IPTPP4/443-491/12-2/UNR - Możliwość zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu dostawy towarów w systemie wysyłkowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 października 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-491/12-2/UNR Możliwość zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu dostawy towarów w systemie wysyłkowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2012 r. (data wpływu 16 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu dostawy towarów w systemie wysyłkowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu dostawy towarów w systemie wysyłkowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi handlowo - usługową działalność gospodarczą, w której to działalności blisko 100 procentowy udział stanowi sprzedaż detaliczna (akcesoria odzieżowe) prowadzoną wyłącznie przez internet dla osób z UE i spoza UE. Działalność gospodarczą Zainteresowany rozpoczął 1 marca 2012 r.

Sprzedaż odbywa się przez internet i realizowana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Klienci dokonujący zakupu towarów płacą należność w całości na rachunek Zainteresowanego - rachunek walutowy sklepu internetowego w walucie GBP - funt brytyjski (należności od klientów w euro lub dolarach są automatycznie konwertowane przez do GBP). to największa i najbardziej popularna instytucja pieniądza elektronicznego, szybki i bezpieczny system płatności internetowych stworzony specjalnie do obsługi sprzedaży wysyłkowej w internecie. Wszyscy sprzedawcy akceptujący płatności przez instytucję finansową muszą zostać zweryfikowani na podstawie szczegółowych danych osobowych/firmowych i adresowych oraz, co najważniejsze, konta bankowego powiązanego z, na które wypłacane są zgromadzone środki. Oznacza to, że rzeczywiście są tymi, za kogo się podają, identyczna rygorystyczna procedura stosowana jest w odniesieniu do kupujących poprzez, oni również muszą zostać szczegółowo zweryfikowani.

Dostawy zakupionych towarów realizowane są codziennie za pomocą poczty polskiej. Każda transakcja zakupu towaru zawiera następujące informacje: unikatowy numer identyfikacyjny transakcji; imię, nazwisko i adres nabywcy; adres e-mailowy; nazwę i ilość zakupionego towaru; cenę jednostkową towaru; wartość ogółem zakupionych towarów; koszty przesyłki oraz wysokość opłaty za dokonanie transakcji automatycznie pobieranej przez. Szczegółowe dane nabywcy rejestrowane są podwójnie, na platformie jak i w sklepie internetowym.

Zamówienia składane są codziennie, a do każdego zamówienia wystawiany jest przez Zainteresowanego szczegółowy dowód zapłaty (rachunek), na podstawie którego po raz kolejny można ustalić wszystkie dane osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej na rzecz której dokonano wysyłki towaru. Następnie na podstawie wystawionych dowodów zapłaty sporządzane jest dzienne zestawienie sprzedaży, ewidencjonowane później pod odpowiednim numerem w KPIR.

Wartość zakupionych towarów wyrażona w walucie obcej przeliczana jest na złotówki według kursu średniego NBP. Środki gromadzone na koncie są wypłacane regularnie z konta na konto bankowe złotówkowe powiązane z kontem.

Nie zostało rozpoczęte ewidencjonowanie sprzedaży wysyłkowej towarów przy zastosowaniu kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej (rejestrującej) obrotów z tytułu sprzedaży wysyłkowej w sytuacji, gdy należności od klientów z UE i spoza UE wpływają w całości na rachunek walutowy Zainteresowanego - rachunek instytucji płatności internetowych, Wnioskodawca prowadzi szczegółową ewidencję transakcji sprzedaży wysyłkowej zawierającą szczegółowe dane (w tym adresowe) nabywców, a dostawa towarów realizowana jest w systemie wysyłkowym przy pomocy poczty polskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu sprzedaży wysyłkowej dla podmiotów z UE i spoza niej. Zainteresowany swoje stanowisko formułuje w oparciu o przywołane na wstępie przepisy w korelacji ze stanem rzeczywistym, a mianowicie: dostawę zakupionych towarów Wnioskodawca realizuje w 100% w systemie wysyłkowym za pośrednictwem Poczty Polskiej; zapłata za dostawę towarów w całości następuje za pośrednictwem instytucji finansowej na konto Zainteresowanego; Wnioskodawca prowadzi szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić szczegółowe dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej z UE i spoza niej, na rzecz której dokonano wysyłki zakupionego towaru; z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła; Zainteresowany nie rozpoczął ewidencjonowania usług przed dniem 1 stycznia 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 36 ww. załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła2), 4).

Z objaśnień zawartych w punkcie 2) wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Z kolei z objaśnień zawartych w punkcie 4) wynika, iż w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Należy nadmienić, iż stosownie do art. 2 pkt 23 ustawy o VAT sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju jest to dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od towarów i usług lub na jego rzecz z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem że dostawa dokonywana jest na rzecz:

a.

podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, lub

b.

innego niż wymieniony w lit. a podmiotu niebędącego podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Tak więc sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju będzie związana z dostawą towarów na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, którymi będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Powstaje zatem pytanie o konieczność rejestracji takiej sprzedaży w kasie rejestrującej. Zasadnicze znaczenie dla rozstrzygnięcia tego problemu ma wskazanie miejsca, w którym świadczona jest sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju. Pamiętać bowiem należy, że ewidencjonowaniu w kasie rejestrującej podlega sprzedaż. Sprzedażą jest zaś - zgodnie z przepisem art. 2 pkt 22 ustawy - odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Tak więc sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju będzie podlegała zaewidencjonowaniu w kasie rejestrującej tylko wówczas, gdy miejscem jej świadczenia będzie Polska.

W tym miejscu wskazać należy, że - zgodnie z przepisami art. 23 ustawy - miejscem opodatkowania sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju jest państwo przeznaczenia towarów, wówczas gdy wartość sprzedaży wysyłkowej dla tego państwa przekracza określony w jego przepisach limit lub też jeśli jest ona niższa, lecz podatnik dokonał wyboru opodatkowania poza krajem. W pozostałych przypadku sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju opodatkowana jest w Polsce.

Mając na uwadze powołane na wstępie przepisy w sprawie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu sprzedaży wysyłkowej dla podmiotów z UE i spoza UE, należy stwierdzić, iż muszą zostać spełnione następujące warunki:

* dostawa towaru następuje w systemie wysyłkowym,

* zapłata za dostawę towarów w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* Wnioskodawca prowadzi szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów,

* Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2010 r.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi handlowo - usługową działalność gospodarczą, w której to działalności blisko 100% udział stanowi sprzedaż detaliczna (akcesoria odzieżowe) prowadzona wyłącznie przez internet dla osób z UE i spoza UE. Działalność gospodarczą Zainteresowany rozpoczął 1 marca 2012 r.

Sprzedaż odbywa się przez internet i realizowana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Klienci dokonujący zakupu towarów płacą należność w całości na rachunek walutowy sklepu internetowego w walucie GBP - funt brytyjski (należności od klientów w euro lub dolarach są automatycznie konwertowane przez do GBP). Dostawy zakupionych towarów realizowane są codziennie za pomocą Poczty Polskiej. Każda transakcja zakupu towaru zawiera następujące informacje: unikatowy numer identyfikacyjny transakcji; imię, nazwisko i adres nabywcy; adres e-mailowy; nazwę i ilość zakupionego towaru; cenę jednostkową towaru; wartość ogółem zakupionych towarów; koszty przesyłki oraz wysokość opłaty za dokonanie transakcji, która jest automatycznie pobierana przez. Szczegółowe dane nabywcy rejestrowane są podwójnie, na platformie jak i w sklepie internetowym. Zamówienia składane są codziennie, a do każdego zamówienia wystawiany jest szczegółowy dowód zapłaty (rachunek), na podstawie którego po raz kolejny można ustalić wszystkie dane osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej na rzecz której dokonano wysyłki towaru. Następnie na podstawie wystawionych dowodów zapłaty sporządzane jest dzienne zestawienie sprzedaży, ewidencjonowane później pod odpowiednim numerem w KPIR. Wartość zakupionych towarów wyrażona w walucie obcej przeliczana jest na złotówki według kursu średniego NBP. Środki gromadzone na koncie są wypłacane regularnie z konta na konto bankowe złotówkowe powiązane z kontem. Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej towarów przy zastosowaniu kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2010 r.

Ponadto z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić szczegółowe dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej z UE i spoza niej, na rzecz której dokonano wysyłki zakupionego towaru; z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Należy wskazać, iż sprzedaż akcesoriów odzieżowych, jako niewymieniona w § 4 rozporządzenia, nie została wyłączona ze zwolnień określonych w § 2 ust. 1 pkt 1.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż jeżeli jak wskazał Wnioskodawca do każdej transakcji wystawiany jest rachunek, a z prowadzonej przez Wnioskodawcę ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła oraz można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów, a ponadto Zainteresowany nie rozpoczął ewidencjonowania tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r., Wnioskodawca ma prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012 r., przy sprzedaży wysyłkowej akcesoriów odzieżowych, za które zapłata w całości następuje przelewem na rachunek bankowy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl