IPTPP4/443-306/12-5/UNR - Prawo zarządcy nieruchomości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu mediów dla zarządzanej nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-306/12-5/UNR Prawo zarządcy nieruchomości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu mediów dla zarządzanej nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2012 r. (data wpływu 27 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 lipca 2012 r. (data wpływu 27 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu mediów dla zarządzanej nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* odsprzedaży i refakturowania nabywanych mediów na najemców lokali Gminy oraz Gminę poprzez wystawianie faktur VAT,

* prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu mediów dla zarządzanej nieruchomości.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 lipca 2012 r. w zakresie doprecyzowania przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Spółka zawarła z Gminą umowę o zarządzanie nieruchomością, która jest własnością Skarbu Państwa.

Do obowiązków spółki (zarządcy) zgodnie z umową należą między innymi:

* zawieranie w swoim imieniu i na własny rachunek umów na dostawę mediów dotyczącej danej nieruchomości: energii elektrycznej, gazu,wody, energii cieplnej dla potrzeb c.o., odprowadzania ścieków i wywozu śmieci,

* zawieranie i aneksowanie umów najmu na podstawie zgody i pełnomocnictwa właściciela czyli Gminy,

* naliczanie i pobieranie od najemców opłat czynszowych za świadczenia związane z najmem, a także odsetek ustawowych od tych należności,

* prowadzenie księgowości,

* przekładanie właścicielowi co 2 miesiące rozliczeń: stanu wpływów z dochodów oraz wydatków na eksploatację i bieżące remonty,

* założenie odrębnego rachunku bankowego do rozliczenia zarządu daną nieruchomością.

Zarządca zobowiązany jest do przekazywania faktur za najem oraz odprowadzania przyjętych wpłat od najemców z tytułu czynszu na konto Gminy.

Gmina w zarządzanej nieruchomości przez spółkę wynajmuje lokale użytkowe.

Właściciel (Gmina) upoważnia zarządcę do wystawiania i podpisywania faktur VAT wg stawki 23% za opłaty z tytułu czynszu za najem zgodnie z klauzulami:

Wystawca: Spółka

Sprzedawca: Gmina

Reasumując, Gmina upoważniła spółkę (zarządcę) do wystawienia w jej imieniu faktur VAT w zarządzanej nieruchomości przez spółkę za najem lokali przez Gminę.

Zobowiązała natomiast zarządcę do zawarcia we własnym imieniu i na własny rachunek umów na dostawę mediów do zarządzanej nieruchomości.

W związku z tym na fakturach VAT wystawianych przez dostawcę usług jako nabywca usługi wskazany będzie zarządca, tj. Spółka.

W związku z powyższym zarządca - spółka również we własnym imieniu zawrze umowy z najemcami Gminy na dostawę mediów.

Zgodnie z umową na dostarczenie mediów, która będzie zawarta pomiędzy spółką, a najemcami Gminy najemcy obciążani będą przez spółkę za zużycie mediów według cen zakupu mediów przez Spółkę. Spółka zawrze drugą umowę z Gminą "o korzystanie z mediów i ponoszenia opłat z tego tytułu", przedmiotem której będzie ponoszenie przez Gminę (refakturowanie przez spółkę) opłat za korzystanie z dostaw energii elektrycznej, energii cieplnej, wody oraz odbioru ścieków do pomieszczeń znajdujących się w zarządzanej nieruchomości przez spółkę, które nie zostały wynajęte przez Gminę i pozostają w jej dyspozycji. Umowa określa, że spółka z o.o. będzie obciążała Gminę według cen płaconych przez siebie dostawcom mediów.

Spółka nie prowadzi działalności gospodarczej dotyczącej sprzedaży energii elektrycznej, gazu, wody, energii cieplnej dla potrzeb c.o., odprowadzania ścieków i wywozu śmieci. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zakupione media będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy spółce (zarządcy) przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu mediów dla zarządzanej nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy, spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktur zakupu mediów: energii elektrycznej, gazu,wody, energii cieplnej dla potrzeb c.o., odprowadzania ścieków i wywozu śmieci dla zarządzanej nieruchomości, ponieważ zakup mediów ma ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi czyli dotyczy sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Związek z czynnościami opodatkowanymi czyli dotyczy sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary, według art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zawarł z Gminą umowę o zarządzanie nieruchomością. Gmina upoważniła Spółkę (zarządcę) do wystawienia w jej imieniu faktur VAT w zarządzanej nieruchomości przez Spółkę za najem lokali przez gminę. Zobowiązała również zarządcę do zawarcia we własnym imieniu i na własny rachunek umów na dostawę mediów do zarządzanej nieruchomości. W związku z tym na fakturach VAT wystawianych przez dostawcę usług jako nabywca usługi wskazany będzie zarządca, tj. Spółka. W związku z powyższym zarządca - Spółka również we własnym imieniu zawrze umowy z najemcami Gminy na dostawę mediów. Zgodnie z umową na dostarczenie mediów, która będzie zawarta pomiędzy spółką a najemcami Gminy, najemcy obciążani będą przez Spółkę za zużycie mediów według cen zakupu mediów przez Spółkę.

Spółka zawrze drugą umowę z Gminą "o korzystanie z mediów i ponoszenia opłat z tego tytułu", przedmiotem której będzie ponoszenie przez Gminę (refakturowanie przez Spółkę) opłat za korzystanie z dostaw energii elektrycznej, energii cieplnej, wody oraz odbioru ścieków do pomieszczeń znajdujących się w zarządzanej nieruchomości przez spółkę, które nie zostały wynajęte przez Gminę i pozostają w jej dyspozycji. Umowa określa, że Spółka będzie obciążała Gminę według cen płaconych przez siebie dostawcom mediów. Spółka nie prowadzi działalności gospodarczej dotyczącej sprzedaży energii elektrycznej, gazu, wody, energii cieplnej dla potrzeb c.o., odprowadzania ścieków i wywozu śmieci. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zakupione media będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem, z uwagi na fakt, iż - jak wskazano we wniosku - zakupione media dla zarządzanej nieruchomości (energia elektryczna, gaz, woda, energia cieplna dla potrzeb c.o., odprowadzanie ścieków i wywóz śmieci) będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem ww. mediów.

Reasumując, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup mediów do zarządzanej nieruchomości, ponieważ nabyte media będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Niniejsza interpretacja dotyczy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu mediów dla zarządzanej nieruchomości. Nadmienia się, że w zakresie odsprzedaży i refakturowania nabywanych mediów na najemców lokali Gminy oraz Gminę poprzez wystawianie faktur VAT wydano interpretację znak IPTPP4/443-306/12-4/UNr.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl