IPTPP4/443-443/12-4/BM - Uznanie wypłaconej premii pieniężnej za czynność będącą poza zakresem u.p.t.u.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 października 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-443/12-4/BM Uznanie wypłaconej premii pieniężnej za czynność będącą poza zakresem u.p.t.u.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2012 r. (data wpływu 29 czerwca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 września 2012 r. (data wpływu 20 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wypłaconej premii pieniężnej za czynność będącą poza zakresem ustawy o VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wypłaconej premii pieniężnej za czynność będącą poza zakresem ustawy o VAT oraz udokumentowania jej notą księgową.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 września 2012 r. (data wpływu 20 września 2012 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką zajmującą się sprzedażą płytek ceramicznych. Zamierza zawrzeć umowę ze swoimi odbiorcami, z których będzie wynikało, że po zrealizowaniu określonego w umowie poziomu zakupów, kontrahentowi zostanie przyznana premia pieniężna (bonus). Wysokość przyznanej premii pieniężnej (bonusa) będzie zmienna i zależna od ilości zakupionych towarów od Spółki. Premia pieniężna nie będzie związana z konkretnymi dostawami towarów, ale będzie rezultatem osiągniętego poziomu obrotów w poszczególnych miesiącach, kwartałach roku.

Przyznanie bonusa warunkowego dokumentowane będzie notą księgową wystawioną przez kontrahenta na podstawie informacji przekazanej przez Wnioskodawcę w ciągu 14 dni od dnia zakończenia okresu rozliczeniowego. Podstawą do naliczenia bonusa warunkowego będzie wartość sprzedaży netto zrealizowana w okresie rozliczeniowym. Dotychczasowe interpretacje organów skarbowych w temacie premii pieniężnych (bonusów) są zasadniczo odmienne. Spółka nie ma jasności, czy podlegają one podatkowi VAT, czy nie. W interpretacji z 17 września 2007 r. (nr 1401/PH-1/4407/14-46/07/KO) Dyrektor Warszawskiej Izby Skarbowej stwierdził, że "otrzymany przez stronę od kontrahenta bonus roczny za osiągnięcie odpowiedniego poziomu obrotów nie rodzi obowiązku podatkowego w VAT". Przekazanie bonusu należy dokumentować notą księgową. Z kolei w dniu 23 lipca 2007 r. Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego orzekł (nr I471/VUR2/443-27/07/MK), że "przyznawana stronie premia pieniężna nie jest powiązana z żadną konkretną transakcją, więc nie spełnia funkcji rabatu. Podlega ona opodatkowaniu stawką 22% i powinna być dokumentowana fakturą VAT. Pismo Ministra Finansów z 30 grudnia 2004 r. (nr PP381/21222/2004/AP/4026) traktuje z kolei premie pieniężne jako rabaty lub jako zapłatę za usługę. Generalnie w tej materii toczy się spór pomiędzy podatnikami, stanowiskiem Ministra Finansów a Sądami, które w tej kwestii orzekają. Spór sprowadza się do tego, czy np.: wypłacana premia pieniężna, za osiągnięty w danym okresie obrót może być przyporządkowana do konkretnej dostawy - wówczas ta stanowi rabat obniżający obrót (dokumentowany fakturą korygującą).

Jeżeli jednak kwoty wypłaconej premii nie da się przyporządkować do konkretnych dostaw w konsekwencji premia nie stanowi rabatu w rozumieniu ustawy o VAT. Wówczas wypłacana premia pozostaje poza zakresem ustawy o VAT i winna być dokumentowana notą księgową.

Również stanowisko Sądów w tym temacie pozostaje niejednolite czego przykładem są wyroki NSA uznające premię pieniężną z tytułu osiągniętego pułapu obrotów za rabat (wyrok z dnia 18 maja 2011 r. Sygnatura akt I FSK 783/10), a także odrzucające przyjęcie takiej interpretacji i uznające wypłacane premie pieniężne (bonusy) jako zdarzenia gospodarcze pozostające poza zakresem ustawy o VAT (wyrok z dnia 31 sierpnia 2011 r., sygnatura akt I FSK 1202/10).

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Przyznanie premii nie jest związane ze świadczeniem przez kontrahenta żadnych dodatkowych usług jak usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym ani nie jest uzależnione od posiadania pełnego asortymentu towarów Wnioskodawcy. Wypłata premii pieniężnej nie jest uzależniona od spełnienia przez kontrahenta żadnych innych dodatkowych warunków jak np. odpowiednia ekspozycja towarów, reklama tych towarów. Wypłacane premie uzależnione są od zrealizowania przez kontrahentów w danym okresie rozliczeniowym obrotu handlowego netto wg ściśle określonych progów ich wartości tj. im wyższa wartość obrotów, tym wyższa premia (wyższy procent). Progi wartościowe i procenty ustalane są różnie w zależności od zakupu poszczególnych marek towarowych. Z tym, że premia wypłacana jest tylko za realizacją obrotów wybranych marek (nie za wszystkie).

Podstawą wypłacania premii pieniężnej kontrahentowi jest wyłącznie zrealizowanie określonego poziomu zakupów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przyznana kontrahentowi premia pieniężna (bonus) za zrealizowanie zgodnie z umową odpowiedniego poziomu zakupów (obrotów) w Spółce powinna być traktowana jako czynność będąca poza zakresem ustawy o VAT i winna być dokumentowana notą księgową. Podmiotem wystawiającym notę księgową (obciążeniową) będzie kontrahent dokonujący zakupów, na podstawie zestawienia przedstawiającego osiągnięty w danym okresie poziom obrotu.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sprecyzowanym w piśmie z dnia 19 września 2012 r.), przyznanie zgodnie z umową premii pieniężnej (bonusa warunkowego) kontrahentom stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT i w związku z tym powinna być dokumentowana notą księgową. Przedstawione przez Spółkę zdarzenie przyszłe jakim jest przyznanie premii pieniężnej (bonusa) za zrealizowany przez kontrahenta poziom obrotów, przy czym przyznanie premii pieniężnej nie jest związane ze spełnieniem żadnych dodatkowych warunków lub świadczeń - nie wypełnia definicji dostawy towarów ani świadczenia usług. W związku z powyższym Spółka prezentuje stanowisko że przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Zgodnie z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego (§ 13 ust. 2 rozporządzenia).

W myśl § 13 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1-2;

3.

okres do którego odnosi się udzielany rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, jest spółką zajmującą się sprzedażą płytek ceramicznych. Zamierza zawrzeć umowę ze swoimi odbiorcami, z których będzie wynikało, że po zrealizowaniu określonego w umowie poziomu zakupów, kontrahentowi zostanie przyznana premia pieniężna (bonus). Wysokość przyznanej premii pieniężnej (bonusa) będzie zmienna i zależna od ilości zakupionych towarów od Spółki. Premia pieniężna nie będzie związana z konkretnymi dostawami towarów, ale będzie rezultatem osiągniętego poziomu obrotów w poszczególnych miesiącach, kwartałach roku.

Przyznanie premii nie jest związane ze świadczeniem przez kontrahenta żadnych dodatkowych usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, nie jest też uzależnione od posiadania pełnego asortymentu towarów Wnioskodawcy. Wypłata premii pieniężnej nie jest uzależniona od spełnienia przez kontrahenta żadnych innych dodatkowych warunków, jak np. odpowiednia ekspozycja towarów, reklama tych towarów. Wypłacane premie uzależnione są od zrealizowania przez kontrahentów w danym okresie rozliczeniowym obrotu handlowego netto wg ściśle określonych progów ich wartości tj. im wyższa wartość obrotów, tym wyższa premia (wyższy procent). Progi wartościowe i procenty ustalane są różnie w zależności od zakupu poszczególnych marek towarowych. Z tym, że premia wypłacana jest tylko za realizację obrotów wybranych marek (nie za wszystkie).

Podstawą wypłacania premii pieniężnej kontrahentowi jest wyłącznie zrealizowanie określonego poziomu zakupów.

Jak wynika z wniosku, oprócz dokonywania przez kontrahentów zakupu określonej wartości towarów (w poszczególnych miesiącach, kwartałach roku) Wnioskodawca nie oczekuje od kontrahentów żadnych dodatkowych czynności, od których uzależniona byłaby wypłata przedmiotowej premii pieniężnej.

Tym samym, przyznawanie premii pieniężnej odbiorcy nie będzie w żaden sposób związane z uzyskaniem świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać dobrowolnego dokonywania zakupów. Czynności takie nie mieszczą się w pojęciu dostawy towarów. Nie można także powiedzieć, że pomiędzy stronami umowy, poza transakcją kupna - sprzedaży towarów, ma miejsce świadczenie usług dokonywane przez kontrahentów na rzecz Wnioskodawcy.

Zatem udzielenie premii pieniężnej nie stanowi wynagrodzenia za dokonane przez kontrahentów zakupy towarów ani za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tut. Organ nie zgadza się ze stwierdzeniem Wnioskodawcy, że premia nie będzie związana z konkretnymi dostawami towarów. Bowiem obrót uprawniający do wypłaty premii ustalany jest na podstawie wielkości zrealizowanych zakupów (w miesiącu, kwartale) na podstawie konkretnych faktur, poprzez ich zsumowanie, które Wnioskodawca wystawia na rzecz kontrahenta dokumentując dokonane dostawy towarów. Oznacza to, iż Zainteresowany jest w stanie ustalić, jakich faktur dotyczy przyznana premia, a w konsekwencji także jakich towarów dotyczą te faktury.

Tym samym, skoro istnieje możliwość powiązania przedmiotowych premii z konkretnymi fakturami (dostawami) winny być one traktowane jako rabaty, o których mowa w cyt. wyżej art. 29 ust. 4 ustawy. Należy zauważyć, iż obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy jest kwota należna z tytułu sprzedaży i obejmuje ona całość świadczenia należnego od nabywcy. Udzielona przez Wnioskodawcę premia obniża wartość nabytego wcześniej przez kontrahenta towaru. Zatem wypłacana przez Wnioskodawcę premia pieniężna stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw w danym okresie rozliczeniowym, udokumentowanych poszczególnymi fakturami VAT - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania i powinna być udokumentowana wystawioną przez Wnioskodawcę fakturą korygującą.

Reasumując należy uznać, że przyznanie i wypłacenie przez Wnioskodawcę premii nabywcom towarów, w związku z osiągnięciem przez nich określonego poziomu zakupów w danym okresie rozliczeniowym nie stanowi odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednak wypłacana premia pieniężna stanowi w istocie rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, obniżający wartość konkretnych dostaw w danym okresie rozliczeniowym, zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem udzielenie premii pieniężnej - stanowiącej w istocie udzielenie rabatu, który w konsekwencji obniża podstawę opodatkowania - będzie podlegać regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług.

Udzielenie premii (rabatu) winno być udokumentowane fakturą korygującą wystawioną przez Wnioskodawcę.

Niniejsza interpretacja została wydana w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i nie wywołuje żadnych skutków dla kontrahentów Zainteresowanego. Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretacją indywidualną).

Należy podkreślić, iż Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) w swoim rozdziale III określa zamknięty katalog źródeł prawa powszechnie obowiązującego. Nie przewiduje on takiej mocy dla orzecznictwa sądowego, w tym orzecznictwa sądów administracyjnych (w Polsce nie obowiązuje system precedensów sądowych). W związku z powyższym, nie negując takiego orzecznictwa, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca wyroków zamyka się w obrębie spraw, w których zostały wydane.

W odniesieniu natomiast do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy stwierdzić, iż rozstrzygnięcia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, iż niniejsza interpretacja dotyczy uznania wypłaconej premii pieniężnej za czynność będącą poza zakresem ustawy o VAT. W zakresie udokumentowania udzielonej premii notą księgową wystawioną przez kontrahenta wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w...., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl