IPTPP4/443-322/14-5/UNR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-322/14-5/UNR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2014 r. (data wpływu 2 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 lipca 2014 r. (data wpływu 11 lipca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z funkcjonowaniem cmentarza - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania usług będących przedmiotem wniosku za czynności podlegające opodatkowaniu niekorzystające ze zwolnienia oraz w zakresie prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z funkcjonowaniem cmentarza.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 lipca 2014 r. (data wpływu 11 lipca 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Gmina (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina od 2010 r. realizuje inwestycję polegającą na budowie cmentarza. W celu realizacji danej inwestycji Gmina ponosi wydatki dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę. Na wybudowanym cmentarzu Gmina będzie świadczyła odpłatne czynności, do których należą w szczególności:

a.

udostępnienie miejsca na cmentarzu.

b.

przedłużenie rezerwacji grobu lub miejsca pod grób,

c.

wykopanie dołu pogrzebowego,

d.

zezwolenie na wjazd na teren cmentarza.

Po oddaniu przedmiotowego cmentarza do użytkowania, Gmina zawrze prawdopodobnie umowę na administrowanie cmentarzem, na podstawie której zleci zewnętrznemu podmiotowi "techniczną" obsługę wybranych obowiązków. Podmiot ten będzie wykonywał dane czynności w imieniu i na rzecz Gminy.

Niemniej jednak, to Gmina będzie dokumentowała powyższe czynności wystawianymi fakturami VAT/paragonami będzie wykazywała w swoich rejestrach sprzedaży oraz deklaracjach VAT-7 i rozliczała z tego tytułu podatek należny.

Jednocześnie, po zakończeniu realizacji inwestycji polegającej na budowie cmentarza, Gmina będzie ponosiła wydatki związane z funkcjonowaniem cmentarza, w tym m.in. wydatki związane z jego bieżącym utrzymaniem (woda, prąd), a także wydatki inwestycyjne, np. związane z remontami obiektów znajdujących się na terenie cmentarza, wydatki na rozbudowę cmentarza, etc.

W piśmie z dnia 8 lipca 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że usługi będące przedmiotem wniosku będą świadczone na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych pomiędzy Gminą a odbiorcami usług. Gmina nie posiada klasyfikacji statystycznej usług cmentarnych, będących przedmiotem wniosku (być może w przyszłości Gmina wystąpi do ośrodka klasyfikacyjnego z odpowiednim wnioskiem). Niemniej jednak, zdaniem Gminy, usługi cmentarne, będące przedmiotem wniosku, powinny być zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 96.03, tj. usługi pogrzebowe i pokrewne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie. (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 2)

Czy Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od ponoszonych wydatków związanych z budową oraz funkcjonowaniem cmentarza.

Zdaniem Wnioskodawcy

Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od ponoszonych wydatków związanych z budową i późniejszym funkcjonowaniem cmentarza.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

* nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz

* nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zdaniem Gminy stosownie do przytoczonego art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od ponoszonych przez nią wydatków związanych ze świadczeniem usług cmentarnych.

Gmina pragnie przy tym podkreślić, iż w jej opinii, za bezsporny należy uznać fakt, iż ponoszenie wydatków związanych z budową i późniejszym funkcjonowaniem cmentarza będzie konieczne i bezpośrednio związane z dokonywanymi w przyszłości na terenie cmentarza odpłatnymi czynnościami. Zdaniem Gminy bowiem, bez ich poniesienia, świadczenie przedmiotowych usług byłoby praktycznie niemożliwe. Gdyby nie wydatki na budowę cmentarza, nie powstałoby miejsce, na którym Gmina zamierza świadczyć przedmiotowe usługi. Ponadto, w przypadku ponoszonych w przyszłości wydatków na utrzymanie cmentarza, nie sposób sobie bowiem wyobrazić, iż osoby bliskie zmarłym zdecydowałyby się na pochówek w miejscu niezadbanym, nieuporządkowanym, etc. Osoby te z pewnością zdecydowałyby się na pochówek na innych cmentarzach, tj. np. na cmentarzach parafialnych lub na cmentarzach położonych w innych gminach.

Przedstawione przez Gminę stanowisko w zakresie prawa do odliczenia VAT naliczonego w analizowanej sytuacji zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych. Przykładowo, takie stanowisko wyraził również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 11 maja 2012 r., sygn. ILPP1/443-166/12-3/AWa oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 5 czerwca 2013 r., sygn. ILPP2/443-293/13-3/EN.

W ocenie Gminy, stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż "prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego łub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny".

Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej/mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu realizacji tej sprzedaży. Skoro bowiem Gmina, jako czynny podatnik VAT, zobowiązana będzie uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych usług powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość ich świadczenia.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 29 stycznia 2014 r., sygn. IPTPP4/443-732/13-6/UNr, wydanej w podobnym stanie faktycznym, w której Organ stwierdził, iż "Wnioskodawca będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od ponoszonych wydatków bieżących i inwestycyjnych związanych z cmentarzami komunalnymi, pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek zawartych w art. 88 ustawy".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina od 2010 r. realizuje inwestycję polegającą na budowie cmentarza. W celu realizacji danej inwestycji Gmina ponosi wydatki dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę. Na wybudowanym cmentarzu Gmina będzie świadczyła odpłatne czynności, do których należą w szczególności, udostępnienie miejsca na cmentarzu, przedłużenie rezerwacji grobu lub miejsca pod grób, wykopanie dołu pogrzebowego, zezwolenie na wjazd na teren cmentarza. Po oddaniu przedmiotowego cmentarza do użytkowania, Gmina zawrze prawdopodobnie umowę na administrowanie cmentarzem, na podstawie której zleci zewnętrznemu podmiotowi "techniczną" obsługę wybranych obowiązków. Podmiot ten będzie wykonywał dane czynności w imieniu i na rzecz Gminy. Niemniej jednak, to Gmina będzie dokumentowała powyższe czynności wystawianymi fakturami VAT/paragonami, będzie wykazywała w swoich rejestrach sprzedaży oraz deklaracjach VAT-7 i rozliczała z tego tytułu podatek należny. Po zakończeniu realizacji inwestycji polegającej na budowie cmentarza, Gmina będzie ponosiła wydatki związane z funkcjonowaniem cmentarza, w tym m.in. wydatki związane z jego bieżącym utrzymaniem (woda, prąd), a także wydatki inwestycyjne, np. związane z remontami obiektów znajdujących się na terenie cmentarza, wydatki na rozbudowę cmentarza, etc.

W interpretacji nr IPTPP4/443-322/14-4/UNr wykazano, że wykonywane przez Gminę na cmentarzu odpłatne usługi cmentarne sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 96.03. - "usługi pogrzebowe i pokrewne" będą stanowiły czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego, stwierdzić należy, że zaistnieje uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z budową oraz funkcjonowaniem cmentarza, na którym Gmina świadczy odpłatnie usługi cmentarne, sklasyfikowane do grupowania PKWiU 96.03. - "usługi pogrzebowe i pokrewne"

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące przepisy, stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie będzie spełniona przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, bowiem nabywane towary i usługi, stanowiące wydatki związane z budową oraz funkcjonowaniem cmentarza, będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym.

Reasumując, Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od ponoszonych wydatków związanych z budową oraz funkcjonowaniem cmentarza, pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek zawartych w art. 88 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego w części dotyczącej prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z funkcjonowaniem cmentarza. Natomiast w zakresie uznania usług będących przedmiotem wniosku za czynności podlegające opodatkowaniu niekorzystające ze zwolnienia została wydana interpretacja nr IPTPP4/443-322/14-4/UNr.

Jednocześnie należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano opis zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i stanowisko Wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tut. Organ nie jest nimi związany.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów i usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem ww. art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl