IPTPP4/443-482/12-2/OS - Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 października 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-482/12-2/OS Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2012 r. (data wpływu 12 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (występujący jako Partner) wspólnie z Województwem (Lider) zamierza aplikować o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, na realizację projektu pn. "...", w ramach Działania IV.2 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Realizacja zaplanowanego projektu wynika m.in. ze Strategii Rozwoju Województwa na lata 2007-2020, w zakresie celu: Budowa społeczeństwa informacyjnego. Inwestycja zapewni powszechny dostęp do infrastruktury i usług elektronicznych w szkołach. Projekt realizuje cele poprzez zakup sprzętu umożliwiającego korzystanie z nowoczesnych aplikacji oraz uruchomienie na stworzonej platformie edukacyjnej z zasobami multimedialnymi elektronicznych usług, z których skorzystają m.in. nauczyciele, uczniowie i ich rodzice.

Przedmiotem projektu "...." jest inwestycja polegająca na stworzeniu infrastruktury społeczeństwa informacyjnego w zakresie usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną oraz zintegrowanego, kompleksowego systemu edukacyjnego, wspomagającego zarządzanie oraz procesy dydaktyczne w ok. 200 placówkach oświatowych (szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych) oraz 7 instytucjach kulturalno-oświatowych z obszaru województwa - partnerów projektu, systemów wspomagających zarządzanie oświatą w jednostkach samorządu terytorialnego oraz systemu edukacyjnego, wspomagającego procesy dydaktyczne na poziomie województwa. System ten będzie eksploatowany indywidualnie przez Partnerów oraz w części regionalnej poprzez wspólne wykorzystanie systemów zarządzanych przez Lidera projektu. Liderem projektu - beneficjentem aplikującym o wsparcie finansowe ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego jest Województwo. Głównym celem podejmowanego projektu jest rozwój systemu oświatowego opartego o elektroniczne usługi edukacyjne. Dzięki realizacji inwestycji pracownicy administracyjni, nauczyciele, uczniowie itd. ww. placówek uzyskają dostęp do nowoczesnych technik informacyjnych i komunikacyjnych wspomagających zarządzanie procesem edukacyjnym oraz oświatą, w tym ułatwiających planowanie, monitorowanie, a przede wszystkim usprawniających proces decyzyjny i realizowanie zadań. Wdrożenie elektronicznych systemów informatycznych, m.in. portalu informacji oświatowej, systemu zarządzania informacją o uczniu, zwiększy skuteczność, jakość i wydajność codziennych zadań i obowiązków pracowniczych. W ramach ww. projektu planuje się m.in.: zakup sprzętu i oprogramowania, przeprowadzenie szkoleń (dot. Lidera i Partnerów), zakup aplikacji do świadczenia e-usług w zakresie edukacji, doposażenie centralnej serwerowni Lidera, promocja projektu (dot. Lidera).

Lider projektu działa na rzecz i w imieniu Partnera, organizując m.in. wspólny przetarg (razem z Partnerami), na wyłonienie Wykonawcy. W ogłoszeniu postępowania jako Zamawiający byliby: Województwo oraz wszyscy Partnerzy zaangażowani w realizację projektu. Wybrana w drodze przetargu nieograniczonego firma, po wykonaniu danego zadania opisanego w SIWZ, wystawi faktury: dla Lidera (w części dot. Lidera) oraz dla każdego Partnera z osobna (w części dot. Partnera-ilu Partnerów tyle faktur). Na fakturze wskazana będzie nazwa towaru oraz ilość, zgodnie z umową partnerską, a także wartość jednostkowa wskazana w ofercie Wykonawcy. Dane ilościowe do każdej faktury wystawionej na Partnera przekaże Lider w zestawieniu zbiorczym. Wobec powyższego Partner nie będzie przekazywał Liderowi żadnych pieniędzy, a w postępowaniu PZP wszyscy Partnerzy będą występowali wraz z Liderem, tzn. przetarg ogłoszony zostanie przez Lidera jako Zamawiającego realizującego postępowanie w partnerstwie. Wyłoniony Wykonawca dla każdego Partnera z osobna będzie wystawiał fakturę, za którą Partner będzie płacił. Dofinansowanie projektu (85%) w części dotyczącej danego Partnera będzie przekazywane przez Lidera (po otrzymaniu środków z RPO), na wyodrębnione dla projektu konta, prowadzone przez Partnera. Zapłata za fakturę po stronie Partnera będzie stanowiła dofinansowanie przekazane przez Instytucję Zarządzającą za pośrednictwem Lidera oraz wkład własny Partnera. W związku z powyższym towary i usługi zakupione w ramach projektu zgodnie z umową partnerską zostaną przekazane bezpośrednio Partnerowi przez Wykonawcę za pośrednictwem faktury.

Projekt pn. "..." będzie realizowany ze środków RPO z budżetu Województwa oraz z budżetu jst (parterów projektu). Realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (w rozumieniu art. 86 ustawy z dn. 11.03.2004 o podatku od towarów i usług), albowiem przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest projektem generującym dochód. Wnioskodawca nie będzie uzyskiwała profitów związanych z wdrożonymi usługami, ani z zakupionego na rzecz placówek oświatowych i jst sprzętu i oprogramowania. Zainteresowany jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarowi usług. Projekt w rozumieniu art. 55 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 nie generuje dochodu, ponieważ nie jest związany z jakąkolwiek operacją obejmującą inwestycję w infrastrukturę, korzystanie z której podlega opłatom ponoszonym bezpośrednio przez korzystających lub jakąkolwiek operację pociągającą za sobą dzierżawę gruntu, najem budynków, sprzedaż gruntu lub budynków ani jakiekolwiek inne odpłatne świadczenia usług. W związku z tym zostało uznane, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawna możliwość odzyskania podatku naliczonego w fakturach wystawianych w związku z zamówionymi w toku realizacji wyżej opisanego projektu dostaw i usług. Ponadto należy nadmienić, iż zakupy towarów i usług nabywane w ramach projektu są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy oraz Partnerów projektu, każdemu z osobna.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zostało poprawnie założone, że Wnioskodawca nie będzie miał prawnej możliwości odzyskania poniesionych kosztów w postaci podatku od towarów i usług (VAT), w rozumieniu art. 86 ustawy z dn. 11.03.2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w związku z realizacją projektu "....".

Zdaniem Wnioskodawcy, opisany wyżej projekt będzie stanowił realizację zadań własnych Gminy w rozumieniu art. 7 ust. 1, art. 10 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Wnioskodawca nie będzie wykonywał żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT związanych z opisaną wyżej inwestycją. Wobec powyższego Gminie nie przysługuje prawna możliwość odzyskania podatku naliczonego w fakturach wystawionych w związku z zamówionymi w toku realizacji wyżej opisanego projektu dostawami i usługami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel,

Artykuł 8 ust. 1 stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 lub świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (występujący jako Partner) wspólnie z Województwem (Lider) zamierza aplikować o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, na realizację projektu pn. "...", w ramach Działania IV.2 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Realizacja zaplanowanego projektu wynika m.in. ze Strategii Rozwoju Województwa na lata 2007-2020, w zakresie celu: Budowa społeczeństwa informacyjnego. Inwestycja zapewni powszechny dostęp co infrastruktury i usług elektronicznych w szkołach.

Lider projektu działa na rzecz i w imieniu Partnera, organizując m.in. wspólny przetarg (razem z Partnerami), na wyłonienie Wykonawcy. W ogłoszeniu postępowania jako Zamawiający byliby: Województwo oraz wszyscy Partnerzy zaangażowani w realizację projektu. Wybrana w drodze przetargu nieograniczonego firma, po wykonaniu danego zadania opisanego w SIWZ, wystawi faktury: dla Lidera (w części dot. Lidera) oraz dla każdego Partnera z osobna (w części dot. Partnera-ilu Partnerów tyle faktur). Na fakturze wskazana będzie nazwa towaru oraz ilość, zgodnie z umową partnerską, a także wartość jednostkowa wskazana w ofercie Wykonawcy. Dane ilościowe do każdej faktury wystawionej na Partnera przekaże Lider w zestawieniu zbiorczym. Wobec powyższego Partner nie będzie przekazywał Liderowi żadnych pieniędzy, a w postępowaniu PZP wszyscy Partnerzy będą występowali wraz z Liderem, tzn. przetarg ogłoszony zostanie przez Lidera jako Zamawiającego realizującego postępowanie w partnerstwie. Wyłoniony Wykonawca dla każdego Partnera z osobna będzie wystawiał fakturę, za którą Partner będzie płacił. Dofinansowanie projektu (85%) w części dotyczącej danego Partnera będzie przekazywane przez Lidera (po otrzymaniu środków z RPO), na wyodrębnione dla projektu konta, prowadzone przez Partnera. Zapłata za fakturę po stronie Partnera będzie stanowiła dofinansowanie przekazane przez Instytucję Zarządzającą za pośrednictwem Lidera oraz wkład własny Partnera. W związku z powyższym towary i usługi zakupione w ramach projektu zgodnie z umową partnerską zostaną przekazane bezpośrednio Partnerowi przez Wykonawcę za pośrednictwem faktury.

Realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zainteresowany jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarowi usług. Ponadto należy nadmienić, iż zakupy towarów i usług nabywane w ramach projektu są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy oraz Partnerów projektu, każdemu z osobna.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie więc zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przedmiotowej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego realizując zadanie będące przedmiotem pytania wykonuje zadania własne, a towary i usługi nabyte w ramach jego realizacji nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawca z tego tytułu nie będzie miał prawa do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ efekty projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl