IPTPP4/443-423/13-4/MK - Obowiązek ewidencjonowania obrotów ze sprzedaży własnych produktów rolnych przy użyciu kasy fiskalnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 września 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-423/13-4/MK Obowiązek ewidencjonowania obrotów ze sprzedaży własnych produktów rolnych przy użyciu kasy fiskalnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2013 r. (data wpływu 21 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 sierpnia 2013 r. (data wpływu 29 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej obrotów ze sprzedaży własnych produktów rolnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej obrotów ze sprzedaży własnych produktów rolnych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 sierpnia 2013 r. w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym. Zainteresowany posiada własną produkcję rolną typu: drzewka owocowe i ozdobne, krzewy owocowe i ozdobne, kwiaty, byliny.

Oprócz tego Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod własnym nazwiskiem (regon...) dotyczącą handlu: ziemią, narzędziami, nasionami, doniczkami, chemią.

Od dnia... sprzedaż na rzecz osób fizycznych Wnioskodawca zaczął rejestrować na kasie fiskalnej (sprzedaż z działalności gospodarczej).

W punkcie handlowym, gdzie Zainteresowany dokonuje sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, są wystawione również produkty pochodzące z własnej produkcji rolnej.

Dnia... pracownik Wnioskodawcy sprzedał wierzbę pochodzącą z własnej produkcji rolnej Wnioskodawcy. Transakcji tej nie rejestrował na kasie fiskalnej. Był przy tym obecny urzędnik UKS, który stwierdził że cała sprzedaż na osobę fizyczną powinna być nabita na kasę i ukarał Zainteresowanego mandatem karnym w wysokości 160 zł.

Wobec Wnioskodawcy w dniu dokonania powyższej transakcji oraz w dniu złożenia wniosku o wydanie interpretacji nie toczyło się postępowanie podatkowe, ani kontrola podatkowa czy postepowanie kontrolne organu kontroli skarbowej. Przedmiotowa sprawa nigdy też nie została wcześniej rozstrzygnięta w decyzji, ani postępowaniu organu podatkowego (organu kontroli skarbowej).

W dniu... urzędnik UKS "udawał" klienta. Gdy została sprzedana wierzba pochodząca z własnej produkcji rolnej Wnioskodawcy, klientowi stojącemu przed urzędnikiem UKS, ten stwierdził nieprawidłowość. Urzędnik z UKS ujawniając się pokazał swój identyfikator.

Urzędnik UKS poinformował Wnioskodawcę ustnie, że cała sprzedaż dokonywana na rzecz osób fizycznych powinna być nabijana na kasę i wręczył Wnioskodawcy mandat.

Od urzędnika z UKS żadnych innych dokumentów Wnioskodawca nie otrzymał (żadnego wniosku, ani decyzji tylko mandat karny i ustną dyspozycję dotyczącą nabijania całej sprzedaży na kasę).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy Wnioskodawca powinien rejestrować na kasie fiskalnej całą sprzedaż czyli zarówno z działalności gospodarczej jak i sprzedaż własnych produktów rolnych... (dot. sprzedaży na rzecz osób fizycznych)

2. Czy Wnioskodawca powinien rozgraniczać handel produktami pochodzącymi z własnej uprawy rolnej od sprzedaży z działalności gospodarczej i rejestrować na kasie fiskalnej tylko sprzedaż z działalności gospodarczej na rzecz osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, na kasie fiskalnej powinien rejestrować tylko i wyłącznie sprzedaż na rzecz osób fizycznych produktów zakupionych w celach handlowych do prowadzonej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca nie jest zgłoszony do podatku VAT gdyż nie przekroczył wartości sprzedaży 150 000 zł w roku poprzednim.

Jako rolnik ryczałtowy (art. 2 pkt 19 ustawy o VAT) Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy.

Wnioskodawca korzysta też ze zwolnienia z obowiązków wyszczególnionych w art. 117 ustawy o VAT.

Dlatego Wnioskodawca uważa, że sprzedaż produktów rolnych pochodzących z własnej uprawy rolniczej nie powinna być rejestrowana na kasie fiskalnej.

Stanowisko swoje Wnioskodawca opiera też na Interpretacji Indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 15 stycznia 2010 r. nr ITPP1/443-1043/09/AJ, która to stwierdza, iż rolnik ryczałtowy jest zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu przy pomocy kasy fiskalnej.

Ponadto w załączniku nr 1 poz. 48 do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej ustawodawca zwalnia z tego obowiązku dokonywane przez rolników ryczałtowych dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej produkcji.

Dlatego Wnioskodawca uważa, że działa prawidłowo. Handel towarami zakupionymi do prowadzenia działalności gospodarczej (donice, nawozy, chemia, ziemia, narzędzia, nasiona itp.), jeżeli dotyczy osób fizycznych w całości nabija na kasę fiskalną. Nie rejestruje natomiast sprzedaży własnych upraw rolnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przepis art. 2 pkt 15 stanowi, że przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych - art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ww. ustawy rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Z art. 43 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy wynika, że zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Z przywołanych przepisów wynika, że zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter mieszany, tj. przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w wyraźnie wskazanym zakresie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Ponadto innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawnia go do zwolnienia przedmiotowego, np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż z własnej produkcji również podlegać będzie co do zasady opodatkowaniu, z możliwością skorzystania w tym zakresie ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy.

Z treści art. 109 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

Z kolei w myśl art. 109 ust. 3 podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym, w przedmiotowym zakresie obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W tym miejscu należy wskazać, że w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w części II w poz. 48 zostały wymienione dokonywane przez rolników ryczałtowych dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczących usługi rolnicze, korzystających ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Według § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2012 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Natomiast w myśl art. 117 ustawy, rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:

1.

wystawiania faktur, o których mowa w art. 106;

2.

prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;

3.

składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1;

4.

dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym prowadzącym własną produkcję rolną typu: drzewka owocowe i ozdobne, krzewy owocowe i ozdobne, kwiaty i byliny. Ponadto Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na handlu ziemią, narzędziami, nasionami, doniczkami, chemią.

Od dnia 1 marca 2013 r. sprzedaż na rzecz osób fizycznych Wnioskodawca zaczął rejestrować na kasie fiskalnej.

W punkcie handlowym, gdzie Wnioskodawca dokonuje sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej posiada również wystawione produkty pochodzące z własnej produkcji, których sprzedaż nie jest rejestrowana przy pomocy kasy fiskalnej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży własnych produktów rolnych.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego w odniesieniu do przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, dokonywanej w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej - o ile nie korzysta On w tym zakresie ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Natomiast - jak wynika z opisu sprawy - dokonywana przez Wnioskodawcę jako rolnika ryczałtowego sprzedaż artykułów rolnych pochodzących z własnego gospodarstwa rolnego korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. W tym też zakresie nie powstanie wobec Wnioskodawcy obowiązek prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów zgodnie z uregulowaniami zawartymi w cytowanym art. 117 ustawy. Zatem Wnioskodawca nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej obrotu z tytułu sprzedaży produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej (własnego gospodarstwa rolnego).

Niemniej jednak to na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek takiego zorganizowania sprzedaży, aby zarówno klient jak i organy podatkowe miały pewność jakiego pochodzenia towary są przedmiotem sprzedaży. Zatem Wnioskodawca powinien tak zorganizować sprzedaż aby nie było wątpliwości kiedy dokonuje dostawy produktów pochodzących z własnej produkcji rolnej, a kiedy przedmiotem dostawy są towary handlowe zakupione w celach handlowych.

Jak wskazano wyżej Wnioskodawca ma obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej z tytułu sprzedaży dokonywanej w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, a nie - jak wskazał Wnioskodawca - na rzecz osób fizycznych. Tym samym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy zauważyć, że powołana przez Wnioskodawcę interpretacja została wydana w indywidualnej sprawie, w której indywidualnie oceniano opis zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i stanowisko Wnioskodawcy. Powołana interpretacja nie stanowi źródła prawa i tut. Organ nie jest nią związany.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl