IPTPP4/443-587/14-6/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 października 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-587/14-6/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2014 r. (data wpływu 11 sierpnia 2014 r.), uzupełnionym pismami z dnia 23 września 2014 r. (data wpływu 26 września 2014 r.) oraz z dnia 10 października 2014 r. (data wpływu 17 października 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży działek - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży działek.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 23 września 2014 r. (data wpływu 26 września 2014 r.) i z dnia 10 października 2014 r. (data wpływu 17 października 2014 r.) o wskazanie, która z wniesionych przez Gminę opłat dotyczy niniejszego wniosku oraz o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz o pełnomocnictwo.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza sprzedać działkę oznaczoną numerem ewidencyjnym 280 o pow. 0,0174 ha opis użytku: grunty rolne R VI, położonej w obrębie geodezyjnym Z., oraz działkę o numerze ewidencyjnym 820 położona w obrębie geodezyjnym.... o pow. 0,04 ha opis użytku: dr.

Nieruchomość nr 280 położona jest w terenie objętym Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego, zatwierdzonym uchwałą Rady Miejskiej w X Nr z dnia. Działka nr 280 położona w obrębie.... w terenie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z ogrodami i/lub zabudowie zagrodowej związanej z prowadzeniem gospodarstwa rolnego z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi. Plan dopuszcza nieuciążliwe usługi towarzyszące, nie zakłócające funkcji mieszkaniowej terenu, stacje transformatowe (zapis w planie Z7MN/RM). Nieruchomość niezabudowana, sprzedaż ma na celu poszerzenie siedliska.

Nieruchomość nr 820 położona jest w terenie objętym Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego, zatwierdzonym uchwałą Rady Miejskiej w X Nr z dnia w terenie zabudowy zagrodowej związanej z prowadzeniem gospodarstwa rolnego. Plan dopuszcza usługi nieuciążliwe na potrzeby lokalne, zabudowę gospodarczą (zapis w planie:...) oraz zalesienie jako podstawowe przeznaczenie terenu (zapis w planie: 9R/ZI). Nieruchomość jest niezabudowana. Sprzedaż działki ma na celu poszerzenie siedliska.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał, iż działki oznaczone numerem 280 i 820 od dnia nabycia przez Gminę do chwili obecnej nie były przez nią wykorzystywane do żadnej działalności ani też wydzierżawiane innym podmiotom.

Przy nabyciu ww. działek Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina przedmiotowe nieruchomości nabyła nieodpłatnie w drodze komunalizacji:

* działkę 280 na podstawie decyzji Wojewody nr...z dnia...;

* działkę 820 na podstawie decyzji Wojewody nr... z dnia.....

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca musi zapłacić podatek od towarów i usług od sprzedaży działki o numerze ewidencyjnym 280 i działki o numerze 820.

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca jest zwolniony z zapłaty podatku Vat od sprzedaży ww. działek powołując się na ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (art. 43, ust. 1 poz. 9) tzn.: zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121), rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Na podstawie art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Na mocy zaś art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Z art. 2 pkt 33 ustawy wynika, że przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012 r. poz. 647, z późn. zm.), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 ww. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Natomiast w ust. 2 tego artykułu ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym stwierdza się, że w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1.

lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2.

sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zamierza sprzedać działkę oznaczoną numerem ewidencyjnym 280 o pow. 0.0174 ha opis użytku: grunty rolne R VI, położonej w obrębie geodezyjnym...., oraz działkę o numerze ewidencyjnym 820 położona w obrębie geodezyjnym R. o pow. 0,04 ha opis użytku: dr.

Nieruchomość nr 280 położona jest w terenie objętym Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego, zatwierdzonym uchwałą Rady Miejskiej w X. Działka nr 280 położona w obrębie Z. w terenie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z ogrodami i/lub zabudowie zagrodowej związanej z prowadzeniem gospodarstwa rolnego z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi. Plan dopuszcza nieuciążliwe usługi towarzyszące, nie zakłócające funkcji mieszkaniowej terenu, stacje transformatowe. Nieruchomość niezabudowana, sprzedaż ma na celu poszerzenie siedliska.

Nieruchomość nr 820 położona jest w terenie objętym Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego, zatwierdzonym uchwałą Rady Miejskiej w X, w terenie zabudowy zagrodowej związanej z prowadzeniem gospodarstwa rolnego. Plan dopuszcza usługi nieuciążliwe na potrzeby lokalne, zabudowę gospodarczą oraz zalesienie jako podstawowe przeznaczenie terenu. Nieruchomość jest niezabudowana. Sprzedaż działki ma na celu poszerzenie siedliska.

Wnioskodawca wskazał, iż działki oznaczone numerem 280 i 820 od dnia nabycia przez Gminę do chwili obecnej nie były przez nią wykorzystywane do żadnej działalności ani też wydzierżawiane innym podmiotom.

Przy nabyciu ww. działek Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina przedmiotowe nieruchomości nabyła nieodpłatnie w drodze komunalizacji.

Mając na uwadze przeznaczenie działek, mających być przedmiotem sprzedaży, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego:

* działka nr 280 - położona w obrębie Z. w terenie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z ogrodami i/lub zabudowie zagrodowej związanej z prowadzeniem gospodarstwa rolnego z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi. Plan dopuszcza nieuciążliwe usługi towarzyszące, nie zakłócające funkcji mieszkaniowej terenu, stacje transformatowe,

* działka nr 820 - położona jest w terenie zabudowy zagrodowej związanej z prowadzeniem gospodarstwa rolnego. Plan dopuszcza usługi nieuciążliwe na potrzeby lokalne, zabudowę gospodarczą oraz zalesienie jako podstawowe przeznaczenie terenu,

to należy stwierdzić, że opisane przeznaczenie wskazuje, iż działki są przeznaczone pod zabudowę.

Zatem dostawa tych działek nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Ponieważ w przedmiotowej sprawie nie zaistniały przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy rozpatrzeć warunki do zastosowania zwolnienia dla dostawy nieruchomości wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wskazać należy, iż z opisu sprawy, wynika, że przedmiotowe działki nie były wykorzystywane przez Gminę do żadnej działalności, zatem nie były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej Wnioskodawcy. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia ww. działek.

W konsekwencji dostawa tych działek nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Tym samym sprzedaż działek, będących przedmiotem zapytania, będzie podlegała opodatkowaniu według podstawowej stawki podatku VAT, tj. 23%.

Mając zatem na uwadze powołane powyżej przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że z tytułu sprzedaży działek o numerach ewidencyjnych nr 280 i nr 820 Gmina będzie obowiązana do zapłaty podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że Gmina jest zwolniona z zapłaty podatku VAT od sprzedaży ww. działek na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl