IPTPP4/443-301/12-4/UNR - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem samochodu ciężarowego do wywozu śmieci.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-301/12-4/UNR Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem samochodu ciężarowego do wywozu śmieci.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu Usług Komunalnych przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2012 r. (data wpływu 25 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 lipca 2012 r. (data wpływu 12 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem samochodu ciężarowego do wywozu śmieci - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem samochodu ciężarowego do wywozu śmieci.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 lipca 2012 r. o doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)

Dnia 15 marca 2012 r. Zakład Usług Komunalnych, będący zakładem budżetowym Gminy zakupił od Przędsiębiorstwa Wielobranżowego samochód ciężarowy do wywozu śmieci - 1 rok produkcji: 2011, nowy za kwotę 396 060,00 zł (wartość z VAT).W tej kwocie 74 060,00 zł stanowi 23% VAT. Zakład Usług Komunalnych został utworzony w celu wykonywania zadań Gminy między innymi w celu utrzymania czystości i porządku, odbioru nieczystości stałych i płynnych, prowadzenia wysypiska odpadów (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). Zgodnie z art. 75 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 o podatku od towarów i usług Z.U.K jest podatnikiem VAT, na którym ciąży obowiązek podatkowy. Na zakup śmieciarki Z.U.K otrzymał dotację z Gminy w kwocie 196 060,00 zł oraz ma otrzymać zwrot z Urzędu Marszałkowskiego (PROW) kwotę 200 000,00 zł Z.U.K wykonuje czynności śmieciarką w związku z którymi przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktura VAT została wystawiona na Zakład Usług Komunalnych. Zakupiony samochód ciężarowy wykorzystywany jest do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zakład Usług Komunalnych ma prawo, pomimo, że część środków na zakup samochodu ciężarowego do wywozu śmieci pochodzi z budżetu Gminy, a ponadto zakład ubiega się o refundację kosztów zakupu pojazdu z PROW w kwocie 200 000 zł./VAT jest niekwalifikowalny/ dokonać obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, Z.U.K ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ wykonuje usługi wykorzystywane do czynności opodatkowanych zgodnie z art. 86 ustawy o VAT.

Z.U.K wystąpił o refundację kwoty 200.000 zł na zakup samochodu lecz VAT jest kosztem niekwalifikowanym i nie podlega refundacji. Ponadto zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług "obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę/kwotę należną/towarów dostarczonych, pomniejszone o kwotę należnego podatku"

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, będący zakładem budżetowym Gminy zakupił od Przędsiębiorstwa Wielobranżowego samochód ciężarowy do wywozu śmieci - Zakład Usług Komunalnych został utworzony w celu wykonywania zadań Gminy między innymi w celu utrzymania czystości i porządku, odbioru nieczystości stałych i płynnych, prowadzenie wysypiska odpadów. Na zakup śmieciarki Wnioskodawca otrzymał dotację z Gminy w kwocie 196 060,00 zł oraz ma otrzymać zwrot z Urzędu Marszałkowskiego (PROW) kwotę 200 000,00 zł. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktura VAT została wystawiona na Zainteresowanego. Zakupiony samochód ciężarowy wykorzystywany jest do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem, z uwagi na fakt, iż - jak wskazano we wniosku - zakupiony samochód ciężarowy do wywozu śmieci - jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem ww. pojazdu.

Reasumując, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej zakup samochodu ciężarowego do wywozu śmieci, ponieważ nabyty pojazd jest wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl