IPTPP4/443-566/13-3/BM - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 października 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-566/13-3/BM Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2013 r. (data wpływu 2 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Ochotnicza Straż Pożarna w... (stowarzyszenie) jest zrzeszeniem osób fizycznych-mieszkańców wsi..., o charakterze niezarobkowym, mającym na celu działanie na rzecz zapobiegania pożarom i miejscowym zagrożeniom w tym ekologicznym, informowania miejscowej ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych i sposobach ochrony przed nimi, upowszechniania kultury fizycznej i sportu oraz szerzenia kultury, tradycji narodowej i postaw obywatelskich wśród mieszkańców swojej miejscowości.

OSP w...nie jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym jako podatnik VAT czynny, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie rejestrowało się w Urzędzie Skarbowym do celów podatku VAT oraz nie wykonuje czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy, w związku z tym nie jest podatnikiem w myśl art. 15 ust. 1. OSP w...realizuje cele statutowe m.in. poprzez różnorodne przedsięwzięcia o charakterze edukacyjnym i promocyjnym. Ochotnicza Straż Pożarna w...organizuje konkursy plastyczne dla dzieci i młodzieży o tematyce przeciwpożarowej, turnieje wiedzy pożarniczej, organizuje strażackie zawody sportowo-pożarnicze i pokazy udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, ponadto OSP bierze udział w wojewódzkich i krajowych zawodach sportowo-pożarniczych oraz realizuje projekty finansowane z mikrograntów.

Stowarzyszenie występuje w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnych dla potrzeb realizacji trzech projektów finansowanych ze środków PROW na lata 2007-2013 (w ramach działania "Małe projekty"), o których dofinansowanie ubiega się.

Tytuły projektów:

1. "..."

Projekt ten będzie polegał na zbudowaniu siłowni zewnętrznej składającej się z ośmiu elementów. Siłownia zlokalizowana będzie w pobliżu boiska sportowego Orlik. Będzie to obiekt ogólnodostępny, do bezpłatnego korzystania, dla dzieci, młodzieży i dorosłych - w tym osób niepełnosprawnych. Zakupione sprzęty w ramach niniejszego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury VAT będą wystawiane na Ochotniczą Straż Pożarną w.... Mając powyższe na względzie brak jest podstaw do odzyskania przez OSP podatku VAT od kosztów poniesionych w ramach powyższego projektu.

2. "..."

Projekt będzie polegał na budowie małej infrastruktury turystycznej w postaci placu zabaw. Będzie on zlokalizowany przy szkole podstawowej w...i będzie się składał z urządzeń zabawowych oraz elementów pomocniczych (ławko-stoły, kosze na śmieci, stojaki na rowery, wydzielona przestrzeń dla matek z dziećmi). Będzie to obiekt ogólnodostępny, do bezpłatnego korzystania, dla rodzin z dziećmi (w tym turystów). Zakupione sprzęty w ramach niniejszego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury VAT będą wystawiane na Ochotniczą Straż Pożarną w.... Mając powyższe na względzie brak jest podstaw do odzyskania przez OSP podatku VAT od kosztów poniesionych w ramach powyższego projektu.

3. "..."

W ramach niniejszego projektu zostanie zagospodarowana przestrzeń wokół budynku będącego Gminnym Ośrodkiem Kultury i Sportu w...oraz siedzibą Ochotniczej Straży Pożarnej. Zostanie przeprowadzony remont tarasu oraz zostaną postawione dwie wiaty - zadaszenia turystyczne wyposażone w murowany grill i ławko-stoły. W wyniku realizacji projektu powstanie ogólnodostępne miejsce integracji i rekreacji otwarte zarówno dla okolicznych mieszkańców jak i turystów. Korzystanie z obiektu będzie bezpłatne. Wykonane prace/zakupione sprzęty w ramach niniejszego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury VAT będą wystawiane na Ochotniczą Straż Pożarną w.... Mając powyższe na względzie brak jest podstaw do odzyskania przez OSP podatku VAT od kosztów poniesionych w ramach powyższego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją w 2013 i 2014 r. trzech wyżej opisanych projektów ("...", "...", "...") finansowanych ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 podatek VAT z tytułu zakupów towarów i usług poniesiony przez Ochotniczą Straż Pożarną w...nie będzie podlegał zwrotowi.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektów pt.: "...", "...", "..." finansowanych ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Ochotnicza Straż Pożarna w...nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych podatkiem VAT (zakupione towary nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT) zatem nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, określona w art. 86 ust. 1 ustawy. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług stanowią, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie, gdy spełnione zostaną 2 warunki: beneficjent jest podatnikiem VAT, a zakupione przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy zaprezentowanym stanie faktycznym warunki nie są spełnione, w związku z powyższym Ochotnicza Straż Pożarna w...nie jest uprawniona na płaszczyźnie obowiązujących przepisów podatkowych do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów służących realizacji projektów. Tym samym poniesiony w ramach ww. projektów podatek VAT nie podlega zwrotowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (stowarzyszenie) jest zrzeszeniem osób fizycznych - mieszkańców wsi..., o charakterze niezarobkowym, mającym na celu działanie na rzecz zapobiegania pożarom i miejscowym zagrożeniom w tym ekologicznym, informowania miejscowej ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych i sposobach ochrony przed nimi, upowszechniania kultury fizycznej i sportu oraz szerzenia kultury, tradycji narodowej i postaw obywatelskich wśród mieszkańców swojej miejscowości. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik VAT czynny, nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie wykonuje czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy. Stowarzyszenie występuje o wydanie interpretacji indywidualnych dla potrzeb realizacji trzech projektów finansowanych ze środków PROW na lata 2007-2013, m.in. dla projektu o nazwie "....".

Projekt pn. "..." będzie polegał na budowie małej infrastruktury turystycznej w postaci placu zabaw. Będzie on zlokalizowany przy szkole podstawowej w...e i będzie się składał z urządzeń zabawowych oraz elementów pomocniczych (ławko-stoły, kosze na śmieci, stojaki na rowery, wydzielona przestrzeń dla matek z dziećmi). Będzie to obiekt ogólnodostępny, do bezpłatnego korzystania, dla rodzin z dziećmi (w tym turystów). Zakupione sprzęty w ramach niniejszego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury VAT będą wystawiane na Ochotniczą Straż Pożarną w....

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż sprzęty zakupione w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatnikiem VAT, a ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowany podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..., ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, zakupione sprzęty w ramach niniejszego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją rozstrzygnięto wniosek w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Natomiast w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.:

* "..." została wydana interpretacja Nr IPTPP4/443-566/13-2/BM,

* "..." została wydana interpretacja Nr IPTPP4/443-566/13-4/BM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl