IPTPP4/443-62/13-4/ALN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-62/13-4/ALN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2013 r. (data wpływu 4 lutego 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2013 r. (data wpływu 23 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* ustalenia czy odpłatne wydanie legitymacji studenckiej i karty pracowniczej podlega opodatkowaniu VAT,

* braku prawa do odliczenia podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją projektu pn.: " (...)"

* jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* ustalenia czy odpłatne wydanie legitymacji studenckiej i karty pracowniczej podlega opodatkowaniu VAT,

* braku prawa do odliczenia podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją projektu pn.: " (...)".

Wniosek został uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2013 r. (data wpływu 23 kwietnia 2013 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego oraz opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Uniwersytet przystępuje do konkursu jako Partner w umowie partnerskiej z Urzędem Miasta i Politechniką na rzecz realizacji projektu " (...)", w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Celem realizowanego projektu jest zastąpienie dotychczasowej papierowej legitymacji studenckiej jej elektroniczną wersją z jednoczesnym zapisem na niej funkcjonalności karty miejskiej. Elektroniczna legitymacja studencka poza poświadczeniem statusu studenta, będzie również upoważniała do korzystania z:

* dostępu do biblioteki,

* dostępu do urządzeń technicznych i laboratoriów,

* zniżki na dostęp do obiektów miejskich takich jak teatr, basen, komunikacja miejska itp.

Ponadto Uniwersytet, w ramach tego samego przedsięwzięcia wprowadzi elektroniczną kartę pracowniczą, która będzie również umożliwiała pracownikom Uczelni zniżkę na dostęp do obiektów miejskich.

Zarówno elektroniczna legitymacja studencka jaki elektroniczna karta pracownicza wydawane będą za odpłatnością.

Usługi i towary zakupywane w ramach projektu " (...)" wykorzystywane będą do przygotowania dokumentów legitymacji studenckiej i pracowniczej.

Faktury VAT dokumentujące poniesione przez Uniwersytet wydatki wystawiane będą na Uniwersytet.

Osoba, na którą będzie wystawiona legitymacja/karta pracownicza w związku z jej wystawieniem nie będzie świadczyć rzecz uczelni żadnych czynności. Wnioskodawca, w związku z wydaniem przedmiotowych legitymacji/kart pracowniczych nie będzie osiągał żadnych korzyści.

W związku z tym, iż to Uniwersytet będzie wykonawcą legitymacji/kart pracowniczych nie będzie zawierał żadnych umów na ich wykonanie.

Lider będzie realizował własną odrębną część projektu " (...)".

Ponadto w stosunku do Partnerów projektu będzie odpowiedzialny za:

* Koordynacja, monitoring i ewaluacja Projektu.

* Prowadzenie działań w zakresie promocji projektu, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie wymaganiami.

* Informowanie Partnerów o stanie realizacji projektu.

* Będzie odpowiedzialny za składanie wniosków o płatność i terminowe rozliczanie projektu.

Wnioskodawca po otrzymaniu dofinansowania będzie wydawał legitymację studencką/kartę pracowniczą studentom i pracownikom Uniwersytetu.

Do realizacji powyższego projektu wnioskodawca zamierza przebudować i przystosować pomieszczenia, zakupić niezbędny sprzęt i materiały konieczne do wytworzenia i personalizacji legitymacji studenckiej/karty pracowniczej. Legitymacja studencka/karta pracownicza będzie własnością studenta/pracownika, bez możliwości odstąpienia jej innej osobie.

Uczelnia będzie pobierała opłatę za wydanie legitymacji studenckiej/karty pracowniczej w wysokości stanowiącej pokrycie kosztów jej wytworzenia.

Partner projektu nie będzie przekazywał własnych środków finansowych na rzecz Lidera projektu. Środki z ewentualnego dofinansowania unijnego wpłyną na konto Lidera projektu. Wnioskodawca będzie otrzymywał środki finansowe od Lidera projektu z ewentualnego dofinansowania unijnego, w części dotyczącej realizacji projektu przez wnioskodawcę. Przekazanie ww. środków przez Lidera na rzecz Partnera nie będzie stanowiło czynności opodatkowanych w świetle ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy odpłatne wydanie elektronicznej legitymacji studenckiej bądź pracowniczej będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a tym samym Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT w jakimkolwiek zakresie od towarów i usług zakupionych w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Uczelnia, na podstawie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa w sprawie dokumentacji przebiegu studiów Dz. U. z 2006 r. Nr 224, poz. 1634 obowiązana jest wydać każdemu studentowi legitymację studencką. Czynność ta, zdaniem Wnioskodawcy, stanowi dostawę towaru ściśle związaną z usługą podstawową jaką jest kształcenie na poziomie wyższym, które korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 26 lit. b ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy elektroniczna karta pracownicza wydawana odpłatnie nie stanowi sprzedaży w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, i jest to czynność wykraczająca poza zakres regulacji ustawy o podatku VAT.

Na terenie Uniwersytetu elektroniczna karta pracownicza będzie jedynie poświadczeniem statusu pracownika uczelni, bez świadczenia jakichkolwiek dodatkowych usług przez Wnioskodawcę; zaś na terenie miasta, dzięki swej funkcjonalności, umożliwiać będzie rejestrację zakupionych biletów do obiektów miejskich takich jak: muzeum, teatr, basen itp.

I dopiero u tych podatników sprzedających bilety generowana będzie sprzedaż podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym Uniwersytetowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgonie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

* ustalenia czy odpłatne wydanie legitymacji studenckiej i karty pracowniczej podlega opodatkowaniu VAT,

* braku prawa do odliczenia podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją projektu pn.: " (...)"

- uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z treści art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.).

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy zatem stwierdzić, iż pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT.

Każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi zatem co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o VAT, niemniej jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

* w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, nabywca jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

* świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, iż oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dana czynność (świadczona usługa) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdy istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ww. ustawy o VAT.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy o VAT - zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast, zgodnie z art. 43 ust. 17 ww. ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto zgodnie z § 13 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247) zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z kolei, w myśl § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem, że:

1.

są one niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 9, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub

2.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 września 2011 r. w sprawie dokumentacji przebiegu studiów (Dz. U. Nr 201, poz. 1188) po immatrykulacji student otrzymuje legitymację studencką.

Legitymacja studencka jest dokumentem poświadczającym status studenta (§ 7 ust. 1).

Stosownie do § 8 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia, elektroniczna legitymacja studencka może być używana w uczelni, w szczególności jako karta dostępu do biblioteki oraz karta dostępu do urządzeń technicznych i laboratoriów. Elektroniczna legitymacja studencka może być używana także poza uczelnią.

Zgodnie z § 9 ww. rozporządzenia uczelnia ma obowiązek zachowania szczególnych zasad bezpieczeństwa systemu wydawania i użytkowania legitymacji studenckiej. Uczelnia ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo informacji zamieszczonych w legitymacji studenckiej.

Należy wskazać, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwolnienia dotyczące dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi mają zastosowanie, jeżeli:

* usługi te są wykonywane przez podmiot korzystający ze zwolnienia,

* usługi te są niezbędne do wykonania usługi podstawowej,

* ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca przystępuje do konkursu jako Partner w umowie partnerskiej z Urzędem Miasta i Politechniką na rzecz realizacji projektu " (...)", w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Celem realizowanego projektu jest zastąpienie dotychczasowej papierowej legitymacji studenckiej jej elektroniczną wersją z jednoczesnym zapisem na niej funkcjonalności karty miejskiej. Elektroniczna legitymacja studencka poza poświadczeniem statusu studenta, będzie również upoważniała do korzystania z:

* dostępu do biblioteki,

* dostępu do urządzeń technicznych i laboratoriów,

* zniżki na dostęp do obiektów miejskich takich jak teatr, basen, komunikacja miejska itp.

Ponadto Uniwersytet, w ramach tego samego przedsięwzięcia wprowadzi elektroniczną kartę pracowniczą, która będzie również umożliwiała pracownikom Uczelni zniżkę na dostęp do obiektów miejskich.

Zarówno elektroniczna legitymacja studencka jaki elektroniczna karta pracownicza wydawane będą za odpłatnością.

Usługi i towary zakupywane w ramach projektu " (...)" wykorzystywane będą do przygotowania dokumentów legitymacji studenckiej i pracowniczej.

Faktury VAT dokumentujące poniesione przez Uniwersytet wydatki wystawiane będą na Uniwersytet.

Osoba, na którą będzie wystawiona legitymacja/karta pracownicza w związku z jej wystawieniem nie będzie świadczyć na rzecz uczelni żadnych czynności. Wnioskodawca, w związku z wydaniem przedmiotowych legitymacji/kart pracowniczych nie będzie osiągał żadnych korzyści.

W związku z tym, iż to Uniwersytet będzie wykonawcą legitymacji/kart pracowniczych nie będzie zawierał żadnych umów na ich wykonanie.

Lider będzie realizował własną odrębną część projektu " (...)".

Ponadto w stosunku do Partnerów projektu będzie odpowiedzialny za:

* Koordynacja, monitoring i ewaluacja Projektu.

* Prowadzenie działań w zakresie promocji projektu, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie wymaganiami.

* Informowanie Partnerów o stanie realizacji projektu.

* Składanie wniosków o płatność i terminowe rozliczanie projektu.

Wnioskodawca po otrzymaniu dofinansowania będzie wydawał legitymację studencką/kartę pracowniczą studentom i pracownikom Uniwersytetu.

Do realizacji powyższego projektu Wnioskodawca zamierza przebudować i przystosować pomieszczenia, zakupić niezbędny sprzęt i materiały konieczne do wytworzenia i personalizacji legitymacji studenckiej/karty pracowniczej. Legitymacja studencka/karta pracownicza będzie własnością studenta/pracownika, bez możliwości odstąpienia jej innej osobie.

Uczelnia będzie pobierała opłatę za wydanie legitymacji studenckiej/karty pracowniczej w wysokości stanowiącej pokrycie kosztów jej wytworzenia.

Partner projektu nie będzie przekazywał własnych środków finansowych na rzecz Lidera projektu. Środki z ewentualnego dofinansowania unijnego wpłyną na konto Lidera projektu. Wnioskodawca będzie otrzymywał środki finansowe od Lidera projektu z ewentualnego dofinansowania unijnego, w części dotyczącej realizacji projektu przez Wnioskodawcę. Przekazanie ww. środków przez Lidera na rzecz Partnera nie będzie stanowiło czynności opodatkowanych w świetle ustawy o VAT.

Z wniosku wynika zatem, że Uczelnia nie świadczy na rzecz pracowników żadnych usług, za które zapłatą byłaby opłata ponoszona przez pracownika. Pobierana przez Uczelnię od pracowników opłata z tytułu wydania pracownikowi kraty pracowniczej, stanowi pokrycie kosztów wytworzenia karty pracowniczej.

Z powyższego wynika, że wydanie przez Wnioskodawcę karty pracowniczej, za którą pobiera on od pracownika opłatę jedynie w wysokości poniesionych kosztów wytworzenia takiej legitymacji, nie wywołuje skutków podatkowych na gruncie podatku od towarów i usług dla Wnioskodawcy.

Nie są zatem wyczerpane przesłanki do uznania tej czynności za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Natomiast, wydawanie za odpłatnością przez Wnioskodawcę - będącego Uczelnią kształcącą na poziomie wyższym - legitymacji dla studentów Wnioskodawcy, można uznać jako ściśle związane z usługami zwolnionymi z podatku od towarów i usług, które korzystają ze zwolnienia z tego podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. " (...)", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, w zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie będzie spełniał powyższych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. organ pragnie w tym miejscu wskazać, że powołane przez Wnioskodawcę rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie dokumentacji przebiegu studiów (Dz. U. Nr 224, poz. 1634) obowiązywało do dnia 30 września 2011 r. Natomiast w obecnym stanie prawnym obowiązuje rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 września 2011 r. w sprawie dokumentacji przebiegu studiów (Dz. U. Nr 201, poz. 1188).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi -Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl