IPTPP4/443-300/12-6/OS - Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-300/12-6/OS Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2012 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z dnia 20 lipca 2012 r. (data wpływu) oraz pismem z dnia 7 sierpnia 2012 r. (data wpływu 10 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...." oraz w zakresie obowiązku wynikającego z art. 90 ust. 1 ustawy-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." oraz w zakresie obowiązku wynikającego z art. 90 ust. 1 ustawy.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 20 lipca 2012 r. (data wpływu) oraz z dnia 7 sierpnia 2012 r. (data wpływu 10 sierpnia 2012 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego oraz sposobu reprezentacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zakupy towarów i usług dokonywane będą przez Wnioskodawcę w ramach projektu pn. "..." realizowanego na podstawie umowy o dofinansowanie z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013, Osi Priorytetowej II, Działania II.1. Szacowana wartość Projektu - ok. złotych.

Projekt obejmuje:

1.

budowę regionalnej sieci szerokopasmowej na obszarze województwa;

2.

realizację komponentu szkoleniowego oraz działań o charakterze informacyjno-promocyjnym. Łączna szacowana wartość wydatków objętych tymi działaniami wynosi ok. złotych. Działania szkoleniowe będą skierowane do osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym z terenu województwa łącznie ok. 998 osób, zaś działania informacyjno-promocyjne do ogółu społeczeństwa, w szczególności mieszkańców województwa.

3.

zakupy sprzętu i wyposażenia (m.in. sprzętu komputerowego z oprogramowaniem) przeznaczonego do obsługi projektu dla pracowników Urzędu pracujących przy realizacji projektu.

Budowana infrastruktura obejmie przede wszystkim elementy pasywne, które są niezbędne do instalacji i działania szerokopasmowego dostępu do Internetu (takie jak np.: kanalizacja teletechniczna, przewody, światłowody, studnie czy lokalizacje węzłów telekomunikacyjnych) oraz elementy aktywne w węzłach sieci szkieletowej i węzłach sieci dystrybucyjnej.

Eksploatacja wybudowanej sieci powierzona będzie podmiotowi zewnętrznemu, Operatorowi Infrastruktury. Będzie on funkcjonował w modelu tzw. operatora operatorów. Oznacza to, że Województwo zbuduje infrastrukturę i pozostanie jej właścicielem, natomiast zarządzanie siecią, jej eksploatacja, utrzymanie oraz świadczenie usług z jej wykorzystaniem zostanie powierzone podmiotowi zewnętrznemu. Powierzenie nastąpi na podstawie umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Będzie on świadczył usługi na zasadzie sieci otwartej innym operatorom i dostawcom usług telekomunikacyjnych, a ci z kolei świadczyć będą usługi na rzecz użytkowników końcowych. Wynagrodzeniem partnera prywatnego będzie prawo do korzystania i pobierania pożytków z przedmiotu partnerstwa (infrastruktury teleinformatycznej przekazanej jako wkład własny województwa). Z kolei Operator Infrastruktury będzie m.in. płacił na rzecz Województwa czynsz dzierżawny.

Wnioskodawcą i Beneficjentem projektu jest Województwo i to Województwo będzie jednocześnie właścicielem powstałej infrastruktury. Postanowienia wspomnianej powyżej umowy o dofinansowanie i aneksu do umowy stanowią, iż podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków kwalifikowalnych jest Województwo. W związku z tym płatnikiem zobowiązań powstałych w wyniku realizacji projektu będzie Województwo i na ten podmiot będą wystawiane faktury VAT. Zakres realizacji Projektu dotyczy w całości zadań nałożonych na Województwo odrębnymi przepisami prawa, w szczególności przepisami art. 14 ust. 1 pkt 1 i pkt 15a ustawy o samorządzie województwa, tj. edukacji publicznej oraz działalności w zakresie telekomunikacji. Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675) jednostka samorządu terytorialnego może w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej budować lub eksploatować infrastrukturę telekomunikacyjną i sieci telekomunikacyjne oraz nabywać prawa do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych; dostarczać sieci telekomunikacyjne lub zapewniać dostęp do infrastruktury telekomunikacyjnej; świadczyć usługi z wykorzystaniem posiadanej infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych.

Nie mniej jednak, czynności podejmowane w ramach realizacji projektu będą wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, tj. m.in. umów z wykonawcami zarówno części infrastrukturalnej, jak i szkoleniowo-promocyjnej, dostawcami sprzętu, wyposażenia i oprogramowania związanego z zarządzaniem projektem. Wydatki związane z budową regionalnej sieci szerokopasmowej będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, natomiast wydatki dotyczące działań szkoleniowych oraz informacyjno-promocyjnych skierowanych do ogółu społeczeństwa, będą służyły wykonywaniu zadań publicznych nałożonych na województwo odrębnymi przepisami prawa, ale nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zakupiony sprzęt komputerowy i wyposażenie biura Projektu wykorzystywane będą w trakcie realizacji ww. Projektu. Województwo korzystać będzie w trakcie budowy infrastruktury telekomunikacyjnej z usług doradcy prawnego i technicznego, wyłonionych w wyniku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr I13, poz. 759 z późn. zm.).

Województwo jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Województwo wybuduje w ramach projektu "..." infrastrukturę telekomunikacyjną, którą następnie będzie wydzierżawiało Operatorowi infrastruktury. Czynności opodatkowane będą więc obejmowały dzierżawę ww. infrastruktury. Doradztwo prawne i techniczne jest związane i wykorzystywane bezpośrednio z budową tej infrastruktury telekomunikacyjnej, a nie z jej przyszłą dzierżawą. Nie będzie więc bezpośrednio wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ostatecznie w uzupełnieniu Województwo informuje, iż doradztwo prawne i techniczne wykorzystywane będzie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Województwo ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy lub usługi związane bezpośrednio z nabyciem, budową i eksploatacją infrastruktury telekomunikacyjnej, która będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

2.

Czy Województwo ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy lub usługi związane z wydatkami dotyczącymi działań szkoleniowych, informacyjno-promocyjnych realizowanych w ramach Projektu oraz zakupem sprzętu i wyposażenia (m.in. sprzętu komputerowego z oprogramowaniem) przeznaczonego do obsługi projektu dla pracowników Urzędu pracujących przy realizacji projektu.

3.

Czy Województwo będzie miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących usługi doradztwa prawnego i technicznego, które świadczone będą w związku z budową i eksploatacją infrastruktury telekomunikacyjnej na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych z podmiotami wyłonionymi w drodze postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

4.

Czy zastosowanie będzie miał przepis art. 90 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym Województwo będzie miało obowiązek wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami dającymi prawo do odliczenia - czynnościami opodatkowanymi i kwot związanych z czynnościami nie dającymi prawą do obniżenia podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji opisanej w pytaniu 1, Województwo będzie miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy lub usługi związane z nabyciem, budową i eksploatacją infrastruktury telekomunikacyjnej, z uwagi na fakt, iż nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Takie odliczenie podatku od towarów i usług przysługiwało również będzie w związku z zakupem oznaczeń informacyjnych o finansowaniu Projektu, które to oznaczenia umieszczone na węzłach Sieci, stanowić mają obowiązkowy element wybudowanej infrastruktury.

Pytanie 2

Wnioskodawca uważa, iż wydatki związane z działaniami szkoleniowymi, informacyjno-promocyjnymi nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych, w rozumieniu przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054 j.t.), a co za tym idzie wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podobnie Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku zakupu sprzętu i wyposażenia (m.in. sprzętu komputerowego z oprogramowaniem) przeznaczonego do obsługi projektu dla pracowników Urzędu pracujących przy realizacji projektu.

Pytanie 3

Z uwagi na fakt, iż doradztwo prawne obejmowało będzie:

a.

pomoc w przygotowaniu, poprowadzeniu postępowania i udzieleniu zamówień publicznych na zaprojektowanie i wybudowanie pasywnej infrastruktury sieci szerokopasmowej,

b.

pomoc w przygotowaniu, przeprowadzeniu postępowania i udzieleniu zamówienia publicznego na zarządzanie kontraktami na zaprojektowanie i wybudowanie pasywnej infrastruktury sieci szerokopasmowej (Inżynier Kontraktu)

c.

reprezentację prawną w ewentualnych postępowaniach odwoławczych i sądowych (KIO, Sąd) dotyczących przedmiotowych postępowań,

natomiast doradztwo techniczne obejmowało będzie:

a.

przygotowanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych na zaprojektowanie i wybudowanie pasywnej infrastruktury sieci szerokopasmowej oraz

b.

przygotowanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych na zarządzanie kontraktami na zaprojektowanie i wybudowanie pasywnej infrastruktury sieci szerokopasmowej (Inżynier Kontraktu) w ramach ww. Projektu Wnioskodawca uważa, iż usługi te będą bezpośrednio związane z budową pasywnej infrastruktury telekomunikacyjnej służącej wykonywaniu czynności opodatkowanych, a co za tym idzie Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących te wydatki

Pytanie 4

Zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do towarów i usług, które będą wykorzystywane do wykonywania czynności w związku z którymi przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie będzie przysługiwało, Wnioskodawca będzie zobowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których Wnioskodawcy przysługiwało będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 90 ust. 1 ww. ustawy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

W przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ust. 1 ustawy, który stanowi, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli natomiast nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o samorządzie województwa, do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, będący zrejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie realizował projekt pn. "..." realizowanego na podstawie umowy o dofinansowanie z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013. Wnioskodawcą i Beneficjentem projektu jest Województwo i to Województwo będzie jednocześnie właścicielem powstałej infrastruktury. Płatnikiem zobowiązań powstałych w wyniku realizacji projektu będzie Województwo i na ten podmiot będą wystawiane faktury VAT. Zakres realizacji Projektu dotyczy w całości zadań nałożonych na Województwo odrębnymi przepisami prawa, w szczególności przepisami art. 14 ust. 1 pkt 1 i pkt 15a ustawy o samorządzie województwa, tj. edukacji publicznej oraz działalności w zakresie telekomunikacji. Wydatki związane z budową regionalnej sieci szerokopasmowej będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, natomiast wydatki dotyczące działań szkoleniowych oraz informacyjno-promocyjnych skierowanych do ogółu społeczeństwa, będą służyły wykonywaniu zadań publicznych nałożonych na województwo odrębnymi przepisami prawa, ale nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wnioskodawca wybuduje w ramach projektu infrastrukturę telekomunikacyjną, którą następnie będzie wydzierżawiało Operatorowi infrastruktury. Czynności opodatkowane będą więc obejmowały dzierżawę ww. infrastruktury. Doradztwo prawne i techniczne jest związane i wykorzystywane bezpośrednio z budową tej infrastruktury telekomunikacyjnej a nie z jej, przyszłą dzierżawą. Nie będzie więc bezpośrednio wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jednak ostatecznie w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał iż doradztwo prawne i techniczne wykorzystywane będzie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż w związku z realizacją projektu pn. "...":

* odnośnie pytania 1 - Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy lub usługi związane bezpośrednio z nabyciem, budową i eksploatacją infrastruktury telekomunikacyjnej ponieważ efekty projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a ponadto Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług,

* odnośnie pytania 2 - Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy lub usługi związane z wydatkami dotyczącymi działań szkoleniowych, informacyjno-promocyjnych realizowanych w ramach projektu oraz zakupem sprzętu i wyposażenia (m.in. sprzętu komputerowego z oprogramowaniem) przeznaczonego do obsługi projektu dla pracowników Urzędu pracujących przy realizacji projektu, ponieważ efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych,

* odnośnie pytania 3 - Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących usługi doradztwa prawnego i technicznego, które świadczone będą w związku z budową i eksploatacją infrastruktury telekomunikacyjnej na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych z podmiotami wyłonionymi w drodze postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, ponieważ efekty projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a ponadto Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

* odnośnie pytania 4 - w rozpatrywanym przypadku będzie miał zastosowanie art. 90 ust. 1 ustawy, ponieważ efekty projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę zarówno do czynności opodatkowanych jak i do czynności niepodlegających opodatkowaniu, tym samym Wnioskodawca będzie miał obowiązek wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Tut. Organ podatkowy zauważa, iż zgodnie z art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Natomiast zgodnie z art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej, w przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych, pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca opłacił wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług, w kwocie 120 zł, w dniu 16 kwietnia 2012 r. Natomiast wniosek załatwiony niniejszą interpretacją dotyczył dwóch zdarzeń przyszłych, zatem różnica w kwocie 40 zł zostanie zwrócona zgodnie z art. 14f § 2a ustawy - Ordynacja podatkowa na rachunek bankowy wskazany przez Zainteresowanego we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl