IPTPP4/443-55/13-4/ALN - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług w ramach przedsięwzięcia finansowanego ze środków unijnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-55/13-4/ALN Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług w ramach przedsięwzięcia finansowanego ze środków unijnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2013 r. (data wpływu 31 stycznia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 marca 2013 r. (data wpływu 3 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn.: "...".

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 marca 2013 r. (data wpływu 3 kwietnia 2013 r.) o podanie nazwy Wnioskodawcy, doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz podpis.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Od dnia 1 grudnia 2012 r. Wnioskodawca zaczął prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą. Został też zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług. Otrzymał wsparcie finansowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytetu VI - Rynek otwarty dla wszystkich Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia w ramach Projektu "..." współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Realizowanego przez X.

Z uzyskanych środków finansowych przeznaczonych na rozwój przedsiębiorczości Wnioskodawca zakupił: notebook, urządzenie wielofunkcyjne, dysk sieciowy (NAS), projektor (rzutnik), oprogramowanie biurowe MS Office, zestaw komputerowy (jednostka, monitor, klawiatura, mysz), serwer, środek transportu (samochód), dysk przenośny USB, zasilacz awaryjny (UPS), stworzenie strony internetowej oraz logo. Wsparcie finansowe jednorazowe. W ramach tego projektu Wnioskodawca otrzymał również wsparcie pomostowe, które będzie przeznaczone na: zapłatę danin publicznoprawnych z wyjątkiem kar i grzywien, koszty administracyjne (w tym koszty czynszu lub wynajmu pomieszczeń w części bezpośrednio wykorzystywanej na prowadzoną działalność gospodarczą), koszty eksploatacji pomieszczeń (w tym m.in. opłaty za energię elektryczną, cieplną, gazową i wodę), koszty opłat telekomunikacyjnych, koszty usług pocztowych, koszty usług księgowych, koszty związane z ubezpieczeniem osób i/lub mienia bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, koszty usług prawnych, koszty usług leasingowych, koszty działań informacyjno-promocyjnych, koszty materiałów biurowych, koszty związane z otwarciem i prowadzeniem rachunku bankowego. (ZUS właściciela, opłaty telekomunikacyjne, opłaty za Internet, ubezpieczenie środka transportu, materiały biurowe, usługi doradcze (w tym usługi księgowe), koszty eksploatacyjne, działania marketingowe, opłaty pocztowe). Wsparcie pomostowe w 6 miesięcznych transzach.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek pismem z dnia 30 marca 2013 r. w którym wskazał, że:

Na dzień złożenia uzupełnienia wniosku stan faktyczny dotyczy dokonanych zakupów w ramach projektu.

Ze środków otrzymanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 r. zostały zakupione:

* notebook,

* urządzenie wielofunkcyjne

* dysk sieciowy

* projektor

* oprogramowanie biurowe

* zestaw komputerowy

* serwer

* dysk przenośny USB

* zasilacz awaryjny

* strona internetowa i logo (usługa)

* środek transportu samochód osobowy, który został kupiony na zasadach umowy cywilnoprawnej kupna - sprzedaży od osoby indywidualnej (samochód używany).

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wszystkie faktury VAT dokumentujące zakup związany z realizowanym projektem wystawiane są na Wnioskodawcę czyli IKF.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki Projekt VI - Rynek pracy otwarty dla wszystkich Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia w ramach Projektu "..."obowiązujący w latach 2007-2013.

Wnioskodawca zakupił pojazd - samochód osobowy zakupiony na zasadach umowy cywilnoprawnej (kupno-sprzedaż) od osoby indywidualnej (samochód używany).

Samochód osobowy nie jest żadnym z wymienionych w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym.

Wszystkie zakupione w ramach dofinansowania towary i usługi wraz z samochodem będą i są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Stan faktyczny wszystkie wymienione towary i usługi zostały zakupione (faktury VAT) podatek VAT nie jest rozliczony, aby tego dokonać potrzebna jest indywidualna interpretacja.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT dokumentujących ww. zakupy... (Z jednorazowe wsparcie finansowe oraz wsparcie pomostowe wypłacane w 6 miesięcznych ratach)

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług wynikających z faktur VAT dokumentujących ww. zakupy, ponieważ będą one wykorzystywane na potrzeby wykonywania opodatkowanej działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca od dnia 1 grudnia 2012 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Otrzymał wsparcie finansowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Projekt VI - Rynek pracy otwarty dla wszystkich Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia w ramach Projektu "..."obowiązujący w latach 2007-2013.

Z uzyskanych środków finansowych przeznaczonych na rozwój przedsiębiorczości Wnioskodawca zakupił: notebook, urządzenie wielofunkcyjne, dysk sieciowy (NAS), projektor (rzutnik), oprogramowanie biurowe MS Office, zestaw komputerowy (jednostka, monitor, klawiatura, mysz), serwer, środek transportu (samochód) - który został kupiony na zasadach umowy cywilnoprawnej kupna - sprzedaży od osoby indywidualnej (samochód używany), dysk przenośny USB, zasilacz awaryjny (UPS), stworzenie strony internetowej oraz logo.

W ramach tego projektu Wnioskodawca otrzymał również wsparcie pomostowe, które będzie przeznaczone na: zapłatę danin publicznoprawnych z wyjątkiem kar i grzywien, koszty administracyjne (w tym koszty czynszu lub wynajmu pomieszczeń w części bezpośrednio wykorzystywanej na prowadzoną działalność gospodarczą), koszty eksploatacji pomieszczeń (w tym m.in. opłaty za energię elektryczną, cieplną, gazową i wodę), koszty opłat telekomunikacyjnych, koszty usług pocztowych, koszty usług księgowych, koszty związane z ubezpieczeniem osób i/lub mienia bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, koszty usług prawnych, koszty usług leasingowych, koszty działań informacyjno-promocyjnych, koszty materiałów biurowych, koszty związane z otwarciem i prowadzeniem rachunku bankowego. (ZUS właściciela, opłaty telekomunikacyjne, opłaty za Internet, ubezpieczenie środka transportu, materiały biurowe, usługi doradcze (w tym usługi księgowe), koszty eksploatacyjne, działania marketingowe, opłaty pocztowe).

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wszystkie faktury VAT dokumentujące zakupy związane z realizowanym projektem wystawiane są na Wnioskodawcę.

Wszystkie zakupione w ramach dofinansowania towary i usługi wraz z samochodem będą i są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy, do wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu udokumentowanych fakturami VAT. Bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż towary i usługi nabyte przez Niego będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z tego tytułu Wnioskodawca będzie miał zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki związane z ww. projektem. W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Jeżeli w danym okresie rozliczeniowym kwota podatku naliczonego będzie wyższa od kwoty podatku należnego, Wnioskodawca będzie miał prawo do zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy zgodnie z zasadami określonymi w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Reasumując Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn.: "...", pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek wynikających z art. 88 ustawy. W tym przypadku zostanie spełniony podstawowy warunek umożliwiający dokonanie odliczenia, tj. wystąpi związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy tylko oceny prawidłowości stanowiska Zainteresowanego w zakresie zadanego pytania i nie rozstrzyga kwestii poruszonych w opisie zdarzenia przyszłego, które nie były przedmiotem zapytania, tj. zakupu samochodu osobowego na podstawie umowy cywilnoprawnej (kupno-sprzedaż) od osoby indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl