IPTPP4/443-221/14-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-221/14-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2014 r. (data wpływu 24 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie Promocji i Rozwoju Gminy... zostało zarejestrowane w dniu 22 września 2010 r. pod numerem.

Celem działania Stowarzyszenia jest:

1.

wspieranie wszechstronnego i zrównoważonego rozwoju: społecznego, kulturalnego i gospodarczego gminy...,

2.

integracja mieszkańców wsi, przeciwdziałanie bezradności i wykluczeniu społecznemu,

3.

wspieranie demokracji i budowanie społeczeństwa obywatelskiego w środowisku lokalnym.

Stowarzyszenie może podejmować działania w celu pozyskiwania środków na realizację zadań statutowych, dlatego 15 listopada 2013 r. Stowarzyszenie Promocji i Rozwoju Gminy... złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych Projektów pt. "...". Umowa z Urzędem Marszałkowskim Województwa podpisana w dniu 10 marca 2014 r. umożliwiła realizację zadań statutowych w oparciu o dofinansowanie zaplanowanych przedsięwzięć mających charakter społeczny.

Celem projektu jest zachowanie dziedzictwa kulturowego i historycznego w gminie..., poprzez wydanie tomiku poezji, zabezpieczenie rękopisów poetki ludowej oraz organizację wieczoru wspomnień poświęconego jej twórczości. Przedmiotem projektu pn. "..." jest ukazanie mieszkańcom Gminy... jak ważne są w ich życiu miejsca i ludzie, spośród których się wywodzą. Dziedzictwo kulturowe drzemiące w regionie musi zostać pokazane i utrwalone, gdyż tylko w taki sposób młode pokolenie może świadomie i pewnie kroczyć ku nowym doświadczeniom i wyzwaniom. Korzenie, z których się wywodzą mają ogromne znaczenie dla budowania stabilnej przyszłości. Założeniem projektu jest uświadomienie społeczeństwu gminy potencjału tkwiącego w dziedzictwie kulturowym regionu poprzez zastosowanie aktywnych i trwałych form przekazywania wiedzy o jego dorobku następnym pokoleniom.

Zadanie przedstawione do finansowania zakłada upamiętnienie postaci jaką była... oraz jej twórczości poprzez wydanie tomiku wierszy w ilości 250 szt. oraz działania skierowane do społeczeństwa gminy. W ramach projektu Wnioskodawca zakłada zakup witryny w celu zabezpieczenia i przechowania rękopisów poetki oraz tomików wydanych wierszy. Rękopisy Wnioskodawca umieści w oszklonej witrynie oraz szufladach zamykanych na klucz w celu dobrego zabezpieczenia lokalnego dziedzictwa.

W ramach projektu Wnioskodawca planuje również zakup ramy, w którą oprawi zdjęcie poetki z adnotacją o dacie narodzin i śmierci. Zarówno witryna jak też oprawione zdjęcia będą formą upamiętnienia twórczości poetki, gdyż Wnioskodawca chce by pamięć o niej i jej wierszach była przekazywana z pokolenia na pokolenie.

Wspomniana witryna oraz oprawione zdjęcie Wnioskodawca planuje umieścić w Bibliotece Gminnej w..., której założycielką oraz wieloletnim pracownikiem była....

Celem zapewnienia i odpowiedniej promocji projektu Wnioskodawca planuje organizację wieczoru wspomnień poświęconego poetce ludowej, podczas którego zostanie przedstawiona jej biografia oraz twórczość. Na wieczór wspomnień zaproszeni zostaną mieszkańcy gminy... oraz goście - władze oraz pracownicy gminy, nauczyciele, pracownicy biblioteki. W tym celu Wnioskodawca planuje skromny poczęstunek w postaci ciasta, kawy, herbaty, soków i owoców. Wszystkie planowane działania mają na celu promocję lokalnego dziedzictwa kulturowego i historycznego oraz wzrost świadomości lokalnych mieszkańców o dziedzictwie kulturowym regionu. Produktem projektu będzie wzrost ilości wydanych publikacji - 250 szt.

W celu odpowiedniego zabezpieczenia rękopisów oraz tomików wierszy Wnioskodawca planuje zakup witryny, w której przechowywane będą ww. wydawnictwa oraz zachowane rękopisy.

Planowany projekt jest realizowany w ramach Osi 4 LEADER na lata 2007-2013 w zakresie podnoszenia jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym Lokalną Strategią Rozwoju oraz rozwijania aktywności mieszkańców wsi. Całkowita wartość projektu wynosi 4 540,48 zł.

Ponieważ działalność Stowarzyszenia opiera się na działalności społecznej i w pełni bezpłatnej na rzecz lokalnej społeczności, Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Dokonane zakupy towarów oraz usług w ramach realizacji wskazanego działania będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wszystkie działania podjęte w wyniku zakupionych towarów i usług nie będą miały charakteru komercyjnego. Zakupione towary nie będą w żadnym stopniu wykorzystywane do celów zarobkowych. Zakupione towary posłużą do sprawnej organizacji spotkań społeczności lokalnej, wydarzeń kulturalnych i świąt okolicznościowych. Udział w przewidzianych spotkaniach, jak również sposób wykorzystywania zakupionych towarów nie będzie w żaden sposób związany z działalnością komercyjną.

Faktury za poniesione wydatki w ramach realizowanego projektu są wystawiane na Stowarzyszenie Promocji i Rozwoju Gminy....

Celem operacji jest zwiększenie aktywności, integracji oraz wzmocnienie tożsamości kulturowej społeczności lokalnej.

Wyposażenie biblioteki oraz publikacja wierszy wydanych w ramach umowy z Urzędem Marszałkowskim Woj.... będzie służyć wyłącznie społeczności lokalnej. Stowarzyszenie Promocji i Rozwoju Gminy... jest organizacją non-profit.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie Promocji i Rozwoju Gminy... w odniesieniu do realizowanych zadań ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości czy w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazując na art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) Stowarzyszenie Promocji i Rozwoju Gminy... nie jest podatnikiem podatku VAT w związku z czym Stowarzyszenie nie będzie mogło w żaden sposób odzyskać poniesionego podatku VAT, ponieważ ww. działanie nie będzie wykorzystane na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie zrealizowało projekt pn. "...". Celem projektu jest zachowanie dziedzictwa kulturowego i historycznego w gminie, poprzez wydanie tomiku poezji, zabezpieczenie rękopisów poetki ludowej oraz organizację wieczoru wspomnień poświęconego jej twórczości. Projekt jest finansowany z funduszy unijnych w ramach Osi LEADER na lata 2007-2013. Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją projektu wystawiane są na Stowarzyszenie. Dokonane zakupy towarów oraz usług w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a ponadto, jak wynika z treści wniosku, nabywane w ramach projektów towary i usługi są wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przytoczone przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ nabyte w wyniku realizacji projektu towary i usługi są wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl