są posiłki dla dzieci uczęszczających do przedszkola oraz dla uczniów szkoły i nauczycieli przedszkola oraz szkoły.

Zdaniem Wnioskodawcy, funkcjonowanie stołówki służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju dzieci i uczniów, do których jednostki te są m.in. powołane.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że usługi wyżywienia, świadczone na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty przez stołówki na rzecz dzieci i uczniów, spełniają przesłanki do uznania tych czynności za zwolnione od podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 i 26 ustawy o podatku od towarów i usług oraz na podstawie art. 67a ust. 1 ustawy o systemie oświaty, sprzedaż posiłków w stołówce dzieciom uczęszczającym do przedszkola oraz uczniom ze szkoły - nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Usługi wydawania posiłków są zwolnione z VAT, jeżeli ściśle wiążą się z kształceniem i wychowaniem. Usługi wyżywienia świadczone przez stołówkę dla nauczycieli przedszkola i szkoły należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą polegającymi na ich żywieniu w ramach realizacji przez szkołę funkcji opiekuńczej. Mają one bowiem charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej przedszkola i szkoły w tym zakresie. Tym samym sprzedaż posiłków nauczycielom przedszkola i szkoły również nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Przedszkole jest jednostką budżetową, której organem prowadzącym jest gmina, utworzoną i działającą na podstawie ustawy z dnia 7.IX.1991 r. o systemie oświaty w formie gminnej jednostki budżetowej. Przedszkole prowadzi także stołówkę, w której są zatrudnieni pracownicy przygotowujący posiłki na miejscu. W ramach prowadzonej działalności zgodnie ze statutem, przedszkole gwarantuje dzieciom uczęszczającym do przedszkola zapewnienie posiłków. Z posiłków korzystają wychowankowie przedszkola, nauczyciele przedszkola, a także uczniowie i nauczyciele Publicznej Szkoły Podstawowej z Oddziałami Sportowymi. Rozwiązanie to ma swoje zastosowanie, ponieważ szkoła nie posiada własnej stołówki ze względu na brak warunków lokalno - technicznych. Takie działanie zostało uregulowane przez organ prowadzący Urząd Gminy w piśmie skierowanym do Pani Dyrektor Publicznego Przedszkola w...oraz w Uchwale Rady Gminy w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówek działających w oświatowych jednostkach organizacyjnych Gminy.

Funkcjonowanie stołówki służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju dzieci i uczniów, do których jednostki te są m.in. powołane.

Stołówka w Przedszkolu jest prowadzona na zasadach określonych w art. 67a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty

Z treści art. 41 ust. 1 ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23% (art. 146a pkt 1 ustawy).

Jednakże, przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do postanowień art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

a.

w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,

b.

przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Powyższy przepis odsyła bezpośrednio do przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm. - dalej ustawa o pomocy społecznej) oraz przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm. - dalej ustawa o systemie oświaty).

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy o systemie oświaty, system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Stosownie do postanowień ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego (art. 2 pkt 1 ustawy o systemie oświaty) oraz szkoły (art. 2 pkt 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy o systemie oświaty, ilekroć w ustawie jest mowa bez bliższego określenia o szkole - należy przez to rozumieć także przedszkole.

Jednocześnie art. 43 ust. 17 ustawy stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Stosownie do § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392, z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Ponadto zgodnie z § 13 ust. 8 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z treści § 13 ust. 9 rozporządzenia wynika, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Według art. 67a ust. 1 ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Celem prowadzenia stołówki nie jest świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie funkcje socjalno-bytowe, polegające na zapewnieniu żywienia uczniom szkoły (przedszkola).

Jak zaznaczono ww. przepisie, celem prowadzenia stołówek szkolnych jest wspieranie prawidłowego rozwoju uczniów/dzieci. Tak więc świadczenie usług gastronomicznych prowadzonych przez stołówki przedszkolne na rzecz uczniów/dzieci, nie jest świadczeniem usług gastronomicznych jako takich, ale pełni funkcje socjalno-bytowe, polegające na zapewnieniu żywienia uczniom/dzieciom przedszkola. W związku z tym, że przedszkole nie prowadzi działalności dla zysku, opłaty za korzystanie ze stołówki winny być kalkulowane na poziomie zapewniającym wyłącznie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków, a ściślej tzw. wsadu do kotła. Niedopuszczalne jest ustalanie jakichkolwiek narzutów zapewniających przedszkolu zysk lub refundację kosztów, których zgodnie z ustawą nie może ona przerzucać na korzystających z usług stołówki.

Jak wynika z powyższego funkcjonowanie stołówek przedszkolnych (szkolnych) służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki sytemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, do których jednostki te są między innymi powołane.

We wniosku wskazano, iż z posiłków przygotowywanych przez stołówkę przedszkolną korzystają także uczniowie i nauczyciele szkoły podstawowej, co zostało uregulowane przez organ prowadzący - Urząd Gminy w piśmie skierowanym do Pani Dyrektor Publicznego Przedszkola w...oraz w Uchwale Rady Gminy w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówek działających w oświatowych jednostkach organizacyjnych Gminy.

Zatem, usługi stołówki w przedszkolu, polegające na wydawaniu posiłków wychowankom przedszkola oraz uczniom szkoły mieszczą się w ramach usług opieki nad dziećmi i młodzieżą, wykonywanej w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty, zatem korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Natomiast usługi wyżywienia świadczone przez stołówkę dla pracowników pedagogicznych przedszkola i szkoły należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą polegającymi na ich żywieniu, mają one bowiem charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej przedszkola/szkoły, która stanowi świadczenie główne. W konsekwencji usługi te podlegają zwolnieniu od podatku do towarów i usług stosownie do § 13 ust. 1 pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejszą interpretacją rozstrzygnięto wniosek w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży posiłków przez stołówkę przedszkolną dla dzieci z przedszkola i uczniów szkoły oraz nauczycieli przedszkola i szkoły. Natomiast wniosek w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży posiłków przy zastosowaniu kasy rejestrującej został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP4/443-626/12-5/BM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl