IPTPP4/443-280/13-2/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-280/13-2/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2013 r. (data wpływu 26 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych oraz prezentów o małej wartości:

* odnośnie pytań od nr 1 do nr 3 oraz pytań nr 7 i 8 - jest prawidłowe

* odnośnie pytań od nr 4 do nr 6 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych oraz prezentów o małej wartości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu hurtowego artykułów elektrotechnicznych. Spółka w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą dokonuje nieodpłatnych wydań następujących drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych: katalogów, ulotek, plakatów.

Wnioskodawca dokonuje odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem wyżej wymienionych materiałów reklamowych i informacyjnych.

Jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku) przedstawiają się w sposób następujący:

* Plakat-1 szt.- wartość przekracza 10 zł;

* Ulotka - 1 szt. - wartość nie przekracza 10 zł;

* Katalog -1 szt. - wartość przekracza 10 zł (jest to około 50 zł);

* Kalendarz książkowy - 1 szt. - wartość przekracza 10 zł (jest to około 30 zł);

* Kalendarz ścienny trójdzielny - 1 szt. - wartość przekracza 10 zł (jest to około 30 zł)

W przypadku plakatów są one przekazywane głównie kontrahentom, którymi są sklepy detaliczne. Plakaty przekazywane są w celu wywieszenia w sklepach (firmach) klientów, zawierają one informacje o Wnioskodawcy i o produktach dystrybuowanych przez Wnioskodawcę.

Przekazywane przez Wnioskodawcę ulotki zawierają reklamy produktów dystrybuowanych przez Wnioskodawcę, informacje o promocjach, lub dniach otwartych. Ulotki udostępniane są co do zasady na stoiskach handlowych w hurtowniach Wnioskodawcy.

Katalogi zawierają informacje o produktach dystrybuowanych przez Wnioskodawcę, zdjęcia produktów, ceny, parametry techniczne oraz wartości użytkowe.

Kalendarz ścienny trójdzielny zawiera trójdzielny kalendarz oraz reklamę Spółki Wnioskodawcy wraz jej logotypem.

Kalendarz książkowy oprócz kalendarza na cały rok, zawiera:

* reklamę Spółki Wnioskodawcy wraz z jej logotypem;

* adresy wszystkich filii Wnioskodawcy wraz z numerami telefonów;

* informację (reklamę) katalogu towarów oferowanych przez Wnioskodawcę;

* informację (reklamę) sklepu internetowego Wnioskodawcy;

Wszystkie wyżej wymienione drukowane materiały reklamowe i informacyjne przekazywane są kontrahentom (klientom) Wnioskodawcy. Klientami są przede wszystkim osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki z branży elektrotechnicznej (elektro-montażowej), a także sklepy detaliczne zajmujące się sprzedażą produktów elektrotechnicznych. Przekazanie następuje bezpośrednio przez Wnioskodawcę bez pośrednictwa podmiotów trzecich. Przekazanie następuje za pośrednictwem przedstawicieli handlowych - pracowników Wnioskodawcy. Ponadto przekazania następują w hurtowniach Wnioskodawcy bezpośrednio klientom. Przekazywane materiały reklamowe i informacyjne wydawane są co do zasady pojedynczo (jedna sztuka).

Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przekazywanych klientom towarów w postaci plakatów, katalogów oraz kalendarzy, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 VATU. W takiej sytuacji łączna wartość materiałów przekazanych jednej osobie w roku podatkowym nie będzie przekraczała kwoty 100 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych w postaci katalogów w przypadku gdy cena jednostkowa nabycia jednego katalogu wynosi ok. 50 zł dokonane na rzecz kontrahentów (klientów) Wnioskodawcy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych w postaci, ulotek w przypadku gdy cena jednostkowa nabycia jednej ulotki wynosi mniej niż 10 zł, dokonane na rzecz kontrahentów (klientów) Wnioskodawcy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

3.

Czy nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych w postaci, plakatów, w przypadku gdy cena jednostkowa nabycia jednego plakatu wynosi więcej niż 10 zł, dokonane na rzecz kontrahentów (klientów) Wnioskodawcy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

4.

Czy nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych w postaci katalogów - w przypadku gdy cena jednostkowa nabycia jednego katalogu wynosi ok. 50 zł dokonane na rzecz kontrahentów (klientów) Wnioskodawcy, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przekazywanych klientom towarów, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1) VATU, a łączna wartość materiałów przekazanych jednej osobie w roku podatkowym nie będzie przekraczała kwoty 100 zł - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

5.

Czy nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych w postaci, ulotek w przypadku gdy cena jednostkowa nabycia jednej ulotki wynosi mniej niż 10 zł, dokonane na rzecz kontrahentów (klientów) Wnioskodawcy, - jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy jako tzw. prezentów o małej wartości - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

6.

Czy nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych w postaci, plakatów, w przypadku gdy cena jednostkowa nabycia jednego plakatu wynosi więcej niż 10 zł, dokonane na rzecz kontrahentów (klientów) Wnioskodawcy, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przekazywanych klientom towarów, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1) VATU, a łączna wartość materiałów przekazanych jednej osobie w roku podatkowym nie będzie przekraczała kwoty 100 zł - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

7.

Czy nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych w postaci kalendarza ściennego w - przypadku gdy cena jednostkowa nabycia jednego kalendarza ściennego wynosi ok. 30 zł dokonane na rzecz kontrahentów (klientów) Wnioskodawcy, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przekazywanych klientom towarów, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1) VATU, a łączna wartość materiałów przekazanych jednej osobie w roku podatkowym nie będzie przekraczała kwoty 100 zł - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

8.

Czy nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych w postaci kalendarza książkowego w przypadku gdy cena jednostkowa nabycia jednego kalendarza książkowego wynosi ok. 30 zł dokonane na rzecz kontrahentów (klientów) Wnioskodawcy, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przekazywanych klientom towarów, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1) VATU, a łączna wartość materiałów przekazanych jednej osobie w roku podatkowym nie będzie przekraczała kwoty 100 zł - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych w postaci katalogów w przypadku gdy cena jednostkowa nabycia jednego katalogu wynosi ok. 50 zł dokonane na rzecz kontrahentów (klientów) Wnioskodawcy, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych w postaci, ulotek w przypadku gdy cena jednostkowa nabycia jednej ulotki wynosi mniej niż 10 zł, dokonane na rzecz kontrahentów (klientów) Wnioskodawcy, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

3.

Nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych w postaci, plakatów, w przypadku gdy cena jednostkowa nabycia jednego plakatu wynosi więcej niż 10 zł, dokonane na rzecz kontrahentów (klientów) Wnioskodawcy, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

4.

Nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych w postaci katalogów - w przypadku gdy cena jednostkowa nabycia jednego katalogu wynosi ok. 50 zł dokonane na rzecz kontrahentów (klientów) Wnioskodawcy, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przekazywanych klientom towarów, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1) VATU, a łączna wartość materiałów przekazanych jednej osobie w roku podatkowym nie będzie przekraczała kwoty 100 zł. nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako przekazanie prezentów o małej wartości o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 VATU.

5.

Nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych w postaci, ulotek - w przypadku gdy cena jednostkowa nabycia jednej ulotki wynosi mniej niż 10 zł, dokonane na rzecz kontrahentów (klientów) Wnioskodawcy, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako przekazanie prezentów o małej wartości o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 VATU.

6.

Nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych w postaci, plakatów - w przypadku gdy cena jednostkowa nabycia jednego plakatu wynosi więcej niż 10 zł, dokonane na rzecz kontrahentów (klientów) Wnioskodawcy jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przekazywanych klientom towarów, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1) VATU, a łączna wartość materiałów przekazanych jednej osobie w roku podatkowym nie będzie przekraczała kwoty 100 zł - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako przekazanie prezentów o małej wartości o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 VATU.

7.

Nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych w postaci kalendarza ściennego - w przypadku gdy cena jednostkowa nabycia jednego kalendarza ściennego wynosi ok. 30 zł dokonane na rzecz kontrahentów (klientów) Wnioskodawcy.jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przekazywanych klientom towarów, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1) VATU, a łączna wartość materiałów przekazanych jednej osobie w roku podatkowym nie będzie przekraczała kwoty 100 zł - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako przekazanie prezentów o małej wartości o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 VATU.

8.

Nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych w postaci kalendarza książkowego - w przypadku gdy cena jednostkowa nabycia jednego kalendarza książkowego wynosi ok. 30 zł dokonane na rzecz kontrahentów (klientów) Wnioskodawcy, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przekazywanych klientom towarów, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1) VATU, a łączna wartość materiałów przekazanych jednej osobie w roku podatkowym nie będzie przekraczała kwoty 100 zł - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako przekazanie prezentów o małej wartości o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 VATU

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy:

Ad 1, 2 i 3

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 VATU:"Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów."

Z kolei zgodnie z treścią art. 7 ust. 2 i 3 VATU: "Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych."

"Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika."

Na skutek zmiany ustawy o podatku od towarów i usług obowiązującej do dnia 1 kwietnia 2013 r. z treści art. 7 ust. 3 usunięto fragment dotyczący "drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych".

Prezenty o małej wartości zdefiniowano w art. 7 ust. 4 VATU w świetle którego: "4. Przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł."

Z treści przepisu art. 7 ust. 2 pkt 1 VATU na plan pierwszy wysuwa się, opodatkowanie przekazań (lub zużycia towarów) na cele nie związane z działalnością gospodarczą podatnika (na cele osobiste, na rzecz pracowników, udziałowców członków organów). Z kolei literalna analiza art. 7 ust. 2 pkt 2 VATU wskazuje, że jego zakresem ustawodawca objął darowizny (wszelkie inne darowizny) niezależnie od tego na rzecz kogo zostały one wykonane. Punkt drugi pełni więc funkcje pewnego uzupełnienia (dopełnienia) katalogu określonego w punkcie pierwszym.

W pierwszej kolejności wskazać należy, że przedmiotowe przepisy należy interpretować w kontekście celu w jakim następuje opodatkowanie tych przekazań, a mianowicie jest nim zasada opodatkowania konsumpcji.

Istota opodatkowania nieodpłatnych wydań sprowadza się bowiem w swojej konstrukcji do opodatkowania wykorzystania przekazanych towarów ostatecznego konsumenta ponieważ to właśnie tego konsumenta powinien obciążać ciężar podatku, tym samym brak jest podstaw do tego aby podmiot trzeci wykorzystywał prawo do odliczenia podatku właściwe dla podatnika, w sytuacji gdyby otrzymywał dany towar pod tytułem darmym.

Przechodząc na grunt przekazań drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych wskazać należy, że nie powinno budzić wątpliwości, że "drukowane materiały reklamowe i informacyjne" ze swej istoty, nie mogą służyć celowi innemu niż informacja i reklama, zaś otrzymujący ww. materiały nie może de facto otrzymywać ich w celu konsumpcyjnym.

Wnioskodawca wydając np. katalog ma na celu przekazanie informacji o jej produktach (ofercie). Otrzymujący katalog, otrzymuje go tylko w tym celu, aby nabył oferowane w nim towary.

Przekazanie materiałów reklamowych, nie stanowi de facto żadnego przysporzenia po stronie otrzymującego, w szczególności otrzymujący nie może wykorzystać otrzymanych materiałów w celu konsumpcyjnym, tym samym nie sposób przyjąć, że finalny odbiorca jest konsumentem przekazanych mu materiałów reklamowych i informacyjnych.

W przeciwieństwie bowiem do wydania towarów należących do przedsiębiorstwa podmiotom o których mowa w punktach 1 i 2 ust. 2 art. 7 VATU (np. pracownikowi, osobie trzeciej) które to osoby mogą wykorzystać przekazane towary jako ich finalny konsument, cel konsumpcyjny w przypadku drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych nie może być osiągnięty.

Osoba (lub podmiot), która otrzymuje pełnowartościowe towary pod tytułem darmym, może je wykorzystać w celach prywatnych (konsumpcyjnych). Tymczasem osoba otrzymująca drukowane materiały informacyjne może co najwyżej zapoznać się z ofertą produktów, ich cenami, zaletami, walorami użytkowymi lub technicznymi. Może powziąć z tych materiałów informacje o promocji lub obniżce cen. Ale materiały te nie mogą stanowić dla osoby która je otrzymała jakiegokolwiek przysporzenia i co do zasady nie przedstawiają bowiem żadnej wartości.

Przekazywane materiały nie są więc towarami które mogą służyć celom konsumpcyjnym lecz służą celom reklamowym i informacyjnym. Istotą bowiem przekazania materiałów reklamowych i informacyjnych jest poinformowanie klienta o produkcie, poza tą informacją katalog, plakat lub ulotka nie przedstawiają, żadnej wartości i nie mogą być wykorzystanie w żaden inny sposób jak tylko w postaci źródła wiedzy o oferowanych produktach.

Z powyższym koresponduje stanowisko przedstawione w wyroku NSA z dnia 28 lipca 2011 r., I FSK 1201/10. Jakkolwiek wyrok ten został wydany w nieobowiązującym już stanie prawnym, to tezy zawarte w jego uzasadnieniu maja charakter uniwersalny i pozostają aktualne także w bieżącym stanie prawnym. W wyroku tym Naczelny Sąd Administracyjny odnosząc się do opodatkowania materiałów reklamowych trafnie wskazał, że: "Jak słusznie bowiem przyjął Wojewódzki Sąd Administracyjny przekazane materiały informacyjne, foldery nie są towarami w znaczeniu konsumpcyjnym, pomimo że wymienione są w klasyfikacjach statystycznych. Ulotki takie są bowiem specyficznym produktem, zawierającym informacje mające zachęcić ewentualnego klienta do zakupu właściwego produktu. Jak słusznie bowiem argumentuje Spółka ulotki reklamowe i foldery nie mają charakteru konsumpcyjnego, skoro u otrzymującego je odbiorcy nie powodują żadnego przysporzenia majątkowego, a jedynie przekazują informacje o danym produkcie. Z powyższego zaś wynika, że ulotki i foldery nie mogą być uznane za towar będący przedmiotem czynności opodatkowanej.

Istotny jest stan faktyczny przedmiotowej sprawy, w oderwaniu, od którego nie można oceniać spornych czynności. Jak słusznie, bowiem wskazał Sąd pierwszej instancji, ulotka reklamowa może być uznana dla potrzeb ustawy o VAT za towar opodatkowany, w sytuacji, gdy zostanie ona zbyta przez wytwarzający ulotki podmiot nabywającemu je kontrahentowi, który następnie przekaże je anonimowym potencjalnym klientom. Natomiast Wojewódzki Sąd Administracyjny słusznie odróżnił taką sytuację od sytuacji zaistniałej w rozpatrywanej sprawie, kiedy to nieodpłatne przekazanie było sposobem na poinformowanie potencjalnych klientów o produktach przedstawionych w ulotkach.

W takiej, zatem sytuacji ulotki reklamowe nie mogą być uznane za towar w rozumieniu ustawy o VAT. Podatek od towarów i usług jest podatkiem od konsumpcji, zaś w stanie faktycznym sprawy ulotki reklamowe nie miały wartości konsumpcyjnej." Wyrok NSA z 28 lipca 2011 r. I FSK 1201/10.

Reasumując powyższe wskazać należy, że także po zmianie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r.) nieodpłatne przekazanie materiałów reklamowych i informacyjnych (katalogów, plakatów i ulotek) nie powinno podlegać opodatkowaniu VAT.

Nieodpłatne wydanie przez Wnioskodawcę katalogu, plakatu oraz ulotki bez względu na fakt, czy ich jednostkowa cena nabycia jest niższa czy też przekracza kwotę 10 zł i bez względu na fakt prowadzenie ewidencji o której mowa w art. 7 ust. 4 VAT czy też jej nieprowadzenie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przekazanie takie nie jest bowiem w ogóle kwalifikowalne jako dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ materiały te nie są towarem mającym wartość konsumpcyjną. A tym samym przekazanie takie w ogóle nie podlega opodatkowaniu i to bez względu na wartość przekazywanego materiału.

Ad. 4); 5); 6) 7) i 8)

Wnioskodawca wskazuje, że w przypadku przekazywanych klientom katalogów, plakatów, kalendarzy ściennych i książkowych Wnioskodawca będzie prowadzić ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób, którym katalogi, plakaty, kalendarze ścienne i książkowe zostaną wydane.

Jak już zostało wskazane w stanie faktycznym jednostkowa cen nabycia w przypadku pojedynczego

* katalogu będzie wynosiła ponad 10 zł (będzie to około 50 zł,);

* plakatu będzie wynosiła ponad 10 zł;

* kalendarza książkowego będzie wynosiła ponad 10 zł (będzie to około 30 zł);

* kalendarza ściennego trójdzielnego będzie wynosiła ponad 10 zł (będzie to około 30 zł).

W żadnym z wyżej wymienionych przypadków łączna wartość przekazanych materiałów przekazanych jednej osobie w roku podatkowym nie będzie przekraczała kwoty 100 zł W takim przypadku przekazanie: katalogu, plakatu, kalendarza ściennego i książkowego będzie kwalifikowane jako przekazanie prezentu o małej wartości (tzw. ewidencjonowanego), o którym mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1) VATU.

Wydanie ulotek nie będzie ewidencjonowane. Jak wskazano w stanie faktycznym jednostkowa cena nabycia pojedynczej ulotki jest niższa niż 10 zł W takim przypadku ulotka (ze względu na wartość) będzie kwalifikowana jako prezent o małej wartości (tzw. nieewidencjonowany) o którym mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2) VATU.

Potwierdzenie powyższej interpretacji znajdujemy w uzasadnieniu Rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw w którym czytamy: "Przekazywanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych nadal nie będzie podlegało opodatkowaniu, jeśli towary te będą mieściły się w definicji prezentów o małej wartości." (Druk sejmowy nr 805, str 11).

Reasumując w takim przypadku Wnioskodawca będzie kwalifikował przekazywane materiały jako prezenty o małej wartości, o których mowa odpowiednio w art. 7 ust. 4 pkt 1 i 2) VATU. Mając na uwadze powyższe przekazywanie przez Wnioskodawcę katalogów, plakatów, kalendarzy ściennych, kalendarzy książkowych oraz ulotek jako prezentów o małej wartości nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się:

* za prawidłowe - odnośnie pytań od nr 1 do nr 3 oraz pytań nr 7 i 8,

* za nieprawidłowe - odnośnie pytań od nr 4 do nr 6.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika. (ust. 3)

W myśl ust. 4 cyt. artykułu, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Jak wynika z powyższych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego towaru lub ich części składowych, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Przedmiotem przekazania przez Spółkę, jak wyżej wskazano, będą drukowane materiały reklamowe i informacyjne. Należy zauważyć, iż Słownik Języka Polskiego PWN wskazuje, iż pojęcie reklamować oznacza m.in. "zachwalać towary lub usługi w taki sposób, by zachęcić do ich kupna lub do skorzystania z nich", natomiast charakter informacyjny oznacza "mający charakter informacji, zawierający wiadomości, wskazówki, informujący, objaśniający".

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu hurtowego artykułów elektrotechnicznych. Spółka w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą dokonuje nieodpłatnych wydań następujących drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych: katalogów, ulotek, plakatów i kalendarzy ściennych oraz książkowych.

Wnioskodawca dokonuje odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem wyżej wymienionych materiałów reklamowych i informacyjnych.

Jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku) przedstawiają się w sposób następujący:

* Plakat-1 szt.- wartość przekracza 10 zł;

* Ulotka - 1 szt. - wartość nie przekracza 10 zł;

* Katalog -1 szt. - wartość przekracza 10 zł (jest to około 50 zł);

* Kalendarz książkowy - 1 szt. - wartość przekracza 10 zł (jest to około 30 zł);

* Kalendarz ścienny trójdzielny - 1 szt. - wartość przekracza 10 zł (jest to około 30 zł)

W przypadku plakatów są one przekazywane głównie kontrahentom, którymi są sklepy detaliczne. Plakaty przekazywane są w celu wywieszenia w sklepach (firmach) klientów, zawierają one informacje o Wnioskodawcy i o produktach dystrybuowanych przez Wnioskodawcę.

Przekazywane przez Wnioskodawcę ulotki zawierają reklamy produktów dystrybuowanych przez Wnioskodawcę, informacje o promocjach, lub dniach otwartych. Ulotki udostępniane są co do zasady na stoiskach handlowych w hurtowniach Wnioskodawcy.

Katalogi zawierają informacje o produktach dystrybuowanych przez Wnioskodawcę, zdjęcia produktów, ceny, parametry techniczne oraz wartości użytkowe.

Kalendarz ścienny trójdzielny zawiera trójdzielny kalendarz oraz reklamę Spółki Wnioskodawcy wraz jej logotypem.

Kalendarz książkowy oprócz kalendarza na cały rok, zawiera:

* reklamę Spółki Wnioskodawcy wraz z jej logotypem;

* adresy wszystkich filii Wnioskodawcy wraz z numerami telefonów;

* informację (reklamę) katalogu towarów oferowanych przez Wnioskodawcę;

* informację (reklamę) sklepu internetowego Wnioskodawcy;

Wszystkie wyżej wymienione drukowane materiały reklamowe i informacyjne przekazywane są kontrahentom (klientom) Wnioskodawcy. Klientami są przede wszystkim osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki z branży elektrotechnicznej (elektro-montażowej), a także sklepy detaliczne zajmujące się sprzedażą produktów elektrotechnicznych. Przekazanie następuje bezpośrednio przez Wnioskodawcę bez pośrednictwa podmiotów trzecich. Przekazanie następuje za pośrednictwem przedstawicieli handlowych - pracowników Wnioskodawcy. Ponadto przekazania następują w hurtowniach Wnioskodawcy bezpośrednio klientom. Przekazywane materiały reklamowe i informacyjne wydawane są co do zasady pojedynczo (jedna sztuka).

Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przekazywanych klientom towarów w postaci plakatów, katalogów oraz kalendarzy, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 VATU. W takiej sytuacji łączna wartość materiałów przekazanych jednej osobie w roku podatkowym nie będzie przekraczała kwoty 100 zł. Wnioskodawca nie będzie prowadził ewidencji przekazywanych ulotek, ponieważ ich wartość wynosi poniżej 10 zł.

Na wstępie należy podkreślić, iż co do zasady, podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, przy czym odnosząc się do przedmiotowej sprawy - w myśl art. 7 ust. 2 ustawy - podatkiem objęta jest również dostawa towarów dokonywana bez odpłatności. Sama definicja dostawy została zawarta w przytoczonym powyżej art. 7 ust. 1 ustawy. Zgodnie z nią, przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Pod tym sformułowaniem kryje się czynność, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nią jak właściciel. Chodzi przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności. Zwrotu "prawo do rozporządzania jak właściciel" nie można interpretować jako "prawa własności".

Odnosząc się do czynności nieodpłatnego przekazania i dystrybuowania kontrahentom ulotek, plakatów i katalogów będących drukowanymi materiałami reklamowymi i informacyjnymi dotyczącymi Wnioskodawcy, stosownym jest odwołanie się do założeń konstrukcyjnych podatku od towarów i usług. Otóż, u podstaw podatku VAT leży obciążenie tym podatkiem konsumpcji, co jest realizowane poprzez doliczanie go do ceny nabywanych przez konsumentów dóbr. Faktyczny ciężar podatku jest przerzucany na kolejnych nabywców, aby w końcu obciążyć ostatniego nabywcę - konsumenta, który nie uczestniczy już w tym systemie i nie ma możliwości dalszego przerzucenia podatku. Mając powyższe na uwadze, podatek VAT obciąża konsumpcję danego towaru (lub usługi), przez którą należy rozumieć użycie nabytego towaru (lub usługi) ze skutkiem zaspokojenia jakiejkolwiek potrzeby przez konsumenta.

Jak wynika z wniosku, przekazywane przez Spółkę materiały takie jak ulotki, plakaty, katalogi pełnią funkcję materiałów informacyjnych i reklamowych mających na celu zapoznanie właściwych i potencjalnych nabywców z ofertą towarową Spółki oraz wpływa na zwiększenie rozpoznawalności marki. Powyższe materiały spełniają funkcję nośnika informacji handlowej.

W świetle powyższego należy uznać, że nieodpłatne przekazanie kontrahentom ulotek, plakatów i katalogów będących materiałami reklamowymi i informacyjnymi nie stanowi czynności, z którą ustawa wiązałaby powstanie obowiązku podatkowego. Przyczyną pozostawienia poza zakresem podatku VAT przekazania ulotek, plakatów i katalogów jest brak ich konsumpcyjnego charakteru. Oznacza to, że dla odbiorcy przekazywane ulotki, plakaty i katalogi nie posiadają wartości użytkowej, nie są przekazywane w celu zaspokojenia jakiejkolwiek potrzeby odbiorcy, ani też nie pojawia się wskutek tego przysporzenie majątkowe.

Zatem należy wskazać, iż drukowane ulotki, plakaty i katalogi przekazywane przez Wnioskodawcę nie mogą być uznane za towar w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Podatek VAT jest podatkiem od konsumpcji, zaś w opisanym stanie sprawy drukowane materiały reklamowe i informacyjne nie mają dla odbiorcy żadnej wartości konsumpcyjnej. W związku z powyższym ich przekazanie nieodpłatne nie stanowi dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT w świetle treści art. 7 ust. 2 ustawy.

W związku z powyższym, przekazanie i dystrybuowanie przedmiotowych ulotek, plakatów i katalogów będących drukowanymi materiałami reklamowymi i informacyjnymi dotyczącymi Wnioskodawcy nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy wskazać, iż nie wszystkie formy przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych będą wyłączone spod opodatkowania jako towary nieposiadające wartości użytkowej. Otóż, drukowane materiały np. kalendarze ścienne z logotypem firmy czy kalendarze książkowe, które obok funkcji reklamowych i informacyjnych, stanowią dla nabywcy wartość użytkową, o ile nie będą wypełniały definicji prezentów o małej wartości, będą objęte podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca we wniosku wskazał, iż przekazanie kalendarzy ściennych, książkowych będzie kwalifikowane, jako wydanie prezentu o małej wartości. Wartość kalendarzy, zarówno ściennych jak i książkowych - jak wynika z wniosku - przekracza 10 zł. Ponadto Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przekazywanych klientom towarów, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 VATU, a łączna wartość materiałów przekazanych jednej osobie w roku podatkowym nie będzie przekraczała kwoty 100 zł.

Zatem przekazanie kalendarzy ściennych i książkowych nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pod warunkiem przekazania ich na cele prowadzonej działalności oraz prowadzenia przez Wnioskodawcę ewidencji, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy. Przy czym podkreślić należy, iż ww. ewidencja musi pozwolić na ustalenie tożsamości osób, którym zostaną przekazane prezenty o małej wartości.

Jak wskazano wyżej brak opodatkowania przekazywanych materiałów informacyjnych i reklamowych, w postaci plakatów, ulotek, katalogów, wiąże się z faktem, iż ww. materiały, przekazywane przez Wnioskodawcę, nie mają wartości konsumpcyjnej dla odbiorcy i ich nieodpłatne przekazanie nie stanowi dostawy towarów, nie jest natomiast uzależniony od wartości przekazywanych materiałów oraz od tego, czy Wnioskodawca prowadzi ewidencję przekazywanych materiałów. Z uwagi na powyższe brak jest podstaw do uznania ww. nieodpłatnego przekazania plakatów, ulotek i katalogów w świetle art. 7 ust. 4 ustawy, jako przekazania prezentów o małej wartości. W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytań od nr 4 do nr 6, uznające przekazanie plakatów, ulotek i katalogów jako niepodlegające opodatkowaniu z uwagi na traktowanie ich jako prezentów o małej wartości, jest nieprawidłowe.

Jednocześnie należy zauważyć, iż powyższe rozstrzygnięcie nie jest sprzeczne z uzasadnieniem projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. W uzasadnieniu do zmian wskazano, iż przekazywanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych nadal nie będzie podlegało opodatkowaniu, jeśli towary te będą mieściły się w definicji prezentów o małej wartości. Zatem aby zakwalifikować je do prezentów o małej wartości muszą one być towarem, który posiada dla kontrahenta wartość użytkową, tak jak np. wskazane wcześniej drukowane kalendarze ścienne i książkowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl