IPTPP4/443-462/12-5/OS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 października 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-462/12-5/OS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2012 r. (data wpływu 6 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 września 2012 r. (data wpływu 21 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur w związku z realizacją projektu pn. "..." oraz w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wpłat mieszkańców w wyniku zawartej umowy cywilnoprawnej.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 września 2012 r. (data wpływu 21 września 2012 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca zamierza wystąpić z wnioskiem aplikacyjnym o środki unijne w ramach II Priorytetu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Działanie II.10. "Odnawialne źródła energii" na realizację projektu inwestycyjnego pod nazwą "...".

Projekt obejmuje zakup i instalację zestawów kolektorów słonecznych w indywidualnych gospodarstwach domowych mieszkańców gminy.

Gmina zabezpieczy realizację celu projektu polegającą na wyłonieniu zgodnie z przepisami Prawo zamówień publicznych wykonawcy zestawów kolektorów słonecznych, ustali harmonogram realizacji prac instalacyjnych, będzie sprawować bieżący nadzór inwestorski nad przebiegiem prac, przeprowadzi odbiory końcowe oraz dokona rozliczenia finansowego projektu.

Po zakończeniu prac instalacyjnych, sprzęt i urządzenia wchodzące w skład zestawu kolektora słonecznego pozostają własnością Gminy przez cały czas trwania projektu tj. minimum 5 lat, licząc od dnia zatwierdzenia końcowego raportu z realizacji projektu. Po upływie tego okresu całość zestawu kolektora słonecznego przejdzie na własność właściciela danej nieruchomości. Forma w jakiej nastąpi przeniesienie prawa własności zostanie uregulowana odrębną umową.

Projekt będzie sfinansowany środkami pochodzącymi z budżetu Gminy, środków mieszkańców Gminy oraz dotacją celową Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług przeznaczonych dla realizacji projektu będą wystawiane na Gminę.

Pomiędzy Gminą a właścicielami nieruchomości zostały zawarte w 2011 r. umowy cywilnoprawne dotyczące wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych związanych z montażem zestawu kolektora słonecznego.

W zawartej umowie właściciel zobowiązał się do wniesienia wkładu własnego za szacunkowy koszt wykonania dokumentacji oraz kwotę stanowiącą co najmniej 15% nie więcej niż 25% całkowitej wartości indywidualnego zestawu kolektora słonecznego łącznie z kosztami dokumentacji w terminie 14 dni od wezwania przez gminę na podany rachunek bankowy. Niedokonanie wpłaty przez właściciela jest równoznaczne z rezygnacją udziału w projekcie.

W przypadku rezygnacji z projektu Właściciel zobowiązuje się do wskazania innego właściciela nieruchomości spełniającego warunki niniejszej umowy.

W przypadku dokonania wpłaty i niezrealizowania projektu dokonane wpłaty na rzecz Gminy zostaną niezwłocznie zwrócone przez Gminę na konto uczestnika projektu.

Umowa ulega rozwiązaniu ze skutkiem natychmiastowym, gdy Gmina nie uzyska pozytywnego wyniku na etapie oceny formalnej lub merytorycznej wniosku aplikacyjnego złożonego w ramach RPO Woj. oraz gdy nie dojdzie do podpisania umowy o dofinansowanie przedsięwzięcia.

W przypadku odstąpienia od realizacji zadania, wykonana dokumentacja budowlana zostanie przekazana uczestnikowi jako rekompensata za dokonany przez niego wkład finansowy.

Z umów zawartych z właścicielami nieruchomości wynika, że osoby te będą zobowiązane do przeprowadzania we własnym zakresie i na własny koszt przeglądów serwisowych oraz do ponoszenia kosztów niezbędnych do utrzymania całego zestawu do prawidłowej eksploatacji kolektorów w okresie 5 lat od dnia zakończenia projektu.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z realizacją projektu "..." nabyte towary i usługi będą służyły tylko czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Po stronie gminy dojdzie do odpłatnej dostawy towarów i usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o pod. VAT, realizowanej na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Realizacja przedmiotowego projektu należy do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), art. 403 ust. 2 w związku z art. 400a ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur w związku z realizacją powyższego zadania inwestycyjnego realizowanego w ramach RPO Woj....

Zdaniem Wnioskodawcy, planowany projekt "..." należy do zadań własnych gminy wynikających z art,7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 403 ustawy - Prawo Ochrony Środowiska (finansowanie przedsięwzięć związanych z ochroną środowiska a także wspomaganie wykorzystania lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz wprowadzania bardziej przyjaznych dla środowiska nośników energii).

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 1 2 Rozporządzenia Min. Finansów z 24 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jedn. samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W analizowanym przypadku Gmina nie będzie objęta tym zwolnieniem, będzie występować w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a realizowana odpłatna dostawa towarów i usług podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o pod. od towarów i usług przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z zawartymi umowami po zakończeniu prac instalacyjnych, sprzęt i urządzenia wchodzące w skład zestawu kolektora słonecznego pozostaną własnością Gminy, a po upływie minimum 5 lat nastąpi przeniesienie prawa własności na rzecz uczestnika projektu. Z chwilą wydania zestawu kolektora słonecznego dana osoba będzie dysponowała towarem jak właściciel i zobowiązana będzie do przeglądów serwisowych oraz ponoszenia wszelkich kosztów niezbędnych do utrzymania całego zestawu do prawidłowej eksploatacji).

Z tytułu uczestnictwa w realizacji projektu uczestnicy projektu są zobowiązani do wniesienia wkładu własnego. W związku z tym należy uznać, że zaistnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonaną płatnością a świadczeniem na rzecz uczestnika projektu. Odpłatna czynność zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Aby przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego muszą być spełnione dwa warunki; odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Ze względu na związek poniesionych wydatków na realizację projektu z wykonywaniem czynności opodatkowanych (odpłatne umowy cywilnoprawne), Gminie będzie przysługiwało w całości prawo do odliczenia podatku naliczonego od otrzymanych faktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) wynika, że zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty między innymi w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca, będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, zamierza wystąpić z wnioskiem aplikacyjnym o środki unijne w ramach II Priorytetu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Działanie II.10. "Odnawialne źródła energii" na realizację projektu inwestycyjnego pod nazwą "...". Projekt obejmuje zakup i instalację zestawów kolektorów słonecznych w indywidualnych gospodarstwach domowych mieszkańców gminy. Gmina zabezpieczy realizację celu projektu polegającą na wyłonieniu zgodnie z przepisami Prawo zamówień publicznych wykonawcy zestawów kolektorów słonecznych, ustali harmonogram realizacji prac instalacyjnych, będzie sprawować bieżący nadzór inwestorski nad przebiegiem prac, przeprowadzi odbiory końcowe oraz dokona rozliczenia finansowego projektu. Po zakończeniu prac instalacyjnych, sprzęt i urządzenia wchodzące w skład zestawu kolektora słonecznego pozostają własnością Gminy przez cały czas trwania projektu tj. minimum 5 lat, licząc od dnia zatwierdzenia końcowego raportu z realizacji projektu. Po upływie tego okresu całość zestawu kolektora słonecznego przejdzie na własność właściciela danej nieruchomości. Forma w jakiej nastąpi przeniesienie prawa własności zostanie uregulowana odrębną umową. Projekt będzie sfinansowany środkami pochodzącymi z budżetu Gminy, środków mieszkańców Gminy oraz dotacją celową Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług przeznaczonych dla realizacji projektu będą wystawiane na Gminę. Pomiędzy Gminą a właścicielami nieruchomości zostały zawarte w 2011 r. umowy cywilnoprawne dotyczące wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych związanych z montażem zestawu kolektora słonecznego. W zawartej umowie właściciel zobowiązał się do wniesienia wkładu własnego za szacunkowy koszt wykonania dokumentacji oraz kwotę stanowiącą co najmniej 15% nie więcej niż 25% całkowitej wartości indywidualnego zestawu kolektora słonecznego łącznie z kosztami dokumentacji w terminie 14 dni od wezwania przez gminę na podany rachunek bankowy. Niedokonanie wpłaty przez właściciela jest równoznaczne z rezygnacją udziału w projekcie. Z umów zawartych z właścicielami nieruchomości wynika, że osoby te będą zobowiązane do przeprowadzania we własnym zakresie i na własny koszt przeglądów serwisowych oraz do ponoszenia kosztów niezbędnych do utrzymania całego zestawu do prawidłowej eksploatacji kolektorów w okresie 5 lat od dnia zakończenia projektu. W związku z realizacją projektu "..." nabyte towary i usługi będą służyły tylko czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W wyżej powołanym przepisie mowa jest o czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do rozporządzania rzeczą jak właściciel (prawo do wyzbycia się, obciążania, korzystania z nabytych rzeczy). Chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym.

Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W rozpatrywanej sprawie - niezależnie od faktu, iż Wnioskodawca przez okres 5 lat pozostawać będzie właścicielem ww. instalacji solarnej na gruncie prawa cywilnego - nastąpi wydanie przedmiotu transakcji na rzecz innego podmiotu będącego uczestnikiem programu, który od tego momentu dysponować będzie instalacją solarną jak właściciel.

Jak już uprzednio wyjaśniono, nie należy bowiem utożsamiać czynności cywilnoprawnej przenoszącej prawo własności z dostawą towarów w rozumieniu prawa podatkowego (ustawy o podatku od towarów i usług), gdyż z chwilą wydania towaru (instalacji solarnej) uczestnik programu dysponował będzie tym towarem jak właściciel, czyli władał nim w sensie ekonomicznym. Dana osoba fizyczna rozporządzając ww. towarem nie tylko będzie czerpała korzyści w postaci przysporzenia swego majątku, czy też korzyści ekonomiczne wynikające z faktu posiadania ww. instalacji, ale również winna zapewnić niezbędną dbałość o utrzymanie instalacji solarnej w należytym stanie.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż z chwilą faktycznego wydania ww. instalacji solarnej nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania tym towarem jak właściciel na rzecz uczestnika programu, tym samym uznać należy, iż dojdzie do dostawy towarów w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze opis sprawy należy zauważyć, iż w przypadku montażu kolektorów słonecznych na nieruchomościach mieszkańców, wpłaty poniosą wyłącznie osoby fizyczne, które następnie korzystać będą - jako uczestnicy programu - z instalacji solarnej. W sprawie będącej przedmiotem rozstrzygnięcia mamy zatem do czynienia z sytuacją, w której pomiędzy stronami zaistnieje więź o charakterze zobowiązaniowym. Tym samym, wnoszone wpłaty będą niczym innym jak zaliczką na poczet przyszłej dostawy towarów dokonywanej przez Wnioskodawcę.

W przedmiotowej sprawie stwierdzić zatem należy, iż Wnioskodawca z tytułu czynności, do wykonania których zobowiązał się na podstawie umów cywilnoprawnych z mieszkańcami, jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a czynności te stanowić będą odpłatną dostawę towarów oraz odpłatne świadczenie usług, które - zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT i na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. nie będą korzystać ze zwolnienia.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na nieruchomościach mieszkańców będą spełnione, gdyż Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą służyły czynnościom opodatkowanym tym podatkiem.

Tym samym Zainteresowany będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur w związku z realizacją projektu pn.: "....", pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur w związku z realizacją projektu pn. "...". Natomiast wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wpłat mieszkańców w wyniku zawartej umowy cywilnoprawnej został rozpatrzony interpretacją nr IPTPP4/443-462/12-6/OS.

Należy wskazać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - nie mogą być rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl