IPTPP4/443-39/14-4/BM - Możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-39/14-4/BM Możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2014 r. (data wpływu 20 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 kwietnia 2014 r. (data wpływu 7 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 kwietnia 2014 r. (data wpływu 7 kwietnia 2014 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W związku z przeprowadzoną w dniach 25-27 listopada 2013 r. kontrolą projektu pn. "....", Departament ds. Regionalnego Programu Operacyjnego Urzędu Marszałkowskiego w...zobowiązał Beneficjenta tj. Powiat do przedłożenia indywidualnej interpretacji w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT, uwzględniając fakt wynajęcia przez Zespół Szkół nr 1 lokalu o powierzchni 16 m2, przeznaczonego na sklepik szkolny na podstawie umowy najmu.

Realizacja projektu pn. "..." obejmowała termomodernizację polegającą na:

* dociepleniu ścian zewnętrznych i stropodachów

* wymianie stolarki okiennej i drzwiowej

* modernizacji kotłowni

* instalacji c.o.

* instalacji kolektorów słonecznych.

Projekt realizowany był w terminie od 27 marca 2008 r. do 31 października 2012 r.

Wartość całkowita projektu: 2 193 271,30 w tym:

* koszty kwalifikowalne: 2 169 559,86

* dofinansowanie: 1 844 125,88 (85% kosztów kwalifikowanych).

Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Regionalny Program Operacyjny Województwa...na lata 2007 - 2013.

Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Zespół Szkół nr I do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Szkoła wynajmując pomieszczenie na sklepik szkolny nie ma na celu osiągnięcie dodatkowego dochodu. Obecność tego typu infrastruktury zapewnia uczniom szkoły dostęp do świeżych artykułów spożywczych.

W piśmie z dnia 3 kwietnia 2014 r., będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż:

1. Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2. Zespół Szkół w okresie realizacji projektu nie był odrębnym od Powiatu podatnikiem.

3. Powiat w swoich rejestrach i deklaracjach nie dokonywał rozliczeń czynności wykonywanych przez Zespół Szkół nr 1.

4. Czynności wykonywane przez Zespół Szkół nr 1 były ewidencjonowane i rozliczane w prowadzonych przez ten Zespół Szkół ewidencjach.

5. Stroną umowy najmu jest Zespół Szkół Nr 1.

6. Rozliczeń z tytułu najmu lokalu przeznaczonego na sklepik szkolny dokonuje Zespół Szkół nr 1.

7. Faktury VAT dokumentujące zakupy związane z projektem wystawiane były na:

* Zespół Szkół Nr 1 - lata 2008 - 2011

* Starostwo Powiatowe - w roku 2011

* Powiat w roku 2012.

8. Realizacja projektu należała do zadań własnych Powiatu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 i 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

9. Właścicielem majątku jest Powiat.

10. Nieruchomość została przekazana w trwały zarząd Zespołowi Szkół Nr 1. Grunt oraz budynki znajdują się w ewidencji Zespołu Szkół nr 1.

11. Przekazanie majątku ma charakter nieodpłatny.

12. Wszelkie zakupione usługi i towary związane z realizacją projektu służą zwiększeniu oszczędności energii oraz zmniejszeniu emisji głównych zanieczyszczeń powietrza. Termomodernizacją objęty został Zespół Szkół nr 1 prowadzący kształcenie ponadgimnazjalne. Zespół Szkół Nr 1 realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 kwietnia 1991 r. o systemie oświaty.

13. Zespół Szkół nr 1 nie ma możliwości odliczania podatku VAT.

14. Wydatki związane z realizacją projektu ponoszone były w latach 2008 r. - 2012 r.

15. Wydatki na termomodernizację, ponoszone od 1 stycznia 2011 r. są wydatkami na wytworzenie nieruchomości, o których mowa w art. 2 pkt 14a ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat posiada możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, Zarząd Powiatu, na podstawie obowiązujących przepisów prawnych uważa, że Powiat nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Zespół Szkół nr 1 jest zwolniony od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

Interpretując zapis art. 86 ustawy o podatku VAT, należy stwierdzić, że Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżania kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, ponieważ Zespół Szkół nr 1 nie zajmuje się sprzedażą towarów i usług w rozumieniu ustawy o podatku VAT.

Zespół Szkół nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1) oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w terminie od 27 marca 2008 r. do 31 października 2012 r. realizował projekt pn. "...".

Zespół Szkół nr 1 wynajmuje lokal na sklepik szkolny, na podstawie umowy najmu.

Powiat w swoich rejestrach i deklaracjach nie dokonywał rozliczeń czynności wykonywanych przez Zespół Szkół nr 1. Czynności wykonywane przez Zespół Szkół nr 1 były ewidencjonowane i rozliczane w prowadzonych przez ten Zespół Szkół ewidencjach. Stroną umowy najmu jest Zespół Szkół Nr 1.

Rozliczeń z tytułu najmu lokalu przeznaczonego na sklepik szkolny dokonuje Zespół Szkół nr 1.

Faktury VAT dokumentujące zakupy związane z projektem wystawiane były na:

* Zespół Szkół Nr 1 - lata 2008 - 2011

* Starostwo Powiatowe - w roku 2011

* Powiat w roku 2012 r.

Właścicielem majątku jest Powiat. Nieruchomość została przekazana w trwały zarząd Zespołowi Szkół Nr 1. Grunt oraz budynki znajdują się w ewidencji Zespołu Szkół nr 1. Przekazanie majątku ma charakter nieodpłatny.

Wydatki związane z realizacją projektu ponoszone były w latach 2008 r. - 2012 r.

W celu ustalenia z jakimi czynnościami Wnioskodawcy związana jest realizacja projektu, należy rozważyć charakter prawny instytucji trwałego zarządu wynikający z przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.). Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 tej ustawy określa ona zasady gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa oraz własność jednostek samorządu terytorialnego. W myśl art. 18 nieruchomości mogą być oddawane jednostkom organizacyjnym w trwały zarząd, najem i dzierżawę oraz użyczane na cele związane z ich działalnością. Zgodnie z art. 4 pkt 9b ustawy, pod pojęciem jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu tejże ustawy uważa się gminę, powiat lub województwo. W myśl art. 4 pkt 10 pod pojęciem jednostki organizacyjnej - należy rozumieć państwową lub samorządową jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.

W myśl art. 43 ust. 1 ww. ustawy o gospodarce nieruchomościami, trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną.

Artykuł 45 ust. 1 ww. ustawy o gospodarce nieruchomościami stanowi, że trwały zarząd na rzecz jednostki organizacyjnej ustanawia właściwy organ, w drodze decyzji, z zastrzeżeniem art. 60 ust. 2 oraz art. 60a ust. 3.

Zgodnie z art. 60 ust. 2a cyt. ustawy o gospodarce nieruchomościami, jednostki organizacyjne, o których mowa w ust. 1, wykonując trwały zarząd nieruchomości:

1.

dokonują czynności faktycznych i prawnych związanych z utrzymaniem tych nieruchomości;

2.

współpracują z ministrem właściwym do spraw Skarbu Państwa oraz z innymi organami, które na mocy odrębnych przepisów gospodarują nieruchomościami Skarbu Państwa, a także z właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego;

3.

podejmują czynności w postępowaniach sądowych i administracyjnych, w szczególności w sprawach: dotyczących własności lub innych praw rzeczowych na nieruchomości, ze stosunku najmu, dzierżawy lub użyczenia, o stwierdzenie nabycia własności nieruchomości przez zasiedzenie, dotyczących podziału nieruchomości.

Wskazać należy, iż zgodnie z art. 12 pkt 8 lit. a ustawy o samorządzie powiatowym, do wyłącznej właściwości rady powiatu należy, podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych powiatu dotyczących zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; uchwała rady powiatu jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość; do czasu określenia zasad zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady powiatu.

Trwały zarząd jest formą władztwa nieruchomościami niemającą charakteru cywilnoprawnego - co wynika z art. 45 ww. ustawy. Ustanowienie trwałego zarządu jest równoznaczne z pozbawieniem organów gospodarujących nieruchomościami państwowymi i samorządowymi możliwości wynajmowania, wydzierżawiania i użyczania nieruchomości pozostających we władaniu jednostek organizacyjnych.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy, nieodpłatne udostępnienie przez Powiat nieruchomości Zespołowi Szkół nr 1 w ramach oddania w nieodpłatny trwały zarząd, odbywa się w ramach działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę jako organ władzy publicznej, tj. w ramach realizacji zadań własnych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym.

W takim stanie rzeczy należy stwierdzić, że zrealizowana przez Powiat inwestycja polegająca na termomodernizacji budynków Zespołu Szkół nr 1 (które została przekazane w trwały zarząd nieodpłatnie Zespołowi Szkół - jednostce budżetowej), związana jest z wykonywaniem przez Powiat zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, a ich źródłem nie jest umowa cywilnoprawna, a decyzja.

Zatem Powiat oddając nieruchomość w nieodpłatny trwały zarząd nie działał w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Dlatego też wydatki ponoszone na termomodernizację budynków Zespołu Szkół nr 1 nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT, uwzględniając fakt wynajęcia przez Zespół Szkół nr 1 lokalu na sklepik szkolny na podstawie umowy najmu.

Wnioskodawca wskazał, iż Powiat w swoich rejestrach i deklaracjach nie dokonywał rozliczeń czynności wykonywanych przez Zespół Szkół nr 1. Czynności wykonywane przez Zespół Szkół były ewidencjonowane i rozliczane w prowadzonych przez ten Zespół Szkół ewidencjach. Stroną umowy najmu jest Zespół Szkół nr 1 i rozliczeń z tytułu najmu lokalu przeznaczonego na sklepik szkolny dokonuje Zespół Szkół nr 1.

Stwierdzić należy, że w sytuacji gdy wyodrębniona ze struktur Powiatu jednostka budżetowa prowadzi działalność gospodarczą w sposób samodzielny i wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, to podmiot ten jest odrębnym od Powiatu podatnikiem. Tak też jest w rozpatrywanej sprawie. Po oddaniu przez Powiat nieruchomości w nieodpłatny trwały zarząd Zespołowi Szkół, to ten Zespół Szkół świadczy usługi odpłatnego wynajmu pomieszczenia na sklepik szkolny, a obroty z tego tytułu są obrotami Zespołu Szkół.

W konsekwencji należy stwierdzić, że wydatki inwestycyjne poniesione przez Wnioskodawcę w ramach projektu pn. "...", w sytuacji oddania tej nieruchomości w trwały zarząd, pozostawały bez związku z czynnościami implikującymi po stronie Wnioskodawcy podatek należny.

Wskazać także należy, iż zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 3, 4 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337, z późn. zm.), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

* imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

* numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Podobne regulacje zawarte były w § 5 ust. 1 pkt 3, 4 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360, z późn. zm.), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

* imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

* numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;

* numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podsumowując powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów dotyczących realizacji projektu dokonywanych przez Zespół Szkół nr 1. Faktury dokumentujące zakupy związane z projektem w latach 2008-2011 były wystawiane na inny podmiot, tj. Zespół Szkół nr 1.

Reasumując, Powiat nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego z tytułu realizacji projektu w odniesieniu do zakupów dokonywanych przez Zespół Szkół nr 1 za lata 2008-2011, ponieważ Wnioskodawca nie był nabywcą towarów i usług związanych z realizacją projektu i nie dysponuje fakturami zakupu wystawionymi na Wnioskodawcę.

Natomiast w odniesieniu do zakupów dokonywanych przez Starostwo Powiatowe oraz przez Powiat, mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Na zmianę charakteru tych czynności nie wpływa fakt wynajmowania lokalu na sklepik szkolny przez Zespół Szkół nr 1, bowiem to nie Wnioskodawca wynajmuje lokal (czyli dokonuje czynności opodatkowanych) i osiąga z tego tytułu dochód, a jego jednostka organizacyjna, będąca odrębnym od Powiatu podmiotem. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony stan sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ""....

Przy czym, mając na uwadze fakt, iż część faktur związanych z realizacją projektu - w roku 2011 - wystawiana była na Starostwo Powiatowe, tut. Organ wskazuje, iż zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT Powiatu i Starostwa Powiatowego powinien być wyłącznie Powiat, jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną. Obowiązek związany z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług, jak również obowiązek prowadzenia ewidencji dla potrzeb rozliczania podatku od towarów i usług ciąży na Powiecie. Natomiast Starostwo Powiatowe realizujące zadania spoczywające na samorządowej osobie prawnej, a skutkujące obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług, występuje wyłącznie jako aparat pomocniczy działający w imieniu i na rzecz ww. osoby prawnej. W związku z powyższym należy uznać, iż w zakresie wypełniania wszelkich obowiązków z tytułu podatku od towarów i usług właściwym podmiotem tych czynności jest jedynie Powiat. Niemniej zachowana jest ciągłość podatnika VAT ze względu na tożsamość, gdyż Starosto Powiatowe działa jako reprezentant Powiatu.

W świetle opisu stanu faktycznego, stanowisko Wnioskodawcy, iż Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżania kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, ponieważ Zespół Szkół nr 1 nie zajmuje się sprzedażą towarów i usług w rozumieniu ustawy o podatku VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl