IPTPP4/443-194/13-4/JM - Stawka VAT dla usług wykonania i montażu schodów i usługi projektowania schodów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-194/13-4/JM Stawka VAT dla usług wykonania i montażu schodów i usługi projektowania schodów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2013 r. (data wpływu 25 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 czerwca 2013 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zastosowania 8% stawki podatku VAT dla usług wykonania i montażu schodów - jest prawidłowe;

* zastosowania 8% stawki podatku VAT dla usług projektowania schodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2013 r. 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT dla usług projektowania, wykonania i montażu schodów oraz w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 5 czerwca 2013 r. (data wpływu) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Zdarzenie przyszłe I

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą (...) w zakresie projektowania i montażu schodów (PKD: 74.10.Z, 43.32.Z). Zostanie ona poszerzona o produkcję schodów (PKD: 16.23.Z - Produkcja pozostałych wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa). W ramach działalności zostanie zawarta z osobą fizyczną umowa o wykonanie przez firmę Wnioskodawcy montażu schodów samonośnych w budynku mieszkalnym jednorodzinnym.

W umowie zostanie określone, że:

1.

schody mają być zaprojektowane i wyprodukowane przez firmę Wnioskodawcy na podstawie szczegółowych ustaleń i wykonanych w budynku pomiarów;

2.

cena obejmuje zaprojektowanie, produkcję i montaż schodów;

3.

powierzchnia użytkowa budynku mieszkalnego, w którym zostaną zamontowane schody nie przekracza 300 m2.

Zdarzenie przyszłe II

Prowadzenie działalności gospodarczej Wnioskodawca rozpoczął 1 września 2012 r. Zarówno w ubiegłym, jak i w bieżącym roku przedmiotem sprzedaży dla osób fizycznych były tylko roboty budowlano-montażowe (montaż schodów samonośnych w budownictwie mieszkaniowym z użyciem zakupionych elementów). W przyszłości będą również montowane (instalowane) schody własnej produkcji, co również jest klasyfikowane jako roboty budowlane specjalistyczne.

Dla każdej sprzedaży była i nadal będzie sporządzana umowa na montaż schodów. Fakt sprzedaży jest udokumentowany rachunkiem (Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT), a po rezygnacji ze zwolnienia z VAT będzie dokumentowany fakturą. Formą płatności jest i nadal będzie gotówka lub przelew bankowy. Limitu wartości sprzedaży uprawniającego do zwolnienia ze stosowania kasy rejestrującej Wnioskodawca nie przekroczył zarówno w 2012 r. (sprzedaż poniżej 20000 zł), jak i w bieżącym roku (poniżej 20000 zł). W poprzednim (2012 r.) liczba montaży schodów była mniejsza niż 25, a liczba odbiorców mniejsza niż 10.

Przewidywana przez Wnioskodawcę wartość sprzedaży na rzecz osób fizycznych przekroczy w bieżącym roku 20000 zł przy ilości odbiorców mniejszej niż 20 i ilości świadczonych montaży mniejszej niż 50.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał:

Punkty 1 oraz 2 dotyczą zdarzenia I:

1.

Usługa montażu schodów zostanie wykonana w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, który na podstawie przepisów Rozporządzenia Rady Ministrów z dn. 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) zalicza się do grupy o symbolu PKOB 111.

2.

Usługa montażu schodów własnej produkcji będąca przedmiotem wniosku, będzie wykonana w ramach budowy obiektu budowlanego zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Punkty 3-6 dotyczą zdarzenia II:

3.

Każde świadczenie usługi montażu schodów jest i będzie dokumentowane rachunkiem, a po rezygnacji ze zwolnienia z podatku VAT będzie dokumentowane fakturą.

4.

Każdy rachunek a w przyszłości faktura potwierdzające wykonanie montażu schodów, zawiera i będzie zawierać dane identyfikujące odbiorcę.

5.

Przed 1 stycznia 2013 r. Wnioskodawca nie rozpoczął prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, ponieważ Wnioskodawca nie podlegał temu obowiązkowi zgodnie z § 3 ust. 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930).

6.

W przypadku, gdy zapłata za wykonane usługi nastąpi na rachunek bankowy Wnioskodawcy, to z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało jakiej konkretnie czynności ta zapłata dotyczy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Czy po rezygnacji z prawa do zwolnienia z podatku VAT (obecnie Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia ze względu na wysokość obrotów - na podstawie art. 113 ustawy o VAT) z tytułu dokonywanej przez Wnioskodawcę sprzedaży montażu schodów własnej produkcji można będzie zastosować obniżoną 8% stawkę podatku VAT właściwą dla robót budowlanych specjalistycznych dotyczących budownictwa mieszkaniowego w odniesieniu do całości usługi objętej umową tj., projektowania, wykonania i montażu schodów.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Dotyczy zdarzenia I

Przedmiotem sprzedaży będzie montaż schodów własnej produkcji w budynku mieszkalnym jednorodzinnym. Jak wynika z przepisów art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT, obniżoną 8% stawkę podatku VAT stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizcji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Rozumie się przez nie:

1.

obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części (z wyłączeniem lokali użytkowych) tj. budynki sklasyfikowane w PKOB 11,

2.

lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 12, a także obiekty sklasyfikowane w PKOB w klasie ex 1264 z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:

3.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2

4.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Jak wynika z treści umowy schody mają być montowane w budownictwie mieszkaniowym objętym społecznym programem mieszkaniowym.

Z Zasad Metodycznych PKWiU z 2008 r. (pkt 5.3.4) wynika, że budowlane roboty instalacyjne i montażowe, włączając instalowanie (montaż) stolarki budowlanej własnej produkcji, klasyfikuję się w dziale 43 ("Roboty budowlane specjalistyczne"). Dział ten obejmuje m.in. "roboty instalacyjne stolarki budowlanej". (43.32.1)

Prace mające na celu wyposażenie budynku w schody wchodzą w zakres prac budowlanych.

Podsumowując, jeżeli w ramach robót montażowych producent montuje dany wyrób budowlany przez siebie wykonany, to taką czynność należy sklasyfikować jako roboty budowlane specjalistyczne.

W sytuacji, gdy są one wykonywane w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym, wówczas podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT.

Stąd przy zawarciu umowy na montaż schodów własnej produkcji w budynku mieszkalnym jednorodzinnym o powierzchni użytkowej, która nie przekracza 300 m2 właściwa jest 8% stawka VAT w odniesieniu do całości tj. z wliczeniem projektowania, wykonania, i montażu schodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT dla usług wykonania i montażu schodów;

* nieprawidłowe w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT dla usług projektowania schodów;

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W zakresie wysokości opodatkowania podatkiem VAT należy w pierwszej kolejności odwołać się do przepisów zawartych w art. 41 ustawy regulujących zagadnienie stawek podatkowych.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Z treści art. 41 ust. 12 ustawy wynika, że stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Artykuł 41 ust. 12a ustawy stanowi, że przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Jak wynika z art. 2 pkt 12 ustawy, ustawa poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków:

* 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne,

* 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,

* 113 - budynki zbiorowego zamieszkania.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie projektowania i montażu schodów (PKD: 74.10.Z, 43.32.Z). Zostanie ona poszerzona o produkcję schodów (PKD: 16.23.Z - Produkcja pozostałych wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa). W ramach działalności zostanie zawarta z osobą fizyczną umowa o wykonanie przez firmę Wnioskodawcy montażu schodów samonośnych w budynku mieszkalnym jednorodzinnym. W umowie zostanie określone, że: schody mają być zaprojektowane i wyprodukowane przez firmę Wnioskodawcy na podstawie szczegółowych ustaleń i wykonanych w budynku pomiarów, cena obejmuje zaprojektowanie, produkcję i montaż schodów, powierzchnia użytkowa budynku mieszkalnego, w którym zostaną zamontowane schody nie przekracza 300 m2.

Przepisy ustawy nie definiują pojęcia budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa, montaż dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z art. 3 pkt 7a ww. ustawy, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Definicję remontu zawarto w art. 3 pkt 8 cyt. ustawy. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja to "unowocześnienie i usprawnienie czegoś" - według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Montaż - według powyższego słownika - to "składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość".

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie "montaż" odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Zauważyć należy, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma fakt, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, zaś możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna, uznać należy, iż stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie lub w przepisach wykonawczych do ustawy. Wprawdzie przepisy podatkowe nie regulują zasad zawierania umów cywilnoprawnych z klientami (kwestie te zostały uregulowane w przepisach Kodeksu cywilnego), a treść umowy cywilnoprawnej jest indywidualną sprawą stron, które ją zawierają i zależy od ich uzgodnień, to jednakże, w ocenie tut. Organu, nie można poprzez zawarcie o odpowiedniej treści umowy cywilnoprawnej wywodzić korzystnych dla siebie skutków podatkowych w postaci preferencji podatkowych.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie projektowania i wykonania schodów wraz z montażem.

Biorąc pod uwagę wyżej powołane definicje: "budowy", "remontu", "modernizacji", oraz "przebudowy", zdaniem tut. Organu czynności wykonania i montażu schodów można zaliczyć do usług budowlano-montażowych.

A zatem, usługi wykonania i montażu schodów, w obiektach budownictwa mieszkaniowego - w zakresie, w jakim usługi te świadczone są w ramach budowy - podlegają opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy, z uwzględnieniem limitów wskazanych w art. 41 ust. 12b ustawy.

Zatem w zakresie stawki na wykonanie i montaż schodów stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Natomiast w przypadku usługi polegającej na projektowaniu schodów, analiza powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, iż brak jest podstaw do zastosowania dla przedmiotowych usług projektowych stawki preferencyjnej w wysokości 8%. W odniesieniu bowiem do budownictwa mieszkaniowego przepisy dotyczące podatku od towarów i usług przewidują możliwość zastosowania obniżonej stawki podatku jedynie w zakresie dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji czy też przebudowy obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części. Jednocześnie przepisy te nie przewidują takiej stawki podatku dla usług projektowania. Usługi projektowe realizują odrębne od usług remontowo-budowlanych potrzeby klienta, a zatem nie mogą być uznane za tożsame z ww. usługami budowlano-montażowymi.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż skoro ustawodawca nie przewidział preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług dla usług projektowych, usługi te nie mogą korzystać z opodatkowania obniżoną 8% stawką podatku, gdyż nie mają do niej zastosowania powołane przepisy art. 41 ust. 12 ustawy. A zatem, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, przedmiotowe usługi projektowe podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 23%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stawki na usługi projektowania schodów należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zastosowania 8% stawki podatku VAT dla usług projektowania, wykonania i montażu schodów Natomiast w pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl