IPTPP4/443-295/13-3/OS - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie budowy, przebudowy, rozbudowy i zakupu wyposażenia obiektów uczelni wyższej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-295/13-3/OS Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie budowy, przebudowy, rozbudowy i zakupu wyposażenia obiektów uczelni wyższej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2013 r. (data wpływu 6 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "....." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "....".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku ze składaniem wniosku o dofinansowanie projektu pt. "......" zobowiązani zostaliśmy do przedstawienia zaświadczenia z Izby Skarbowej dotyczącego potwierdzenia faktu, że Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z faktur zakupu dotyczących projektu.

Poniżej Wnioskodawca przedstawia najważniejsze informacje dotyczące projektu:

1.

Koordynator: na etapie składania wniosku dr inż....., w trakcie realizacji Prof.....dr hab........

2.

Okres realizacji: planowany termin rozpoczęcia i zakończenia projektu: 2013 r. - 2015 r.

3.

Źródło dofinansowania: Regionalny Program Operacyjny Województwa....2007-2013 Oś priorytetowa 1 Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu, poddziałanie 1.1.1 Wsparcie instytucji otoczenia biznesu.

4.

Przedmiot projektu (opis):

W ramach zespołu kompleksowych działań inwestycyjnych przewiduje się budowę, przebudowę, rozbudowę i zakup wyposażenia obiektów uczelni zlokalizowanych przy ul..... i.... Działania inwestycyjne stanowią etap koncentracji działań uczelni w zakresie intensywnego animowania rozwoju transferu wiedzy w regionie (w myśl Regionalnej Strategii Innowacji). Pod pojęciem transferu wiedzy należy rozumieć proces nawiązywania i realizacji badań, z wyłączeniem badań zleconych. Dzięki temu projekt stanowić będzie jeden z filarów realizacji polityki innowacyjnej w regionie, stając się punktem kontaktowym inicjatyw naukowo-badawczych w relacjach ze sferą gospodarczą. Przykładowo firma, która podczas swojej działalności wypracowuje pewne rozwiązanie techniczne, organizacyjne, procesowe lub marketingowe, a następnie zwraca się do uczelni z ofertą współpracy nad wspólnym rozwojem rozwiązania. Z tego typu sytuacją będziemy mieli do czynienia coraz częściej bo firm nie stać na finansowanie i zlecanie jednostkom naukowo badawczym tylko określonego rodzaju prac. Zrzeczenie się części praw autorski podmiotu gospodarczego do rozwiązania pozwala na nawiązanie współpracy, która nie zawsze będzie miała możliwość zakończenia się sukcesem, niemniej uczelni pozwoli to na rozwijanie podejmowanych dyscyplin wiedzy, ale także pozwoli na praktyczne testowanie rozwiązań naukowych. Planowane centrum pozwoli z jednej strony na zlokalizowanie w jednym miejscu podstawowych oraz wspomagających współpracę (punkt kontaktowy). Stanowi to kontynuację działań związanych z utworzenie laboratorium sensorycznego powstałego w ramach.... (...). Dzięki temu możliwe stanie się nawiązywanie kontaktów i świadczenie nieodpłatnych usług na rzecz podmiotów gospodarczych regionu.

Obszary świadczenia usług przez....korespondują z 3 strefami związanymi z zakładaniem, prowadzeniem i rozwojem firm:

* .....- usługi dla zakładających działalność gospodarczą (start upy),

* .... - usługi dla funkcjonujących firm zainteresowanych rozwojem produktów, usług, transferem wiedzy i technologii, komercjalizacją wyników prac B+R, ale także wsparcie dla tworzenia tzw. spin-off"ów,

* ......- usługi dla firm, które poszukują kontaktów,- chcą współpracować, kooperować (baza dla klastrów); wsparcie świadczenia usług okołobiznesowych na zasadach outsourcing'u.

Wszelkie działania podejmowane przez jednostkę w obiekcie będą nieodpłatne i nie mają znamion komercyjnych konsultacji.

5.

Zakupy jakie będą dokonywane w ramach projektu: Remont budynku przy ul.....4 (ok. 4,5 min zł) + wyposażenie; razem ok. 6 min.

6.

Efekty projektu: Przebudowa budynku dydaktycznego na potrzeby koncentracji usług kontaktowych względem transferu wiedzy.

7.

Beneficjenci projektu: Beneficjentem, który w sposób bezpośredni uzyska korzyść z realizacji projektu jest..... Beneficjentem pośrednim, który będzie miał możliwość uzyskania korzyści będzie mała-średnia przedsiębiorczość, społeczność lokalna,

8.

Korzystanie z efektów projektu sposób i zasady:Realizacja projektu stanowi rozwinięcie koncepcji podejmowanej dotychczas w ramach...., gdzie tworzona jest baza do rozwijania badań naukowych podejmowanych przez jednostkę. W obiekcie prowadzone będą konsultacje mające na celu określenie szans i możliwości podjęcia współpracy, która jest istotna z punktu widzenia badań podejmowanych przez uczelnię. Wszelkie działania podejmowane przez jednostkę w obiekcie będą nieodpłatne i nie mają znamion komercyjnych konsultacji.Właścicielem efektów projektu będzie....

9.

Projekt nie będzie generował przychodu.

10.

Sprzęt zakupionym do projektu, który nie zostanie zużyty w toku projektu - po skończonej realizacji projektu będzie wykorzystywany do: sprzęt pozostanie w jednostce, czyli nadal będzie wykorzystywany do działań związanych ze współpracą w ramach kontaktu nauka - biznes. Żaden z zakupionego sprzętu nie będzie służył do odpłatnych prac badawczych, najmu, sponsoringu lub innej sprzedaży opodatkowanej.

11.

Zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu, efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez.....

12.

Efekty projektu nie zostaną nikomu przekazane.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu bądź otrzymać zwrot tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu, ani nie ma możliwości odzyskania zwrotu tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje projekt pn. "......". Właścicielem efektów projektu będzie..... Efekty projektu nie zostaną nikomu przekazane. Projekt nie będzie generował przychodu. Zakupy dokonywane w związku z realizacja projektu, efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonania przez.....czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizowanego projektu. Tym samym Wnioskodawca z tego tytułu nie będzie miał prawa do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. ".....", ponieważ efekty projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w.....po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl