IPTPP4/443-202/12-5/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-202/12-5/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2012 r. (data wpływu 20 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 czerwca 2012 r. (data wpływu 20 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej obrotu z tytułu sprzedaży usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej obrotu z tytułu sprzedaży usług.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 czerwca 2012 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wprowadził na rynek dziennik elektroniczny Wirtualna Szkoła, który umożliwia kontakt rodziców z nauczycielami. Dzięki systemowi Wirtualna Szkoła - bez względu na miejsce i czas rodzice będą mogli na bieżąco monitorować wyniki w nauce swoich dzieci, kontrolować ich ewentualne nieobecności i uwagi od nauczycieli. System elektronicznego dziennika to odpowiednik tradycyjnego dziennika papierowego, wyposażonego w wiele dodatkowych funkcjonalności. Po opłaceniu abonamentu przez rodziców w systemie zostanie założone konto, które umożliwia korzystanie i dostęp do dziennika elektronicznego.

Wnioskodawca zawarł umowę z Payu - Agentem Rozliczeniowym w rozumieniu ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych. Za pośrednictwem Payu będą dokonywane płatności za wykupiony abonament.

Na rachunek bankowy w Payu będą wpływać środki pieniężne od rodziców za wykupiony abonament a następnie z rachunku Payu pieniądze będą przekazywane na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Od Payu Wnioskodawca otrzyma raport, który będzie zawierać:

* ID transakcji

* Opis usługi i kwota

* Dane osoby wpłacającej

* Numer konta lub telefonu osoby wpłacającej

* ID transakcji w banku lub u operatora

Wnioskodawca wskazał, iż nie rozpoczął ewidencjonowania czynności za pomocą kasy rejestrującej.

Wnioskodawca podał ponadto, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje sprzedaży będzie jednoznacznie wynikać, jakiej transakcji zapłata dotyczy.

Wnioskodawca będzie miał możliwość generowania raportów za dowolny okres, w którym dokonano zapłaty - dzień, tydzień, miesiąc - który będzie zawierać dla każdej transakcji:

* imię i nazwisko kupującego,

* unikalny numer identyfikacyjny transakcji,

* nazwę zakupionej usługi np. "abonament za dostęp do dziennika elektronicznego",

* kwotę wpłaconą i datę wpłaty na konto Payu,

* prowizję pobraną za daną transakcję przez Payu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opisane w stanie faktycznym świadczone usługi polegające na sprzedaży osobom fizycznym abonamentu za dostęp do systemu, których zapłata nastąpi na rachunek bankowy Wnioskodawcy za pośrednictwem Payu mogą korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu oraz kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w stanie faktycznym usługi sprzedaży abonamentu, których zapłata nastąpi za pośrednictwem Payu, są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania obrotu oraz kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zwolnione są z obowiązku ewidencjonowania obrotu oraz kwot podatku należnego na kasie rejestrującej usługi wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z poz. 37 omawianego załącznika zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania podlegają świadczone usługi, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji dotyczyła zapłata.

Sposób dokonania płatności przez rodziców za pośrednictwem Payu będzie polegać na przekazaniu środków pieniężnych na rachunek agenta, a następnie zapłata zostanie przekazana na rachunek Wnioskodawcy.

Wynika z tego, że obie zapłaty dokonywane są za pośrednictwem banku.

Spełniony jest więc warunek opisany w załączniku do rozporządzenia dotyczący sposobu dokonania płatności za pośrednictwem banku.

Drugim warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest prowadzenie ewidencji dowodów zapłaty z której wynika, jakiej konkretnie dostawy dotyczyła zapłata. Również i ten warunek będzie spełniony przez Spółkę, gdyż raporty przekazywane przez Payu będą zawierać ID transakcji, opis usługi i kwotę, dane osoby wpłacającej, numer konta lub telefon osoby wpłacającej, ID transakcji w banku lub u operatora.

Mając na uwadze powyższe, nie ulega wątpliwości, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę, których zapłata nastąpi za pośrednictwem Payu, są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej.

Spółka pragnie podkreślić, iż powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w wydanych interpretacjach w podobnych sprawach. Przykładem takich interpretacji są:

* Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 14 października 2010 r

* Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 5 lutego 2010 r

* Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 września 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy.

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Przy wydawaniu rozporządzenia minister właściwy do spraw finansów publicznych uwzględnia:

1.

wielkość i proporcje sprzedaży zwolnionej od podatku w danej grupie podatników;

2.

stosowane przez podatników zasady dokumentowania obrotu;

3.

możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących;

4.

konieczność zapewnienia realizacji obowiązku, o którym mowa w ust. 1, przy uwzględnieniu korzyści wynikających z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz faktu zwrotu podatnikom przez budżet państwa części wydatków na zakup tych kas;

5.

konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczania podatku, w tym właściwego ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego;

6.

konieczność zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;

7.

konieczność przeciwdziałania nadużyciom związanym z nieewidencjonowaniem obrotu przez podatników.

Zatem stosownie do powyższego, kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 ww. załącznika wymienione zostało świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła2).

Z objaśnień zawartych w punkcie 2) wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Korzystanie ze zwolnienia określonego w poz. 37 wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

* zapłata za świadczoną usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca wprowadził na rynek dziennik elektroniczny Wirtualna Szkoła, który umożliwia kontakt rodziców z nauczycielami. System elektronicznego dziennika to odpowiednik tradycyjnego dziennika papierowego, wyposażonego w wiele dodatkowych funkcjonalności. Po opłaceniu abonamentu przez rodziców w systemie zostanie założone konto, które umożliwia korzystanie i dostęp do dziennika elektronicznego.

Wnioskodawca zawarł umowę z Payu - Agentem Rozliczeniowym w rozumieniu ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych. Za pośrednictwem Payu będą dokonywane płatności za wykupiony abonament. Na rachunek bankowy w Payu będą wpływać środki pieniężne od rodziców za wykupiony abonament a następnie z rachunku Payu pieniądze będą przekazywane na rachunek bankowy Perfektus System.

Od Payu Spółka otrzyma raport, który będzie zawierać:

* ID transakcji

* Opis usługi i kwotę

* Dane osoby wpłacającej

* Numer konta lub telefonu osoby wpłacającej

* ID transakcji w banku lub u operatora

Wnioskodawca wskazał, iż nie rozpoczął ewidencjonowania czynności za pomocą kasy rejestrującej.

Wnioskodawca podał ponadto, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje sprzedaży będzie jednoznacznie wynikać, jakiej transakcji zapłata dotyczy.

Spółka będzie miała możliwość generowania raportów za dowolny okres, w którym dokonano zapłaty - dzień, tydzień, miesiąc - który będzie zawierać dla każdej transakcji:

* imię i nazwisko kupującego,

* unikalny numer identyfikacyjny transakcji,

* nazwę zakupionej usługi np. "abonament za dostęp do dziennika elektronicznego,

* kwotę wpłaconą i datę wpłaty na konto Payu,

* prowizję pobraną za daną transakcję przez Payu.

Jak wskazano we wniosku, dokonywanie płatności przez rodziców za pośrednictwem Payu będzie polegać na przekazaniu środków pieniężnych na rachunek agenta, a następnie zapłata zostanie przekazana na rachunek Wnioskodawcy.

Wynika z tego, że zapłata za świadczoną przez Wnioskodawcę usługę dokonywana jest za pośrednictwem banku.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że w odniesieniu do usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, za które zapłata całości należności będzie następowała za pośrednictwem banku, a z ewidencji i dowodów dokumentujących te transakcje jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy, Wnioskodawca, na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia, będzie mógł korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży tych usług do dnia 31 grudnia 2012 r.

Odnośnie natomiast powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl