IPTPP4/443-289/12-2/OS - Elektroniczna forma przesyłania faktur.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-289/12-2/OS Elektroniczna forma przesyłania faktur.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2012 r. (data wpływu 23 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży artykułów sanitarnych. Wykonywanie tych czynności dokumentowane jest fakturami VAT. W chwili obecnej, Wnioskodawca wystawia faktury VAT oraz faktury korygujące i przesyła je odbiorcom w formie papierowej.

Mając na uwadze chęć usprawnienia przepływu faktur oraz optymalizację kosztów w tym zakresie, Spółka rozważa wprowadzenie dodatkowego sposobu przesyłania faktur oraz faktur korygujących, w formie elektronicznej za pośrednictwem poczty elektronicznej (jako załącznika w formacie PDF do wiadomości e-mail). Zapisane one będą w plikach w formacie PDF, bez wykorzystania bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym, a także bez wykorzystania systemu elektronicznej wymiany danych (EDI), zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych.

Odbiorcy tych faktur będą je drukować oraz przechowywać w formie "papierowej" lub tylko w formie elektronicznej. Zgodnie z założeniami Spółki, faktura w formacie PDF będzie automatycznie generowana przez system, po wprowadzeniu odpowiednich danych. Następnie, kopia pliku PDF będzie umieszczana na osobnym serwerze spółki (bez możliwości edycji).

Faktura w formacie PDF będzie przesyłana do odbiorcy wyłącznie za pośrednictwem poczty elektronicznej (jako załącznik do wiadomości e-mail). Wysyłka faktur będzie dokonywana z komputerów zabezpieczonych loginem i hasłem i przez ściśle określone osoby. Zastosowanie opisanego sposobu przesyłania faktur będzie następować po jego uprzedniej akceptacji przez odbiorcę faktury. Zgoda odbiorcy będzie wyrażana na piśmie, poprzez uzupełnienie i podpisanie specjalnego formularza przygotowanego przez Spółkę, zawierającego stosowne oświadczenie odbiorcy.

W przypadku wystąpienia błędów podczas elektronicznej wysyłki, Spółka będzie miała możliwość przesłania faktury lub faktury korygującej w wersji papierowej, po uprzednim pisemnym wyrażeniu zgody przez odbiorcę. Faktury przesyłane przez Spółkę drogą elektroniczną będą przechowywane wyłącznie w formie elektronicznej w formacie PDF na serwerze Spółki, w podziale na okresy rozliczeniowe. Spółka zapewni dostęp do faktur organom kontrolującym w sposób pozwalający na bezzwłoczne wyszukiwanie, kopiowanie, drukowanie i przeglądanie faktur. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy przesyłanie faktur w formie elektronicznej, pocztą elektroniczną (e-mail) w plikach w formacie PDF bez dodatkowych środków bezpieczeństwa w postaci szyfrowania pliku, spełnia wymogi przewidziane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej, w szczególności czy spełnia warunek autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury.

2.

Czy wskazany w opisie zdarzenia przyszłego sposób przechowywania faktur przesłanych w formie elektronicznej spełnia wymogi określone w przepisach powołanego powyżej Rozporządzenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji opisanej w pytaniu 1, zasadniczym celem wprowadzonych od dnia 1 stycznia 2011 r. regulacji, było zapewnienie jednakowego traktowania (w szczególności przez organy podatkowe) faktur papierowych i elektronicznych. Na ten aspekt zwrócono także uwagę w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia, gdzie wskazano, że "celem zaproponowanych zmian jest uproszczenie obrotu fakturami tak, aby faktury elektroniczne stały się realną alternatywą dla faktur papierowych".

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury. W myśl § 3 ust. 2 rozporządzenia, akceptacja albo jej cofnięcie mogą być wyrażone w formie pisemnej lub w formie elektronicznej.

W ocenie Spółki, przesyłanie faktur w formie elektronicznej, za pośrednictwem poczty elektronicznej (e-mail), zapisanych w plikach w formacie PDF, spełnia wymogi przewidziane przez rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej, w tym spełnia warunki autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury.

Zdaniem Spółki, wymienione rozporządzenie pozwala na przesyłanie w tej formie również faktur wystawianych "papierowo" i przesłanych np. faksem czy e-mailem. Obecnie przepisy przewidują tylko przykładowe sposoby zachowania autentyczności pochodzenia i integralności faktur, wyłączając obligatoryjność stosowania szczególnych technologii przesyłu elektronicznego faktur. Rozporządzenie wprowadza dowolność formatu elektronicznego, w jakim może być przesłana faktura, uzależniając możliwość przesyłania w formie elektronicznej jedynie od uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania przez odbiorcę.

W ocenie Spółki, warunek autentyczności pochodzenia oraz integralności treści może być spełniony także poprzez przesłanie faktury/formie pliku PDF pocztą elektroniczną.

Pojęcia "autentyczność pochodzenia faktury oraz integralność treści faktury" zostały zdefiniowane w § 2 ust. 1 rozporządzenia. Zgodnie z pkt 1 tego przepisu, przez autentyczność pochodzenia faktury należy rozumieć pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury. Natomiast przez integralność treści faktury - w myśl § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia - należy rozumieć to, że na fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Zdaniem Spółki, przesyłając fakturę w formie elektronicznej za pośrednictwem poczty elektronicznej (zapisaną w formacie PDF), Spółka w celu spełnienia wymogów przewidzianych przez rozporządzenie, w szczególności w zakresie spełnienia warunku autentyczności jej pochodzenia i integralności jej treści, nie ma obowiązku stosowania dodatkowych środków bezpieczeństwa w postaci szyfrowania pliku. Powyższe rozporządzenie nie nakłada bowiem takiego obowiązku. Zdaniem Spółki, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zostaną spełnione wszystkie powyższe przesłanki, a w konsekwencji, faktury wystawiane i przesyłane przez Spółkę, będą stanowić faktury elektroniczne w rozumieniu przepisów rozporządzenia.

Możliwość wystawiania przesyłania faktur elektronicznych w formacie PDF została także potwierdzona w następujących interpretacjach wydanych przez organy podatkowe:

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 czerwca 2011 r. (nr IPPP1/443-880/11-2/AW);

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 maja 2011 r. (nr IPPP1-443-388/11-4/JL);

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 maja 2011 r. (nr IPPP3/443-467/11-2/JF);

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 lutego 2011 r. (nr IPPP1-443-117S/10-4/EK).

Ad.2

Warunki, których spełnienie jest niezbędne dla prawidłowego przechowywania faktur w formie elektronicznej zostały wskazane w § 6 i § 8 rozporządzenia.

Zgodnie z § 6 rozporządzenia, faktury przesyłane drogą elektroniczną są przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe w dowolny sposób zapewniający:

1.

autentyczność pochodzenia, integralność treści czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego;

2.

łatwe ich odszukanie;

3.

organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do faktur.

Natomiast zgodnie z brzmieniem § 8 rozporządzenia, faktury przesłane w formie elektronicznej i przechowywane w tej formie udostępniane są organowi podatkowemu i organowi kontroli skarbowej w trybie umożliwiającym tym organom bezzwłoczny ich pobór i przetwarzanie danych w nich zawartych.

W opinii Spółki, sposób przechowywania faktur elektronicznych przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego spełnia wymogi określone w

u.

Po pierwsze wszystkie wystawione przez Spółkę faktury elektroniczne będą przechowywane w systemie w podziale na okresy rozliczeniowe, w formacie, który uniemożliwia usuwanie lub modyfikację danych zawartych na fakturach. W związku z tym, zapewniona zostanie autentyczność pochodzenia i integralność treści tych faktur.

Po drugie, wystawione przez Spółkę faktury będą przechowywane w sposób, który zapewni ich łatwe odszukanie i czytelność oraz umożliwi organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej bezzwłoczny dostęp do faktur, ich dobór i przetwarzanie danych w nich zawartych, poprzez umieszczenie na osobnym serwerze wszystkich wystawionych faktur.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, iż przedstawiony sposób przechowywania faktur spełnia wymogi określone w § 6 i § 8 rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca zwraca się o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na podstawie art. 106 ust. 10 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji może określić, w drodze rozporządzenia, sposób i warunki wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, uwzględniając:

1.

konieczność odpowiedniego dokumentowania sprzedaży i identyfikacji czynności dokonanych przez grupy podatników;

2.

potrzebę zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;

3.

konieczność zapewnienia jednoznacznej identyfikacji wystawcy faktury oraz konieczność zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności, niezaprzeczalności i nienaruszalności wystawianym i przesyłanym fakturom;

4.

stosowane techniki w zakresie wystawiania i przesyłania dokumentów w formie elektronicznej i kodowania danych w tych dokumentach.

Natomiast art. 106 ust. 11 ustawy stwierdza, że minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji, może określić, w drodze rozporządzenia, zasady przechowywania oraz tryb udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej faktur przesyłanych drogą elektroniczną, uwzględniając przepisy prawa Unii Europejskiej, potrzebę zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku oraz stosowane techniki w zakresie przesyłania danych w formie elektronicznej i kodowania tych danych.

Kwestię przesyłania oraz przechowywania faktur w formie elektronicznej od dnia 1 stycznia 2011 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661), zwane dalej rozporządzeniem, wydane na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 10 i 11 ustawy.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury, zwanej dalej "akceptacją".

Akceptacja albo jej cofnięcie może być wyrażona w formie pisemnej lub w formie elektronicznej (§ 3 ust. 2 rozporządzenia).

Pojęcie autentyczności pochodzenia faktury - w myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia - oznacza pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury.

Natomiast przez integralność treści faktury - w myśl § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia - rozumie się to, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Stosownie do § 2 ust. 2 rozporządzenia, autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:

1.

bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.), weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub

2.

elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.

Prawodawca zdefiniował co należy rozumieć przez autentyczność pochodzenia faktury oraz integralność treści faktury. Jako przykład systemów zapewniających zachowanie ww. warunków podał bezpieczny podpis elektroniczny oraz elektroniczną wymianę danych (EDI). Przy czym jest to katalog otwarty i dopuszczalne są wszelkie inne metody przesyłania faktur drogą elektroniczną, gwarantujące autentyczność pochodzenia faktury oraz integralność treści faktury.

Konieczne zatem jest stworzenie metod gwarantujących spełnienie powyższych wymogów, które jednak ma określić sam podatnik. Rozporządzenie nie określa, czy autentyczność pochodzenia i integralność treści należy zapewnić stosując rozwiązania informatyczne czy też odpowiednio opisane rozwiązania biznesowe (np. zapisane w umowie procedury).

Powyższe zmiany zostały wprowadzone w związku z przyjęciem Dyrektywy Rady 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r. zmieniającej Dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania (Dz. Urz. UE L nr 189), która to miała na celu m.in. liberalizację obecnych standardów przesyłania i przechowywania faktur elektronicznych tak, aby faktury papierowe i faktury elektroniczne były traktowane w ten sam sposób. Nowa redakcja art. 233 Dyrektywy 112 regulująca ww. kwestie, została dokonana w taki sposób, aby kwestie techniczne wystawiania, przesyłania i przechowywania faktur całkowicie pozostawić w gestii podatnika, ograniczając rolę państw członkowskich jedynie do funkcji weryfikatora przyjętych przez podatników procedur umożliwiających kontrolę prawidłowości rozliczania podatku VAT. Ocena "prawidłowości" faktury jako dowodu ma być dokonywana z perspektywy "autentyczności" jej pochodzenia, zachowania "integralności treści" oraz jej "czytelności". Kontrolę faktury pod tym kątem ma zapewnić sam podatnik, przy czym Dyrektywa 112 podpowiada podatnikowi, że można ten efekt uzyskać za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu pomiędzy fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jedynie jako przykład tego typu systemów kontroli podaje się rozwiązania oparte na bezpiecznym (zaawansowanym) podpisie elektronicznym lub systemie elektronicznej wymiany informacji (EDI).

Zgodnie z § 4 rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż za fakturę elektroniczną należy uznać taki dokument, co do którego zapewniona jest tożsamość wystawcy (sprzedawcy) oraz nienaruszalność treści i został przesłany drogą elektroniczną po uprzedniej akceptacji odbiorcy (nabywcy) co do takiej formy przesyłania faktur.

Natomiast zgodnie z brzmieniem § 8 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych, faktury przesłane w formie elektronicznej i przechowywane w tej formie udostępniane są organowi podatkowemu i organowi kontroli skarbowej w trybie umożliwiającym tym organom bezzwłoczny ich pobór i przetwarzanie danych w nich zawartych.

W tym miejscu wskazać należy, że od dnia 1 kwietnia 2011 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

W myśl § 19 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r., faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

Natomiast § 19 ust. 2 cyt. rozporządzenia wskazuje, że przepisu ust. 1 nie stosuje się do faktur i faktur korygujących przesyłanych w formie elektronicznej. W przypadku tych faktur sprzedawca przesyła je, w tym udostępnia, nabywcy, zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży artykułów sanitarnych. Wykonywanie tych czynności dokumentowane jest fakturami VAT. W chwili obecnej, Wnioskodawca wystawia faktury VAT oraz faktury korygujące i przesyła je odbiorcom w formie papierowej.

Mając na uwadze chęć usprawnienia przepływu faktur oraz optymalizację kosztów w tym zakresie, Spółka rozważa wprowadzenie dodatkowego sposobu przesyłania faktur oraz faktur korygujących, w formie elektronicznej za pośrednictwem poczty elektronicznej (jako załącznika w formacie PDF do wiadomości e-mail). Zapisane one będą w plikach w formacie PDF, bez wykorzystania bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym, a także bez wykorzystania systemu elektronicznej wymiany danych (EDI), zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych.

Odbiorcy tych faktur będą je drukować oraz przechowywać w formie "papierowej" lub tylko w formie elektronicznej. Zgodnie z założeniami Spółki, faktura w formacie PDF będzie automatycznie generowana przez system, po wprowadzeniu odpowiednich danych. Następnie, kopia pliku PDF będzie umieszczana na osobnym serwerze spółki (bez możliwości edycji).

Faktura w formacie PDF będzie przesyłana do odbiorcy wyłącznie za pośrednictwem poczty elektronicznej (jako załącznik do wiadomości e-mail). Wysyłka faktur będzie dokonywana z komputerów zabezpieczonych loginem i hasłem i przez ściśle określone osoby. Zastosowanie opisanego sposobu przesyłania faktur będzie następować po jego uprzedniej akceptacji przez odbiorcę faktury. Zgoda odbiorcy będzie wyrażana na piśmie, poprzez uzupełnienie i podpisanie specjalnego formularza przygotowanego przez Spółkę, zawierającego stosowne oświadczenie odbiorcy.

W przypadku wystąpienia błędów podczas elektronicznej wysyłki, Spółka będzie miała możliwość przesłania faktury lub faktury korygującej w wersji papierowej, po uprzednim pisemnym wyrażeniu zgody przez odbiorcę. Faktury przesyłane przez Spółkę drogą elektroniczną będą przechowywane wyłącznie w formie elektronicznej w formacie PDF na serwerze Spółki, w podziale na okresy rozliczeniowe. Spółka zapewni dostęp do faktur organom kontrolującym w sposób pozwalający na bezzwłoczne wyszukiwanie, kopiowanie, drukowanie i przeglądanie faktur

W związku z powyższym, w przypadku gdy - jak wskazał Wnioskodawca we wniosku - zostaną zachowane warunki: uzyskania akceptacji odbiorcy co do przyjętego sposobu przesyłu faktur, zapewnienia integralności treści i autentyczności pochodzenia faktur, to przedstawiony we wniosku sposób przesyłania faktur w formie elektronicznej należy uznać za spełniający wymogi § 3 i § 4 ww. rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2010 r. Odnosząc się natomiast do sposobu przechowywania faktur przesyłanych w formie elektronicznej, stwierdzić należy, że w przypadku, gdy faktury będą przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe, w formacie, który uniemożliwia usuwanie lub modyfikację danych zawartych na fakturach, to opisany przez Spółkę sposób przechowywania faktur w formie elektronicznej należy uznać za spełniający wymogi § 6-8 ww. rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2010 r.

Końcowo wskazać należy, że ocena prawidłowości przewidywanego sposobu (systemu) przesyłu faktur w formie elektronicznej oraz wypełnienia warunków zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści przesyłanych faktur wymaga wiedzy specjalistycznej. Zatem tej oceny będzie mógł dokonać właściwy organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w toku kontroli podatkowej lub skarbowej, bowiem postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej, stosownie do treści art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, opiera się jedynie na interpretacji prawa podatkowego. Przepisy rozporządzenia - jak wskazano wyżej - nie określają konkretnych wymogów technicznych w przedmiotowym zakresie, tak więc każde rozwiązanie techniczne, o ile zagwarantuje spełnienie wymogów prawa podatkowego będzie prawidłowe. Podkreśla się także, iż tut. Organ przy wydawaniu interpretacji nie dysponuje odpowiednimi narzędziami, w tym określonymi w Dziale IV ustawy - Ordynacja podatkowa, umożliwiającymi przeprowadzenie postępowania, w trakcie którego mógłby pozyskać wiedzę specjalistyczną

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednocześnie dodać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna nie wywiera zatem skutku prawnego dla kontrahentów Wnioskodawcy.

Odnosząc się z kolei do powoływanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, iż są one rozstrzygnięciami wydanymi na tle indywidualnych stanów faktycznych i nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl