IPTPP4/443-203/13-6/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-203/13-6/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2013 r. (data wpływu 29 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 czerwca 2013 r. (data wpływu 7 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rejestracji zaliczki i sprzedaży na kasie fiskalnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rejestracji zaliczki i sprzedaży na kasie fiskalnej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 czerwca 2013 r. (data wpływu 7 czerwca 2013 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Szkolne Schronisko Młodzieżowe działa od lutego 2012 r. Schronisko jest placówką oświatowo-wychowawczą o charakterze całorocznym dla której organem prowadzącym jest Gmina.., obsługę administracyjno - księgową prowadzi Gminny Zarząd Oświaty i Wychowania w....

Zgodnie ze zgłoszeniem do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej - rodzaj przeważającej działalności Schroniska wg PKD oznaczono jako 5520Z obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania. Inne zgłoszone rodzaje działalności: 4799Z - pozostała sprzedaż detaliczna, 5621Z - przygotowanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering), 5629Z - pozostała usługowa działalność gastronomiczna, 5630Z - przygotowywanie i podawanie napojów, 6820Z - wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, 8559B - pozostałe pozaszkolne formy edukacji, 9321Z działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki, 9329Z pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna.

Dotychczas Schronisko świadczy usługi noclegowe, wynajmu sal wykładowych, prowadzi również sprzedaż posiłków - refakturowanie cateringu (schronisko nie dysponuje czynną kuchnią - na potrzeby indywidualnych klientów Schroniska zamawiany jest catering), ponadto sprzedawane są napoje i w sezonie letnim lody. W 2012 r. kwota obrotu z prowadzonej działalności wyniosła 257.907,87 zł. Schronisko świadczy usługi zarówno na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, osób prawych jak również na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W przypadku podmiotów prowadzących działalność sprzedaż jest fakturowana. W przypadku osób fizycznych wpływ gotówki za wykonane usługi, jest zgodnie z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług, ewidencjonowany na kasie fiskalnej.

W przypadku wpływu płatności przelewem na konto Schroniska, za sprzedaż na rzecz osób fizycznych, Schronisko wystawiało na życzenie nabywcy fakturę i stosowało zwolnienie udzielone w drodze rozporządzenia Ministra Finansów z 26 lipca 2010 r. a obecnie rozporządzenie MF z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, jako transakcje, za które zapłata za wykonane usługi następuje na rachunek bankowy, gdzie z ewidencji i dowodów wynika jednoznacznie jakiej konkretnie transakcja dotyczyła. Warunkiem stosowania ww. zwolnienia jest otrzymanie zapłaty w całości przelewem na rachunek bankowy.

Wnioskodawca chciałby ustalić poprawność ewidencjonowania, w przypadku gdy część zapłaty za usługę na rzecz osób fizycznych następuje gotówkowo a część bezgotówkowo, a konkretnie dotyczy to sytuacji otrzymywanych zaliczek od osób fizycznych. Dotychczas, jeśli zaliczka była płatna gotówką, była rejestrowana na kasie fiskalnej w momencie jej otrzymania, a pozostała część należności rejestrowana była na kasie w momencie wykonania usługi. Problem wynika w sytuacji, gdy zaliczka płacona była przelewem, wówczas wystawiano na żądanie nabywcy - osoby fizycznej fakturę z dniem otrzymania informacji o wpływie na konto (informacja dochodzi do Schroniska z 1 dniowym opóźnieniem, gdyż jednostka obsługująca otrzymuje wyciągi bankowe w kolejnym dniu i wówczas informuje Schronisko o wpływie). Fakturę wpisywano do ewidencji sprzedaży VAT i rozliczano podatek w momencie otrzymania zaliczki. Nabywca w momencie wpłaty zaliczki przelewem nie określa sposobu zapłaty za całość usługi, lub informuje, że zapłaci przelewem, lecz w momencie wykonania usługi chce zrealizować płatność gotówką. W tej sytuacji nabywca jest informowany że musi dokonać płatności na konto schroniska, aby mogło ono skorzystać ze zwolnienia tej operacji z ewidencji na kasie fiskalnej.

Wnioskodawca wskazał, że ewidencja i dowody dokumentujące zapłatę zawierają: nazwę nabywcy, nr dokumentu sprzedaży tj. nr faktury i rodzaj usługi np. za nocleg. W związku z powyższym z dokumentów zapłaty i ich ewidencji wynika jakiej dotyczy czynności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jakim momencie i w jakich kwotach należy zarejestrować zaliczkę i sprzedaż na kasie fiskalnej, gdy zaliczka za usługę od osoby fizycznej wpływa na konto Schroniska przelewem, a następnie nabywca w momencie wykonania usługi płaci gotówką, zaznaczając, że od momentu zaliczki do wykonania usługi może upłynąć nawet kilka miesięcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w momencie otrzymania zaliczki przelewem obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części, jednocześnie schronisko nie ma wiedzy czy całość należności od nabywcy będącego osobą fizyczną, będzie wpłacona przelewem czy gotówkowo, więc nie wiadomo czy można skorzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania zaliczki na kasie fiskalnej. W związku z tym Schronisko stoi na stanowisku, że zaliczka wpłacona przelewem powinna zostać ujęta do rozliczenia w ewidencji sprzedaży w momencie, kiedy Schronisko powzięło wiedzę od Gminnego Zarządu Oświaty i Wychowania o wpływie na konto, na podstawie faktury proforma.

W momencie wykonania usługi, gdy całość należności zapłacona zostanie przelewem, wówczas należy wystawić na całość należności fakturę, a różnicę ująć do rozliczenia w ewidencji sprzedaży.

W przypadku, gdy w momencie wykonania usługi nabywca płaci gotówką, wówczas należy w tym momencie zaewidencjonować sprzedaż na całość kwoty na kasie fiskalnej a różnicę między całą należnością a zaliczką ująć do rozliczenia w ewidencji sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek podatkowy, w myśl art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jednakże, od tej zasady ustawodawca określił szereg wyjątków, ustalających w sposób odmienny moment powstania obowiązku podatkowego (uzależniony np.: od formy wydania towaru, rodzaju transakcji, otrzymania zapłaty itp.).

I tak, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części (art. 19 ust. 11 ustawy).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Przy wydawaniu rozporządzenia minister właściwy do spraw finansów publicznych uwzględnia:

1.

wielkość i proporcje sprzedaży zwolnionej od podatku w danej grupie podatników;

2.

stosowane przez podatników zasady dokumentowania obrotu;

3.

możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących;

4.

konieczność zapewnienia realizacji obowiązku, o którym mowa w ust. 1, przy uwzględnieniu korzyści wynikających z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz faktu zwrotu podatnikom przez budżet państwa części wydatków na zakup tych kas;

5.

konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczania podatku, w tym właściwego ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego;

6.

konieczność zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;

7.

konieczność przeciwdziałania nadużyciom związanym z nieewidencjonowaniem obrotu przez podatników.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2013 r. kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zwanym dalej rozporządzeniem.

Z treści § 2 ust. 1 rozporządzenia wynika, iż zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. Zwolnienie to jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

W poz. 37 ww. załącznika wymienione zostało świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła.

Korzystanie ze zwolnienia określonego w poz. 37 wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

* zapłata za świadczoną usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zasady prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. poz. 363).

Stosownie do § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia, otrzymanie przed dokonaniem sprzedaży całości lub części należności (zapłaty) podlega ewidencjonowaniu z chwilą jej otrzymania.

Z przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Schronisko świadczy usługi noclegowe, wynajmu sal wykładowych, prowadzi również sprzedaż posiłków - refakturowanie cateringu (schronisko nie dysponuje czynną kuchnią - na potrzeby indywidualnych klientów Schroniska zamawiany jest catering), ponadto sprzedawane są napoje i w sezonie letnim lody. W 2012 r. kwota obrotu z prowadzonej działalności wyniosła 257.907,87 zł. Schronisko świadczy usługi zarówno na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, osób prawych jak również na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W przypadku podmiotów prowadzących działalność sprzedaż jest fakturowana. W przypadku osób fizycznych wpływ gotówki za wykonane usługi, jest zgodnie z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług, ewidencjonowany na kasie fiskalnej.

W przypadku wpływu płatności przelewem na konto Schroniska, za sprzedaż na rzecz osób fizycznych, Schronisko wystawiało na życzenie nabywcy fakturę i stosowało zwolnienie udzielone w drodze rozporządzenia Ministra Finansów z 26 lipca 2010 r. a obecnie rozporządzenie MF z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, jako transakcje, za które zaplata za wykonane usługi następuje na rachunek bankowy, gdzie z ewidencji i dowodów wynika jednoznacznie jakiej konkretnie transakcja dotyczyła. Warunkiem stosowania ww. zwolnienia jest otrzymanie zapłaty w całości przelewem na rachunek bankowy.

Wnioskodawca chciałby ustalić poprawność ewidencjonowania, w przypadku gdy zaliczka za usługę na rzecz osób fizycznych następuje bezgotówkowo, a następnie reszta zapłaty dokonana jest gotówką.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w przypadku, gdy zaliczka za usługę od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej wpływa na konto Schroniska przelewem, wówczas Wnioskodawca nie ma obowiązku zaewidencjonowania tej zaliczki przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W tym momencie Wnioskodawca nie wie jeszcze, w jaki sposób zostanie uregulowana pozostała część należności. W sytuacji, gdy pozostała część należności wpłynie na rachunek bankowy, wówczas Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku ewidencjonowania ww. usługi przy zastosowaniu kasy rejestrującej, bowiem w ww. zakresie Wnioskodawca będzie korzystał ze zwolnienia o którym mowa w § 2 ust. 1 w związku z pozycją 37 załącznika do rozporządzenia. Jednakże, gdy w momencie wykonania usługi, pozostała część należności zostanie zapłacona gotówką, to Wnioskodawca obowiązany będzie zaewidencjonować na kasie rejestrującej całą kwotę należności za usługę (wraz z zaliczką), w dacie otrzymania całości należności za usługę. W takim przypadku Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2 ust. 1 w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia. Jak bowiem wyżej wskazano, warunkiem korzystania z ww. zwolnienia jest dokonanie zapłaty całości należności na rachunek bankowy podatnika.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego...., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl