IPTPP4/443-490/12-4/BM - Określenie stawki VAT właściwej dla wykonania robót rozbiórkowych dotyczących budynku użyteczności publicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 października 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-490/12-4/BM Określenie stawki VAT właściwej dla wykonania robót rozbiórkowych dotyczących budynku użyteczności publicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2012 r. (data wpływu 13 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 września 2012 r. (data wpływu 25 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku 23% do robót rozbiórkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku 23% do robót rozbiórkowych oraz stawki podatku dla usług polegających na przebudowie i nadbudowie budynku użyteczności publicznej na budynek mieszkalny wielorodzinny.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 września 2012 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Jako osoba prawna prowadzi działalność gospodarczą o nazwie: "..." Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. W ramach prowadzonej działalności, zgodnie z umową z dnia 3 kwietnia 2012 r., przyjął do wykonania prace polegające na wykonaniu robót rozbiórkowych w budynku użyteczności publicznej położonego na działkach nr ewid. 2344/8 i 2343/17, w... przy ul..... Następnie zgodnie z umową z dnia 13 czerwca 2012 r. Wnioskodawca przyjął do wykonania prace polegające na przebudowie i nadbudowie ww. istniejącego budynku użyteczności publicznej na budynek mieszkalny wielorodzinny z usługami w parterze, pozwolenie na budowę wydane przez Starostę... na przebudowę i nadbudowę wraz ze zmianą sposobu użytkowania istniejącego budynku użyteczności publicznej na budynek mieszkalny wielorodzinny z usługami w parterze o pow. użytkowej po rozbudowie 2643,46 m2 w tym pow. usługowa 666,33 m2 wraz z parkingami, wewnętrzną drogą dojazdową, pasażem pieszym i oświetleniem terenu, kategoria obiektu XIII, XXII, VIII wg załącznika do ustawy - Prawo Budowlane, na działkach nr ewid. 2344/8 i 2343/17, w....przy ul..... Żaden z lokali mieszkalnych nie przekroczy 150 m2.

Umowa w przedmiocie przebudowy i nadbudowy wraz ze zmianą sposobu użytkowania istniejącego budynku użyteczności publicznej położonego w...przy ul....na budynek mieszkalny wielorodzinny z usługami w parterze dotyczy budynku jako całości.

Po przebudowie budynek według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych będzie mieszkalny (PKOB 1122).

Powierzchnia budynku po przebudowie wykorzystywana do celów mieszkalnych będzie stanowić więcej niż połowę całkowitej powierzchni użytkowej budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka powinna zastosować 23% stawkę podatku VAT przy robotach rozbiórkowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi polegające na wykonywaniu robót rozbiórkowych budynków, bez wzglądu na PKOB obiektu, choć wiążą się z robotami budowlanymi, nie stanowią usług związanych z dostawą, budową, remontem, modernizacją, termomodernizacją lub przebudową obiektów budowlanych lub ich części o których mowa w art. 41 ust. 12a ustawy, zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. W przypadku robót rozbiórkowych budynku konsekwencją jest likwidacja całego obiektu lub części, nie zaś jego budowa, przebudowa, remont, czy modernizacja. W tym miejscu należy podkreślić, iż za taką interpretacją przemawia wykładnia celowościowa powołanych przepisów art. 41 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem wskazane tam preferencje, uprawniające do zastosowania obniżonej stawki podatku, dotyczą czynności, które mają na celu m.in. budowę, przebudowę, remont, modernizację obiektu, realizowaną dla zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych społeczeństwa. Celem tym nie będzie natomiast sama rozbiórka obiektu.

Usługi świadczone przez Spółkę zgodnie z umową z dnia 3 kwietnia 2012 r. polegają na wykonaniu robót rozbiórkowych w budynku użyteczności publicznej położonego na działkach nr ewid. 2344/8 i 2343/17, w... przy ul...., m.in. na rozbiórce klatki schodowej, demontażu ścianek działowych, sufitów podwieszanych, stolarki aluminiowej drzwiowej. Do wykonywania ww. robót nie jest wymagane pozwolenie na budowę tylko pozwolenie na rozbiórki lub zgłoszenie rozbiórek, dlatego też usług tych nie powinno się łączyć z przebudową obiektu. Są to roboty niezależne od uzyskanego pozwolenia na przebudowę i nadbudowę wraz ze zmianą sposobu użytkowania istniejącego budynku użyteczności publicznej na budynek mieszkalny wielorodzinny z usługami w parterze o pow. użytkowej po rozbudowie 2643,46 m2 w tym pow. usługowa 666,33 m2 wraz z parkingami, wewnętrzną drogą dojazdową, pasażem pieszym i oświetleniem terenu. Zatem usługi te powinny być opodatkowane 23% stawką podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W myśl art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Ponadto, stosownie do § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 397 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy, obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć: budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja to według słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.)"unowocześnienie i usprawnienie czegoś".

Należy także wyjaśnić, iż w przepisach prawa podatkowego brak jest ustawowego określenia pojęcia termomodernizacji obiektu budowlanego. Definicji takiej nie zawiera również ustawa - Prawo budowlane.

Natomiast w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. Nr 223, poz. 1459 z późn. zm.) znajduje się określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (art. 2 pkt 2), którym jest między innymi ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych. Co prawda ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów ma inny kontekst normatywny niż ustawa o podatku od towarów i usług, ale skoro ustawodawca zdefiniował dane pojęcie w systemie prawnym to nie ma podstaw do tego, aby odrzucać istniejącą definicję i tworzyć nową.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem VAT, w ramach prowadzonej działalności, zgodnie z umową z dnia 3 kwietnia 2012 r., przyjął do wykonania prace polegające na wykonaniu robót rozbiórkowych w budynku użyteczności publicznej.

Usługi polegające na wykonywaniu rozbiórki budynków, bez względu na PKOB obiektu, którego dotyczą, nie stanowią dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części ani też robót konserwacyjnych, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy oraz § 7 ww. rozporządzenia Ministra Finansów. W przypadku rozbiórki budynku, konsekwencją jest likwidacja obiektu nie zaś jego budowa, przebudowa, remont, czy modernizacja.

Za taką interpretacją przemawia wykładnia celowościowa powołanych przepisów art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług i § 7 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem wskazane tam preferencje, uprawniające do zastosowania obniżonej stawki podatku, dotyczą czynności, które mają na celu budowę, remont, modernizację, termomodernizację, konserwację budynków lub ich dostawy dla zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych społeczeństwa. Celem tym nie będzie natomiast sama rozbiórka takiego obiektu.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej regulacje prawne, należy stwierdzić, iż do robót rozbiórkowych, nie będących czynnościami o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy oraz w § 7 ww. rozporządzenia, nie ma zastosowania stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8%. Stawką właściwą dla tych czynności jest stawka podstawowa - 23%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zauważyć należy, iż organ podatkowy rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zatem niniejszą interpretację wydano w oparciu o wskazaną przez Wnioskodawcę okoliczność, iż " (...) zgodnie z umową z dnia 3 kwietnia 2012 r. przyjął do wykonania prace polegające na wykonaniu robót rozbiórkowych (...)"

Informuje się, że niniejsza interpretacja dotyczy zastosowania stawki podatku 23% do robót rozbiórkowych. W zakresie stawki podatku dla prac polegających na przebudowie i nadbudowie budynku użyteczności publicznej na budynek mieszkalny wielorodzinny została wydana interpretacja Nr IPTPP4/443-490/12-5/BM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl