IPTPP4/443-499/13-6/UNR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-499/13-6/UNR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2013 r. (data wpływu 15 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismami z dnia 1 października 2013 r. (data wpływu 3 października 2013 r.) oraz z dnia 16 października 2013 r. (data wpływu 17 października 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży budynków nr 133/28 oraz 133/51 wraz z gruntem - jest nieprawidłowe,

* zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży części budynku nr 144/1 wraz z gruntem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży wraz z gruntem budynków nr 133/28, 133/51 oraz sprzedaży wraz z gruntem części budynku nr 144/1.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 1 października 2013 r. (data wpływu 3 października 2013 r.) oraz z dnia 16 października 2013 r. (data wpływu 17 października 2013 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego oraz pytania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniach wniosku)

Spółdzielnia prowadzi działalność handlową oraz usługową (w formie wynajmu nieruchomości) i jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółdzielnia wykonuje czynności opodatkowane.

Spółdzielnia na bazie magazynowej posiada dziesięć własnych, różnych budynków, które wybudowane zostały w latach 1950-1970. Grunt jest własnością Spółdzielni.

Z ogólnej ilości budynków Wnioskodawca zamierza wydzielić geodezyjnie około 0,40 ha, na których posadowione są 3 budynki. Budynki te to magazyny, które w części są wykorzystywane dla potrzeb Spółdzielni oraz w części wydzierżawiane (pomieszczenia niezagospodarowane przez Spółdzielnię).

Na planowane do sprzedaży budynki magazynowe nie ponoszono żadnych wydatków na ich ulepszenie. Spółdzielnia zamierza sprzedać budynki wraz z gruntem.

W pismach stanowiących uzupełnienie przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Budynki będące przedmiotem sprzedaży klasyfikowane są zgodnie z KOB, która uwzględnia powiązania z KRŚT. Budynki nie podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

Budynki posadowione na gruncie własnym będące przedmiotem sprzedaży wraz z gruntem, tj.:

a.

budynek magazynowo - handlowy, nr ew. 133/28 wybudowany w 1961 r. i modernizowany w 1984 r. był użytkowany przez Spółdzielnię do 1998 r. Od 1999 r. jest użytkowany przez dzierżawców,

b.

budynek magazynowo - handlowy, nr ew. 133/51 wybudowany w I961 r., nieprzerwanie użytkowany przez Spółdzielnię do 1998 r. Od 1999 r. użytkowany przez dzierżawców. Druga część budynku o nr ew. 133/9 dobudowana w 1968 r. użytkowana przez Spółdzielnię do 2008 r. Od stycznia 2009 r. użytkowana przez dzierżawców.

c.

budynek administracyjno - biurowy o nr ew. 144/1, wybudowany w 1952 r. użytkowany jest przez Spółdzielnię. Od 2003 r. część pomieszczeń biurowych, zbędnych Spółdzielni, podlega dzierżawie. Sprzedaży będzie podlegać część budynku, tj. około 224 m2.

Z powyższego wynika, iż budynki wybudowane przez Spółdzielnię nie podlegały, opodatkowaniu, a pierwsze zasiedlenia tychże, miało miejsce w okresie nie krótszym niż dwa lata i tak:

* budynek 133/28 dzierżawiony od 1999 r.,

* budynek 133/51 dzierżawiony od 1999 r. a budynek 133/9 od stycznia 2009 r.,

* budynek 144/1 pomieszczenia biurowe, dzierżawione rotacyjnie od 2003 r.

Sprzedaży będzie podlegać część budynku 144/1. Ta część to 224 m2 wykorzystywane przez Spółdzielnię do działalności opodatkowanej, część ta nie jest i nie była przedmiotem dzierżawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie. (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Czy sprzedaż budynków 133/28, 133/51, 144/1 - część, wraz z gruntem (wymienionych w poz. 68 wniosku) będzie zwolniona z podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż budynków wraz z gruntem będzie zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT gdyż:

* w stosunku do budynków nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (wybudowane przed wprowadzeniem przepisów o VAT, tj. przed 5 lipca 1993 r.),

* nie poniesiono żadnych wydatków na ulepszenie wydzielonych do sprzedaży budynków, w stosunku do których podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

* zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży budynków nr 133/28 oraz 133/51 wraz z gruntem - uznaje się za nieprawidłowe,

* zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży części budynku nr 144/1 wraz z gruntem - uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie zatem z ww. przepisami, zarówno budynek, jak i budowla spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z treści ww. przepisu wynika, iż dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku lub budowli kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Użyte w art. 2 pkt 14 ustawy sformułowanie "w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu" wskazuje na katalog czynności wymienionych w art. 5 ustawy, czyli dana czynność musi podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, choć nie jest konieczne, aby faktycznie był naliczony podatek od tej czynności - może to być czynność zwolniona od podatku.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez właściciela (dokonującego dostawy) czynności podlegających opodatkowaniu.

Z powyższej definicji wynika, iż oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką należy rozumieć nie tylko umowę sprzedaży, ale także umowy najmu i dzierżawy podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, należy uznać za pierwsze zasiedlenie moment oddania budynku do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej dwa lata.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b - zgodnie z zapisem art. 43 ust. 7a ustawy - nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Podkreślenia wymaga, że dla rozstrzygnięcia, czy możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy ważne jest, czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy również zauważyć, iż w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, iż w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z dwóch podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, iż stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Ponadto, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, o czym stanowi art. 29 ust. 5 ustawy.

Wobec powyższego przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca - Spółdzielnia prowadzi działalność handlową oraz usługową (w formie wynajmu nieruchomości) i jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów. Spółdzielnia wykonuje czynności opodatkowane. Spółdzielnia na bazie magazynowej posiada dziesięć własnych, różnych budynków, które wybudowane zostały w latach 1950-1970. Grunt jest własnością Spółdzielni.

Z ogólnej ilości budynków Wnioskodawca zamierza wydzielić geodezyjnie około 0,40 ha, na których posadowione są 3 budynki. Budynki te to magazyny, które w części są wykorzystywane dla potrzeb Spółdzielni oraz w części wydzierżawiane (pomieszczenia niezagospodarowane przez Spółdzielnię).

Budynki posadowione na gruncie własnym będące przedmiotem sprzedaży wraz z gruntem, tj.:

a.

budynek magazynowo - handlowy, nr ew. 133/28 wybudowany w 1961 r. i modernizowany w 1984 r. był użytkowany przez Spółdzielnię do 1998 r. Od 1999 r. jest użytkowany przez dzierżawców,

b.

budynek magazynowo - handlowy, nr ew. 133/51 wybudowany w 1961 r., nieprzerwanie użytkowany przez Spółdzielnię do 1998 r. Od 1999 r. użytkowany przez dzierżawców. Druga część budynku o nr ew. 133/9 dobudowana w 1968 r. użytkowana przez Spółdzielnię do 2008 r. Od stycznia 2009 r. użytkowana przez dzierżawców.

c.

budynek administracyjno - biurowy o nr ew. 144/1, wybudowany w 1952 r. użytkowany jest przez Spółdzielnię. Od 2003 r. część pomieszczeń biurowych, zbędnych Spółdzielni, podlega dzierżawie. Sprzedaży będzie podlegać część budynku, tj. około 224 m2.

Sprzedaży będzie podlegać część budynku 144/1. Ta część to 224 m2 wykorzystywane przez Spółdzielnię do działalności opodatkowanej, część ta nie jest i nie była przedmiotem dzierżawy.

Na planowane do sprzedaży budynki magazynowe nie ponoszono żadnych wydatków na ich ulepszenie. Spółdzielnia zamierza sprzedać budynki wraz z gruntem.

W analizowanej sprawie, kluczowym elementem jest ustalenie, czy w odniesieniu do przedmiotowych obiektów nastąpiło pierwsze zasiedlenie, a jeżeli tak, to w którym momencie.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotowe budynki nr 133/28 oraz nr 133/51 zostały oddane do użytkowania i od 1999 r. są użytkowane przez dzierżawców, tym samym należy stwierdzić, iż w odniesieniu do tych obiektów doszło do pierwszego zasiedlenia, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy, a od momentu zasiedlenia upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Zatem, dostawa ww. budynków spełnia przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W odniesieniu natomiast do budynku nr 144/1, w części podlegającej sprzedaży wskazać należy, iż ta część budynku, po wybudowaniu, nie była oddana do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu (np. sprzedaż, najem, dzierżawa, użyczenie), tym samym należy stwierdzić, iż w odniesieniu do tej części budynku nr 144/1, podlegającej sprzedaży nie doszło do pierwszego zasiedlenia, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy.

W związku z powyższym, dopiero sprzedaż przedmiotowej części budynku przez Wnioskodawcę, będzie spełniała definicję pierwszego zasiedlenia, o którym mowa w cyt. art. 2 pkt 14 ustawy.

Zatem, dostawa części budynku nr 144/1, o pow. 244 m2 nie spełnia przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Należy zatem w odniesieniu do przedmiotowej części budynku nr 144/1 przeanalizować warunki zwolnienia wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

W kontekście powyższego stwierdzić należy, iż mimo że ww. sprzedaż będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia to - z uwagi na brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do przedmiotowej części budynku w momencie budowy, a także wobec faktu, iż Wnioskodawca nie ponosił żadnych nakładów na ulepszenie budynku - dostawa ta będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Reasumując, sprzedaż budynków nr 133/28 oraz nr 133/51, a także gruntu, na którym te obiekty są posadowione, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, w związku z zapisem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w powiązaniu z art. 29 ust. 5 ustawy. Strony mogą zrezygnować ze zwolnienia i wybrać opodatkowanie dostawy ww. nieruchomości, na podstawie art. 43 ust. 10, po spełnieniu warunków, o których mowa w art. 43 ust. 11 ustawy. Natomiast, sprzedaż części budynku nr 144/1, a także odpowiedniej części gruntu, na którym budynek jest posadowiony, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, w związku z zapisem art. 43 ust. 1 pkt 10a w powiązaniu z art. 29 ust. 5 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, w szczególności kwestie dotyczące ewentualnego zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży budynku nr 133/9, dobudowanego do budynku nr 133/51 nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl