IPTPP4/443-307/13-4/ALN - Podatek od towarów i usług w zakresie okresu przechowywania papierowych kopii paragonów fiskalnych dokumentujących sprzedaż dokonaną w okresie 1 stycznia 2007 r. do 31 października 2008 r.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-307/13-4/ALN Podatek od towarów i usług w zakresie okresu przechowywania papierowych kopii paragonów fiskalnych dokumentujących sprzedaż dokonaną w okresie 1 stycznia 2007 r. do 31 października 2008 r.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2013 r. (data wpływu 10 maja 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia z dnia 17 lipca 2013 r. (data wpływu 19 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie okresu przechowywania papierowych kopii paragonów fiskalnych dokumentujących sprzedaż dokonaną w okresie 1 stycznia 2007 r. do 31 października 2008 r.- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie okresu przechowywania papierowych kopii paragonów fiskalnych dokumentujących sprzedaż dokonaną w okresie 1 stycznia 2007 r. do 31 października 2008 r.

Wniosek został uzupełniony w dniu 17 lipca 2013 r. o postawienia pytania oraz podpis Wnioskodawczyni.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Do października 2008 r. Wnioskodawczyni prowadziła działalność w zakresie sprzedaży detalicznej towarów handlowych. Obrót rejestrowany był przy zastosowaniu kas rejestrujących. Na koniec dnia sporządzano raporty dobowe, a ostatniego dnia miesiąca dokonano wydruku raportu fiskalnego okresowego, będącego podstawą zapisów w podatkowej książce przychodów i rozchodów oraz w rejestrze sprzedaży VAT. Do rejestracji obrotu używane były kasy fiskalne drukujące paragony papierowe.

Pytanie dotyczy okresu przechowywania kopii dokumentów kasowych z okresu 01.01.2007 - 31.10.2008 (data zakończenia działalności).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaki jest okres przechowywania papierowych kopii paragonów fiskalnych dokumentujących sprzedaż dokonaną w okresie 1 stycznia 2007 rok - 31 października 2008 rok.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Podatnicy są obowiązani na podstawie art. 112 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535, przechowywać kopię dokumentów kasowych do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego czyli 5 lat. Jednakże w celu ulżenia podatnikom w archiwizowaniu dokumentacji papierowej przez tak długi okres Minister Finansów skrócił do 2 lat okres obowiązkowego przechowywania kopii paragonów papierowych, stanowi o tym § 19 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy fiskalne oraz warunków ich stosowania.

Reasumując: papierowe kopie fiskalne z 2007 r. i 2008 r. Wnioskodawczyni miała obowiązek przechowywać przez okres 2 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiła sprzedaż czyli do 31.12.2009 dla papierowych paragonów fiskalnych z roku 2007 r. i do 31.12.2010 dla paragonów wydrukowanych w 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową, zobowiązaniem podatkowym jest wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego.

W myśl art. 21 § 1 Ordynacji podatkowej, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem:

1.

zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania;

2.

doręczenia decyzji organu podatkowego, ustalającej wysokość tego zobowiązania.

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej).

Na mocy art. 112 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty, w szczególności faktury, związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zasady prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących do 31 marca 2013 r. określało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338, z późn. zm.), zwanym dalej rozporządzeniem.

Ilekroć w ww. rozporządzeniu jest mowa o paragonie fiskalnym - rozumie się przez to wydrukowany dla nabywcy przez kasę w momencie sprzedaży dokument fiskalny z dokonanej sprzedaży (§ 2 pkt 11 rozporządzenia).

Zgodnie z § 2 pkt 20 rozporządzenia, przez sprzedaż rozumie się czynności, o których mowa w art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług czyli odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl § 7 pkt 1, 2, 7 i 8 rozporządzenia, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani spełniać następujące warunki przy prowadzeniu ewidencji przy zastosowaniu kas:

* dokonywać ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy;

* sporządzać raport fiskalny dobowy po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym oraz sporządzać raport fiskalny za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu, jak również prowadzić bieżącą kontrolę w zakresie prawidłowego i terminowego przekazu danych do archiwizowania w przypadku stosowania kas z elektronicznym zapisem kopii;

* dokonywać wydruku wszystkich emitowanych przez kasę dokumentów i ich kopii na taśmie papierowej, jeżeli druk kopii umożliwia konstrukcja kasy i umożliwiają to przepisy rozporządzenia

* przechowywać kopie dokumentów kasowych przez okres wymagany w ustawie oraz w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zgodnie z warunkami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Natomiast w myśl § 19 ust. 1 rozporządzenia, kopie dokumentów kasowych sporządzanych przy zastosowaniu kasy na nośniku papierowym, potwierdzających dokonanie do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaży, podatnicy obowiązani są przechowywać nie krócej niż przez okres 2 lat, licząc od końca roku, w którym nastąpiła ta sprzedaż.

Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, że ma on zastosowanie do dokumentów kasowych sporządzonych na nośniku papierowym i dokumentujących sprzedaż, jaka została dokonana zarówno przed wejściem w życie znowelizowanych przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów (tekst jedn.: przed dniem 1 grudnia 2008 r.) jak i od momentu wejścia w życie Rozporządzenia Ministra Finansów (tekst jedn.: od dnia 1 grudnia 2008 r.) ale przed dniem 31 grudnia 2012 r.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż do października 2008 r. Wnioskodawczyni prowadziła działalność w zakresie sprzedaży detalicznej towarów handlowych. Obrót rejestrowany był przy zastosowaniu kas rejestrujących. Do rejestracji obrotu używane były kasy fiskalne drukujące paragony papierowe.

Należy przypomnieć, że do dnia 30 listopada 2008 r. wszelkie kopie dokumentów kasowych należało przechowywać przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Jednocześnie przepisy dotyczące kas rejestrujących nie przewidywały żadnych możliwości skrócenia tego okresu przechowywania kopii dokumentów kasowych. Ustawodawca dopuszczał natomiast (i dopuszcza obecnie) możliwość sporządzania i przechowywania kopii dokumentów kasowych na nośnikach informatycznych.

Z zapisu § 7 ust. 1 pkt 8 obowiązującego do 31 marca 2013 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania wynika, że kopie dokumentów kasowych należy przechowywać do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Przepis ten jednak nie dotyczy kopii dokumentów sporządzanych przez kasę na nośniku papierowym, co wynika z unormowania § 19 ust. 1 rozporządzenia. Zatem przepis § 7 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie gdyż kwestia, z którą zwróciła się Wnioskodawczyni dotyczy kopii dokumentów (paragonów fiskalnych) sporządzanych przez kasy fiskalne na nośniku papierowym.

Dlatego też, jak wynika z § 19 ust. 1 rozporządzenia, kopie dokumentów sporządzonych przez kasę na nośniku papierowym, potwierdzających dokonanie sprzedaży do dnia 31 grudnia 2012 r. podatnicy są obowiązani przechowywać nie krócej niż przez okres dwóch lat, licząc od końca roku, w którym nastąpiła ta sprzedaż.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony opis zaistniałego stanu faktycznego, stwierdzić należy, że kopie paragonów fiskalnych sporządzanych przez kasę rejestrującą na nośniku papierowym, dokumentujące sprzedaż dokonaną w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do 31 października 2008 r. Wnioskodawczyni winna przechowywać nie krócej niż przez 2 lata, licząc od końca roku, w którym nastąpiła sprzedaż udokumentowana paragonem.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl