IPTPP4/443-456/13-2/ALN - Prawo ochotniczej straży pożarnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 września 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-456/13-2/ALN Prawo ochotniczej straży pożarnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2013 r. (data wpływu 1 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie Ochotnicza Straż Pożarna jest Stowarzyszeniem działającym na terenie Gminy i w regionie pomocy wzajemnej od 2001 r. Jest od 2011 r. organizacją pożytku publicznego realizującą swoje statutowe działania w zakresie: przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym, działania na rzecz ochrony środowiska, wspierania i upowszechniania kultury fizycznej, sportu, rekreacji i turystyki, organizacji i prowadzenia wypoczynku dzieci i młodzieży, działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnej, działalność na rzecz integracji i aktywizacji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, tworzenia miejsc do użytku publicznego np. ścieżek tematycznych, placów zabaw, miejsc rekreacji oraz obiektów sportowych, wyposażenie budynków pełniących funkcje rekreacyjne, sportowe i społeczno-kulturowe, kształtowanie obszarów o szczególnym znaczeniu dla zaspokojenia potrzeb społeczności lokalnej oraz szeroko rozumiane ratownictwo i ochrona ludności.

Stowarzyszenie w 2013-2014 r. realizuje operację pt. "" w ramach Programu (PROW 2007-2013) Działanie Odnowa i Rozwój Wsi. Działania te podejmowane są na podstawie umowy z dnia 8 luty 2013 r. podpisanej z Samorządem Województwa (w załączeniu). Do wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca złożył oświadczenie o kwalifikowalności VAT, w którym oświadczył, że nie może odzyskać kwoty podatku VAT zapłaconego w fakturach dotyczących realizacji operacji i jest to dla niego koszt kwalifikowalny. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa miesięcznych deklaracji VAT-7, nie prowadzi działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, więc nie może odzyskać podatku VAT wykazywanego w fakturach VAT.

Realizacja operacji polega na remoncie pomieszczeń strażnicy, który dotyczy wykonania robót remontowo-budowlanych polegających na wykonaniu wewnętrznej instalacji ogrzewania budynku i klimatyzacji sali spotkań, remoncie i wymianie stolarki okiennej i drzwiowej, wymiany posadzek w wewnątrz budynku, wymiany instalacji wodno-kanalizacyjnej oraz wykonanie izolacji cieplnej budynku i stropy. A także dostosowania pomieszczeń do prowadzenia świetlicy wiejskiej, w której będą odbywały się spotkania integracyjne, zajęcia tematyczne dla mieszkańców Gminy, organizowane będą szkolenia i kursu. Wyremontowane pomieszczenia będą służyły mieszkańcom gminy oraz prowadzenia działalności statutowej OSP.

Koszty realizowania projektu finansowane są przez Samorząd Województwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 oraz środków własnych Wnioskodawcy. Kosztem kwalifikowalnym jest również podatek VAT w przypadku kiedy beneficjent (Wnioskodawca) nie jest podatnikiem podatku VAT lub w przypadku kiedy beneficjent jest płatnikiem podatku VAT i nie ma możliwości odzyskania tego podatku.

Ochotnicza Straż Pożarna zaliczyła podatek zawarty w fakturach związanych z realizacją projektu jako koszt kwalifikowalny, ponieważ nie prowadzi działalności zarobkowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest czynnym zarejestrowanym podatkiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7 oraz przyznana pomoc w ramach PROGRAMU PROW nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych, ale do świadczenia usług zwolnionych z podatku. Wyremontowana i przebudowana strażnica będzie ogólnie dostępna dla wszystkich mieszkańców.

Ochotnicza Straż Pożarna nie wystawia faktur, ponieważ nie prowadzi działalności zarobkowej. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu zostaną wystawione na Wnioskodawcę tj. Ochotniczą Straż Pożarną. Wnioskodawca uznał podatek VAT jako koszt kwalifikowalny powyższego projektu.

Ochotnicza Straż Pożarna oczekuje rozstrzygnięcia w zakresie zaistniałego stanu faktycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług naliczanego od realizowanego projektu pt. "" w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku towarów i usług (Dz. U. 54, poz. 535, z późn.zm) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy (OSP) nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie może odzyskać zapłaconego w fakturach podatku VAT. Wnioskodawca nie prowadzi działalności zarobkowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i w związku z tym nie składa deklaracji VAT. Oznacza to, że przedmiotowy projekt nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych ale do świadczenia usług zwolnionych z podatku. W świetle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz powołanych przepisów należy uznać, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż brak jest bowiem związku nabywanych towarów i usług dla potrzeb przedmiotowego projektu ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy).

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pt.: "" w ramach Programu (PROW 2007-2013) Działanie Odnowa i Rozwój Wsi. Realizacja projektu polega na remoncie pomieszczeń strażnicy, który dotyczy wykonania robót remontowo-budowlanych polegających na wykonaniu wewnętrznej instalacji ogrzewania budynku i klimatyzacji sali spotkań, remoncie i wymianie stolarki okiennej i drzwiowej, wymianie posadzek wewnątrz budynku, wymianie instalacji wodno-kanalizacyjnej oraz wykonaniu izolacji cieplnej budynku i stropów, a także dostosowaniu pomieszczeń do prowadzenia świetlicy wiejskiej, w której będą odbywały się spotkania integracyjne, zajęcia tematyczne dla mieszkańców Gminy, organizowane będą szkolenia i kursy. Wnioskodawca nie prowadzi działalności zarobkowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Przyznana pomoc nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych, ale do świadczenia usług zwolnionych z podatku. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu zostaną wystawione na Wnioskodawcę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji zadania nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatnikiem VAT, a ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "", ponieważ jak wskazał Zainteresowany, wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl