IPTPP4/443-388/14-6/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-388/14-6/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2014 r. (data wpływu 26 maja 2014 r.), uzupełnionym pismami z dnia 14 lipca 2014 r. (data wpływu 17 lipca 2014 r.) oraz z dnia 20 sierpnia 2014 r. (data wpływu 22 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." w części zakresu kształcenia i wychowania oraz części mieszkalnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." w części zakresu kształcenia i wychowania oraz części mieszkalnej.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 14 lipca 2014 r. (data wpływu 17 lipca 2014 r.) oraz z dnia 20 sierpnia 2014 r. (data wpływu 22 sierpnia 2014 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym w dniu 23 lutego 2010 r. Gmina (Partner projektu, powiat - leader partnerstwa) przystąpiła do realizacji projektu "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013

Oś priorytetowa 2: "rozwój infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej"

Działanie 4.2: "Rozwój infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej".

W gminie dofinansowaniem objęte zostaną 3 budynki tj. szkoła podstawowa, szkoła podstawowa oraz samorządowe gimnazjum. Zakres prac obejmuje - ocieplenie fundamentów, wykonywanie ścian zewnętrznych, ocieplenie stropodachu, ocieplenie ościeży i wymiana stolarki okiennej wraz z preparatami, wymiana drzwi, czyszczenie instalacji centralnego ogrzewania oraz malowanie zewnętrznych tynków.

Budynki są własnością Gminy w tym że w budynkach szkoły podstawowej oraz w budynku szkoły gimnazjum znajdują się odpowiednio 3 i 2 mieszkania, wynajmowane na podstawie umowy najmu.

Świadczone usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz najmu mieszkań są w jednym zwartym budynku.

Czynsz mieszkaniowy jest przychodem samorządowego zakładu budżetowego, który co miesiąc wystawia na Najemców fakturę VAT oraz składa miesięczne deklaracje VAT-7. Przychód realizowany przez zakład budżetowy wynika z zarządzenia nr 2/2009 Wójta gminy z dnia 2 stycznia 2009 r. w sprawie przekazania w administrowanie i zarządzenie lokalami mieszkalnymi oraz poboru czynszów.

Wartość zadania realizowanego przez Gminę wynosi 1.186.235,84 zł brutto w tym na część z zakresu kształcenia i wychowania kwotę 1.107.656,84 zł.

Pozostałą część tj. 78.579,00 zł stanowią niekwalifikowalne koszty projektu, pokrywane w całości ze środków budżetu Gminy w roku 2014.

Dokonywane zakupy towarów i usług w ramach części "szkolnych" projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki będą wystawiane na Gminę, a kwota dofinansowania w formie zaliczek będzie przekazywana na konto Gminy.

Partnerzy w projekcie nie przekazują własnych środków finansowanych na rzecz lidera, tylko dokonują płatności z wyodrębnionego na potrzeby projektu rachunku bankowego.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594) utrzymanie gminnych obiektów i rządzeń użyteczności publicznej należy do zadań własnych gminy. W budynkach Gminy są i będą po zakończeniu realizacji projektu, świadczone usługi w zakresie kształcenia i wychowania w rozumieniu przepisów o prawie oświatowym, a także działalność skierowana na rozwój kultury fizycznej i sportu na terenie Gminy zgodnie z art. 57 rozporządzenia 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. (Dz.Urz.UE z dnia 31 lipca 2006 r., L 210/25)

Dodatkowo w dalszym ciągu zakład budżetowy będzie administrował i zarządzał nieruchomościami o charakterze mieszkalnym na własny rachunek i wyłącznie na cele mieszkalne. Przedmiot projektu (podniesienie efektywności...) będzie przez Wnioskodawcę wykorzystywany do wykonania czynności zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 i 36.

Mając na uwadze art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług brak jest związku, wchodzących w skład mienia towarów i usług, ze sprzedażą opodatkowaną. Realizowane w ramach projektu zadanie jest zadaniem własnym gminy wynikającym z ustawy o samorządzie gminnym, realizowanym jako zadanie publiczne, a nie jako działalność gospodarcza.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 14 lipca 2014 r. Wnioskodawca wskazał, iż Gmina nie przekazała części szkolnych szkoły podstawowej i gimnazjum. W szkole podstawowej w nie ma mieszkań. Wszystkie ww. jednostki funkcjonują jako jednostki budżetowe Gminy.

Budynek Szkoły Podstawowej jest szkołą publiczną, zaspakajającą potrzeby oświatowe środowiska lokalnego w zakresie kształcenia, wychowywania i opieki dzieci i młodzieży na poziomie podstawowym. Ponadto nie świadczy innych usług. Wykorzystywany jest wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Budynek Szkoły Podstawowej w części nieoddanej w administrowanie samorządowemu zakładowi budżetowemu jest szkołą publiczną, zaspakajającą potrzeby oświatowe środowiska lokalnego w zakresie kształcenia, wychowywania i opieki dzieci i młodzieży na poziomie podstawowym, ponadto nie świadczy innych usług. Wykorzystywany jest wyłącznie do czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Budynek Gimnazjum w części nieoddanej w administrowanie samorządowemu zakładowi budżetowemu jest szkołą publiczną, zaspakajającą potrzeby oświatowe środowiska lokalnego w zakresie kształcenia, wychowywania i opieki dzieci i młodzieży na poziomie podstawowym. Ponadto nie świadczy innych usług. Wykorzystywany jest wyłącznie do czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Efekt inwestycji - projekt termomodernizacja budynków szkół podstawowych oraz gimnazjum - od początku realizacji i po jej zakończeniu będą wykorzystywane w części "szkolnej" do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Inwestycja ta wynika z zadań własnych Gminy - wykazanych w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.).

W uzupełnieniu wniosku z dnia 20 sierpnia 2014 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

1. Efekty projektu w "części mieszkalnej" wykorzystywane będą do czynności zwolnionych od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o VAT

2. Na zadane pytanie: "Czy przekazanie w administrowanie i zarządzanie lokali mieszkalnych w budynkach szkoły podstawowej oraz budynku szkoły gimnazjum zakładowi budżetowemu miało będzie charakter odpłatny czy nieodpłatny..." Wnioskodawca wskazał, iż administrowanie ma charakter nieodpłatny i będzie miało nieodpłatny charakter po zakończeniu realizacji tego zadania inwestycyjnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT z otrzymanych faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "..." w części zakresu kształcenia i wychowania oraz części mieszkalnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z przedmiotowych faktur.

Bowiem zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć można zatem podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zdaniem Wnioskodawcy wyłączenie ma tu miejsce, gdyż są spełnione 2 warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Stosowanie przepisów art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1990 r. Nr 16, poz. 95 z późn. zm.) gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak już wspomniano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy może nastąpić w przypadku związku zakupów z wykonywanymi czvnnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż mienie powstałe w wyniku realizacji ww. inwestycji nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu róznicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić.

Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowanych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków przychodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przez 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7. Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej i związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina (Partner projektu, powiat - leader partnerstwa) przystąpiła do realizacji projektu "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 2013.

Partnerzy w projekcie nie przekazują własnych środków finansowanych na rzecz lidera, tylko dokonują płatności z wyodrębnionego na potrzeby projektu rachunku bankowego.

W gminie dofinansowaniem objęte zostaną 3 budynki tj. szkoła podstawowa, szkoła podstawowa oraz samorządowe gimnazjum. Budynki są własnością Gminy. W budynkach szkoły podstawowej oraz w budynku szkoły gimnazjum znajdują się odpowiednio 3 i 2 mieszkania, wynajmowane na podstawie umowy najmu.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki będą wystawiane na Gminę.

Czynsz mieszkaniowy jest przychodem samorządowego zakładu budżetowego, który co miesiąc wystawia na Najemców fakturę VAT oraz składa miesięczne deklaracje VAT-7.

W budynkach Gminy są i będą po zakończeniu realizacji projektu, świadczone usługi w zakresie kształcenia i wychowania w rozumieniu przepisów o prawie oświatowym, a także działalność skierowana na rozwój kultury fizycznej i sportu na terenie Gminy zgodnie z art. 57 rozporządzenia 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. (Dz.Urz.UE z dnia 31 lipca 2006 r., L 210/25).

Dodatkowo w dalszym ciągu zakład budżetowy będzie administrował i zarządzał nieruchomościami o charakterze mieszkalnym na własny rachunek i wyłącznie na cele mieszkalne. Przedmiot projektu (podniesienie efektywności...) będzie przez Wnioskodawcę wykorzystywany do wykonania czynności zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 i 36.

Efekt inwestycji - projekt termomodernizacja budynków szkół podstawowych oraz gimnazjum - od początku realizacji i po jej zakończeniu będą wykorzystywane w części "szkolnej" do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Natomiast efekty projektu w "części mieszkalnej" wykorzystywane będą do czynności zwolnionych od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o VAT.

Wnioskodawca wskazał, iż administrowanie w budynkach szkoły podstawowej oraz budynku szkoły gimnazjum ma charakter nieodpłatny i będzie miało nieodpłatny charakter po zakończeniu realizacji tego zadania inwestycyjnego.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, bowiem jak wskazał Wnioskodawca - efekty projektu zarówno w części szkolnej będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu, a w części mieszkalnej będą wykorzystywane do czynności zwolnionych. Zatem Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy wskazać, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." w części z zakresu kształcenia i wychowania oraz części mieszkalnej, ponieważ mienie powstałe w wyniku realizacji ww. inwestycji nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl