IPTPP4/443-249/13-2/BM - Możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w trakcie roku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-249/13-2/BM Możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w trakcie roku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2013 r. (data wpływu 12 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania w trakcie roku ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania w trakcie roku ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, jako osoba fizyczna prowadzi firmę pod nazwą....

Od 12 listopada 2008 r. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Odbiorcami usług świadczonych przez Wnioskodawcę są osoby fizyczne, które co do zasady nie potrzebują faktury VAT. Konieczność wystawiania faktur skutkuje podniesieniem ceny na oferowane usługi o wartość podatku VAT w wysokości 23%, co w znacznym stopniu zmniejsza konkurencyjność na rynku tych usług.

W 2012 r. Wnioskodawca uzyskał z działalności gospodarczej przychód netto w kwocie 37.406,39 zł W okresie od 01.01-28 lutego 2013 r. Wnioskodawca nie osiągnął żadnego przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej.

W dniu 25 marca 2013 r. Wnioskodawca złożył w Urzędzie Skarbowym w..druk VAT R wybierając zwolnienie na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą o VAT" od dnia 1 kwietnia 2013 r.

Czy Wnioskodawca miał prawo wybrać zwolnienie podmiotowe od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT od dnia 1 kwietnia 2013 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy stanowisko osoby fizycznej pod nazwą firmy...w sprawie wyboru zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT od dnia 1 kwietnia 2013 r. jest prawidłowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, wybór zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT od dnia 1 kwietnia 2013 r. jest możliwy.

Wnioskodawca spełnił bowiem warunek wynikający z art. 113 ust. 1 i art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, a mianowicie do dnia wybrania zwolnienia nie doszło do przekroczenia limitu sprzedaży w wysokości 150.000 zł, oraz że podatnik nie wykonywał czynności wymienionych w art. 113 ust. 13. Z treści art. 113 ust. 1 ustawy o VAT wynika, iż podatnik który utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, może nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1".

Wskazany przepis wyznacza najwcześniejszą datę, od której podatnik może skorzystać ze zwolnienia.

Ów najwcześniejszy moment zawsze przypadnie na początek roku. Skoro przepis art. 113 ust. 11 ustawy o VAT stanowi tylko o najwcześniejszym momencie, z nadejściem którego podatnik może powtórnie skorzystać ze zwolnienia i nie określa maksymalnego terminu, to podatnik może skorzystać ze zwolnienia również w ciągu roku, tak jak w opisanym przypadku tj. od 1 kwietnia 2013 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Stosownie zaś do art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:

1.

dokonujących dostaw:

2.

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

3.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,

4.

nowych środków transportu,

5.

terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

* świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

* nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W wykonaniu ww. delegacji, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360, z późn. zm.).

Stosownie do § 27 ww. rozporządzenia, Minister Finansów określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do ww. rozporządzenia. W poz. 12 załącznika do ww. rozporządzenia (bez względu na symbol PKWiU), wymieniono doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż co do zasady, podatnik może ponownie skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy spełnione zostaną następujące warunki:

* od końca roku, w którym nastąpiła utrata prawa do zwolnienia od podatku lub rezygnacji z tego zwolnienia, musi upłynąć co najmniej rok,

* podatnik w poprzednim roku podatkowym nie może przekroczyć określonej wartości sprzedaży, wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy,

* podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy oraz w załączniku do rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, jako osoba fizyczna prowadzi firmę pod nazwą.... Od 12 listopada 2008 r. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2012 r. Wnioskodawca uzyskał z działalności gospodarczej przychód netto w kwocie 37.406,39 zł W okresie od 01.01-28 lutego 2013 r. Wnioskodawca nie osiągnął żadnego przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej.

W dniu 25 marca 2013 r. Wnioskodawca złożył w Urzędzie Skarbowym druk VAT-R wybierając zwolnienie na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług od dnia 1 kwietnia 2013 r.

Jak wynika z ww. przepisów, podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1-12 ustawy, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy oraz w załączniku do rozporządzenia.

Jednakże podkreślić należy, iż zwolnienie podmiotowe jest określane na cały rok. Oznacza to, że powrót do zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwy jest wyłącznie od początku danego roku podatkowego, tj. od dnia 1 stycznia, tym samym nie jest możliwy wybór zwolnienia od dowolnego miesiąca w danym roku podatkowym.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do wyboru zwolnienia od podatku VAT od 1 kwietnia 2013 r.

Skorzystanie ze zwolnienia na podstawie tego przepisu będzie możliwe od 1 stycznia 2014 r., pod warunkiem spełnienia przez Wnioskodawcę wszystkich warunków wynikających z obowiązujących w tym zakresie przepisów tj. jeżeli wartość sprzedaży opodatkowanej za 2013 r. nie przekroczy 150.000 zł oraz Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy oraz w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie wyboru zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT od 1 kwietnia 2013 r., należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu w...., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl