IPTPP4/443-330/12-4/OS - Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-330/12-4/OS Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2012 r. (data wpływu 11 maja 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 lipca 2012 r. (data wpływu 12 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. " " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. " "

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 lipca 2012 r. (data wpływu 12 lipca 2012 r.). w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)

Na podstawie umowy przyznania pomocy w ramach działania w zakresie operacji polegającej na realizacji projektu współpracy, objętego PROW na lata 2007-2013, zawartej z Samorządem Województwa, Stowarzyszeniu przyznano dofinansowanie na realizację projektu współpracy w ramach programu osi 4 "LEADER" działanie 421. Tytuł operacji realizowanej w partnerstwie: " ". Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a w ramach działania nie będzie prowadzona sprzedaż. Transza dotacji przekazana będzie na podstawie "wniosku o płatność". Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działań objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także podatek od towarów i usług, uiszczany w związku z poniesieniem kosztów dotyczących realizacji projektu współpracy. Planowana dotacja służyć będzie dofinansowaniu tzw. wydatków kwalifikowalnych, np. związanych z kosztami opracowania, składu i wydruku przewodnika turystycznego (zgodnie z założeniami projektu), kosztami utworzenia portalu internetowego. Wydatki te objęte są podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Od dnia 1 czerwca stowarzyszenie jest 2 partnerem projektu współpracy będącego przedmiotem tego wniosku. Koordynatorem projektu współpracy jest Stowarzyszenie X, pierwszym partnerem jest Stowarzyszenie Y.

Partner projektu współpracy nr 2 odpowiedzialny jest za:

1.

Przygotowanie we współpracy z partnerami projektu wniosku o przyznanie pomocy w ramach działania 421 objętego PROW na lata 2007-2013 pn. " ",

2.

Realizację zadań założonych w projekcie tj. opracowanie i wydanie przewodnika turystycznego z uwzględnieniem miejsc i obiektów atrakcyjnych pod względem turystycznym, infrastruktury turystycznej, cyklicznych wydarzeń kulturalnych występujących na obszarze działalności oraz utworzenie portalu internetowego z informacjami promującymi walory, turystyczne obszaru realizacji projektu współpracy,

3.

Opracowanie we współpracy z koordynatorem projektu wskaźników monitorowania projektu, procedury monitorowania oraz ewaluacji projektu,

4.

Koordynowanie (w tym monitorowanie i nadzorowanie) prawidłowości zadań realizowanych w ramach projektu w części dotyczącej zadań partnera,

5.

Pozyskiwanie, gromadzenie i archiwizację dokumentacji związanej z realizacją projektu i udostępnianie ww. dokumentów koordynatorowi projektu w celu prawidłowej realizacji zadań związanych z monitoringiem i ewaluacją projektu,

6.

Promocję projektu na obszarze działania.

Pierwszy Partner odpowiada za:

1.

Przygotowanie we współpracy z partnerami projektu wniosku o przyznanie pomocy w ramach działania 421 objętego PROW na lata 2007-2013 pn. " ",

2.

Opracowanie we współpracy z koordynatorem projektu wskaźników monitorowania projektu, procedury monitorowania oraz ewaluacji projektu,

3.

Realizację zadań założonych w projekcie tj. opracowanie i wydanie przewodnika turystycznego z uwzględnieniem miejsc i obiektów atrakcyjnych pod względem turystycznym, infrastruktury turystycznej, cyklicznych wydarzeń kulturalnych występujących na obszarze działalności oraz utworzenie portalu internetowego z informacjami promującymi walory turystyczne obszaru realizacji projektu współpracy,

4.

Koordynowanie (w tym monitorowanie i nadzorowanie) prawidłowości zadań realizowanych w ramach projektu w części dotyczącej zadań partnera,

5.

Pozyskiwanie, gromadzenie i archiwizację dokumentacji związanej z realizacją projektu i udostępnianie ww. dokumentów koordynatorowi projektu w celu prawidłowej realizacji zadań związanych z monitoringiem i ewaluacją projektu,

6.

Promocję projektu na obszarze działania.

Koordynatorem projektu współpracy jest Stowarzyszenie X.

Koordynator (lider) projektu współpracy odpowiedzialny jest za:

1.

Przygotowanie i złożenie we współpracy z partnerami projektu wniosku o przyznanie pomocy pn. " " w ramach działania 421 objętego PROW na lata 2007-2013,

2.

Realizację zadań założonych w projekcie tj. opracowanie i wydanie przewodnika turystycznego z uwzględnieniem miejsc i obiektów atrakcyjnych pod względem turystycznym, infrastruktury turystycznej, cyklicznych wydarzeń kulturalnych występujących na obszarze działalności oraz utworzenie portalu internetowego z informacjami promującymi walory turystyczne obszaru realizacji projektu współpracy,

3.

Reprezentowanie partnerów przed instytucją wdrażającą projekt - Urzędem Marszałkowskim Województwa,

4.

Opracowanie we współpracy z partnerami projektu wskaźników monitorowania projektu, procedury monitorowania oraz ewaluacji projektu,

5.

Koordynowanie (w tym monitorowanie i nadzorowanie) zadań realizowanych w ramach projektu,

6.

Zapewnienie sprawnego systemu komunikacji między partnerami projektu,

7.

Pozyskiwanie, gromadzenie i archiwizację dokumentacji związanej z realizacją projektu, promocję projektu na obszarze działania.

Projekt obejmuje realizację zadań:

1.

opracowanie i wydruk przewodnika turystycznego po obszarze partnerskich,

2.

utworzenie portalu internetowego.

Każdy z partnerów będzie właścicielem majątku (mienia) powstałego w czasie realizacji projektu - do wysokości poniesionego wkładu. Wydatki poniesione w ramach realizowanego projektu współpracy będą ponoszone przez każdego z partnerów osobno, zgodnie w wystawianymi fakturami VAT. W wyniku realizacji projektu zostanie wydany przewodnik turystyczny po obszarze partnerskich. Ponadto, utworzony zostanie portal internetowy. Mienie powstałe w wyniku realizowanego projektu (przewodnik turystyczny) będzie przekazywane osobom zainteresowanym turystyką, jej infrastrukturą istniejącą na danym obszarze. Celem głównym projektu jest rozwój turystyki na obszarach partnerskich poprzez promocję walorów przyrodniczych, kulturowych i historycznych występujących na tych obszarach. Cele szczegółowe projektu to: zwiększenie zainteresowania turystów najcenniejszymi ze względu na ich walory przyrodnicze, kulturowe i historyczne obiektami znajdującymi się na obszarze partnerskich, zwiększenie ilości zróżnicowania "narzędzi" promocji turystycznej obszaru realizacji projektu, zwiększonej informacji o istniejącej infrastrukturze turystycznej (baza gastronomiczna, noclegowa), zwiększenie informacji o cyklicznych wydarzeniach kulturalnych charakterystycznych dla danego obszaru. Wskazane cele będą realizowane poprzez opracowanie i wydanie przewodnika turystycznego z informacjami o istniejącej infrastrukturze turystycznej (baza gastronomiczna, noclegowa) oraz opracowanie portalu internetowego z informacjami o istniejącej infrastrukturze turystycznej i cyklicznych wydarzeniach kulturalnych charakterystycznych dla danego obszaru. Z uwagi na wskazane cele, którym służyć ma realizacja projektu.

Partnerzy nie będą przekazywali własnych środków finansowych na rzecz lidera projektu.

Środki z dofinansowania unijnego wpłyną na konto Wnioskodawcy - konto specjalnie utworzone do ww. projektu współpracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy realizując operację polegającą na realizacji projektu współpracy pn. " " w ramach działania 421 finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz ze środków budżetu państwa w ramach osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją ww. programu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W sprawie będącej przedmiotem ww. wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający stowarzyszeniu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku działaniem. Zdaniem Wnioskodawcy prawo do odliczenia i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją programu nie będzie przysługiwało.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest wykorzystywania zakupionych towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca przystąpił do realizacji projektu pn. " ". Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a w ramach działania nie będzie prowadzona sprzedaż, transza dotacji przekazana będzie na podstawie "wniosku o płatność". Planowana dotacja służyć będzie dofinansowaniu tzw. wydatków kwalifikowalnych, np. związanych z kosztami opracowania, składu i wydruku przewodnika turystycznego (zgodnie z założeniami projektu), kosztami utworzenia portalu internetowego. Faktury VAT dokumentujące zakupy związane z realizowanym projektem wystawiane są na Stowarzyszenie. Towary i usługi zakupione w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Projekt jest realizowany w partnerstwie, Wnioskodawca jest partnerem. Każdy z partnerów będzie właścicielem majątku (mienia) powstałego w czasie realizacji projektu - do wysokości poniesionego wkładu. Wydatki poniesione w ramach realizowanego projektu współpracy będą ponoszone przez każdego z partnerów osobno, zgodnie w wystawianymi fakturami VAT. Partnerzy projektu współpracy nie będą przekazywali żadnych środków finansowych na rzecz lidera projektu. W wyniku realizacji projektu zostanie wydany przewodnik turystyczny po obszarze partnerskich. Ponadto, utworzony zostanie portal internetowy. Mienie powstałe w wyniku realizowanego projektu (przewodnik turystyczny) będzie przekazywane osobom zainteresowanym turystyką, jej infrastrukturą istniejącą na danym obszarze. Celem głównym projektu jest rozwój turystyki na obszarach partnerskich poprzez promocję walorów przyrodniczych, kulturowych i historycznych występujących na tych obszarach. Przewodnik turystyczny będzie rozdawany osobom zainteresowanym infrastrukturą turystyczną na danym obszarze, w tym mieszkańcom. Portal internetowy będzie ogólnodostępny dla osób zainteresowanych turystyką i wypoczynkiem na obszarze. Przekazywanie przewodników jak również dostęp do portalu internetowego będzie się odbywał całkowicie nieodpłatnie.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi, zakupione w ramach realizacji projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tytułu realizowanego projektu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia i zwrotu kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ nabyte towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zaistniałego stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty zaistniały stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałych w wyniku realizacji projektu efektów do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl