IPTPP4/443-62/14-5/OS - Prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego związanego z realizacją projektu, w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych i budynkach użyteczności publicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-62/14-5/OS Prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego związanego z realizacją projektu, w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych i budynkach użyteczności publicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2014 r. (data wpływu 29 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 marca 2014 r. (data wpływu 31 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego związanego z realizacją projektu, w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych i budynkach użyteczności publicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania wpłat otrzymanych od mieszkańców z tytułu wkładu własnego w kosztach montażu instalacji solarnych,

* stawki podatku VAT,

* prawa do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego związanego z realizacją projektu, w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych i budynkach użyteczności publicznej.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 marca 2014 r. (data wpływu 31 marca 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy, doprecyzowania pytania, własnego stanowiska oraz uiszczenia dodatkowej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i zamierza przystąpić do realizacji projektu pn. "..." (zwanego dalej projektem), współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 - Oś priorytetowa VI, Środowisko i czysta energia, Działanie 6.2. - Energia przyjazna środowisku. Celem nadrzędnym projektu jest poprawa stanu środowiska naturalnego w gminie oraz wzrost atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej regionu wraz z poprawą warunków życia lokalnej społeczności. Celem głównym projektu jest dywersyfikacja regionalnych źródeł energii poprzez wykorzystanie energii promieniowania słonecznego. Zaplanowano zainstalowanie układów solarnych na 2 obiektach użyteczności publicznej oraz 276 budynkach mieszkalnych jednorodzinnych. Przedsięwzięcie inwestycyjne jest ograniczone terytorialnie do obszaru Gminy, a w ramach projektu będą wykonane następujące prace:

1.

przygotowanie studium wykonalności projektu,

2.

przygotowanie projektów instalacji solarnych,

3.

montaż instalacji słonecznych,

4.

nadzór inwestycyjny,

5.

promocja projektu (zostaną postawione 2 tablice informacyjne).

Gmina, planując przystąpienie do realizacji projektu, wypełnia swoje ustawowe zadania (art. 2 ust. 1, art. 6 ust. 1, art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. Nr poz. 594 z późn. zm.), art. 400a ust. 1 pkt 21 i 22 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.), art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodemizacji remontów (Dz. U. Nr 223, poz. 1459 z późn. zm.). Wzajemne prawa i obowiązki Gminy oraz właścicieli nieruchomości, na których będą instalowane kolektory słoneczne, będzie zawierała "Umowa określająca relacje pomiędzy Beneficjentem projektu (tekst jedn.: Gminą) a Właścicielem nieruchomości prywatnej". Jak wynika z jej postanowień Gmina zabezpieczy realizację projektu, tj. wykonawcę instalacji kolektorów słonecznych, ustali harmonogram realizacji prac dokumentacyjnych i montażowych, będzie sprawować bieżący nadzór nad przebiegiem prac, przeprowadzi odbiory końcowe oraz rozliczenie finansowe. Wykonawca instalacji solarnej dokona jej montażu i uruchomienia w budynku Właściciela. Po zakończeniu prac montażowych sprzęt i urządzenia wchodzące w skład zestawu pozostają własnością Gminy przez cały okres trwania umowy. Począwszy od dnia zakończenia i odbioru prac montażowych w budynku, przez okres kolejnych 5 lat, Gmina użycza Właścicielowi sprzęt i urządzenia wchodzące w skład zestawu solarnego, do korzystania zgodnie z jego przeznaczeniem. Właściciel zobowiązuje się do należytej, tj. zgodnej z pierwotnym przeznaczeniem i parametrami technicznymi, eksploatacji urządzeń oraz do wpłaty na rzecz Gminy kwoty stanowiącej 14% kosztów kwalifikowanych, w części dotyczącej projektu i robót montażowych (budowlanych), ustalonej odpowiednio do wielkości instalacji solarnej. W umowie ustalona jest data wpłaty należności, pod rygorem rozwiązania umowy w przypadku jej nieuiszczenia. Po otrzymaniu należności Gmina wystawi fakturę VAT. Po upływie okresu trwania umowy w zamian za wpłaconą kwotę całość zestawu instalacji solarnej przechodzi na własność posiadacza nieruchomości. Użytkowanie układów solarnych przez mieszkańców będzie nieodpłatne. Właściciele nieodpłatnie udostępnią część powierzchni dachu/ściany/konstrukcji wsporczej i pomieszczeń, celem zamontowania kolektorów słonecznych. Realizacja projektu nie przewiduje uzyskiwania przez Gminę korzyści finansowych. Wpłaty uczestników projektu mają być dokonywane za pośrednictwem banku, lub poczty.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

1. Każdy mieszkaniec, u którego będzie wybudowana instalacja solarna wniesie dobrowolny wkład na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, w których określono prawa i obowiązki stron, a także wysokość partycypacji w kosztach. Wnoszone przez mieszkańców wpłaty stanowią współfinansowanie inwestycji i są dokonywane na rachunek dochodów budżetu. Z tytułu montażu kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej nie będą pobierane opłaty.

2. Inwestycja będzie realizowana tylko u tych mieszkańców, z którymi Gmina zawarła umowy na wykonanie montażu zestawów solarnych i którzy dokonali wpłaty. Niewpłacenie udziału finansowego będzie jednoznaczne z rezygnacją danego mieszkańca z instalacji i zawarcia umowy z następnym.

3. Brak wpłaty przez poszczególnych mieszkańców spowoduje wykluczenie mieszkańca z projektu, na jego miejsce wchodzi inna osoba chętna do przystąpienia do projektu.

4. Według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) budynki o których mowa we wniosku klasyfikowane są następująco:

1. Dział 11 - budynki mieszkalne, Symbol PKOB -1110 - budynki mieszkalne jednorodzinne,

2. Dział 12 - budynki niemieszkalne, Symbol PKOB -1263 - budynki szkół i Instytucji badawczych (budynek Zespołu Szkół i Świetlicy)

5. Właścicielem budynków użyteczności publicznej, o których mowa we wniosku jest Gmina.

6. W odpowiedzi na pytanie: Czy efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej będą przekazane innym podmiotom. Czy ww. przekazanie efektów projektu będzie miało charakter odpłatny czy nieodpłatny..., Wnioskodawca wskazał, iż zakończona inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych. Po wybudowaniu Inwestycja będzie stanowić własność Gminy, zaś po upływie 5 lat od zakończenia Inwestycji zestawy solarne zostaną przekazane nieodpłatnie mieszkańcom bez pobierania dalszych opłat od mieszkańców. Gmina też nie będzie wtedy ponosić żadnych wydatków związanych z eksploatacją urządzeń solarnych, obowiązki te przejmie zobowiązany mieszkaniec. Użytkownik ponosi wszelkie koszty związane z eksploatacją kolektorów w czasie trwania projektu jak i po nim. Jeśli chodzi o budynki użyteczności publicznej, są one własnością Gminy i powstałe w wyniku realizacji inwestycji zestawy solarne nie będą przekazywane innym podmiotom.

7. Wykonawca instalacji solarnych, po zakończeniu robót wystawi fakturę dokumentującą poniesione wydatki. Nabywcą będzie Gmina.

8. W odpowiedzi na pytanie: "Do jakich czynności będą wykorzystywane budynki użyteczności publicznej po zainstalowaniu kolektorów słonecznych, czy do:

a.

czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b.

czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

c.

czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca wskazał, iż w projekcie biorą udział 2 budynki użyteczności publicznej tj. Zespół Szkół i Świetlica oraz 276 budynków mieszkalnych jednorodzinnych, które będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

9. Realizacja przedmiotowej inwestycji należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1, pkt 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, tj. art. 7 ust. 1 zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1.

ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2.

wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Realizacja projektu ma na celu zmniejszenie niskiej emisji gazów powstałych w wyniku spalania paliw stałych (węgla, drzewa), czyli dotyczy ochrony środowiska i zaopatrzenia w energię cieplną. Budynki użyteczności publicznej są własnością Gminy, która w całości ponosi koszt montażu instalacji solarnych na tych budynkach.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Gmina może odliczyć lub uzyskać zwrot podatku naliczonego związanego z wydatkami na realizację projektu, w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych i budynkach użyteczności publicznej (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy:

W kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego Gmina uważa, że przysługuje Jej prawo do odliczenia lub zwrotu z urzędu skarbowego (zgodnie z właściwymi przepisami ustawy i aktów wykonawczych), podatku naliczonego wynikającego z faktur za zaprojektowanie i wykonanie instalacji wraz z dostawą kolektorów, usługi nadzoru nad wykonaniem instalacji, wykonaniem tablic promujących projekt, w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych osób fizycznych.

Koszty promocji podlegają odliczeniu w związku z faktem, że polegać będą one na usytuowaniu na 2 instalacjach informacji promujących projekt. W przypadku ww. usług i dostaw istnieje bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi, skutkującymi powstaniem podatku należnego. Gmina ponownie wskazała, że jest podatnikiem VAT czynnym, zatem spełnione są dwa warunki określające prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. Gmina przywołała treść art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że Gmina uważa iż wpłaty od mieszkańców stanowiące wkład w budowę instalacji solarnych podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż stanowią zapłatę z tytułu czynności, o których mowa w art, 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Nadto należy wskazać, iż zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jak i przepisy wykonawcze dla ww. usług nie przewidują zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W przypadku budynków użyteczności publicznej dobrowolnych wpłat nie będzie, gdyż koszty montażu instalacji solarnych w całości pokryje Gmina jako właściciel budynków.

Gmina w związku z realizacją projektu w budynkach użyteczności publicznej nie będzie mogła skorzystać z prawa do odliczenia podatku VAT ponieważ w przedmiotowej sprawie brak obligatoryjnej przesłanki, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. związku pomiędzy nabywanymi towarami i usługami, a czynnościami opodatkowanymi. Przedmiotowe przedsięwzięcie dotyczące zainstalowania układów solarnych w budynkach użyteczności publicznej jest inwestycją należącą do zadań własnych gminy uregulowanych w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym a efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Gminy. W konsekwencji brak podstaw do odliczenia podatku od towarów i usług. Wobec powyższego należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie na podstawie umowy użyczenia majątku związanego z realizacją przedmiotowej inwestycji w budynkach użyteczności publicznej nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie inwestycji do użytkowania odbędzie się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością wskazaną w art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, jak również wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu wniosku wynika, że Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i zamierza przystąpić do realizacji projektu pn. "...", współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 - Oś priorytetowa VI, Środowisko i czysta energia, Działanie 6.2. - Energia przyjazna środowisku. W ramach realizacji projektu zostaną zainstalowane układy solarne na obiektach użyteczności publicznej oraz na budynkach mieszkalnych jednorodzinnych. Każdy mieszkaniec, u którego będzie wybudowana instalacja solarna wniesie dobrowolny wkład na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Brak wpłaty przez poszczególnych mieszkańców spowoduje wykluczenie mieszkańca z projektu. Właścicielem budynków użyteczności publicznej, o których mowa we wniosku jest Gmina i powstałe w wyniku realizacji inwestycji zestawy solarne nie będą przekazywane innym podmiotom. Wykonawca instalacji solarnych, po zakończeniu robót wystawi fakturę dokumentującą poniesione wydatki. Nabywcą będzie Gmina. W projekcie biorą udział 2 budynki użyteczności publicznej, które będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przypadku budynków użyteczności publicznej dobrowolnych wpłat nie będzie, gdyż koszty montażu instalacji solarnych w całości pokryje Gmina jako właściciel budynków.

W tym miejscu wskazać należy, iż w interpretacji indywidualnej nr IPTPP4/443-62/14-4/OS stwierdzono, iż dokonywane przez mieszkańców wpłaty z tytułu uczestnictwa w projekcie dotyczyć będą świadczenia usługi montażu zestawów solarnych na budynkach osób fizycznych, co wskazuje, że świadczenia, co do których Gmina zobowiązała się w ramach podpisanych z mieszkańcami umów stanowić będą odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z przywołanym na wstępie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, usługi te będą stanowiły czynności opodatkowane podatkiem VAT.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że odnośnie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego związanego z realizacją projektu, w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych, spełnione są przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - wydatki ponoszone na montaż instalacji solarnych na ww. budynkach wykorzystywane będą przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy. Tym samym w przypadku, gdy w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Odnosząc się natomiast do kwestii dotyczących prawa do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego związanego z realizacją projektu, w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej, wskazać należy, że przedmiotowe budynki są własnością Gminy, która w całości ponosi koszt montażu instalacji solarnych na tych budynkach, a powstałe w wyniku realizacji inwestycji zestawy solarne nie będą przekazywane innym podmiotom. Wnioskodawca wskazał, że zakończona inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych. Przedmiotowe budynki są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem, mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy, zgodnie z cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ustawy, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu, w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej, ponieważ będą one służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 3. Natomiast w zakresie pytań oznaczonych we wniosku jako nr 1 oraz nr 2 oraz w zakresie stawki podatku VAT przy montażu kolektorów słonecznych na dachu budynku użyteczności publicznej zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl