IPTPP4/443-409/14-4/BM - Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od należnego dotyczącego inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-409/14-4/BM Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od należnego dotyczącego inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2014 r. (data wpływu 3 czerwca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 lipca 2014 r. (data wpływu 16 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od należnego dotyczącego inwestycji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa odliczenia podatku VAT naliczonego od należnego dotyczącego inwestycji pn. "...".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 lipca 2014 r. (data wpływu 16 lipca 2014 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina stanowi wspólnotę samorządową mieszkańców jego terytorium i jest jednocześnie osobą prawną wykonującą zadania prawne z zakresu administracji publicznej, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Jednym z zadań, które realizuje jest projekt pn."...". Celem projektu jest podniesienie poziomu rozwoju społeczeństwa informacyjnego poprzez stworzenie warunków do powszechnego stosowania usług e-administracji oraz podniesienie potencjału instytucjonalnego JST. Zasadnicza część projektu dotyczy poprawy bezpieczeństwa sieci teleinformatycznych i systemów oraz wdrożenia systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów i Systemów Dziedzinowych w gminach i powiatach Województwa.

Projekt finansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (RPOW). Podmiotem odpowiedzialnym za przygotowywanie, realizację oraz jego rozliczenie jest Województwo. W celu realizacji Projektu pomiędzy Województwem, jako Liderem Partnerstwa, a Partnerami (tekst jedn.: gminami i powiatami), w tym Gminą X została zawarta umowa partnerska. Umowa ta opisuje realizację projektu partnerskiego w rozumieniu art. 28a ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.). Umowy zawarte z Partnerami stanowią, że Województwo działając w swoim imieniu i na swoją rzecz oraz w imieniu i rzecz Partnerów, wykonuje prawa i obowiązki beneficjenta Projektu, w tym m.in. przygotowuje dokumenty aplikacyjne i wdrożeniowe oraz występuje z wnioskiem o dofinasowanie, wykonuje obowiązki zamawiającego w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo o zamówieniach publicznych.

Część zadań w projekcie realizowanych jest bezpośrednio przez Gminę (Partnera), która dokonuje odbioru urządzeń komputerowych i pakietu programów dziedzinowych oraz wdrożenie tego pakietu. Sprzęt i oprogramowanie stają się własnością Gminy i Gmina ponosi koszty dostawy i montażu.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług od dnia 1 grudnia 2013 r. Gmina przystąpiła do realizacji zadania pod nazwą"..." w ramach zawartej umowy partnerskiej w ramach działania nr 2.2 Budowa infrastruktury społeczeństwa informacyjnego Regionalnego Programu Operacyjnego Gminy na lata 2007-2013. Wnioskodawca w złożonym wniosku, o wydanie interpretacji indywidualnej wskazał, że Gmina w ramach projektu finansuje samodzielnie dostawę sprzętu informatycznego i oprogramowania oraz wdrożenie pakietu systemowego. Za realizacje ww. zadania koszty z własnego budżetu, ponosiła bezpośrednio Gmina. Wszystkie faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach ww. zadań przez Gminę, będą wystawiane na Gminę. Gmina realizuje przede wszystkim zadania publiczne, nałożone odrębnymi przepisami, czynności te nie podlegają ustawie o VAT. Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zakupione w ramach Projektu towary i usługi będą wykorzystywanie do czynności niepodlegających bezpośrednio ustawie o VAT tj. działalności administracyjnej w ramach kompetencji. Gmina osiąga dochody z prowadzonych działalności, z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina ma możliwość odrębnego określenia kwot podatku naliczonego i należnego tj. wynikającego z prowadzonej działalności z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych. Potwierdzeniem tego stanu są składane deklaracje VAT-7. Przypisując realizowane zadania do konkretnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych z podatku VAT lub niepodlegających podatkowi VAT, gmina nie korzysta z proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054). W przypadku, gdy Wnioskodawca nie będzie mógł przypisać zadań do konkretnych czynności, wówczas przy obliczaniu podatku VAT zastosuje się proporcję, o której mowa powyżej. Realizowane w ramach projektu zadania należy do zadań własnych Wnioskodawcy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Gmina realizuje projekt""," zwany w niniejszym dokumencie również w skrócie Projektem.

W ramach projektu gmina będzie realizowała następujące zadania:

1. Podniesienie systemu bezpieczeństwa sieci (serwer + UPS + oprogramowanie + niezbędny sprzęt);

2. Dostawa programów dziedzinowych i niezbędny sprzęt.

Pakiet następujących programów dziedzinowych: Finanse i księgowość - księgowanie wszystkich operacji finansowych w zakresie księgowości; Budżet - Planowanie i realizacja budżetu; Kadry - zarządzanie danymi kadrowymi; Płace - naliczanie płac pracowników; faktury - zakładanie i utrzymanie w aktualnym stanie kartotek produktów sprzedawanych i kupowanych, wystawianie faktur sprzedaży, rejestrację faktur zakupu oraz sprzedaży. Generowanie deklaracji VAT 7; Kasa - obsługa pracy kasy; Środki trwałe - zarządzanie środkami trwałymi; Ewidencja ludności - obsługa prac komórek ewidencji ludności. Statystyki dla ewidencji ludności; Podatek od osób prawnych - podatek rolny, leśny, od nieruchomości od osób prawnych; Ewidencja podmiotów gospodarczych - rejestrowanie i ewidencja działalności gospodarczej; Podatek od środków transportu - ustalenie i naliczenie podatku od środków transportu; Dopłaty rolnicze do paliw; Urząd stanu cywilnego - prowadzenie obsługi aktów urodzenia, małżeństwa oraz zgonu; Opłaty - obsługa różnych opłat pobieranych przez urząd, a w szczególności opłat pobieranych w drodze inkasa oraz możliwości rozliczania inkasentów tych opłat; Opłaty za pas drogowy - wydawanie i rejestrowanie zezwoleń; Kontrahent - prowadzenie korekt kontrahentów; Podatek od osób fizycznych - naliczanie podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości w oparciu o stan posiadania podatnika - osoby fizycznej; Windykacja opłat i podatków; Dodatki mieszkaniowe - rejestrowanie gospodarstw domowych i wniosków dotyczących dodatku mieszkaniowego; Gospodarka nieruchomościami - umożliwia realizacje zadań wynikających z ustawy o gospodarce nieruchomościami; Koncesje alkoholowe - wydawanie zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych; Wyborcy - wspomaganie obsługi wyborów; Symulacje - wspomaganie planowania dochodów podatkowych w urzędzie do ustalenia stawek; Zaświadczania - wydawanie zaświadczeń, o wielkości i dochodowości.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 1 grudnia 2013 r. Gmina ubiega się o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, na realizację projektu pn. "...". Zadanie to będzie realizowane wspólnie z Urzędem Marszałkowskim. W ramach projektu gmina będzie realizowała następujące zadania:

1. Podniesienie systemu bezpieczeństwa sieci (serwer + UPS + oprogramowanie + niezbędny sprzęt).

2. Dostawa programów dziedzinowych i niezbędny sprzęt.

Celem nadrzędnym realizacji projektu jest podniesienie bezpieczeństwa sieci informatycznych, a także stworzenie nowoczesnego systemu wspomagającego zarządzanie jednostkami samorządowymi wraz z elektronicznym systemem obiegu dokumentów dla Urzędu Gminy.

Założenia projektu w pełni odpowiadają zmianom wprowadzonym przez ustawę o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne. Pozyskana w ramach projektu sieć, a także sprzęt komputerowy będą wykorzystywane do czynności niepodlegających bezpośrednio ustawie o podatku VAT, tj. do działalności administracyjnej w ramach kompetencji Gminy. Realizowana inwestycja nie będzie generować w przyszłości żadnych dochodów dla Gminy. Realizowane w ramach projektu zadanie jest zadaniem własnym Gminy wymienionym w katalogu zadań w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), tj. utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Projekt "..." realizowany jest na podstawie umowy partnerskiej o wspólnej realizacji zadania inwestycyjnego przez gminy i powiaty na terenie województwa. Uzyskana w ramach projektu infrastruktura, sprzęt oraz wartości niematerialne i prawne stają się własnością gminy, która zapłaciła na zrealizowane zadania. Zadanie realizowane w ramach projektu należy do katalogu zadań własnych Gminy i jest wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jako utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Podstawą uczestnictwa w projekcie jest Uchwała Rady Gminy w sprawie przystąpienia Wnioskodawcy do projektu inwestycyjnego pod nazwą "..." i zabezpieczenia wkładu własnego. Efekty tego projektu w postaci nowych komputerów, serwera i oprzyrządowania a także wprowadzenia elektronicznego obiegu dokumentów wewnątrz Urzędu przyczynią się do wprowadzenia udogodnień w kontakcie z pracownikami Urzędu oraz przyspieszenia załatwiania spraw. Zakupiony sprzęt i technologia informatyczna w ramach projektu usprawnią wykonywanie zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez Gminę oraz nie będzie miał związku z czynnościami wykonywanymi na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, a więc podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT lub zwolnionych z tego podatku. Gmina ma możliwość odrębnego określenia kwot podatku naliczonego i należnego, tj. podatkiem należnym są tylko czynności opodatkowane podatkiem VAT jak najem i dzierżawa lokali użytkowych oraz sprzedaż usług, natomiast podatek naliczony jest odliczony z faktur dotyczących bezpośrednio czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Przypisując realizowane zadania do konkretnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych z podatku VAT lub niepodlegających podatkowi VAT, Gmina nie korzystała z proporcji o której mowa w art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054). Jeśli jednak realizowane zadania nie będą mogły zostać przypisane do konkretnych czynności, wtedy Gmina ustali proporcję jako udział rocznego obrotu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo z całkowitym pominięciem obrotu uzyskanego z realizacji zadań Gminy w ramach kompetencji administracyjnych. Do obrotu, o którym mowa wyżej nie zostanie wliczony również obrót uzyskany z dostawy towarów i usług, które zaliczane są do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów zaliczanych przez Gminę do środków trwałych. Efekty projektu w postaci nowych komputerów, serwera i oprzyrządowania, a także wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów wewnątrz Urzędu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zdaniem Wnioskodawcy Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT ujętego w fakturach dokumentujących poniesione koszty realizacji zadania "...". Pozyskane w ramach projektu urządzenia oraz licencje będą służyć bezpieczeństwu sieci informatycznej Urzędu Gminy, a także usprawnieniu elektronicznego obiegu dokumentów, a więc zadaniom własnym, Gminy, które nie są bezpośrednio związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od należnego dotyczącego realizowanego zadania w ramach projektu"...".

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT, ujętego w fakturach dokumentujących poniesione przez Gminę koszty zadań w ramach projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina przystąpiła do realizacji projektu pn."...". Projekt finansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 2013 (RPOW). Podmiotem odpowiedzialnym za przygotowywanie, realizację oraz jego rozliczenie jest Województwo. W celu realizacji Projektu pomiędzy Województwem, jako Liderem Partnerstwa, a Partnerami (tekst jedn.: gminami i powiatami), w tym Gminą została zawarta umowa partnerska. Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług od dnia 1 grudnia 2013 r.

Wszystkie faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach ww. zadań przez Gminę, będą wystawiane na Gminę.

Efekty projektu w postaci nowych komputerów, serwera i oprzyrządowania, a także wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów wewnątrz Urzędu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, bowiem jak wskazał Wnioskodawca - efekty projektu będą wykorzystywane są do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji projektu pn. "...". Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy wskazać, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od należnego w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ jak wskazał Zainteresowany, zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy wskazać, iż w związku z tym, że Wnioskodawca w dniu 2 czerwca 2014 r. dokonał wpłaty 70 zł na rachunek Izby Skarbowej tytułem opłaty od wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, natomiast wydana interpretacja dotyczy jednego zdarzenia przyszłego, więc należna opłata wynosi 40 zł, zatem kwota 30 zł zostanie Wnioskodawcy zwrócona na numer rachunku bankowego wskazany w poz. 67 wniosku ORSD-IN z dnia 2 czerwca 2014 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl