IPTPP4/443-50/12-5/JM - Korekta podatku naliczonego VAT od zakupionych materiałów do modernizacji lokalu użytkowego w związku z nieodpłatnym przekazaniem żonie własnościowego prawa do tego lokalu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-50/12-5/JM Korekta podatku naliczonego VAT od zakupionych materiałów do modernizacji lokalu użytkowego w związku z nieodpłatnym przekazaniem żonie własnościowego prawa do tego lokalu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2012 r. (data wpływu 18 stycznia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 kwietnia (data wpływu 13 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego VAT od zakupionych materiałów do modernizacji lokalu użytkowego w związku z nieodpłatnym przekazaniem żonie własnościowego prawa do tego lokalu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT od zakupionych materiałów do modernizacji lokalu użytkowego w związku z nieodpłatnym przekazaniem żonie własnościowego prawa do tego lokalu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 kwietnia 2012 r. (data wpływu 13 kwietnia 2012 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego, stanowiska Wnioskodawcy w sprawie oceny opisu ww. zdarzenia przyszłego oraz uiszczenia opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna pod nazwą Firma z siedzibą w przy ul., polegającą na handlu towarami branży sanitarnej, drugorzędną działalnością jest wykonywanie usług hydraulicznych i najem lokali.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zainteresowany posiada własnościowe prawo do lokalu użytkowego w przy ul.

Ww. lokal został zakupiony na osobę fizyczną w dniu 29 grudnia 1994 r. od Spółdzielni Mieszkaniowej za kwotę 101.150,00 zł.

Zakup własnościowego prawa do lokalu użytkowego nie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT. Zakupiony lokal użytkowy został następnie wprowadzony do majątku Firmy w 1995 r. w wartości 89.875,00 złotych i jest amortyzowany do chwili obecnej.

W lokalu tym od 1995 r. do 31 października 2006 r. była prowadzona sprzedaż towarów branży sanitarnej (sklep) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Od grudnia 2006 r. do 31 sierpnia 2010 r. lokal został użyczony córce, w którym prowadziła działalność gospodarczą, ponosiła opłaty eksploatacyjne i za media zgodnie z wystawionymi fakturami VAT przez Firmę.

W lokalu dokonano dwukrotnie modernizacji - ulepszenia od miesiąca 06-08.2004 r. o wartości 16.034,56 zł netto, a także w 2007 r. o wartości 10.828,66 zł netto.

Od zakupionych materiałów do modernizacji - ulepszenia lokalu odliczono naliczony podatek VAT.

Od września 2010 r. do chwili obecnej nie jest prowadzona żadna działalność (brak najemców).

W 2012 r. własnościowe prawo do lokalu użytkowego przy ul. wnioskodawca chciałby wycofać z majątku Firmy i przekazać żonie.

Żona Wnioskodawcy chciałaby wynajmować lokal jako osoba fizyczna, wybrać opodatkowanie najmu - ryczałt, a w podatku VAT wybrać zwolnienie.

Wnioskodawca nadmienia, iż pomiędzy małżonkami występuje wspólność majątkowa.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca błędnie wpisał rok modernizacji lokalu użytkowego jako 2007.

Prawidłowo modernizację lokalu użytkowego rozpoczęto w grudniu 2006 r., a zakończono w maju 2007 r. Wartość netto materiałów zakupionych do modernizacji lokalu użytkowego 2006 r. i wynosił 8.644 zł, a w 2007 r. wartość netto zakupionych materiałów wynosiła 2.184,24 zł.

Łącznie wartość netto materiałów zakupionych do modernizacji lokalu użytkowego w latach 2006-2007 wynosiła netto 10.828,66 zł.

Własnościowe prawo do lokalu użytkowego Wnioskodawca zamierza przekazać żonie. Przekazanie będzie miało charakter nieodpłatny. Wnioskodawca nadmienia, iż pomiędzy małżonkami występuje wspólność majątkowa.

Oddanie do użytkowania lokalu użytkowego wraz z poniesionymi nakładami w roku 2004 miało miejsce w tym samym roku co poniesienie nakładów, czyli w 2004 r. Natomiast modernizacja lokalu rozpoczęta w 2006 r. została zakończona w 2007 r. i w 2007 r. nastąpiło oddanie do użytkowania.

Lokal będący przedmiotem wniosku jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy czynność przekazania żonie własnościowego prawa do lokalu użytkowego powoduje konieczność korekty podatku naliczonego VAT od zakupionych materiałów do modernizacji - ulepszenia lokalu użytkowego zgodnie z ustawą o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), jedynie będzie podlegał korekcie podatek naliczony VAT od zakupionych materiałów do modernizacji lokalu użytkowego w latach 2006-2007.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożlwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jednocześnie realizacja tego prawa została obostrzona wieloma ograniczeniami ustawowymi wynikającymi z art. 88 i 90 ustawy oraz obowiązkami dokonywania korekt podatku naliczonego.

Ustawodawca przyznał zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia określonych przesłanek negatywnych.

Warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego, jaki jest wykorzystanie towaru (usługi) do realizacji czynności opodatkowanej np. towar został częściowo wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT - powoduje konieczność weryfikacji odliczenia podatku naliczonego. Z drugiej zaś strony stwarza również możliwość odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług, które początkowo przeznaczone do wykonywania czynności nieuprawniających do odliczenia ostatecznie zostają wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W takim przypadku zastosowanie znajdują zasady określone w przepisach art. 91 ustawy, dotyczące korekty kwot podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

W świetle art. 91 ust. 3 ustawy, korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Na podstawie art. 91 ust. 4 ustawy w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Jak stanowi art. 91 ust. 5 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z brzmieniem art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1.

opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2.

zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Artykuł 91 ust. 7 ustawy stanowi, że przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

W myśl art. 91 ust. 7a ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Z treści art. 91 ust. 7b ustawy wynika, że w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Zgodnie z art. 91 ust. 7c ustawy, jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

W świetle art. 91 ust. 7d ustawy, w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, polegającą na handlu towarami branży sanitarnej, drugorzędną działalnością jest wykonywanie usług hydraulicznych i najem lokali. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca posiada własnościowe prawo do lokalu użytkowego. Ww. lokal został zakupiony w dniu 29 grudnia 1994 r. od spółdzielni mieszkaniowej za kwotę 101.150,00 zł. Zakup własnościowego prawa do lokalu użytkowego nie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT. Zakupiony lokal użytkowy został następnie wprowadzony do majątku firmy Wnioskodawcy w 1995 r. w wartości 89.875,00 złotych i jest amortyzowany do chwili obecnej. W lokalu tym od 1995 r. do 31 października 2006 r. była prowadzona sprzedaż towarów branży sanitarnej (sklep) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Od grudnia 2006 r. do 31 sierpnia 2010 r. lokal został użyczony córce, w którym prowadziła działalność gospodarczą, ponosiła opłaty eksploatacyjne i za media z wystawionymi fakturami VAT przez Wnioskodawcę. W lokalu dokonano dwukrotnie modernizacji - ulepszenia od miesiąca 06-08.2004 r. o wartości 16.034,56 zł netto, a także od grudnia 2006 r. do maja 2007 r. Od zakupionych materiałów do modernizacji - ulepszenia lokalu odliczono naliczony podatek VAT. Od września 2010 r. do chwili obecnej nie jest prowadzona żadna działalność (brak najemców). W 2012 r. własnościowe prawo do lokalu użytkowego Wnioskodawca chciałby wycofać z majątku firmy Wnioskodawcy i przekazać żonie Wnioskodawcy. Modernizację lokalu użytkowego rozpoczęto w grudniu 2006 r., a zakończono w maju 2007 r. Wartość netto materiałów zakupionych do modernizacji lokalu użytkowego 2006 r. i wynosił 8.644 zł, a w 2007 r. wartość netto zakupionych materiałów wynosiła 2.184,24 zł Łącznie wartość netto materiałów zakupionych do modernizacji lokalu użytkowego w latach 2006-2007 wynosiła netto 10.828,66 zł Własnościowe prawo do lokalu użytkowego Wnioskodawca zamierza przekazać żonie. Przekazanie będzie miało charakter nieodpłatny. Wnioskodawca nadmienia, iż pomiędzy małżonkami występuje wspólność majątkowa. Oddanie do użytkowania lokalu użytkowego wraz z poniesionymi nakładami w roku 2004 miało miejsce w tym samym roku co poniesienie nakładów, czyli w 2004 r. Natomiast modernizacja lokalu rozpoczęta w 2006 r. została zakończona w 2007 r. i w 2007 r. nastąpiło oddanie do użytkowania. Lokal będący przedmiotem wniosku jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze cytowany powyżej art. 86 ust. 1 ustawy, należy wskazać, iż ze względu na związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z modernizacją lokalu użytkowego.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, ze istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Jeżeli zaś dany towar lub usługa ma służyć czynnościom nieuprawniającym do odliczenia podatku VAT (niepodlegającym opodatkowaniu lub zwolnionym od podatku VAT) w momencie dokonywania zakupu podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

Ponieważ lokal służył czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług Wnioskodawca miał prawo do obniżenia na bieżąco kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z modernizacją lokalu użytkowego.

Należy wskazać, iż tut. Organ wydał interpretację znak IPTPP4/443-50/12-5/JM w zakresie opodatkowania przekazania własnościowego prawa do lokalu użytkowego żonie Wnioskodawcy. Z interpretacji tej wynika, że lokal, o którym mowa we wniosku wraz z poniesionymi nakładami służący czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT stał się przedmiotem czynności niepodlegającej podatkowi od towarów i usług, a więc nastąpiła zmiana przeznaczenia lokalu skutkująca zmianą prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Konsekwencją takiej transakcji jest, co do zasady, konieczność dokonania przez Wnioskodawcę korekty odliczonego podatku naliczonego dotyczącego ww. nakładów na modernizację będącego przedmiotem wniosku lokalu użytkowego.

Podkreślić jednakże należy, że w odniesieniu do poniesionych w roku 2006 i 2007 nakładów na modernizację lokalu, obowiązek dokonania ww. korekty podatku naliczonego w momencie nieodpłatnego przekazania własnościowego prawa do lokalu nie powstanie. Korekty takiej nie dokonuje się bowiem jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy. Nakłady poniesione na lokal w latach 2006-2007 zostały oddane do użytkowania w roku 2007. Przekazanie własnościowego prawa do lokalu nastąpi w roku 2012, a więc po upływie 12 miesięcy

W konsekwencji powyższego należy uznać, iż Wnioskodawca nie ma obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w stosunku do nakładów poniesionych w roku 2006 i 2007.

Jednakże w roku 2004 Wnioskodawca poniósł nakłady inwestycyjne w wysokości 16.034,56 zł netto. Nakłady te były więc większe niż 15.000 zł. Przy nieodpłatnym przekazaniu poniesionych nakładów w lokalu, przy nabyciu których Wnioskodawca korzystał z prawa do odliczenia podatku naliczonego (jako służących czynnościom opodatkowanym) zmienia się ich przeznaczenie, gdyż przekazanie własnościowego prawa do lokalu nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT zatem zmieni się jego przeznaczenie.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy zatem stwierdzić, że poniesione w roku 2004 nakłady na ulepszenie budynku skutkują koniecznością dokonania korekt podatku naliczonego w momencie zbycia (przekazania) własnościowego prawa do tego lokalu. Cytowane regulacje odnoszą się do samych środków trwałych, nie dotyczą natomiast ulepszeń środków trwałych. Wobec braku regulacji, która wprost dotyczyłaby kwestii korekty podatku naliczonego w związku z ulepszeniem środków trwałych należy zastosować zasady wynikające z art. 91 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT. Ulepszenie środka trwałego należy zatem traktować dla celów podatku VAT tak jak zakup odrębnego środka trwałego. W myśl powyższych ustaleń, dla potrzeb przedmiotowego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że wydatki poniesione na zakup towarów i usług dotyczących ulepszenia lokalu należy traktować jak wydatki poniesione na zakup odrębnego środka trwałego. Korekta dotyczy zatem lokalu, a nie towarów i usług zużytych w celu jego ulepszenia. Zatem zgodnie z art. 91 ust. 7 Wnioskodawca jest zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego. Korekty tej należy dokonać w myśl art. 91 ust. 7a, w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiło przekazanie własnościowego prawa do lokalu.

Reasumując Wnioskodawca będzie miał obowiązek dokonania korekty od ulepszenia przedmiotowego lokalu, dokonanego w roku 2004, z uwzględnieniem 10-letniego okresu korekty, o której mowa w art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiło przekazanie własnościowego prawa do lokalu, gdyż w myśl art. 91 ust. 7a wówczas dochodzi do zmiany przeznaczenia środka trwałego

Reasumując w momencie przekazania własnościowego prawa do lokalu użytkowego zmienia się przeznaczenie poniesionych na niego nakładów inwestycyjnych, od których podatnikowi przysługiwało odliczenie podatku naliczonego. W myśl przepisu art. 91 ust. 7a ustawy podatnik jest zobowiązany dokonać korekty podatku naliczonego z tytułu poniesionych w 2004 r. nakładów na modernizację lokalu użytkowego, którego własnościowe prawo Wnioskodawca zamierza nieodpłatnie przekazać żonie, w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpi przekazanie. Obowiązek korekty podatku naliczonego od nakładów inwestycyjnych poniesionych w roku 2006 i 2007 nie wystąpi.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy objętej zakresem pytania Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT przekazania własnościowego prawa do lokalu użytkowego. Kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT przekazania własnościowego prawa do lokalu użytkowego została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji indywidualnej nr IPTPP4/443-50/12-4/JM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl