IPTPP4/443-313/13-2/ALN - Prawo do odliczenia podatku naliczonego poprzez dokonanie korekty podatku naliczonego z tytułu nabycia środka trwałego w postaci chlewni oraz ciągnika rolniczego przed rezygnacją ze zwolnienia od podatku przez rolnika ryczałtowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-313/13-2/ALN Prawo do odliczenia podatku naliczonego poprzez dokonanie korekty podatku naliczonego z tytułu nabycia środka trwałego w postaci chlewni oraz ciągnika rolniczego przed rezygnacją ze zwolnienia od podatku przez rolnika ryczałtowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2013 r. (data wpływu 14 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych przed rezygnacją ze zwolnienia od podatku, poprzez złożenie deklaracji i korekt deklaracji VAT-7 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych przed rezygnacją ze zwolnienia od podatku, poprzez złożenie deklaracji i korekt deklaracji VAT-7;

* opodatkowania sprzedaży ciągnika i ustalenia podstawy opodatkowania;

* braku opodatkowania przekazania gospodarstwa rolnego oraz obowiązku korekty podatku naliczonego w związku z jego przekazaniem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Od roku 1982 Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie gospodarstwa rolnego, którego jest współwłaścicielem na prawach wspólności małżeńskiej. W 2010 r. złożył do Urzędu Skarbowego stosowne zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług, rezygnując z dniem 1 września 2010 r. ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, stając się czynnym podatnikiem VAT i wybierając rozliczenie miesięczne. Do 2010 r. Wnioskodawca miał status rolnika ryczałtowego i korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w ww. art. 43. W dniu 14 marca 2007 r. zakupił ciągnik rolniczy o wartości 102.000,00 zł (netto: 83.606,56 zł; VAT: 18.393,44 zł) oraz w 2005 r. wybudował chlewnię, która w tym samym roku została oddana do używania. Wnioskodawca nadmienił, że kilka faktur VAT (wartość brutto: 17.786,62 zł, VAT: 3.107,93 zł, wartość netto: 14.678,69 zł) jest wystawionych na imię Wnioskodawcy i Jego żony. Wartość nakładów w całości wyniosła 126.124,20 zł (netto: 103.617,89; VAT: 22.506,26 zł). Zakupiony ciągnik oraz wybudowana chlewnia służyły oraz służą w dalszym ciągu wyłącznie działalności rolniczej. Składniki te zostały zaliczone do środków trwałych i od września 2010 r. wpisane zostały do ewidencji środków trwałych, są amortyzowane zgodnie z przepisami o podatku dochodowym od osób fizycznych. Po tym terminie Wnioskodawca zakupił inne składniki majątku zaliczone do środków trwałych, wpisane do ewidencji środków trwałych i amortyzowanych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym. Od tych środków trwałych odliczył podatek naliczony w pełnej wysokości. Wymienione środki trwałe (w tym również ciągnik rolniczy i budynek chlewni) Wnioskodawca wykorzystuje i będzie bezterminowo wykorzystywał tylko i wyłącznie do prowadzenia działalności rolniczej, tj. do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności rolniczej Zainteresowany zajmuje się głównie hodowlą trzody chlewnej.

W przyszłości, w roku 2017, w związku z osiągnięciem przez Jego żonę wieku emerytalnego zamierza przekazać gospodarstwo rolne, składające się z gruntów, budynków, maszyn i urządzeń w całości, tj. jako przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 Kodeksu cywilnego, w formie darowizny następcy prawnemu - ich synowi, który obecnie prowadzi własne gospodarstwo rolne i jest rolnikiem ryczałtowym. Po dokonaniu darowizny na rzecz syna Wnioskodawca zaprzestanie prowadzić działalność gospodarczą i złoży zgłoszenie o zaprzestaniu prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Od momentu przejęcia gospodarstwa syn Wnioskodawcy zarejestruje się jako czynny podatnik podatku VAT. Będzie kontynuował działalność rolniczą w postaci hodowli trzody chlewnej. Przejęte składniki majątku będzie wykorzystywał tylko do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy w oparciu o art. 91 ust. 2 ustawy o VAT Wnioskodawca będzie mógł złożyć korekty deklaracji VAT-7 do miesiąca stycznia za lata 2011-2013 i odliczyć w nich VAT zawarty w fakturach zakupu ciągnika oraz w fakturach, dokumentujących poniesione nakłady na budowę chlewni, również w fakturach wystawionych na Wnioskodawcę i Jego żonę i czy będzie miał prawo do korekty VAT od wartości chlewni w styczniu roku 2014 i 2015.

2.

Jak należałoby rozliczyć VAT przy sprzedaży ciągnika w przyszłości: czy wystąpi obowiązek naliczenia VAT obliczonego od ceny sprzedaży netto rozumianej jako wartość rynkowa w momencie sprzedaży, czy też VAT należny trzeba będzie odprowadzić w wysokości kwoty podatku VAT odliczonego w kolejnych latach poprzez dokonanie korekt.

3.

Czy w momencie przekazania gospodarstwa rolnego synowi Wnioskodawca powinien odprowadzić VAT od wartości przekazanego gospodarstwa i czy będzie zobowiązany do odprowadzenia odliczonego w kolejnych latach VAT od zakupionego ciągnika i budynku chlewni.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku numerem 1. W zakresie pytań nr 2 i nr 3 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Stanowisko do pytania nr 1.

Zdaniem Wnioskodawcy przysługuje Jemu prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od faktur dokumentujących zakup ciągnika rolniczego oraz od faktur dokumentujących zakupy związane z wybudowaną chlewnią na podstawie art. 90 i 91 ustawy o podatku od towarów i usług. Dokonując zakupu ww. środków trwałych, Wnioskodawca jako rolnik ryczałtowy nie miał prawa do odliczenia VAT-u naliczonego, gdyż korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Zakupione składniki majątku służyły działalności zwolnionej. Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca nie miał możliwości skorzystania z prawa odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem ww. środków trwałych na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, ponieważ w momencie nabycia podatek VAT nie podlegał odliczeniu.

Z dniem 1 września 2010 r. Wnioskodawca został zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. Od tego dnia zakupione środki trwałe są i będą w całości wykorzystywane tylko i wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z tym przysługuje Wnioskodawcy prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego, również od faktur wystawionych na imię Wnioskodawcy i Jego żony, na podstawie art. 90 i 91 ustawy, gdyż wydatki służą działalności rolniczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Takie stanowisko zawarte jest w wielu interpretacjach wydanych w podobnych sprawach, np.: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie IPPP1/443-762/10-4/EK z dnia 26 października 2010 r., Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy ITPP1/443-1574/11/AP z dnia 23 lutego 2012 r., Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 25 października 2012 r. IPTPP4/443-556/12-2/UNr, wyrok NSA z 5 lipca 2011 r. IFSK 1286/10. Odliczenie na zasadzie rocznej korekty pozwoli skorygować VAT od budynku w wysokości 5/10, a od ciągnika w wysokości 2/5 wartości VAT-u naliczonego. Korzystając jednocześnie z przepisu art. 86, ust. 13 ustawy o VAT, dopuszczającego możliwość złożenia korekty deklaracji w okresie 5-ciu lat Wnioskodawca uważa, że odliczenia częściowego za styczeń roku 2011, 2012 i 213 może dokonać poprzez złożenie korekty deklaracji.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że odliczenie VAT-u naliczonego w fakturach dot. zakupu ciągnika i zakupów dotyczących budowy chlewni powinno zostać przeprowadzone w niżej przedstawiony sposób:

* dot. ciągnika: poprzez korektę deklaracji za m-c styczeń 2011 r. w wysokości 1/5 wartości VAT oraz poprzez korektę deklaracji za m-c styczeń 2012 r. w wysokości 1/5 wartości VAT naliczonego w fakturze.

* dot. budynku chlewni: poprzez korektę deklaracji za m-c styczeń 2011 rok w wysokości 1/10 wartości VAT naliczonego, korektę deklaracji za m-c styczeń 2012 rok w wysokości 1/10 wartości VAT naliczonego, korektę deklaracji za m-c styczeń 2013 rok w wysokości 1/10 wartości VAT naliczonego, poprzez odliczenie 1/10 wartości VAT naliczonego w miesiącu styczniu roku 2014 i 2015.

Stanowisko do pytania nr 2.

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku sprzedaży przedmiotowych środków trwałych, w tym ciągnika, w przyszłości podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług będzie kwota należna (obrót) z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku wg obowiązującej w momencie sprzedaży stawki, zgodnie z art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Takie stanowisko wynika z faktu, że w momencie sprzedaży Wnioskodawca będzie czynnym podatnikiem VAT i przysługuje Jemu prawo częściowego odliczenia podatku naliczonego przy zakupie wymienionych środków trwałych. Takie stanowisko ujęte jest w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 23 lutego 2012 r., sygnatura ITP P1/443-1574/11/AP.

Stanowisko do pytania nr 3.

Wnioskodawca uważa, że przekazując synowi całe gospodarstwo rolne, wraz z gruntami, budynkami, urządzeniami i inwentarzem Wnioskodawca przekaże synowi przedsiębiorstwo w rozumieniu Kodeksu cywilnego. W związku z tym na podstawie art. 6, pkt 1 ustawy o VAT, przekazanie takie pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego i odprowadzenia od niego podatku VAT. Nie wystąpi także obowiązek zwrotu odliczonego podatku VAT od ciągnika, chlewni z tytułu dokonanych przez Wnioskodawcę korekt oraz od innych środków trwałych z tytułu odliczenia podatku naliczonego w momencie ich zakupu. Syn Wnioskodawcy przejmując gospodarstwo będzie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i przejęte składniki majątku będą służyły tylko czynnościom opodatkowanym. Podobne stanowisko zawarte jest w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 12 października 2012 r. sygn.:ITPP1/443-922/I2/BK oraz z dnia 24 maja 2011 r., sygn.: ITPP1/443-293a/11/AP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 15 ust. 4 ustawy o VAT stanowi, że w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 5 ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Stosownie do art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Enumeratywnie wymienione elementy, jakie winna zawierać faktura, wskazane zostały w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360, z późn. zm.). Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy oraz ich adresy.

Na mocy art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Stosownie do art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Przepis ten znajduje zastosowanie w sytuacji gdy podatnik nabywając towar lub usługę z przeznaczeniem do działalności zwolnionej nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu, a następnie zmienione zostało przeznaczenie tych towarów poprzez rozpoczęcie wykorzystywania ich do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W myśl art. 91 ust. 7a ww. ustawy o VAT, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Zgodnie z treścią art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

W art. 81b § 1 ww. ustawy wskazano, że uprawnienie do skorygowania deklaracji:

1.

ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą;

2.

przysługuje nadal po zakończeniu:

a.

kontroli podatkowej,

b.

postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

W świetle § 2 cyt. wyżej artykułu, korekta złożona w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 1, nie wywołuje skutków prawnych.

Ze złożonego wniosku wynika, że od roku 1982 Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie gospodarstwa rolnego, którego jest współwłaścicielem na prawach wspólności małżeńskiej. W 2010 r. złożył do urzędu skarbowego stosowne zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług, rezygnując z dniem 1 września 2010 r. ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, stając się czynnym podatnikiem VAT i wybierając rozliczenie miesięczne. Do 2010 r. Wnioskodawca miał status rolnika ryczałtowego i korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w ww. art. 43. W dniu 14 marca 2007 r. zakupił ciągnik rolniczy o wartości 102.000,00 zł (netto: 83.606,56 zł; VAT: 18.393,44 zł) oraz w 2005 r. wybudował chlewnię, która w tym samym roku została oddana do używania. Wnioskodawca nadmienił, że kilka faktur VAT jest wystawionych na imię Wnioskodawcy i Jego żony. Zakupiony ciągnik oraz wybudowana chlewnia służyły oraz służą w dalszym ciągu wyłącznie działalności rolniczej. Składniki te zostały zaliczone do środków trwałych i od września 2010 r. wpisane zostały do ewidencji środków trwałych, są amortyzowane zgodnie z przepisami o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ciągnik rolniczy i budynek chlewni Wnioskodawca wykorzystuje i będzie bezterminowo wykorzystywał tylko i wyłącznie do prowadzenia działalności rolniczej, tj. do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności rolniczej Zainteresowany zajmuje się głównie hodowlą trzody chlewnej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że jako współwłaściciel (drugim właścicielem jest żona) gospodarstwa rolnego, Wnioskodawca jest zarejestrowany dla celów rozliczenia podatku VAT w ramach tego gospodarstwa. Przy zakupie dla potrzeb gospodarstwa, sprzedawca wystawił kilka faktur, podając jako nabywcę oboje małżonków.

Mając powyższe na względzie, zauważyć należy, iż obowiązująca ustawa o podatku od towarów i usług zawiera pewne szczególne rozwiązania dotyczące podatników, którzy prowadzą gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Wówczas bowiem za podatnika jest uważana osoba, która składa zgłoszenie rejestracyjne.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzają jednocześnie zasadę, że do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego uprawniona jest tylko i wyłącznie jedna osoba fizyczna spośród tych, które prowadzą wspólne gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego skutkuje tym, że faktury dotyczące tego gospodarstwa będą wystawiane na tę właśnie osobę, która dokonała zgłoszenia rejestracyjnego. Jednocześnie ta sama osoba występować będzie w roli zbywcy (dostawcy) przy sprzedaży (dostawie) produktów rolnych, bądź też usługodawcy przy świadczeniu usług rolniczych.

Uwzględniając przytoczone regulacje, stwierdzić należy, iż w sytuacji gdy Wnioskodawca złożył zgłoszenie rejestracyjne dla potrzeb podatku od towarów i usług w ramach prowadzonego wraz z żoną gospodarstwa rolnego, aby przysługiwało Jemu prawo do odliczenia podatku naliczonego, oprócz obligatoryjnego warunku związku dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, musi być wskazany jako nabywca na otrzymywanych fakturach VAT. W przedmiotowej sprawie warunek ten został spełniony - Wnioskodawca występuje bowiem jako nabywca, zaś okoliczności tej nie zmienia fakt, że niektóre faktury, dokumentujące dokonane zakupy, wystawione zostały na imiona obojga małżonków, a więc obojga współwłaścicieli ww. gospodarstwa.

Wnioskodawca jako rolnik ryczałtowy nie miał możliwości skorzystania z prawa odliczenia podatku naliczonego wynikających z otrzymanych faktur na podstawie cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem w momencie nabycia oraz realizacji inwestycji podatek ten nie podlegał odliczeniu z uwagi na pierwotne przeznaczenie poniesionych wydatków dla celów prowadzenia działalności zwolnionej od podatku.

Jednak z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca od dnia 1 września 2010 r. zarejestrował się jako podatnik VAT czynny, a tym samym począwszy od tego dnia rozpoczął w ramach prowadzonej działalności rolniczej wykonywanie czynności opodatkowanych, więc w kwestii możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami dotyczącymi nabycia ciągnika oraz realizacji inwestycji - nakłady na budowę chlewni - znajdują zastosowanie przepisy art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług, w szczególności ust. 1, 2, 3 oraz 7.

Na skutek rezygnacji ze statusu rolnika ryczałtowego z dniem 1 września 2010 r. zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie do art. 91 ust. 1-3 ustawy istnieje możliwość skorygowania odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu maszyn i realizacji inwestycji, gdyż wydatki te służą czynnościom opodatkowanym, tj. działalności rolniczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych od dnia 1 września 2010 r.

Wobec powyższego Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego poprzez dokonanie korekty podatku naliczonego z tytułu zakup środka trwałego, którego wartość początkowa przekracza 15.000 zł. Przedmiotowej korekty należy dokonać w korekcie deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty tj. za miesiąc styczeń, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia, w wysokości 1/5 kwot podatku naliczonego przy nabyciu wyżej wymienionego środka trwałego z faktury dokumentującej zakup.

Należy zaznaczyć, iż w przypadku wykorzystania przedmiotowego środka trwałego do czynności opodatkowanych od września 2010 r., oddanego do użytkowania w lutym 2007 r., istnieje możliwość odliczenia 1/5 kwoty podatku naliczonego za każdy rok, w którym przedmiotowy środek trwały jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Pierwsza korekta powinna zostać dokonana za 2010 r. w korekcie deklaracji dla podatku od towarów i usług składanej za pierwszy okres rozliczeniowy 2011 r. Wnioskodawcy przysługuje również prawo do korekty za rok 2011 w wysokości 1/5 podatku naliczonego.

Natomiast odnośnie faktur związanych z budową chlewni należy zaznaczyć, iż w przypadku wykorzystania chlewni do czynności opodatkowanych od września 2010 r., oddanego do użytkowania w lutym 2005 r., istnieje możliwość odliczenia 1/10 kwoty podatku naliczonego za każdy rok, w którym przedmiotowy budynek jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Pierwsza korekta powinna zostać dokonana za 2010 r. w korekcie deklaracji dla podatku od towarów i usług składanej za pierwszy okres rozliczeniowy 2011 r. Kolejne korekty powinny zostać dokonane za 2011 r. w korekcie deklaracji dla podatku od towarów i usług składanej za pierwszy okres rozliczeniowy 2012 r. i za 2012 r. w korekcie deklaracji dla podatku od towarów i usług składanej za pierwszy okres rozliczeniowy 2013 r.

Jeżeli do końca 10-letniego okresu korekty chlewnia będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do korekty za kolejne lata (tekst jedn.: za lata 2013, 2014), każdorazowo w wysokości 1/10 podatku naliczonego. Jeżeli natomiast w okresie tym nastąpi kolejna zamiana przeznaczenia chlewni, Wnioskodawca winien dokonać stosownej korekty.

Pomimo, iż Wnioskodawca we własnym stanowisku wskazał, że odliczenia dokona w korektach deklaracji na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, to jednocześnie w sposób prawidłowy przedstawił sposób dokonania korekty na podstawie art. 91, zatem oceniając całościowo stanowisko, uznano je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Końcowo wskazać należy, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W zakresie pytań nr 2 i nr 3 w zdarzeniu przyszłym zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl