IPTPP4/443-485/13-6/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 października 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-485/13-6/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2013 r. (data wpływu 10 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismami z dnia 3 października 2013 r. (data wpływu 9 października 2013 r.) oraz z dnia 28 października 2013 r. (data wpływu 30 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia przy sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem do rozbiórki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia przy sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem do rozbiórki.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 3 października 2013 r. (data wpływu 9 października 2013 r.) oraz z dnia 28 października 2013 r. (dat wpływu 30 października 2013 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Gmina jest właścicielem nieruchomości zabudowanej budynkiem w złym stanie technicznym przeznaczonym do rozbiórki, którą ma zamiar sprzedać w przetargu nieograniczonym. Nieruchomość składa się z działki o nr 4363/6 o pow. 4797 m kw. położnej przy ul....w. (obręb). Według ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez Starostwo Powiatowe w...teren ten sklasyfikowany jest jako Bi-inne tereny zabudowane, a budynek został zgłoszony do ewidencji budynków w 1970 r. Według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, obejmujący fragment terenu miasta...w granicach ulic:..,...,....,...,...,...,...i..., zatwierdzonego Uchwałą Nr. Rady Miejskiej z dnia 2 marca 2011 r. zmienionego Uchwałą Nr.. z dnia 19 maja 2011 r. działka nr 4363/6 położna jest w strefie gruntów oznaczonych jako "2U", czyli tereny o przeznaczeniu podstawowym pod zabudowę usługową i o przeznaczeniu pomocniczym pod mieszkania powyżej pierwszej kondygnacji, o łącznej powierzchni nie większej niż 30% powierzchni zabudowy przeznaczonej na usługi w ramach budynku.

Działka w znacznej części jest ogrodzona. Obok budynku oraz w środkowej części działki plac jest utwardzony asfaltem (po boisku szkolnym). Na działce istnieją liczne nasadzenia drzew i krzewów owocowych i ozdobnych. Stare drzewa owocowe przeznaczone są do usunięcia.

Gmina zamierza wystąpić o zezwolenie na rozbiórkę istniejących zabudowań, lecz rozbiórki tej miałby dokonać kupujący już po podpisaniu aktu notarialnego.

Ponadto gmina nie ponosiła żadnych nakładów na ulepszenie istniejących obiektów.

Budynek ten w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku był częściowo wykorzystywany jako biblioteka szkolna, a częściowo stanowił lokal mieszkalny - mieszkanie służbowe dla woźnej szkolnej.

W okresie od 4 listopada 1968 r. do 28 stycznia 1993 r. w budynku zamieszkiwały 2 osoby, a do 23 kwietnia 2010 r. - 1 osoba.

Obecnie jest to pustostan.

W piśmie z dnia 3 października 2013 r. Wnioskodawca wskazał, iż przez budynek, zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) rozumie się taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zgodnie z operatem szacunkowy, określającym wartość rynkową nieruchomości gruntowej, sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego na działce Nr ewd. 4363/6 położonej w...przy ul....istnieje budynek mieszkalny, jednorodzinny. Jest to obiekt wolnostojący, murowany w technologii tradycyjnej z cegły ceramicznej pełnej, parterowy, z poddaszem nieużytkowym, bez podpiwniczenia o powierzchni zabudowy - 113,70 m2, powierzchni użytkowej - 86,21 m2 i kubaturze - 490,00 m3, z lat 50-tych XX w.

W skład budynku wchodzą: kuchnia, 2 pokoje i korytarz, (brak łazienki i WC). Budynek posiada dach dwuspadowy, konstrukcji drewnianej, pokryty blachą i papą.

Architektura i konstrukcja budynku:

* ławy i ściany fundamentowe, murowane z kamienia i cegły

* izolacja pozioma z dwóch warstw papy asfaltowej na lepiku,

* ściany zewnętrzne oraz wewnętrzne murowane z cegły czerwonej, pełnej,

* kominy - z cegły ceramicznej pełnej,

* strop - konstrukcji drewnianej

* stolarka okienna i drzwiowa - drewniana, w oknach kratownice metalowe,

* dach - konstrukcji drewnianej, dwuspadowy, pokryty częściowo blachą i częściowo papą,

* tynki zewnętrzne - cementowo-wapienne kat III, tynki wewnętrzne wapienne na trzcinie;

* podłogi i posadzki - deski malowane na olejno na legarach

* obróbki blacharski, rynny i rury spustowe z blachy stalowej, ocynkowanej

* budynek wyposażony w instalację elektryczną, ogrzewany za pomocą pieców węglowych, kaflowych.

Wobec powyższego, budynek posadowiony na działce nr ewid. 4363/6, położonej w...przy ul.....spełnia definicję budynku w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.).

Budynek jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą ścian zewnętrznych oraz posiada fundamenty i dach.

Na działce nr ewid. 4363/6 położonej w...przy ul.... znajduje się plac utwardzony asfaltem (nie są to płyty chodnikowe ani kostka) o pow. ok. 250,00 m2 obok budynku oraz w środkowej części działki plac utwardzony asfaltem na powierzchni około 700,00 m2 po byłym boisku szkolnym. Place te spełniają definicje budowli w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy - Prawo budowlane i są trwale związane z gruntem.

Według ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez Starostwo Powiatowe w..., budynek zlokalizowany na działce nr 45363/6 został zgłoszony do ewidencji w 1970 r. Według operatu szacunkowego budynek ten został wybudowany w latach pięćdziesiątych XX wieku. Zgodnie z danymi z ewidencji ludności miasta...w budynku tym, od dnia 4 listopada 1968 r. zameldowane były i zamieszkiwały 2 osoby. Z uwagi na fakt, że na działce tej zlokalizowana była szkoła podstawowa (budynek szkoły został wyburzony w latach dziewięćdziesiątych XX wieku) oraz obiekty towarzyszące jej (m.in. mieszkanie służbowe dla woźnej szkolnej), działka ta do dnia 11 września 1992 r. stanowiła własność Skarbu Państwa w administrowaniu Kuratorium Oświaty i Wychowania w....

Budynek mieszkalny zajęty był na mieszkanie służbowe dla woźnej szkolnej, i w związku z tym oddanie do użytkowania nastąpiło z chwilą zameldowania i zamieszkania w nim (przekazania mieszkania dla woźnej). Stosunek służbowy łączący pracownika z pracodawcą oraz zezwolenie na zamieszkanie w budynku będącym własnością szkoły skutkował wystąpieniem domniemanej umowy najmu.

Decyzją Wojewody... z dnia 11 września 1992 r. przedmiotowa nieruchomość wraz z budynkami została nieodpłatnie przekazana Gminie. W okresie od 1 sierpnia 1995 r. do dnia 31 grudnia 1996 r. działka wraz z zabudowaniami stanowiła przedmiot dzierżawy pod ekspozycję mebli ogrodowych.

W chwili obecnej Gmina nie jest w stanie wskazać dokładnych dokumentów i czynności, na podstawie, których budynek był we władaniu osób w nim zameldowanych od dnia 4 listopada 1968 r. do 23 kwietnia 2010 r. (tekst jedn.: do dnia zgonu ostatniej osoby w nim zameldowanej). Po śmierci woźnej szkolnej w 2010 r. w lokalu przebywał tzw. "dziki lokator", który to samoistnie zajął budynek i bezumownie z niego korzystał. Od lipca br. nieruchomość jest niezamieszkała.

Wobec powyższego zdaniem Gminy nastąpiło pierwsze zasiedlenie zarówno budynku jak i całej działki.

Po przejęciu nieruchomości przez Gminę tj. od dnia 11 września 1992 r., pierwsze zasiedlenie nastąpiło z chwilą zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości w dniu 1 sierpnia 1995 r.

Pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku i placu a jego dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina przedmiotową nieruchomość otrzymała nieodpłatnie decyzją Wojewody... z dnia 11 września 1992 r., tj. przed wejściem w życie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Gmina nie otrzymywała wynagrodzenia z tytułu umowy najmu, natomiast jednostki organizacyjne, będące w odpowiednim czasie zarządcami nieruchomości, takie wynagrodzenie pobierały.

Wnioskodawca wskazał, iż nie były podejmowane czynności o wydanie budynku i nie był wytoczony proces o wydanie budynku, ponieważ budynek ten nie był ujęty w gminnym zasobie mieszkaniowym, a "dziki lokator" go opuścił. Gmina nie otrzymywała wynagrodzenia od dzikiego lokatora.

Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotem dzierżawy w okresie od 1 sierpnia 1995 r. do 31 grudnia 1996 r. była cała nieruchomość.

Plac utwardzony asfaltem o powierzchni 250 m2 był boiskiem szkolnym w okresie funkcjonowania szkoły podstawowej, nie stanowił on dojazdu do budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy gmina, przy sprzedaży, w drodze przetargu, nieruchomości zbudowanej budynkiem do rozbiórki może zastosować zwolnienie zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

2. Czy gmina, przy sprzedaży, w drodze przetargu, nieruchomości zabudowanej budynkiem do rozbiórki może zastosować zwolnienie zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, można zastosować zwolnienie zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, w którym to zwalnia się od podatku zbycie budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

* sprzedaż jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

* między pierwszym zasiedleniem a sprzedażą budynku (budowli lub ich części) upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przy czym przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 ust. 14 ww. ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków (budowli lub ich części) po ich:

* wybudowaniu lub

* ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 proc. wartości początkowej.

Ponadto w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż budynków (budowli lub ich części) nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

* w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich sprzedaży prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

* dokonujący ich sprzedaży nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 proc. wartości początkowej tych obiektów.

Na podstawie art. 43 ust. 7a ww. ustawy warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Kwestię opodatkowania sprzedaży gruntu, na którym znajdują się budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku zbycia budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntów. Powyższa zasada nie ma zastosowania dla czynności oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste, o czym stanowi art. 29 ust. 5a ustawy o VAT.

Powyższe potwierdził Europejski Trybunał Sprawiedliwości w sprawie C-326/11, który orzekł, że transakcja dostawy i rozbiórki stanowi w świetle podatku VAT jednolitą transakcję mającą na celu jako całość dostawę nie tyle istniejącego budynku i gruntu, na którym stoi, co niezabudowanej działki niezależnie od stanu zaawansowania robót rozbiórkowych starego budynku w momencie rzeczywistej dostawy działki.

Jedynie w przypadku dostawy nieruchomości zabudowanych budynkami, których rozbiórka się rozpoczęła, dostawę taką można traktować jako dostawę terenów niezabudowanych, opodatkowanych stawką 23%. W chwili rozpoczęcia rozbiórki obiekt traci cechy budynku wymienione w PKOB i nie może być wykorzystywany dla potrzeb stałych związanych z przystosowaniem do przebywania w nim ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów. Zgodnie z ukształtowaną praktyką o rozpoczęciu rozbiórki świadczą już określone działania wymagane prawem budowlanym, tj. założenie dziennika rozbiórki, oznaczenie i zabezpieczenie terenu poprzez ograniczenie wstępu na teren nieruchomości jedynie dla osób uprawnionych do udziału w pracach rozbiórkowych (kontrolnych).

Sama decyzja o przeznaczeniu budynku do rozbiórki nie zmienia jeszcze klasyfikacji obiektu jako budynku. Mimo funkcjonowania prawomocnej decyzji rozbiórkowej brak jest znamion jej rozpoczęcia. Przedmiotem dostawy nadal będzie budynek wraz z gruntem, na którym się znajduje.

Podsumowując, zdaniem gminy, przy dostawie opisanej wyżej nieruchomości wraz z budynkiem przeznaczonym do rozbiórki, można zastosować zwolnienie zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, ponieważ w stosunku do tych obiektów gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jak również nie zostały poniesione wydatki na ulepszenie istniejących budynków i budowli, a ponadto upłynął okres dłuższy niż 2 lata pomiędzy pierwszym zasiedleniem a sprzedażą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2012 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, oraz ich części a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Odpłatna dostawa towarów według art. 2 pkt 22 ustawy mieści się w definicji sprzedaży.

Co do zasady, stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ww. ustawy, stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Według art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższej definicji wynika, iż oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez właściciela (dokonującego dostawy) czynności podlegających opodatkowaniu, a za taką należy rozumieć nie tylko umowę sprzedaży, ale także umowy najmu i dzierżawy.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, iż aby dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b - zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy - nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Ponadto, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, o czym stanowi art. 29 ust. 5 ustawy.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

W tym miejscu wskazać należy, iż stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Przez budowlę rozumie się natomiast każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową (art. 3 pkt 3 ustawy - Prawo budowlane).

Z kolei przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki (art. 3 pkt 9 ustawy - Prawo budowlane).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca - Gmina jest właścicielem nieruchomości zabudowanej budynkiem w złym stanie technicznym przeznaczonym do rozbiórki, którą ma zamiar sprzedać w przetargu nieograniczonym. Nieruchomość składa się z działki o nr 4363/6 o pow. 4797 m kw. Według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, obejmujący fragment terenu miasta...działka nr 4363/6 położna jest w strefie gruntów oznaczonych jako "2U", czyli tereny o przeznaczeniu podstawowym pod zabudowę usługową i o przeznaczeniu pomocniczym pod mieszkania powyżej pierwszej kondygnacji, o łącznej powierzchni nie większej niż 30% powierzchni zabudowy przeznaczonej na usługi w ramach budynku. Działka w znacznej części jest ogrodzona. Obok budynku oraz w środkowej części działki plac jest utwardzony asfaltem (po boisku szkolnym). Gmina zamierza wystąpić o zezwolenie na rozbiórkę istniejących zabudowań, lecz rozbiórki tej miałby dokonać kupujący już po podpisaniu aktu notarialnego. Gmina nie ponosiła żadnych nakładów na ulepszenie istniejących obiektów.

W okresie od 4 listopada 1968 r. do 28 stycznia 1993 r. w budynku zamieszkiwały 2 osoby, a do 23 kwietnia 2010 r. - 1 osoba.

Budynek posadowiony na działce spełnia definicję budynku w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Budynek jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą ścian zewnętrznych oraz posiada fundamenty i dach.

Na działce znajduje się plac utwardzony asfaltem o pow. ok. 250,00 m2 obok budynku oraz w środkowej części działki plac utwardzony asfaltem na powierzchni około 700,00 m2 po byłym boisku szkolnym. Place te spełniają definicje budowli w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy - Prawo budowlane i są trwale związane z gruntem.

Po przejęciu nieruchomości przez Gminę...tj. od dnia 11 września 1992 r., pierwsze zasiedlenie nastąpiło z chwilą zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości w dniu 1 sierpnia 1995 r. Przedmiotem dzierżawy w okresie od 1 sierpnia 1995 r. do 31 grudnia 1996 r. była cała nieruchomość.

Pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku i placu a jego dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina przedmiotową nieruchomość otrzymała nieodpłatnie decyzją Wojewody...... z dnia 11 września 1992 r., tj. przed wejściem w życie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Gmina nie otrzymywała wynagrodzenia z tytułu umowy najmu, natomiast jednostki organizacyjne, będące w odpowiednim czasie zarządcami nieruchomości, takie wynagrodzenie pobierały.

Plac utwardzony asfaltem o powierzchni 250 m2 był boiskiem szkolnym w okresie funkcjonowania szkoły podstawowej, nie stanowił on dojazdu do budynku.

Wnioskodawca podniósł, iż zamierza wystąpić o zezwolenie na rozbiórkę istniejących zabudowań, lecz rozbiórki ma dokonać kupujący. Zatem dopóki na gruncie posadowione są budynki, budowle, transakcję tę należy rozpatrywać, jako sprzedaż obiektów.

Mając na uwadze powyższe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że transakcja zbycia budynku oraz budowli, o których mowa we wniosku, korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bowiem doszło już do ich pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, z chwilą oddania niniejszej nieruchomości w dzierżawę - z dniem 1 sierpnia 1995 r. Jednocześnie pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z powyższym, stosownie do art. 29 ust. 5 ustawy, skoro sprzedaż budynku, budowli położonych na działce korzysta ze zwolnienia, zatem dostawa gruntu, na którym są posadowione budynek i budowle, także korzysta ze zwolnienia od podatku.

Reasumując do sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem do rozbiórki i budowlami Gmina może zastosować zwolnienie od podatku, wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, o ile przed sprzedażą nie zostaną podjęte prace rozbiórkowe. Ze zwolnienia będzie korzystała również dostawa działki, na której budynek i budowle są posadowione, stosownie do art. 29 ust. 5 ustawy.

Wobec powyższego, do sprzedaży ww. nieruchomości nie będzie miało zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

W związku z tym, iż Gmina we własnym stanowisku wskazała, iż można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy oraz zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, w świetle powyższego rozstrzygnięcia, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało je uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl